ANEXA din 29 ianuarie 2003
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024 |
|
Informatii Document
Emitent: SECRETARIATUL DE STAT PENTRU HANDICAPATIPublicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 139 bis din 4 martie 2003
Nu exista actiuni suferite de acest act |
Nu exista actiuni induse de acest act |
Acte referite de acest act: |
SECTIUNE ACT | REFERA PE | ACT NORMATIV |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | OG 36 30/01/2003 ART. 8 |
Actul | ARE LEGATURA CU | ORDIN 22 29/01/2003 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | OG 14 30/01/2003 ART. 21 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | LEGE 10 09/01/2003 ART. 1 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | LEGE 519 12/07/2002 |
Actul | REFERIRE LA | LEGE 519 12/07/2002 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | OUG 147 31/10/2002 ART. 1 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | OUG 99 29/08/2002 ANEXA 1 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | OUG 47 29/03/2001 ART. 1 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | OUG 40 25/04/2000 ART. 1 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | OUG 192 08/12/1999 ART. 28 |
Actul | REFERIRE LA | OUG 102 29/06/1999 |
Actul | REFERIRE INDIRECTA LA | ORDONANTA 73 27/08/1999 ART. 86 |
Acte care fac referire la acest act: |
SECTIUNE ACT | REFERIT DE | ACT NORMATIV |
Actul | APROBAT DE | ORDIN 22 29/01/2003 |
privind Standarde de calitate pentru serviciile furnizate în instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu handicap*)
Notă *) Au fost aprobate prin Ordinul nr. 22 din 29 ianuarie 2003, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003.
ACTEALEORGANELORDESPECIALITATEALEADMINISTRAŢIEIPUBLICECENTRALE
-
22. –OrdinalsecretaruluidestatalSecretariatuluideStatpentruPersoanelecuHandicapprivindaprobareaStandardelordecalitatepentruserviciilefurnizateîninstituţiiledeprotecţiespecială
apersoanelorcuhandicap1-40
Marţi,4martie2003
ACTEALEORGANELORDESPECIALITATEALEADMINISTRAŢIEIPUBLICECENTRALE
MINISTERULSĂNĂTĂŢIIŞIFAMILIEI
SECRETARIATULDESTATPENTRUPERSOANELECUHANDICAP
ORDIN
privindaprobareaStandardelordecalitatepentruserviciilefurnizateîninstituţiiledeprotecţiespecialăapersoanelorcuhandicap*)
Avândînvedere:
-
– HotărâreaGuvernuluinr.22/2001privindorganizareaşifuncţionareaMinisteruluiSănătăţiişiFamiliei,cumodi-ficărileulterioare;
-
– Ordinulministruluisănătăţiişifamilieinr.436/2002privindaprobareastructuriiorganizatoriceaSecretariatuluideStatpentruPersoanelecuHandicap,
secretaruldestatalSecretariatuluideStatpentruPersoanelecuHandicapemiteurmătorulordin:
Art.1.–SeaprobăStandardeledecalitatepentruserviciilefurnizateîninstituţiiledeprotecţiespecialăaper-soanelorcuhandicap,prevăzuteînanexa**)carefaceparteintegrantădinprezentulordin.
Art.2.–Standardeledecalitatedevinobligatoriiînsis-temuldeprotecţiespecialăaadulţilorcuhandicapdetiprezidenţial.
Art.3.–Directoriiinstituţiilordeprotecţiespecialăaadulţilorcuhandicapaflateîncoordonareametodologicăa
SecretariatuluideStatpentruPersoanelecuHandicapvorluatoatemăsurilenecesarepentruimplementareastandar-delorprevăzutelaart.1.
Art.4.–DirecţiiledespecialitatedincadrulSecretariatuluideStatpentruPersoanelecuHandicapvorducelaîndeplinireprevederileprezentuluiordin.
Art.5.–PrezentulordinvafipublicatînMonitorulOficialalRomâniei,ParteaI.
SecretaruldestatalSecretariatuluideStatpentruPersoanelecuHandicap,ConstantinStoenescu
Bucureşti,29ianuarie2003.
Nr.22.
