ANEXĂ din 4 iulie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 675 bis din 15 iulie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 5419 04/07/2024
ART. 1REFERIRE LALEGE 198 04/07/2023 ART. 91
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5419 04/07/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 5419 04/07/2024
ActulREFERIT DEORDIN 5419 04/07/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.419 din 4 iulie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 675 din 15 iulie 2024.

MINISTERUL EDUCAȚIEI
CENTRUL NAȚIONAL DE DEZVOLTARE A
ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PROFESIONAL ȘI TEHNIC
STANDARD DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ
Calificarea profesională:
OPERATOR LA ROBOTI INDUSTRIALI
Nivel 3
Domeniul de pregătire profesională:
ELECTRONICĂ AUTOMATIZĂRI
Domeniul de educație și formare profesională a calificării conform
ISCED 2013F
0788 Programe și calificări interdisciplinare
care implică ingineria, producția și construcțiile
2024
 + 
GRUP DE LUCRU

Carmen Gheață profesor ing, grad didactic I, Liceul Tehnologic ”Theodor Pallady”, București
Mihaela Pintea profesor ing, grad didactic I, Liceul Tehnologic Electromureș Tîrgu – Mureș
Gabriela Diaconu profesor ing, grad didactic I, Colegiul Tehnic „Costin D. Nenițescu” București
Mirela Lie profesor ing, grad didactic I, Colegiul de Poștă și Telecomunicații „Gh. Airinei” București
Remus Cazacu profesor ing, grad didactic I, Colegiul N.V. Karpen, Bacău
Florin Iordache profesor ing, grad didactic .I, Colegiul N.V. Karpen, Bacău
Sălăgean Gabriela Laura profesor ing, grad didactic I Colegiul Tehnic “George Barițiu” Baia Mare
Pufu Gabriela Lăcramioara profesor ing, grad didactic I, Școala Profesională Germană Kronstadt Brașo
PăcurarLoredana profesor ing, grad didactic I, Colegiul Tehnic “George Barițiu” Baia Mare
Buxbaum Claudiu Radu profesor ing, grad didactic I, Colegiul Tehnic “George Barițiu” Baia Mare
MarkovitsMihaela profesor ing, grad didactic I, Colegiul Tehnic “George Barițiu” Baia Mare
Henteș Benone profesor ing. Colegiul Tehnic “George Barițiu” Baia Mare
Frigioiu Dănuț Paul profesor ing, grad didactic I, Colegiul N.V. Karpen, Bacău
Boagiu Robert profesor ing, grad didactic I, Liceul Tehnologic Valeriu Barniște, Lugoj
Sauciuc Gheorghe profesor ing, grad didactic I, Liceul Vasile Conta Targu Neamt
Volosciuc Sorin Dan profesor ing, grad didactic I, Colegiul Tehnic Energetic Sibiu
Zirbo Sorina Maria profesor ing, grad didactic I, Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca
Benea Mircea Robert Bosch Romania S.R.L.
Gal Gergo Robert Bosch Romania S.R.L.
Caia Claudiu Schaeffler Romania S.R.L
ing. Marius Cinca Ford Otosan Romania SRL
ing. Troancă Laura UNION OTEL Fagaras
ing. Bucsa R. Zeno Star Assembly SRL Sebes Star Transmission SRL Cugir
ing. Ioan Szabo Star Assembly SRL Sebes Star Transmission SRL Cugir

COORDONARE CNDIPT: Răileanu Carmen – Inspector de specialitate / Expert curriculum

I.NOTA INTRODUCTIVĂTitlul calificării: OPERATOR LA ROBOȚI INDUSTRIALIDescrierea succintă a calificării:Calificarea Operator la roboți industriali asigură dobândirea de deprinderi și abilități care permit exploatarea, monitorizarea și întreținerea roboților industriali, aplicând legislația și reglementările privind securitatea și sănătatea la locul de muncă, prevenirea și stingerea incendiilor și dezvoltarea sustenabilă a mediului înconjurător.Absolvenții vor fi capabili să simuleze funcționarea roboților industriali și a echipamentelor conexe, precum și să utilizeze noțiuni de bază în programarea roboților.De asemenea, vor fi capabili să își asume rolurile care le revin în echipă, dezvoltarea capacității de a lua decizii corespunzător nivelului de pregătire și de a rezolva probleme specifice locului de muncă, consolidarea atitudinii de încredere în forțe proprii, asumarea responsabilităților.Ocupații COR* (Clasificarea Ocupațiilor din România) ce pot fi practicate, inclusiv codurile din COR:

Grupa de bază COR Ocupația
8189 – Operatori la mașini și utilaje neclasificați în grupele de bază anterioare 818901 Operator la roboți industriali

* NOTĂ: Lista ocupațiilor COR care pot fi practicate, este dată cu titlu de exemplu. Absolvenții care dobândesc această calificare pot practica și alte ocupații din domeniu, de același nivel sau de nivel inferior, în funcție de decizia angajatorului. + 
LISTA UNITĂȚILOR DE REZULTATE ALE ÎNVĂȚĂRII:● Unități de rezultate ale învățării tehnice generale1.Realizarea lucrărilor de bază mecanice și electrice necesare în domeniul electronică automatizări2.Efectuarea de măsurări tehnice în electronică3.Realizarea circuitelor electronice simple cu componente analogice discrete4.Realizarea circuitelor logice combinaționale cu circuite integrate digitale5.Executarea instalațiilor electrice de iluminat și forță● Unități de rezultate ale învățării tehnice specializate6.Utilizarea softurilor specializate pentru simularea funcționării unui robot industrial7.Exploatarea roboților industriali8.Monitorizarea și întreținerea roboților industriali9.Programarea robotului industrialCompetențele cheie, vizate de calificarea descrisă prin standardul de pregătire profesională, specifice celor 8 domenii de competențe cheie descrise prin art. 91 din Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, sunt integrate în unitățile de rezultate ale învățării tehnice generale sau specializate, așa cum sunt prezentate în rezultatele învățării descrise în continuare, pentru fiecare unitate de rezultate ale învățării. Acestea sunt evidențiate cu caractere italice.Nivelul de calificare conform Cadrului național al calificărilor – 3Oportunități la finalizarea programului de formare: angajarea pe piața muncii în una din ocupațiile specificate sau continuarea studiilor într-o calificare de nivel superior.
II.TABEL DE CORELARE A UNITĂȚILOR DE REZULTATE ALE ÎNVĂȚĂRII (URI) CU UNITĂȚILE DE COMPETENȚĂ/COMPETENȚE SPECIFICE OCUPAȚIILOR CARE POT FI PRACTICATE

CALIFICARE:OPERATOR LA ROBOȚI INDUSTRIALI Unități de competență/Competențe profesionale propuse de operatorii economici
1. Realizarea lucrărilor de bază mecanice și electrice necesare în domeniul electronică automatizări ■ Comunicarea interactivă la locul de muncă■ Lucrul în echipă■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea normelor de protecție a mediului■ Aplicarea procedurilor de calitate■ Citirea și interpretarea schemelor tehnice■ Întreținerea și utilizarea sculelor și dispozitivelor■ Realizarea conexiunilor electrice■ Utilizarea informațiilor din documentația tehnică
2. Efectuarea de măsurări tehnice în electronică ■ Comunicarea interactivă la locul de muncă■ Lucrul în echipă■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea normelor de protecție a mediului■ Aplicarea procedurilor de calitate■ Efectuarea măsurătorilor electrice și electronice de precizie■ Utilizarea aparaturii de măsură și control și a echipamentelor specifice■ Asigurarea calității lucrărilor executate
3. Realizarea circuitelor electronice simple cu componente analogice discrete ■ Comunicarea interactivă la locul de muncă■ Lucrul în echipă■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea normelor de protecție a mediului■ Aplicarea procedurilor de calitate■ Citirea și interpretarea schemelor tehnice■ Testarea componentelor electronice și electromecanice■ Realizarea circuitelor electronice discrete
4. Realizarea circuitelor logice combinaționale cu circuite integrate digitale ■ Comunicarea interactivă la locul de muncă■ Lucrul în echipă■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea normelor de protecție a mediului■ Aplicarea procedurilor de calitate■ Citirea și interpretarea schemelor tehnice■ Realizarea montajelor electronice cu circuite integrate digitale
5. Executarea instalațiilor electrice de iluminat și forță ■ Comunicarea interactivă la locul de muncă■ Lucrul în echipă■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea normelor de protecție a mediului■ Aplicarea procedurilor și a sistemelor de asigurarea calității■ Citirea și interpretarea schemelor tehnice■ Utilizarea sculelor și dispozitivelor■ Realizarea conexiunilor electrice prin lipire
6. Utilizarea softurilor specializate pentru simularea funcționării unui robot industrial ■ Reprezentarea schemei structurale a unui robot industrial■ Identificarea părților componente ale roboților industriali■ Identificarea tipului de roboți industriali în funcție de gradele de libertate, generații și utilizare.■ Definirea rolului funcțional și a principiului de funcționare a sistemului mecanic al robotului industrial■ Definirea rolului funcțional și a principiului de funcționare a sistemului de acționare al robotului industrial■ Definirea rolului funcțional și a principiului de funcționare a sistemului de comandă al robotului industrial■ Simularea robotului industrial utilizând softuri specializate de reprezentare și simulare a funcționării acestuia■ Simularea funcționării a subsistemelor: mecanic, de acționare și de comandă a robotului industrial■ Efectuarea unei analize de risc■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea procedurilor de calitate■ Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la funcționarea roboților industriali.
7. Exploatarea roboților industriali ■ Identificarea sistemelor de acționare necesare funcționării roboților industriali■ Selectarea accesoriilor robotului industrial în funcție de procesul tehnologic.■ Montarea/demontarea accesoriilor pentru roboți industriali conform documentației tehnice■ Aplicarea normelor de exploatare specifice roboților industriali■ Selectarea regimului de lucru al roboților industriali conform specificațiilor tehnice primite■ Efectuarea corecțiilor parametrilor specifici echipamentelor de producție■ Reglarea echipamentelor de producție■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea procedurilor de calitate■ Organizarea locului de muncă■ Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la exploatarea roboților industriali.
8. Monitorizarea și întreținerea oboților industriali ■ Aplicarea normelor specifice de monitorizare a roboților industriali conform documentației tehnice■ Utilizarea consolei de operare pentru urmărirea parametrilor de funcționare■ Verificarea calității produselor și semnalarea eventualelor abateri conform procedurilor specifice■ Raportarea erorilor repetitive în realizarea produsului finit conform procedurilor specifice■ Stabilirea operațiilor de întreținere a roboților industriali conform normelor și procedurilor specifice■ Efectuarea operațiilor de întreținere a roboților industriali conform normelor și procedurilor specifice■ Întreținerea sistemelor de control pentru echipamente automate■ Întreținere echipament robotizat■ Monitorizare mașini automate■ Intervenția la cazul incidentelor■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea procedurilor de calitate■ Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la monitorizarea și întreținerea roboților industriali.
9. Programarea robotului industrial ■ Identificarea tipurilor de interfețe de comandă a robotului industrial■ Corelarea interfeței de comandă cu operațiile predefinite în documentația tehnică■ Operarea cu funcțiile de bază ale interfeței de comandă a robotului industrial (Start , Stop, revenirea robotului în punctul de referință, Toolchanging,)■ Setarea parametrilor din consolă online/offline, manual/automat■ Setarea cu ajutorul interfeței de comandă a parametrilor robotului în funcție de procesul tehnologic■ Identificarea defectelor funcționale pe baza codurilor de eroare afișate pe ecranul consolei de operare a robotului.■ Remedierea defectelor semnalate pe ecranul consolei de operare a robotului conform procedurii de depanare■ Verificarea funcționării robotului după remedierea defectelor afișate pe ecranul consolei de operare a robotului■ Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și în domeniul situațiilor de urgență■ Aplicarea procedurilor de calitate■ Aplicarea normelor de protecție a mediului.

III.UNITĂȚILE DE REZULTATE ALE ÎNVĂȚĂRII CORESPUNZĂTOARE COMPETENȚELOR IDENTIFICATE PENTRU OCUPAȚIA / OCUPAȚIILE VIZATE ȘI STANDARDELE DE EVALUARE ASOCIATE ACESTORA + 
Unitatea de rezultate ale învățării tehnice generale 1:REALIZAREA LUCRĂRILOR DE BAZĂ MECANICE ȘI ELECTRICE NECESARE ÎN DOMENIUL ELECTRONICĂ AUTOMATIZĂRIRezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
Tehnologii mecanice de bază:1.1.1. Elemente de bază privind realizarea reprezentărilor grafice din mecanică (simboluri, linii, hașuri, formate, indicatoare, cote, scări de reprezentare, schițe, desene la scară)1.1.2. Documente și documentație tehnică / tehnologică pentru lucrări mecanice1.1.3. Materiale si semifabricate utilizate în lucrările mecanice1.1.4. Operații de prelucrare mecanică (definitie, etape de execuție, SDV-uri, mijloace de măsurare, norme de sănătate și securitate în muncă, norme de protecția mediului):– curatarea,– îndreptare,– trasare,– debitare,– îndoire,– găurire,– ștanțare,– filetare.1.1.5. Asamblări mecanice nedemontabile (lipire, sudare, nituire) și demontabile (filetate, cu arcuri, cu pene, cu știfturi)1.1.6. Norme de sănătate și securitate în muncă1.1.7. Norme de protecția mediului 1.2.1. Interpretarea unui desen tehnic prin recunoașterea simbolurilor specifice1.2.2. Executarea schițelor după model și a desenelor la scară1.2.3. Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică / tehnologică1.2.4. Completarea documentelor și a documentației tehnice / tehnologice date1.2.5. Pregătirea materialelor și semifabricatelor în vederea prelucrării mecanice1.2.6. Executarea operațiilor de prelucrare mecanică folosind SDV- uri adecvate, în vederea realizării unui produs sau lucrări1.2.7. Executarea de asamblări mecanice demontabile și nedemontabile1.2.8. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă1.2.9. Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniu 1.3.1. Respectarea riguroasă a specificațiilor tehnice din documentație1.3.2. Utilizarea responsabilă a SDV-urilor și a mijloacelor de măsurare1.3.3. Colaborarea cu membrii echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă1.3.4. Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită1.3.5. Preocuparea permanentă pentru dezvoltarea profesională prin studiu individual și utilizarea informației primite de la formatori1.3.6. Implicarea creativă în soluționarea sarcinilor din fișa de lucru1.3.7. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă1.3.8. Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniul electronic1.3.9. Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare1.3.10. Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme1.3.11. Responsabilitatea pentru asigurarea calității produselor/ serviciilor
Tehnologii electrice de bază:1.1.8. Elemente de bază privind realizarea reprezentărilor grafice din electrotehnică și electronică (simboluri, scheme electrice, scheme de conexiuni, scheme de montaj, planuri de amplasament) 1.1.9.Documente și documentație tehnică / tehnologică pentru lucrări electrice1.1.10. Materiale conductoare, magnetice si electroizolante utilizate în lucrările electrice (tipuri, proprietati,utilizări)1.1.11. Asamblări electrice nedemontabile (lipire, deformare plastică) și demontabile (filetate, cu arcuri, cu conectori) 1.2.10. Interpretarea simbolurilor, a schemelor electrice, a schemelor de conexiuni și a planurilor de amplasament1.2.11. Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică / tehnologică1.2.12. Completarea documentelor și a documentației tehnice / tehnologice date1.2.13. Selectarea materialelor necesare executării unei lucrări în funcție de documentația tehnică.1.2.14 Executarea de asamblări electrice demontabile și nedemontabile
1.1.12. Elemente pasive de circuit (aspect fizic, simbol, marcaj, rol funcțional, parametri, tipuride conexiuni, circuite electrice cu componentepasive): rezistoare, bobine, condensatoare1.1.13. Instalații electrice de curenți slabi (citireaschemei, pregătirea materialelor, montareaaparatelor, conectarea aparatelor, verificareainstalațiilor realizate, punerea in funcțiune):– semnalizare optică și acustică,– detecția și semnalizarea incendiilor,– radioficare,– interfon.1.1.14. SDV-uri utilizate în lucrările electrice de bază1.1.15. Norme de sănătate și securitate în muncă1.1.16. Norme de protecția mediului 1.2.15. Identificarea componentelor de circuitpasive după aspect fizic, simbol și marcaj1.2.16. Verificarea parametrilor elementelor de circuit pasive utilizând aparatura de măsurăadecvată1.2.17. Conectarea elementelor de circuit pasive după o schemă dată.1.2.18. Executarea lucrărilor electrice de curenți slabi în conformitate cu documentația tehnică1.2.19 Verificarea funcționalității instalațiilorelectrice de curenți slabi1.2.20. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă1.2.21. Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniu1.2.22. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate1.2.23. Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate1.2.24. Interpretarea documentației tehnice despecialitate într-o limbă de circulație internațională1.2.25. Utilizareadocumentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice generale "Realizarea lucrărilor de bază mecanice și electrice necesare în domeniul electronică automatizări":● Competențe de citire, scriere și înțelegere a mesajului– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate– Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate● Competențe în multilingvism:– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competență matematică și competență în științe,tehnologie și inginerie:– Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică / tehnologică● Competențe antreprenoriale:– Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme– Responsabilitatea pentru asigurarea calității produselor/serviciilor– Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare● Competențe personale, sociale și a învăța să înveți:– Colaborarea cu membri echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă– Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită– Utilizarea responsabilă a SDV-urilor și a instrumentelor de măsură– Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților– Preocuparea permanentă pentru dezvoltarea profesională prin studiu individual și utilizarea informației primite de la formatoriLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)– SDV-uri specifice lucrărilor mecanice (perii de sârmă, placă de îndreptat, ciocane, nicovale, masă de trasat, ac de trasat, punctator, compas, distanțier, foarfece manuale, clești pentru tăiat, fierăstraie manuale, dălți, pile, rigle, șublere, micrometre, echere, menghină, mașini de găurit stabile și portabile, burghie elicoidale, tarozi, filiere, ciocan de lipit, lampă de lipit;– SDV-uri specifice domeniului electric (șurubelnițe de diferite tipuri, clești, testere de tensiune, pistoale de lipit, cuțite;– module pentru studiul experimental al componentelor și circuitelor electrice și/sau plăci de test, surse de alimentare;– lămpi de semnalizare, sonerii, difuzoare radioficare, stație de radioficare, unitatea de comanda interfon cu terminale și panou exterior, unitate de comanda cu senzori de incendiu;– AMC – uri;– auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, fișe ajutătoate, planșe didactice, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj de SSM și PSI, standarde tehnice, standarde de evaluare) etc;– videoproiector, sistem de calcul conectat la internet, cu software utilizat pentru reprezentarea circuitelor și simularea funcționării circuitelor electrice;– tabla interactivă;– materii prime și materiale: table, profiluri metalice diverse, electrozi, elemente pasive de circuit (rezistori, condensatori, bobine), plăcuțe de test / montaje de test, conductoare, cabluri, conectori, banda izolatoare, fludor, pastă decapantă. + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 20% Realizarea unei analize pertinente asupra soluției propuse de rezolvare a sarcinii de lucru 40%
Alegerea materialelor, SDV-urilor, AMC-urilor a aparatelor și a echipamentelor de protecție adaptate sarcinii de lucru 40%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativelor, regulilor de sănătate și securitate a muncii 20%
2. Realizarea sarcinii de lucru 60% Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică/tehnologică în vederea sarcinii de lucru. 20%
Realizarea lucrărilor mecanice/electrice conform sarcinii date. 60%
Utilizarea corectă a SDV-urilor, AMC – urilor și a echipamentelor de protecție 10%
Asigurarea calității procesului de realizare a lucrărilor mecanice / electrice 10%
3. Prezentarea șipromovarea sarcinii realizate 20% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 20%
Întocmirea documentelor de lucru 40%
Utilizarea terminologiei de specialitate în descrierea procesului de realizare și verificare circuitelor electrice 40%