*)Ordinulnr.22/2003afostpublicatînMonitorulOficialalRomâniei,ParteaI,nr.139din4martie2003,şiestereprodusşiînacestnumărbis.
**)Anexaestereprodusăînfacsimil.
ANEXĂ
Standarde de calitate pentru serviciile furnizate în instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu handicap
1. PRIMIRE – EVALUARE – IEŞIRE
Standarde: 1 – 8
-
a) Informare;
-
b) Vizite de prospectare;
-
c) Admitere şi evaluare;
-
d) Plan personalizat de servicii;
-
e) Asistenţă temporară;
t) Contract de servicii;
-
g) Înregistrare – arhivare date;
-
h) Ieşire.
-
a) Informare
STANDARD 1
-
1.1. Unitatea elaborează şi pune la dispoziţia utilizatorilor actuali sau potenţiali un ghid al utilizatorilor, o prezentare la zi privind scopul, obiectivele, concepţia asupra asistenţei şi îngrijirii, serviciile şi facilităţile, condiţiile internării în unitate, ş.a.
-
1.2. Ghidul este scris în limba română şi include:
-
a) o scurtă descriere a condiţiilor de cazare şi a serviciilor oferite;
-
b) elemente relevante privind calificarea şi experienţa personalului;
-
c) număr de locuri şi tipurile de cerinţe ale beneficiarilor acoperite de serviciile furnizate în unitate;
-
d) o copie după raportul ultimului control efectuat;
-
e) o copie după 'formularul de reclamaţii;
t) opinii ale unor utilizatori de servicii din unitatea respectivă.
Sunt disponibile versiuni în limbile minorităţilor şi materiale adaptate (scriere Braille, casete audio, video, etc.), pentru persoanele cu handicap senzorial.
Vizite de prospectare
STANDARD 2
2. I. Se asigură efectuarea de către potenţialii utilizatori / reprezentanţii legali ai acestora, rude şi prieteni, a unor vizite de informare în unitate.
-
2.2. Unitatea informează potenţialii utilizatori asupra ofertei de servicii (re surse, activităţi, personal, management) de a răspunde cerinţelor generale şi speciale ale solicitanţilor de servicii.
-
2.3. Unitatea probează solicitanţilor de servicii faptul că utilizează cele mai bu ne practici în domeniu.
-
2.4. Se asigură posibilitatea cunoaşterii de către utilizatori a personalului din unitate.
-
2.5. Atunci când se efectuează internări de urgenţă (în absenţa vizitelor de prospectare), se asigură informarea utilizatorului sau a reprezentantului legal, în termen de 48 de ore de la internare, asupra principalelor aspecte. reguli şi practici ale procesului de furnizare a serviciilor în unitate.
Admitere şi evaluare
STANDARD 3
-
3.1. Unitatea are şi aplică o politică şi proceduri scrise privind admiterea şi evaluarea utilizatorilor (criterii de eligibilitate, proceduri, sistem de monitorizare).
-
3.2. Procedurile de admitere a solicitanţilor includ:
-
a) dosarul solicitantului (acte necesare);
-
b) criterii de eligibilitate;
-
c) cine ia decizia;
-
d) contestaţii.
-
-
3.3. Fiecărui utilizatori se evaluează nevoile generale şi speciale de asistenţă şi îngrijire. din punct de vedere social, psihologic, medical.
-
3.4. Evaluarea se efectuează de către o echipă multidisciplinară împreună cu utilizatorul/reprezentantul legal al acestuia, familia (cu consimţământul utilizatorului).
-
3.5. Pentru persoanele recomandate de comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru adulţi, evaluarea ţine cont de certificatul de încadrare într-un grad de handicap şi de programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socială, emise de comisiile respective.
-
3.6. Evaluarea efectuată la primirea în unitate include următoarele aspecte:
-
a) autonomie personală şi stare fizică;
-
b) greutate şi regim alimentar (inclusiv preferinţe alimentare);
-
c) văz, auz, comunicare (limbaj);
-
d) sănătate bucală (dentiţie etc.);
-
e) locomoţie;
-
f) mobilitate generală;
-
g) istoricul „recăderilor”;
-
h) continenţă;
-
i) medicaţie curentă;
-
j) sănătate mentală şi cogniţie;
-
k) preocupări, hobby-uri, nevoi culturale, religioase, etc.