 + 
Unitatea de rezultat a învățării tehnice generale 2:EFECTUAREA DE MĂSURĂRI TEHNICE ÎN ELECTRONICĂRezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
Procesul de măsurare și componentele sale:2.1.1. Mărimi fizice și unități de măsură2.1.2. Mijloace de măsurare2.1.3. Metode de măsurare2.1.4. Erori de măsurare2.1.5. Simboluri si caracteristici metrologice ale mijloacelor de măsurareMăsurarea mărimilor neelectrice:2.1.6. mijloace de măsurare pentru mărimi neelectrice: șublere, micrometre, manometre, termometre2.1.7. mijloace de măsurare electrice pentru mărimi neelectrice (traductoare parametrice si generatoare) 2.2.1. Identificarea elementelor unui proces de măsurare (mijloace și metode de măsurare).2.2.2. Corelarea mărimilor fizice cu unitățile de măsură cuprinse în Sistemul Internațional de Unități de Măsură (SI).2.2.3. Realizarea transformărilor unităților de măsură (multipli și submultipli).2.2.4. Interpretarea simbolurilor inscripționate și a caracteristicilor metrologice ale mijloacelor de măsurare.2.2.5. Selectarea mijloacelor de măsurare în funcție de mărimea măsurată și caracteristicile metrologice.2.2.6. Determinarea erorilor de măsurare.2.2.7. Realizarea operațiilor de măsurare sau control a mărimilor tehnice (geometrice, mecanice, termice) în vederea efectuării măsurărilor.2.2.8. Utilizarea mijloacelor de măsurat electrice pentru măsurarea sau controlul mărimilor neelectrice.2.2.9. Interpretarea rezultatelor măsurătorilor și compararea lor cu valorile specificate în documentația tehnică. 2.3.1. Colaborarea cu membrii echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă.2.3.2. Îndeplinirea sarcinilor de lucru cu responsabilitate și seriozitate.2.3.3. Conștientizarea importanței măsurărilor pentru domeniul tehnic.2.3.4. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă.2.3.5. Înțelegerea necesității respectării normelor de calitate.2.3.6. Manifestarea gândirii critice și creative în domeniul tehnic.2.3.7. Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare.2.3.8. Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme.2.3.9. Manifestarea responsabilității pentru asigurarea calității produselor/serviciilor.
Măsurarea mărimilor electrice2.1.8. Legile de bază ale electrostaticii, electrocineticii și electromagnetismului– Legea lui Coulomb– Legea lui Ohm– Legea lui Joule, Legea inducției electromagnetice– Teoremele lui Kirchhoff2.1.9. Studiul mărimilor electrice în curent continuu și alternativ (definiție, relații de calcul, unități de măsură):– intensitatea curentului electric– tensiunea electrică– rezistența electrică– capacitatea– inductivitatea– puterea electrică– energia electricăMijloace de măsurare pentru mărimile electrice(tipuri constructive, marcare, principiu de funcționare, schema bloc generală, scheme de montaj în circuite de măsurare):– aparate pentru măsurarea intensității curentului electric– aparate pentru măsurarea tensiunii electrice– aparate pentru măsurarea rezistenței electrice– aparate pentru măsurarea puterii electrice– aparate pentru măsurarea energiei electrice 2.2.10. Determinarea mărimilor electrice în circuitele electrice folosind legile de bază ale electrostaticii, electrocineticii și electromagnetismului.2.2.11. Operarea cu mărimile electrice și legile de bază din electrotehnică în activitatea de măsurare a mărimilor electrice.2.2.12. Selectarea mijloacelor de măsurare în funcție de mărimea măsurată și caracteristicile metrologice.2.2.13. Efectuarea reglajelor inițiale ale aparatelor de măsurat în vederea realizării măsurărilor.2.2.14. Utilizarea mijloacelor de măsurat electrice pentru măsurarea sau controlul mărimilor electrice2.2.15. Interpretarea rezultatelor măsurătorilor și compararea lor cu valorile specificate în documentația tehnică2.2.16. Calcularea valorilor pentru șunturi / rezistențe adiționale în vederea extinderii domeniului de măsurare.2.2.17. Aplicarea NSSM și PSI în realizarea lucrărilor de măsurare.2.2.18. Utilizarea documentației tehnice pentru executarea operațiilor de metrologie.2.2.19. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate.2.2.20. Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională.2.2.21. Comunicarea/Raportar ea rezultatelor activităților profesionale desfășurate.2.2.22. Utilizarea instrumentelor informatice pentru a produce, prezenta și înțelege informații complexe.2.2.23. Accesarea, căutarea și folosirea serviciilor prin Internet.2.2.24. Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților.