1) siguranţă personală; riscuri;
-
m) relaţia cu familia şi alte contacte sociale;
-
n) dependenţă de droguri, alcool, tutun, etc.
-
-
3.7. Utilizatorii de servicii beneficiază de reevaluări periodice, precum şi ocazional, în cazul în care apar modificări semnificative ale stării lor psihofizice.
-
3.8. Datele privind evaluarea sunt înregistrate şi păstrate în mod confidenţial; utilizatorul / reprezentantul său şi familia (cu acceptul utilizatorului) având oricând acces la aceste date.
-
3.9. În baza evaluării, fiecărui utilizator de servicii i se stabileşte un program de îngrijire zilnică şi un program general de îngrijire şi asistenţă (cu obiective pe un termen mai lung), incluse în planul personalizat de servicii.
Plan personalizat de servicii
STANDARD 4
-
4.1. Pentru fiecare utilizator se elaborează un plan personalizat de serv1c11. bazat pe evaluarea cerinţelor generale şi speciale ale utilizatorului.
-
4.2. Planul personalizat de servicii (numit în continuare PPS) stabileşte în detaliu obiectivele, etapele şi acţiunile ce vor fi întreprinse de personal pentru a răspunde tuturor cerinţelor de sănătate, îngrijire, recuperare şi socializare ale
utilizatorului precum şi modalităţile de monitorizare, evaluare şi implementare a procesului de furnizare a serviciilor.
-
4.3. PPS este elaborat de o echipă multidisciplinară (condusă de un coordonator de plan), cu participarea utilizatorului/ reprezentantului legal şi a familiei (cu acceptul utilizatorului).
-
4.4. Utilizatorii/reprezentanţii legali, familiile primesc toate informaţiile privind activităţile, metodele, tratamentele propuse, pentru a lua decizii în cunoştinţă de cauză şi pentru a-şi da consimţământul, dacă este cazul.
-
4.5. PPS respectă normele legale privind activităţile de asistenţă medicală şi include o evaluare a riscurilor.
-
4.6. PPS include atât un program de viaţă şi îngrijire zilnică cât şi un program pe termen lung de activităţi şi servicii care vor fi asigurate utilizatorului.
-
4.7. PPS ţine cont de vârsta, sexul, personalitatea, etnia, cultura, religia utilizatorului.
-
4.8. PPS stabileşte responsabilităţile personalului în procesul de fumizare a serviciilor.
-
4.9. Coordonatorul de plan revizuieşte PPS cel puţin o dată pe lună, pentru a răspunde dinamicii cerinţelor utilizatorului; la fiecare evaluare se stabileşte şi se înregistrează data proximei reevaluări.
4.1O. PPS se redactează într-o manieră accesibilă utilizatorului/reprezentan tului legal, familiei; o copie a planului revine utilizatorului (care va semna, dacă este capabil) sau persoanei care îl reprezintă.
Asistenţă temporară
STANDARD 5
-
5.1. În cazul utilizatorilor de servicii internaţi în regim de asistenţă temporară (intermediate care) se asigură cazare masă şi servicii specializate de tratament intensiv şi recuperare.
-
5.2. Se stabilesc cu claritate motivele şi modalitatea de acordare a asistentei temporare, astfel încât să nu fie afectaţi ceilalţi utilizatori din unitate.
-
5.3. Se stabilesc şi se asigură facilităţile necesare(spaţii, echipamente, personal) pentru asigurarea traiului zilnic şi a activităţilor medical-recuperatorii.
-
5.4. Personalul este calificat şi coordonat în mod corespunzător pentru a aplica tehnicile de reabilitare (tratament, recuperare, controlul continenţei, autoîngrijire) şi de reintegrare în viaţa comunitară.
-
5.5. Utilizatorul internat în regim de asistenţă temporară va putea fi admis în regim de asistenţă pe termen lung numai cu îndeplinirea condiţiilor privind informarea, evaluarea cerinţelor şi planificarea serviciilor. (standarde 1,3,7).
-
5.6. Se vor stabili chiar de la internare condiţiile privind externarea utilizato rilor care beneficiază de asistenţă temporară.
Contract de servicii
STANDARD 6
-
6.1. La primirea în unitate, fiecare utilizator încheie un contract cu furnizorul de servicii, în care se stipulează condiţiile în care se efectuează internarea:
-
– camera ce urmează a fi ocupată de utilizator;
-
– îngrijirile şi serviciile (inclusiv cele legate de hrană) care sunt acoperite de taxa generală de îngrijire şi asistenţă;
-
– servicii suplimentare (hrană, echipamente) incluse în taxa generală;
-
– servicii suplimentare (hrană, echipamente) în afara taxei generale;
-
– cine asigură plata (utilizatorul de servicii/rude ale acestuia/ autorităţile locale/casa de sănătate/alţii);
-
– drepturile şi obligaţiile utilizatorului de servicii şi ale furnizorului;
-
– răspunderile în cazul nerespectării prevederilor contractuale;
-
– clauze.
-
-
6.2. Contractul va putea fi modificat ulterior, conform unor clauze prestabilite.
-
6.3. Contractul stabileşte condiţiile de reprezentare a utilizatorului în relaţia cu unitatea.
Înregistrarea şi arhivarea datelor
STANDARD 7
-
7.1. Unitatea are şi aplică proceduri clare, de înregistrare şi arhivare a datelor cu privire la utilizatorii de servicii.
-
7.2. Înregistrarea şi arhivarea datelor se efectuează cu promptitudine (conform normelor metodologice interne) şi în regim de confidenţialitate.
-
7.3. Utilizatorii au acces oricând la datele care îi privesc.
-
7.4. Se înregistrează obligatoriu datele privind:
-
– evaluarea şi reevaluările;
-
– planul personalizat de servicii;
-
– opiniile utilizatorilor privind evaluarea, planul personalizat de serv1c11, activităţile şi serviciile, rezultatele, etc.;
-
– opiniile specialiştilor privind rezultatele procesului de furnizare a serviciilor;
-
– planul de externare;
-
– măsurile de sprijin asigurate utilizatorilor, după ieşirea din unitate.
-
Ieşire
STANDARD 8
-
8.1. Unitatea are şi aplică proceduri scrise privind externarea utilizatori lor.
-
8.2. Încă de la primirea în unitate a utilizatorului se stabileşte planul de ieşire, în acord cu acesta / reprezentantul legal şi familia.
-
8.3. Planul de ieşire precizează condiţiile în care se efectuează părăsirea unităţii de către utilizator.
-
8.4. Toţi cei interesaţi primesc o copie a planului de ieşire.
-
8.5. Utilizatorilor li se efectuează o evaluare completă a stării de sănătate psihofizică la plecarea din unitate, ale cărei rezultate vor fi înregistrate în foaia de ieşire a utilizatorului.
-
8.6. În cazul utilizatorilor cu tulburări cognitive, planul de ieşire va conţine o evaluare completă a riscurilor pe care le presupune scoaterea din instituţie şi cum se va proceda în cazul unei recăderi.
-
8.7. Atunci când un utilizator cu risc de comportament antisocial iese din unitate, este obligatorie anunţarea poliţiei.
-
8.8. Transferarea utilizatorilor la o altă unitate se face în baza unor protocoale încheiate între cele două unităţi.
-
8.9. Unitatea care preia utilizatorul va efectua o nouă evaluare a cerinţelor sale, folosind informaţiile multiprofesionale oferite de unitatea de la care a plecat acesta.
8. l O. Unitatea se asigură că utilizatorii beneficiază de transport adecvat şi sunt însoţiţi corespunzător la plecarea din unitate.
CONDIŢII DE LOCUIT
Standarde 9-17
CERINTE GENERALE
-
– Amplasare
-
– Siguranţă şi accesibilitate
-
– Funcţionalitate
-
– Ambianţă de tip familial
-
– Igiena şi controlul infecţiilor SPATII ALOCATE
-
– Dormitoare
-
– Spaţii igienico-sanitare
-
– Spaţii comune
-
– Spaţii pentru prepararea / servirea hranei
CERINŢE GENERALE
Amplasare
STANDARD 9
-
9.1. Unitatea este amplasată în comunitate sau în proximitatea ei, astfel încât să permită accesul utilizatorilor la toate serviciile şi facilităţile acesteia (medicale, sociale, culturale, etc.).