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice generale "Efectuarea de măsurări tehnice în electronică":● Competențe de citire, scriere și înțelegere a mesajului:– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate– Comunicarea/Raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate● Competențe în multilingvism:– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie:– Realizarea transformărilor unităților de măsură (multipli și submultipli)– Interpretarea rezultatelor măsurătorilor și compararea lor cu valorile specificate în documentația tehnică– Utilizarea documentației tehnice pentru executarea operațiilor de metrologie– Determinarea erorilor de măsurare● Competențe digitale, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică:– Utilizarea instrumentelor informatice pentru a produce, prezenta și înțelege informații complexe– Accesarea, căutarea și folosirea serviciilor prin Internet● Competențe personale, sociale și a învăța să înveți:– Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților– Colaborarea cu membrii echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă● Competențe antreprenoriale:– Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme– Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informareLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)– echipamente specifice de laborator;– șublere, micrometre, comparatoare, șurubelnițe, truse de clești;– termometre, manometre, traductoare;– ampermetre, voltmetre, ohmmetre, wattmetre, multimetre analogice și digitale, punți de măsură, contoare, multimetre analogice și digitale, surse de alimentare/generatoare de semnal;– componente pasive de circuit, traductoare, conductoare;– auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, fișe ajutătoate, planșe didactice, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj de SSM și PSI, standarde tehnice, standarde de evaluare) etc.– videoproiector, sistem de calcul conectat la internet, cu software utilizat pentru simularea funcționării circuitelor electrice și efectuarea de măsurători tehnice în electrotehnica;– documentație tehnică;– platforme de laborator;– tabla interactivă;– echipament de protecție. + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 20% Realizarea unei analize pertinente asupra soluției propuse de rezolvare a sarcinii de lucru referitoare la realizarea operațiilor de măsurare a mărimilor electrice 40%
Alegerea materialelor, SDV- urilor, AMC -urilor a aparatelor și a echipamentelor de protecție adaptate sarcinii de lucru 40%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativelor, regulilor de sănătate și securitate a muncii 20%
2. Realizarea sarcinii de lucru 60% Identificarea condițiilor de măsurare a parametrilor unui circuit/sistem electronic 20%
Efectuarea măsurătorilor parametrilor componentelor electronice sau ale unui circuit/sistem electronic 60%
Asigurarea calității procesului dede măsurare 20%
3. Prezentarea și promovarea sarcinii realizate 20% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 20%
Întocmirea documentelor de lucru 40%
Utilizarea terminologiei de specialitate în descrierea procesului de măsurare 40%

 + 
Unitatea de rezultate ale învățării tehnice generale 3:REALIZAREA CIRCUITELOR ELECTRONICE SIMPLE CU COMPONENTE ANALOGICE DISCRETERezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
3.1.1. Tehnologie electronică (SDV-uri, materiale, tehnologii de cablare, de imprimare, de corodare, de metalizare, de lipire, de protectie, de asamblare/ dezasamblare circuite cu componente discrete/ SMD):– circuite electronice cablate cu fire,– circuite electronice realizate pe placi breadboard/cablaj de test imprimat,– circuite electronice realizate cu cablaje, imprimate în regim de prototip (diy – do it yourself),– circuite electronice realizate cu cablaje imprimate în regim industrial.3.1.2. Materiale semiconductoare:– definiție, proprietăți– tipuri (cu conductivitate intrinsecă, cu conductivitate extrinsecă)3.1.3. Joncțiunea pn:– definiție,– comportare la polarizare directă și comportare la polarizare inversă,comportare în regim dinamic.Componente electronice analogice discrete (simboluri, parametri, conexiuni, polarizare, funcționare, utilizări,defecte):– diode (redresoare, detectoare, stabilizatoare, varicap),– tranzistoare (bipolare, cu efect de câmp),– dispozitive optoelectronice (fotorezistorul, fotodioda, fototranzistorul, dioda electroluminiscentă, optocuplorul).3.1.4.Circuite electronice simple, realizate cu componente electronice analogice discrete (schema bloc, schema electronică, funcționare, parametri,defecte – identificare, remediere):– redresoare monoalternanță și bialternanță,– stabilizatoare parametrice/cu tranzistor,– surse de alimentare (transformator, redresor, stabilizator, filtru),– amplificatoare cu 1/ 2 tranzistoare.3.1.5.Norme de sănătate și securitate în muncă3.1.6.Norme de protecția mediului din domeniul electronic 3.2.1. Selectarea materialelor pentru realizarea cablajelor imprimate în conformitate cu documentația tehnică3.2.2. Realizarea circuitelor electronice cablate cu fire în conformitate cu schema electronica3.2.3. Realizarea circuitelor electronice cu ajutorul plăcilor breadboard/ cablaj de test imprimat în conformitate cu schema electronica3.2.4. Imprimarea cablajelor pentru realizarea circuitelor electronice utilizând tehnologii adecvate3.2.5. Corodarea cablajelor imprimate pentru realizarea circuitelor electronice3.2.6. Metalizarea si protecția traseelor cablajelor imprimate pentru realizarea circuitelor electronice utilizând tehnologii adecvate3.2.7. Asamblarea/ dezasamblarea componentelor discrete/ SMD pe plăcile de cablaj imprimat / de test în conformitate cu cerințele3.2.8. Lipirea componentelor discrete/ SMD pe plăcile de cablaj imprimat / de test utilizând tehnologiile adecvate3.2.9. Identificarea tipurilor de materiale semiconductoare3.2.10. Înțelegerea comportării joncțiunii PN în funcție de polarizare și în regim dinamic3.2.11. Selectarea componentelor și a componentelor echivalente pentru realizarea circuitelor electronice în funcție de cerințele din documentația tehnică și tehnologică3.2.12. Identificarea terminalelorcomponentelor electronice discretefolosind cataloagele de componente3.2.13. Identificarea tipului deconexiune în care funcționeazăcomponentele3.2.14. Măsurarea parametrilorcomponentelor electronice analogice discrete cu ajutorul aparatelor de măsură și control3.2.15. Verificarea funcționalitățiicomponentelor electronice analogice discrete cu ajutorul aparatelor de măsură și control3.2.16. Identificarea tipurilor de circuite electronice analogice pe baza schemelor electronice date3.2.17. Selectarea componentelorpentru realizarea circuitelor electronice simple în conformitate cu documetația tehnică3.2.18. Realizarea circuitelor electronice conform documentației tehnice.3.2.19. Respectarea condițiilorpentru evitarea defectării componentelor (protecție electrostatică, supraîncălzire,șocuri mecanice)3.2.20. Verificarea funcționalitățiicircuitelor electronice realizate.3.2.21. Interpretarea rezultatelorverificării parametrilor circuitelorrealizate cu componente electronice analogice discrete3.2.22. Remedierea defectelor constatate în circuitele realizate cu componente electronice analogice discrete 3.2.23. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă3.2.24. Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniul electronic3.2.25. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui despecialitate3.2.26. Interpretarea documentațieitehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională3.2.27. Comunicarea/raportarearezultatelor activităților profesionaledesfășurate3.2.28. Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților 3.3.1. Colaborarea cu membrii echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă.3.3.2. Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă aresponsabilității pentru sarcina de lucru primită.3.3.3. Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme3.3.4. Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice3.3.5. Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare3.3.6. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă3.3.7. Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniul electronic

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice generale "Realizarea circuitelor electronice simple cu componente analogice discrete":● Competențe de citire, scriere și înțelegere a mesajului :– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate– Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate● Competențe în multilingvism:– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competență matematică și competențe în științe, tehnologie și inginerie:– Interpretarea rezultatelor verificării parametrilor circuitelor realizate cu componente electronice analogice discrete● Competențe personale, sociale și a învăța să înveți:– Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților– Colaborarea cu membri echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă– Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită● Competențe civice, juridice și de protejare a mediului:– Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă– Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniul electronic● Competențe antreprenoriale:– Asumarea inițiativei în rezolvarea unor problemeLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)– module pentru studiul experimental al componentelor și circuitelor / plăci de test, surse de alimentare, generatoare de semnal;– aparate de măsură și control (multimetre);– trusa electronistului;– Auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, fișe ajutătoate, planșe didactice, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj de SSM și PSI, standarde tehnice, standarde de evaluare) etc.– tabla interactivă;– videoproiector, sistem de calcul conectat la internet, cu software utilizat pentru simularea funcționării componentelor și circuitelor electronice– componente electronice analogice, cablaj imprimat;– multimetre;– stație de lipire;– cataloage de componente electronice analogice;– surse de tensiune continuă și alternativă;– echipament de protecție. + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 25% Interpretarea schemei electronice/documentației tehnologice în vederea realizării sarcinii de lucru. 50%
Alegerea componentelor,sculelor, AMC-urilor, echipamentelor de protectie adaptate sarcinii de lucru 40%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativele, caietele de sarcini, regulile de sănătate și securitate a muncii 10%
2. Realizarea sarcinii de lucru 60% Respectarea indicațiilor tehnologice în realizarea circuitului electronic 20%
Executarea operațiilor tehnologice în conformitate cu normative, fișe de lucru (acestea pot fi mai detaliate) 20%
Verificarea finală a circuitului realizat 25%
Folosirea corespunzătoare a echipamentelor de lucru, a aparatelor de măsură și control 25%
Respectarea normelor NTSM și PSI 10%
3. Prezentarea și promovarea sarcinii realizate 15% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 40%
Întocmirea corectă a documentele de lucru 30%
Utilizarea corectă a terminologiei de de specialitate 30%

 + 
Unitatea de rezultate ale învățării tehnice generale 4:REALIZAREA CIRCUITELOR LOGICE COMBINAȚIONALE CU CIRCUITE INTEGRATE DIGITALERezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
4.1.1. Bazele algebrei logice:– proprietățile algebrei logice,– funcții logice,– metode de minimizare a funcțiilor logice (metoda algebrică, diagramele Veitch-Karnaugh).4.1.2. Porți logice (ȘI, SAU, NU, ȘI-NU, SAU-NU, SAU-EXCLUSIV):– simbol, tabel de adevăr, parametri,– familii de circuite digitale TTL, CMOS (descriere, domenii de utilizare).4.1.3. Circuite logice combinaționale (definitie, tabel de adevăr, parametri, funcționare, sinteză, utilizări, defecte – identificare si remediere):– decodificatoare,– codificatoare,– demultiplexoare,– multiplexoare.4.1.4. Norme de sănătate și securitate în muncă4.1.5 Norme de protecția mediului din domeniul electronic 4.2.1 Operarea cu proprietățile algebrei booleene în vederea minimizării funcțiilor logice4.2.2. Minimizarea funcțiilor logice, prin metoda algebrică sau diagramele Veitch-Karnaugh, în vederea realizării unui circuit4.2.3 Identificarea porților logice pe baza tabelului de adevăr4.2.4 Implementarea funcțiilor logice cu porți logice4.2.2.Selectarea circuitelor digitale din familiile logice TTL si CMOS în conformitate cu documentația tehnică 4.2.3 Identificarea pinilor circuitelor integrate digitale utilizând cataloagele de componente în vederea realizării circuitelor logice.4.2.3. Selectarea circuitelor integrate digitale în sinteza circuitelor logice combinationale (CLC)4.2.4. Realizarea CLC cu ajutorul circuitelor integrate digitale.4.2.5. Identificarea defectelor CLC cu ajutorul aparatelor de măsură și control și a tabelei de adevăr.4.2.6 Remedierea defectelor în CLC.4.2.7. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă4.2.8. Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniul electronic4.2.9. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate4.2.10. Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională4.2.11. Comunicarea/ raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate4.2.12. Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților4.2.13. Formularea și exprimarea argumentelor în vederea susținerii soluțiilor propuse 4.3.1. Colaborarea cu membri echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă4.3.2. Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme4.3.3. Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice4.3.4. Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare4.3.5. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă4.3.6. Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniul electronic

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice generale "Realizarea circuitelor electronice cu circuite integrate digitale":● Competențe de citire, scriere și înțelegere a mesajului:– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate– Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate– Formularea și exprimarea argumentelor în vederea susținerii soluțiilor propuse● Competențe în multilingvism:– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competențe personale, sociale și a învăța să înveți:– Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților– Colaborarea cu membri echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă● Competențe antreprenoriale:– Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme– Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informareLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)– module pentru studiul experimental al componentelor și circuitelor/plăci de test, surse de alimentare, generatoare de semnal;– aparate de măsură și control (multimetre);– videoproiector, sistem de calcul conectat la internet, cu software utilizat pentru simularea funcționării circuitelor electronice logice– Auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, fișe ajutătoate, planșe didactice, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj de SSM și PSI, standarde tehnice, standarde de evaluare) etc– componente electronice digitale (porți logice, multiplexoare, demultiplexoare, decodificatoare, codificatoare);– cablaj imprimat;– stație de lipire;– cataloage de componente electronice digitale;– trusa electronistului– schema circuitului de realizat;– surse de alimentare;– echipament de protecție. + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 25% Interpretarea schemei electronice/documentației tehnologice în vederea realizării sarcinii de lucru. 50%
Alegerea componentelor,sculelor, AMC- urilor, echipamentelor de protecție adaptate sarcinii de lucru 40%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativele, caietele de sarcini, regulile de sănătate și securitate a muncii 10%
2. Realizarea sarcinii de lucru 60% Respectarea indicațiilor tehnologice în realizarea circuitului electronic 20%
Executarea operațiilor tehnologice în conformitate cu normative, fișe de lucru (acestea pot fi mai detaliate) 20%
Verificare finală a circuitului realizat 25%
Folosirea corespunzătoare a echipamentelor de lucru, a aparatelor de măsură și control 25%
Respectarea normelor NTSM și PSI 10%
3. Prezentarea și promovarea sarcinii realizate 15% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 40%
Întocmirea corectă a documentele de lucru 30%
Utilizarea corectă a terminologiei de de specialitate 30%

 + 
Unitatea de rezultate ale învățării tehnice generale 5:EXECUTAREA INSTALAȚIILOR ELECTRICE DE ILUMINAT ȘI FORȚĂRezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
5.1.1. Surse și corpuri de iluminat (clasificare, aspect fizic, simbol, marcaj, rol funcțional, parametri):– cu incandescență,– cu halogen,– fluorescente,– cu LED.5.1.2. Mașini electrice (clasificare, aspect fizic, simbol, marcaj, rol funcțional, parametri):– transformatorul,– mașina de curentcontinu,– mașina asincronă.5.1.3. Aparate de protecție (clasificare, aspect fizic, simbol, marcaj, rol funcțional, parametri):– siguranțele fuzibile,– siguranțe automate,– relee,– tablouri electrice.5.1.4. Aparate de conectare (clasificare, aspect fizic, simbol, marcaj, rol funcțional, parametri):– întreruptoare,– variatoare,– senzori de mișcare,crepuscul,– contactoare,– prize.5.1.5.Tehnologia de execuție a instalațiilor electrice de iluminat si forță:– studiul documentației tehnice,– tehnologia de montarea si fixare a tuburilor de protecție, conductoarelor, cablurilor, tablourilor electrice,– tehnologia de montare a aparatelor de conectare și protecție, corpurilor de iluminat, mașinilor electrice,– reguli de punere în funcțiune a instalațiilor electrice de iluminat si forță.5.1.6. Norme de sănătate și securitate în muncă.5.1.7. Norme de protecția mediului 5.2.1. Selectarea surselor de iluminat, în conformitate cu cerințele și documentația tehnică5.2.2. Verificarea funcționalității surselor de iluminat5.2.3. Selectarea mașinilor electrice, în conformitate cu documentația tehnică5.2.4. Identificarea bornelor mașinilor electrice5.2.5. Verificarea funcționalității mașinilor electrice5.2.6. Selectarea aparatelor de protecție, în conformitate cu documentația tehnică.5.2.7. Identificarea bornelor aparatelor de protecție.5.2.8. Verificarea funcționalității aparatelor de protecție5.2.9. Selectarea aparatelor de conectare, în conformitate cu documentația tehnică.5.2.10. Identificarea bornelor aparatelor de conectare.5.2.11. Verificarea funcționalității aparatelor de conectare5.2.12. Interpretarea documentației tehnice5.2.13. Montarea si fixarea tuburilor de protecție în conformitate cu documentația tehnică5.2.14. Montarea conductoarelor/cablurilor în conformitate cu documentația tehnică5.2.15. Montarea tablourilor electrice in conformitate cu documentația tehnică5.2.16. Montarea instalației de legare la pământ in conformitate cu documentația tehnică5.2.17. Montarea aparatelor de conectare și protecție in conformitate cu documentația tehnică5.2.18. Montarea corpurilor de iluminat in conformitate cu documentația tehnică5.2.19. Montarea mașinilor electrice in conformitate cu documentația tehnică5.2.20. Punerea în funcțiune a instalației in conformitate cu documentația tehnică5.2.21. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă5.2.22. Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniu5.2.23. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate5.2.24. Comunicarea /raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate5.2.25. Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională5.2.26. Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților 5.3.1. Respectarea riguroasă a specificațiilor tehnice din documentație5.3.2. Utilizarea responsabilă a SDV-urilor și a mijloacelor de măsurare5.3.3. Colaborarea cu membrii echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă5.3.4. Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită5.3.5. Preocuparea permanentă pentru dezvoltarea profesională prin studiu individual și utilizarea informației primite de la formatori5.3.6. Implicarea creativă în soluționarea sarcinilor din fișa de lucru5.3.7. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă5.3.8. Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniul electronic5.3.9. Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare5.3.10. Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme5.3.11. Responsabilitatea pentru asigurarea calității produselor/serviciilor