-
9.2. Există căi de acces circulate de mijloace de transport în comun în direcţia unităţii respective.
Siguranţă şi accesibilitate
STANDARD 10
I O. I. Spaţiul locativ al unităţii este sigur şi accesibil utilizatorilor.
I 0.2. Unitatea dispune de clădiri rezistente din punct de vedere seismic, curate şi igienizate, fără igrasie.
I O.3. Toate spaţiile unităţii sunt sigure şi accesibile utilizatorilor de servicii.
I 0.4. Unitatea asigură adaptări şi echipamente pentru a permite şi a încuraja mobilitatea şi autonomia utilizatorilor, inclusiv a celor cu handicap motor, vizual, auditiv (vezi Anexa 1 ).
I 0.5. Unitatea corespunde normelor legale în vigoare privind paza şi stingerea incendiilor, protecţia mediului şi prevenirea accidentelor.
I 0.6. Unitatea respectă normele în vigoare privind depozitarea şi aruncarea deşeurilor, în conformitate cu normele legale în vigoare.
I O.7. La exterior, spaţiul este înconjurat cu gard de înălţime medie, fără elemente metalice periculoase; gardul trebuie să permită vizibilitate din ambele direcţii.
I 0.8. Unitatea dispune de un post telefonic în funcţiune, cu linie telefonică directă.
10.9. Unitatea dispune de mijloace proprii de transport.
IO. I O. Unitatea dispune de spaţii de parcare pentru vehiculele utilizatorilor, personalului sau ale vizitatorilor unităţii.
Funcţionalitate
STANDARD II
11. I. Unitatea are şi aplică un program de menţinere şi modernizare periodică pentru asigurarea unei cât mai bune funcţionalităţi a spaţiului locativ.
-
11.2. Unitatea deţine toate autorizaţiile de funcţionare eliberate potrivit legii.
-
11.3. Orice standard nou privind amenajarea mediului va fi preluat şi transpus într-un obiectiv al planului de modernizare a unităţii, pe care unitatea îl va urmări şi înregistra.
-
11.4. Unitatea dispune de spaţii suficiente pentru realizarea tuturor tipurilor de activităţi necesare procesului de fumizare a serviciilor.
-
11.5. Unitatea dispune de un spaţiu adecvat pentru activităţi în aer liber (curte interioară) sau se află în apropierea unor spaţii care pot fi folosite în acest scop (un parc, un teren de sport, etc.).
-
11.6. Unitatea este racordată la reţeaua de curent electric.
1 l. 7. Unitatea dispune de un sistem de iluminat de urgenţă.
11.8. Clădirea dispune de un sistem corespunzător de ventilaţie naturală (ferestre, uşi de balcon, etc.).
1 1 .9. Unitatea este racordată la reţeaua de apă şi canalizare.
11.1 O. Locaţia dispune de sistem eficient de termoficare (păcură, gaze, etc.).
I 1.11. Unitatea are şi derulează contracte încheiate cu furnizorii de electricitate, apă, servicii de salubritate, gaze, etc.
Ambianţă de tip familial
STANDARD 12
-
12.1. Locaţia are un aspect exterior şi interior plăcut, armonios din punct de vedere estetic, oferind o ambianţă familială.
-
12.2. Intrarea în clădire trebuie să ofere o imagine plăcută, primitoare. Unitatea dispune de spaţii amenajate pentru primirea vizitatorilor.
-
12.3. Organizarea spaţiului, iluminatul, mobilierul, decoraţiunile interioare, dotările tehnice vor fi asemănătoare, pe cât posibil, celor din locuinţele familiale.