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice generale "Realizarea lucrărilor de bază mecanice și electrice necesare în domeniul electronică automatizări":● Competențe de citire, scriere și înțelegere a mesajului:– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate– Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate● Competențe în multilingvism:– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie:– Interpretarea documentației tehnice● Competențe personale, sociale și a învăța să înveți:– Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților– Preocuparea permanentă pentru dezvoltarea profesională prin studiu individual și utilizarea informației primite de la formatori– Colaborarea cu membri echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă– Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită– Utilizarea responsabilă a SDV-urilor și a instrumentelor de măsură● Competențe antreprenoriale:– Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme– Responsabilitatea pentru asigurarea calității produselor/serviciilor– Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare● Competență civică, juridică și de protejare a mediului:– Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă– Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la materialele și tehnologiile din domeniuLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)– SDV-uri specifice domeniului electric (șurubelnițe de diferite tipuri, șurubelnițe electrice, clești, testere de tensiune, pistoale de lipit, cuțite, bormașini, burghie, daltă, ciocan);– surse și corpuri de iluminat, mașini electrice, aparate de protecție și de conectare (motoare de cc și ca, transformatoare, siguranțe, contactoare, relee, comutatoare, întrerupătoare, prize),;– module pentru studiul experimental al circuitelor electrice– AMC-uri (testere de tensiune, multimetre, voltmetre, ampermetre, ohmetre),– surse de documentare specializate: reviste, prospecte, cataloage, manuale, documentații tehnice diverse, etc;– videoproiector, sistem de calcul conectat la internet, cu software utilizat pentru simularea functionării mașinilor electrice.– Auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, fișe ajutătoate, planșe didactice, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj de SSM și PSI, standarde tehnice, standarde de evaluare) etc + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 20% Realizarea unei analize pertinente asupra soluției propuse de rezolvare a sarcinii de lucru 40%
Alegerea materialelor, SDV-urilor, AMC -urilor a aparatelor și a echipamentelor de protecție adaptate sarcinii de lucru 40%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativelor, regulilor de sănătate și securitate a muncii 20%
2. Realizarea sarcinii de lucru 60% Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică / tehnologică în vederea sarcinii de lucru. 20%
Realizarea lucrărilor electrice conform sarcinii date. 60%
Utilizarea corectă a SDV-urilor, AMC – urilor și a echipamentelor de protecție 10%
Asigurarea calității procesului de realizare a lucrărilor electrice 10%
3. Prezentarea și promovarea sarcinii realizate 20% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 20%
Întocmirea documentelor de lucru 40%
Utilizarea terminologiei de specialitate în descrierea procesului de realizare și verificare circuitelor electrice 40%

 + 
Unitatea de rezultate ale învățării tehnice specializate 6:UTILIZAREA SOFTURILOR SPECIALIZATE PENTRU SIMULAREA FUNCȚIONĂRII UNUI ROBOT INDUSTRIALRezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
6.1.1 Noțiuni generale despre roboții industriali– Schema structurală a unui robot industrial (subsisteme: mecanice, de acționare și comandă)– Clasificarea roboților industriali (după grade de libertate, generații și utilizare)– Tehnologii de automatizare specifice proceselor de producție6.1.2 Softuri specializate adecvate pentru simularea roboților industriali:KUKA SIM/Roboguide FANUC/ FASTSUITE/ROBOSTUDIO Suite/ K-ROSET/LabView Dymola (Dynamic Modeling Laboratory)/Working model/ MATLAB/20 SIM (Twente Sim)/ ROBOT 3D/ WORKSPACE6.1.6. Norme de sănătate și securitate în muncă6.1.7. Norme de protecție a mediului 6.2.1.Reprezentarea schemei structurale a unui robot industrial 6.2.2.Identificarea subsistemelor mecanice, de acționare și de comandă din schema structurală a robotului industrial6.2.3.Selectarea roboților industriali în funcție de gradele de libertate, generații și utilizare.6.2.4. Lansarea softului specializat adecvat pentru simularea funcționării robotului industrial6.2.5. Utilizarea software specifice pentru simularea funcționării roboților industriali.6.2.6. Utilizarea software specifice pentru simularea funcționării subsistemului mecanic din structura robotului industrial.6.2.7. Utilizarea software specifice pentru simularea funcționării subsistemului de acționare din structura robotului industrial.6.2.8. Utilizarea software specifice pentru simularea funcționării subsistemului de comandă din structura robotului industrial.6.2.9. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă.6.2.10.Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la cu privire la funcționarea roboților industriali.6.2.11. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate6.2.12. Comunicarea/ raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate6.2.13. Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională6.2.14. Utilizarea instrumentelor informatice pentru a produce, prezenta și înțelege informații de specialitate 6.3.1. Colaborarea cu membri echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă6.3.2. Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită6.3.3. Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme specifice locului de muncă și corespunzătoare nivelului de pregătire6.3.4. Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice6.3.5. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă.6.3.6. Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la funcționarea roboților industriali6.3.7. Asumarea răspunderii pentru prevenirea și reducerea impactului negativ al activității proprii asupra mediului6.3.8. Preocuparea pentru colectarea și transmiterea informațiilor relevante cu privire la funcționarea roboților industriali

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice specializate "Simularea unui robot industrial":● Competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate● Competență în multilingvism– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie– Reprezentarea schemei structurale a unui robot industrial● Competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică– Utilizarea instrumentelor informatice pentru a produce, prezenta și înțelege informații de specialitate– Utilizarea software specifice pentru simularea funcționării roboților industriali.– Utilizarea software specifice pentru simularea funcționării subsistemului mecanic din structura robotului industrial.– Utilizarea software specifice pentru simularea funcționării subsistemului de acționare din structura robotului industrial.– Utilizarea software specifice pentru simularea funcționării subsistemului de comandă din structura robotului industrial.● Competență personală, socială și de a învăța să înveți– Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice.● Competență civică, juridică și de protejare a mediului– Colaborarea cu membri echipei de lucru, în scopul îndeplinirii sarcinilor de la locul de muncă– Respectarea termenelor/timpului de realizare a sarcinilor– Asumarea răspunderii pentru prevenirea și reducerea impactului negativ al activității proprii asupra mediului S Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă.– Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la funcționarea roboților industriali● Competență antreprenorială– Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme specifice locului de muncă și corespunzătoare nivelului de pregătireLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)[?] Elemente componente ale roboților industriali

[?] Standuri educaționale destinate studiului experimental al roboților industriali 0 Softuri educaționale specifice operatorilor economici parteneri instruire practică, pentru simularea funcționării roboților industriali[?] Tablă interactivă[?] Videoproiector, sisteme de calcul conectate la internet, cu software specializat pentru simularea funcționării roboților industriali.[?] Auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj SSM și PSI, standarde tehnice) etc.[?] Echipamente de protecție + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 25% Realizarea unei analize pertinente asupra soluției propuse de rezolvare a sarcinii de lucru 30%
Lansarea programului-soft specializat pentru simularea robotului industrial 35%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativelor, regulilor de sănătate și securitate a muncii 35%
2. Realizarea sarcinii de , lucru 60% Reprezentarea schemei structurale a unui robot industrial 20%
Stabilirea metodei de simulare în funcție de cerințele documentația tehnică 40%
Simularea funcționării roboților industriali conform documentației tehnice 40%
3. Prezentarea și promovarea sarcinii realizate 15% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 60%
Utilizarea corectă a terminologiei de specialitate 40%

 + 
Unitatea de rezultate ale învățării tehnice specializată 7:EXPLOATAREA ROBOȚILOR INDUSTRIALIRezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
7.1.1. Sisteme de acționare (electrice, pneumatice și mixte)- schema bloc7.1.2 Accesorii ale roboților industriali– clasificare– montare– utilizare7.1.3 Norme de exploatare și tehnici de lucru specifice roboților industriali-norme, proceduri și mijloace de exploatare a roboților industriali– regimuri de funcționare,– corecții parametrii specifici echipamentelor de producție7.1.4 Norme de sănătate și securitate în muncă7.1.5 Norme de protecție a mediului 7.2.1.Identificarea sistemelor de acționare necesare funcționării roboților industriali7.2.2.Reprezentarea schemei bloc a sistemelor de acționare7.2.3.Selectarea accesoriilor robotului industrial în funcție de procesul tehnologic.7.2.4. Montarea/demontarea accesoriilor pentru roboți industriali conform documentației tehnice7.2.5. Aplicarea normelor de exploatare specifice roboților industriali7.2.6.Selectarea regimului de lucru al roboților industriali conform specificațiilor tehnice primite7.2.7.Efectuarea corecțiilor parametrilor specifici echipamentelor de producție7.2.8.Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică/tehnologică7.2.9.Determinarea erorilor pentru aplicarea corecției parametrilor specifici echipamentelor de producție7.2.10. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă7.2.11. Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la exploatarea roboților industriali7.2.12. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate7.2.13. Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională7.2.14. Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților7.2.15. Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate 7.3.1 Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare7.3.2 Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită7.3.3 Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme specifice locului de muncă și corespunzătoare nivelului de pregătire7.3.4.Formularea și exprimarea argumentelor în vederea susținerii soluțiilor propuse7.3.5 Respectarea documentației tehnice în procesul de exploatare a roboților industriali7.3.6 Comunicarea interactivă la locul de muncă7.3.7 Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice7.3.8. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă.7.3.9. Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la funcționarea roboților industriali7.3.10. Respectarea termenelor/timpului de realizare a sarcinilor7.3.11. Asumarea răspunderii pentru prevenirea și reducerea impactului negativ al activității proprii asupra mediului

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice specializate "Exploatarea roboților industriali":● Competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate– Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate● Competență în multilingvism– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie– Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică/tehnologică– Determinarea erorilor pentru aplicarea corecției parametrilor specifici echipamentelor de producție● Competență personală, socială și de a învăța să înveți– Utilizarea documentației de specialitate în actualizarea permanentă a cunoștințelor și abilităților– Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice.– Respectarea termenelor/timpului de realizare a sarcinilor● Competență civică, juridică și de protejare a mediului– Asumarea răspunderii pentru prevenirea și reducerea impactului negativ al activității proprii asupra mediului● Competență antreprenorială– Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primităLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)[?] Accesorii ale roboților industriali[?] Standuri educaționale destinate studiului experimental al roboților industriali[?] Tablă interactivă[?] Videoproiector, sistem de calcul conectat la internet,[?] Auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj SSM și PSI, standarde tehnice) etc.[?] Aparate de măsură și control[?] echipamente de protecție. + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.Crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 25% Realizarea unei analize pertinente asupra soluției propuse de rezolvare a sarcinii de lucru 30%
Alegerea accesoriilor pentru roboți industriali, aparate de măsură și control, echipamentelor de protecție adaptate realizării sarcinii de lucru 35%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativelor, regulilor de sănătate și securitate a muncii 35%
2. Realizarea sarcinii de lucru 60% Aplicarea indicațiilor tehnologice în exploatarea robotului industrial 20%
Realizarea etapelor de montare/demontare a accesoriilor robotului industrial conform specificațiilor tehnice primite 20%
Selectarea regimului de lucru a roboților industriali 20%
Efectuarea corecțiilor parametrilor specifici echipamentelor de producție 20%
Folosirea corespunzătoare a echipamentelor de lucru, a aparatelor de măsură și control 20%
3. Prezentarea și promovarea sarcinii realizate 15% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 35%
Analiza și interpretarea rezultatelor 35%
Utilizarea corectă a terminologiei de specialitate 30%

 + 
Unitatea de rezultate ale învățării tehnice specializate 8:MONITORIZAREA ȘI ÎNTREȚINEREA ROBOȚILOR INDUSTRIALIRezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
8.1.1. Monitorizarea funcționării roboților industriali-nome, proceduri și mijloace de monitorizare în exploatarea roboților industriali-proceduri de control a calității produselor și de semnalare a eventualelor erori-documente de lucru specifice8.1.2 Întreținerea roboților industriali-norme și proceduri de întreținere a roboților industriali-operații de întreținere a roboților industriali -documente de lucru specifice8.1.3 Norme de sănătate și securitate în muncă8.1.4 Norme de protecția mediului 8.2.1. Aplicarea normelor specifice de monitorizare a roboților industriali conform documentației tehnice8.2.2. Utilizarea consolei de operare pentru urmărirea parametrilor de funcționare8.2.3. Verificarea calității produselor și semnalarea eventualelor abateri conform procedurilor specifice8.2.4. Utilizarea instrumentelor informatice pentru completarea documentelor de lucru8.2.5. Raportarea erorilor repetitive în realizarea produsului finit conform procedurilor specifice8.2.6.Stabilirea operațiilor de întreținere a roboților industriali conform normelor și procedurilor specifice8.2.7. Efectuarea operațiilor de întreținere a roboților industriali conform normelor și procedurilor specifice8.2.8. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă8.2.9. Aplicarea normelor de protecție a mediului cu privire la monitorizarea și întreținerea roboților industriali8.2.10. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate8.2.11. Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate8.2.12. Formularea și exprimarea argumentelor în vederea susținerii soluțiilor propuse8.12.3. Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică/tehnologică8.2.14. Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională. 8.3.1. Respectarea termenelor/timpului de realizare a operațiilor de întreținere8.3.2. Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare8.3.3. Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită8.3.4. Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme specifice locului de muncă și corespunzătoare nivelului de pregătire8.3.5. Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice8.3.6. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă.8.3.7. Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la monitorizarea și întreținerea roboților industriali8.3.8. Asumarea răspunderii pentru prevenirea și reducerea impactului negativ al activității proprii asupra mediului

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice specializate "Monitorizarea și întreținerea roboților industriali":● Competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate– Comunicarea/raportarea rezultatelor activităților profesionale desfășurate– Formularea și exprimarea argumentelor în vederea susținerii soluțiilor propuse● Competență în multilingvism– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie– Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică/tehnologică– Raportarea erorilor repetitive în realizarea produsului finit conform procedurilor specifice● Competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică– Utilizarea instrumentelor informatice pentru completarea documentelor de lucru● Competență personală, socială și de a învăța să înveți– Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice.● Competență civică, juridică și de protejare a mediului– Respectarea termenelor/timpului de realizare a operațiilor de întreținere– Asumarea răspunderii pentru prevenirea și reducerea impactului negativ al activității proprii asupra mediului– Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă.– Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la monitorizarea și întreținerea roboților industrialiLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)[?] Accesorii ale roboților industriali[?] Standuri educaționale destinate studiului experimental al roboților industriali [?] Tablă interactivă[?] Videoproiector, sistem de calcul conectat la internet,[?] Auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj SSM și PSI, standarde tehnice) etc.[?] Aparate de măsură și control [?] echipamente de protecție. + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 25% Pertinența analizei, soluției de rezolvare propuse 35%
Alegerea instrumentelor de lucru, a aparatelor de măsură și control și a echipamentelor de protecție adaptată sarcinii de lucru 35%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativelor, regulilor de sănătate și securitate a muncii 30%
2. Realizarea sarcinii de lucru 60% Respectarea indicațiilor tehnologice specifice sarcinii de lucru 10%
Executarea etapelor de monitorizare a funcționării robotului industrial 30%
Verificarea calității produselor și semnalarea eventualelor abateri conform normelor /procedurilor specifice 20%
Realizarea operațiilor de întreținere a robotului industrial 30%
Folosirea corespunzătoare a echipamentelor de lucru, a aparatelor de măsură și control 10%
3. Prezentarea și promovarea sarcinii realizate 15% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 60%
Utilizarea corectă a terminologiei de specialitate 40%