Igiena şi controlul infecţiilor
STANDARD 13
-
13.1. Unitatea are şi aplică proceduri scrise de prevenire şi control a infecţiilor, în conformitate cu normele legale în vigoare, privind:
-
– izolarea bolnavilor;
-
– controlul infecţiilor (inclusiv controlul tuberculozei);
-
– colectarea, împachetarea, manevrarea şi eliberarea produselor de laborator;
-
– manipularea echipamentelor şi instrumentarului medical în cazul pacienţilor suspecţi de anumite boli contagioase sau cu risc ridicat;
-
– manevrarea şi depozitarea materialelor infectate, a deşeurilor clinice, etc.
-
-
13.2. I oate spaţiile, utilităţile, dotările, echipamentele, materialele, etc. din unitate sunt menţinute curate, igienice, ferite de orice surse poluante sau de răspândire a infecţiilor, în conformitate cu normele legale în vigoare.
-
13.3. Spălătoriile, bucătăriile, oficiile, grupurile sanitare sunt amenajate cu suprafeţe uşor lavabile (gresie, faianţă).
-
13.4. Spălătoriile sunt amenajate în locuri care nu se află în proximitatea bucătăriilor, a spaţiilor pentru servirea mesei sau a altor spaţii frecventate de utilizatori.
-
13.5. Maşinile de spălat folosite în spălătorii dispun de programe ce permit aplicarea normelor de dezinfecţie.
-
13.6. Există instalaţii pentru spălarea mâinilor în spaţiile în care sunt manevra te materiale murdare, infectate sau deşeuri clinice.
-
13.7. Lenjeria de pat, prosoapele, feţele de masă se spală la o temperatură de minimum 100° C, timp de cel puţin 1O minute.
-
13.8. Lenjeria de pat se schimbă ori de câte ori este cazul, la cei cu probleme de continenţă şi săptămânal, la ceilalţi utilizatori (vezi standard 19.4).
SPAŢII ALOCATE
Dormitoare
STANDARD14
-
14.1. Unitatea asigură cazare pentru fiecare utilizator în următoarele condiţii:
-
14.2. Dormitoarele sunt încălzite şi ventilate în mod corespunzător (conform normelor în vigoare).
-
14.3. Dormitoarele beneficiază de lumină naturală.
-
14.4. Dormitoarele oferă siguranţă utilizatorilor (ferestre, uşi, prize, instalaţii, etc.); se iau măsuri speciale în cazul utilizatorilor cu tulburări cognitive sau handicap vizual (vezi Anexa 1 ).
-
14.5. În dormitoare, pardoseala trebuie să fie aderentă, călduroasă, uşor de igienizat şi acoperită cu mochetă sau covor.
-
14.6. Dormitoarele sunt curate, primitoare, cu o atmosferă familială.
-
14.7. Uşile de la dormitoare pot fi încuiate de utilizatori; personalul are acces în dormitoare în caz de urgenţă.
-
14.8. Dormitoarele au sistem de alarmare a personalului şi reţea telefonică.
-
14.9. În construcţiile noi, dormitoarele pentru un utilizator care foloseşte fotoliu rulant cu rotile vor avea minimum 12 ni; pe ambele laturi ale patului există un spaţiu de acces suficient de larg pentru îngrijitori şi pentru manevrarea echipamentelor necesare.
14. l O. Dormitoarele pot fi ocupate de cel mult 3 utilizatori (8 ni pentru un utilizator).
-
14.11. Dormitoarele permit autonomia, mobilitatea utilizatorilor, inclusiv a celor cu handicap motor sau senzorial (vezi Anexa l ).
-
14.12. Fiecare utilizator dispune de:
-
– un pat (cu saltea), curat şi confortabil, având o lăţime minimă de 90 cm. şi o înălţime convenabilă;
-
– oglindă;
-
– iluminat de plafon şi iluminat de pat (veioză);
-
– cel puţin două prize electrice;
-
– dulap pentru haine;
-
– masă, scaune.
-
-
14.13. Dormitoarele sunt mobilate şi echipate modular, pentru a permite schimbări în concordanţă cu cerinţele şi preferinţele utilizatorilor.
-
14.14. Utilizatorii sunt consultaţi cu privire la decorarea dormitorului; utilizatorii sunt încurajaţi să-şi ţină în dormitor obiecte personale (fotografii de familie, obiecte decorative, etc.).