 + 
Unitatea de rezultate ale învățării tehnice specializate 9:PROGRAMAREA ROBOTULUI INDUSTRIALRezultatele învățării:

Cunoștințe Abilități Atitudini
9.1.1 Tipuri de interfețe de comandă (Human Machine Interface – HMI) (Kinco, KUKA, SYSMAC, GOT, HME, YAMAHA, OMRON)9.1.2 Funcțiile de bază ale interfeței de comandă (Start , Stop, revenirea robotului în punctul de referință, Toolchanging, selectare manuală – automat, online/offline)9.1.3 Interfața de comandă a roboților industriali pentru setarea parametrilor robotului in funcție de procesul tehnologic -documentație tehnică9.1.4 Defecte semnalate pe ecranul consolei de operare a robotului -erori, mesaje, status parametrii (Coliziune, Pick and Place, realimentare)9.1.5. Proceduri de depanare-Norme, proceduri și metode de depanare a defectelor semnalate pe ecranul ecranul consolei de operare a robotului9.1.6. Metode de verificare-Norme, proceduri și metode de verificare a funcționării robotului după remedierea defectelor semnalate pe ecranul consolei de operare a robotului.9.1.7. Norme de sănătate și securitate în muncă specifice9.1.8. Norme de protecția mediului din domeniul electronic 9.2.1.Identificarea tipurilor de interfețe de comandă a robotului industrial9.2.2.Corelarea interfeței de comandă cu operațiile predefinite în documentația tehnică9.2.3.Operarea cu funcțiile de bază ale interfeței de comandă a robotului industrial (Start , Stop, revenirea robotului în punctul de referință, Toolchanging,)9.2.4.Setarea parametrilor din consolă online/offline, manual/automat9.2.5.Setarea cu ajutorul interfeței de comandă a parametrilor robotului în funcție de procesul tehnologic9.2.6. Utilizarea instrumentelor informatice pentru a programa robotul industrial9.2.7.Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică/tehnologică9.2.8.Identificarea defectelor funcționale pe baza codurilor de eroare afișate pe ecranul consolei de operare a robotului.9.2.9. Remedierea defectelor semnalate pe ecranul consolei de operare a robotului conform procedurii de depanare9.2.10. Verificarea funcționării robotului după remedierea defectelor afișate pe ecranul consolei de operare a robotului9.2.11. Aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă9.2.12. Aplicarea normelor de protecție a mediului9.2.13. Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate9.2.14. Formularea și exprimarea argumentelor în vederea susținerii soluțiilor propuse9.2.15. Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională. 9.3.1. Adoptarea atitudinii critice și de reflectare și folosirea responsabilă a mijloacelor de informare9.3.2. Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită9.3.3. Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme specifice locului de muncă și corespunzătoare nivelului de pregătire9.3.4. Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice9.3.5. Respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă.9.3.6. Respectarea normelor de protecție a mediului cu privire la funcționarea roboților industriali9.3.7. Formularea și exprimarea argumentelor în vederea susținerii soluțiilor propuse

Notă: În codul de trei cifre, prima cifră corespunde numărului de ordine al unității de rezultate ale învățării în cadrul calificării, a doua cifră corespunde numărului de ordine al categoriei rezultatului învățării (1 – cunoștințe, 2 – abilități, 3 – atitudini) iar a treia cifră numărului de ordine al rezultatului învățării în cadrul fiecărei categorii de rezultate ale învățării.Domenii de competențe cheie și rezultate ale învățării specifice acestora, integrate și dezvoltate în cadrul unității de rezultate ale învățării tehnice specializate "Programarea robotului industrial":● Competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului– Utilizarea corectă a vocabularului comun și a celui de specialitate– Formularea și exprimarea argumentelor în vederea susținerii soluțiilor propuse● Competență în multilingvism– Interpretarea documentației tehnice de specialitate într-o limbă de circulație internațională● Competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie– Interpretarea informațiilor cuprinse în documentele și documentația tehnică/tehnologică● Competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică– Utilizarea instrumentelor informatice pentru a programa robotul industrial● Competență personală, socială și de a învăța să înveți– Adaptarea la cerințele și la dinamica evoluției tehnologice.– Asumarea în cadrul echipei de la locul de muncă a responsabilității pentru sarcina de lucru primită● Competență antreprenorială– Asumarea inițiativei în rezolvarea unor probleme specifice locului de muncă și corespunzătoare nivelului de pregătireLista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)[?] Standuri educaționale destinate studiului experimental al roboților industriali[?] Tablă interactivă[?] Videoproiector, sistem de calcul conectat la internet,[?] Auxiliare curriculare, fișe de lucru, fișe de documentare, reviste de specialitate, documentația lucrărilor practice (cărți tehnice, dicționare de termeni tehnici, normative specifice, fișe individuale de instructaj SSM și PSI, standarde tehnice) etc.[?] echipament de protecție. + 
Standardul de evaluare asociat unității de rezultate ale învățăriiCriterii și indicatori de realizare și ponderea acestora:

Nr.crt. Criterii de realizare și ponderea acestora Indicatorii de realizare și ponderea acestora
1. Primirea și planificarea sarcinii de lucru 25% Pertinența analizei soluției de rezolvare propuse 30%
Pregătirea consolei de comandă pentru realizarea sarcinilor de lucru 35%
Respectarea normelor de protecție a mediului, normativelor, regulilor de sănătate și securitate a muncii 35%
2. Realizarea sarcinii de lucru 60% Corelarea interfeței de comandă cu operațiile predefinite în documentația tehnică 15%
Configurarea modului de lucru 15%
Setarea parametrilor din consolă online/offline 15%
Interpretarea mesajelor afișate pe interfața consolei 20%
Înlăturarea eventualelor erori depistate cu ajutorul interfeței 20%
Folosirea corespunzătoare a echipamentelor de lucru. 15%
3. Prezentarea și promovarea sarcinii realizate 15% Argumentarea etapelor de realizare a sarcinii de lucru 35%
Analiza și interpretarea rezultatelor 35%
Utilizarea corectă a terminologiei de specialitate 30%

IV.REZULTATE ALE ÎNVĂȚĂRII SPECIFICE ALTOR DISCIPLINE (MATEMATICĂ, LIMBĂ MODERNĂ, ȘTIINȚE ETC.) NECESARE PENTRU DOBÂNDIREA CALIFICĂRII PROFESIONALE OPERATOR LA ROBOȚI INDUSTRIALI

Disciplina Rezultate ale învățării necesare
Limba și literatura română Comunicare eficientă în limba română
Înțelegerea textului scris/ citit
Limba modernă Comunicare eficientă în limba engleză
Înțelegerea textului scris/ citit, termeni de specialitate
Matematică Operații aritmetice de bază pentru efectuarea de calcule algebrice simple cu numere raționale (adunare, scădere, înmulțire, împărțire, utilizarea parantezelor, fracții algebrice simple, puteri, radicali, ecuații de gradul I).
Noțiuni elementare de algebră, reprezentări grafice
Noțiuni elementare de logică matematică (sisteme de numerație, funcții logice)
Fizică Mărimi fizice și unități de măsură
Fenomene fizice din electricitate (Electrostatica – electrizarea corpurilor, tensiunea electrică, Electrocinetica – curentul electric) și Electromagnetism (forța electromagnetică, inducția electromagnetică).
Legea lui Ohm, Teoremele lui Kirchhoff, Legea lui Joule.
Cultură civică Respect față de norme/ reguli
Autonomie
Inițiativă
Lucrul în echipă
Responsabilitate
Tehnologieelectronică materiale semiconductoare, cablaje imprimate,SDV-uri specifice
Componente și circuite electronice Componente electronice analogice
Circuite integrate digitale

 + 
Index al prescurtărilor și abrevierilor

AMC Aparat de măsură și control
CBB Circuite Basculante Bistabile
CLC Circuite Logice Combinaționale
CMOS Complementary metal-oxide-semiconductor
EE Element de execuție
NTSM Norme de tehnica securității muncii
RA Regulator automat
SDV Scule dispozitive verificatoare
SMD Surface Mounted Device
SRA Sistem de reglare automată
TTL Transistor Transistor Logic

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x