-
14.15. Fiecare utilizator dispune de un spaţiu ce se poate încuia (dulap, sertar, etc.) în care îşi poate depozita medicamentele, banii sau alte valori (dacă nu există motive, precizate în planul de îngrijire, pentru care acest lucru nu este indicat).
-
14.16. Se aleg culori pastelate, liniştitoare, pentru pereţi, covoare, draperiL perdele, lenjerie de pat, etc.
-
14.17. Fiecare dormitor este dotat cu un televizor şi cu un radio.
-
14.18. Utilizatorii au deplin control al accesului în camerele lor; ei decid cine îi vizitează (exceptând personalul de îngrijire şi asistenţă).
STANDARD 15
-
15.1. Toaletele, băile, duşurile sunt dotate ş1 adaptate pentru a răspunde cerinţelor utilizatorilor de servicii.
-
15.2. Există toalete accesibile, pe sexe, cu acces direct din dormitoare sau aflate în apropierea dormitoarelor.
-
15.3. Există o toaletă la 6 utilizatori.
-
15.4. Există toalete adaptate pentru utilizatorii de servicii cu handicap motor accentuat sau grav (atât în apropierea spaţiilor comune cât şi a dormitoarelor).
-
15.5. Există toalete accesibile, pe sexe, pentru utilizatorii de servicii, în apro pierea spaţiilor pentru activităţi comune.
-
15.6. Toaletele se compartimentează pentru a asigura respectarea intimităţii utilizatorilor de servicii.
-
15.7. Este obligatorie existenţa grupurilor sanitare separate pentru personal.
-
15.8. Există o baie (duş) la cel mult 3 utilizatori.
-
15.9. Există o baie adaptată la cel mult 3 utilizatori cu handicap motor accentuat sau grav.
15.1O. În spaţiile igienico-sanitare se furnizează apă rece şi caldă permanent.
-
15.11. Instalaţiile electrice din băi sunt izolate.
-
15.12. Materialele utilizate la amenajarea grupurilor sanitare sunt alese astfel încât să permită întreţinerea şi igienizarea.
-
15.13. La nivel de unitate, funcţionează o spălătorie – curăţătorie, amenajată conform normelor igienico-sanitare în vigoare, pentru igienizarea lenjeriei de pat şi prosoapelor, feţelor de masă, hainelor, etc.
-
15.14. În fiecare unitate se organizează o debara pentru păstrarea lenjeriei, prosoapelor, feţelor de masă şi a unui spaţiu special pentru păstrarea hainelor curate.
-
15.15. Există un spaţiu special pentru depozitarea materialelor igienico – sanitare.
I 5.16. Există şi se respectă un program zilnic de igienizare a spaţiilor unităţii.
STANDARD 16
-
16.1. Unitatea asigură spaţii (altele decât dormitoarele sau holurile) pentru uti1izare în comun.
-
16.2. Spaţiile comune includ:
-
– camere în care se pot desfăşura activităţi sociale, recreativ-culturale, sportive, re!igioase;
-
– spaţii în care utilizatorii de servicii îşi pot primi vizitatorii;
-
– spaţii pentru activităţile de recuperare – socializare;
-
– spaţii pentru activităţi de muncă (ergoterapie);
-
– spaţii destinate asistenţei medicale de urgenţă;
-
– spaţii în care se serveşte masa;
-
– cameră pentru fumat.
-
-
16.3. Spaţiile comune sunt repartizate, amenajate, dotate şi adaptate în concordanţă cu natura şi ponderea activităţilor şi cu nevoile generale şi speciale ale utilizatorilor de servicii.
-
16.4. Spaţiile comune sunt accesibile persoanelor cu handicap motor sau senzorial; se iau toate măsurile în acest sens (vezi Anexa 1).
-
16.5. Spaţiile comune, dacă sunt prea mari, se compartimentează, pentru a se evita sălile mari, depersonalizate.
-
16.6. În spaţiile comune, iluminatul artificial este suficient de puternic şi poziţionat astfel încât să permită cititul şi alte activităţi; camerele sunt iluminate natural.
-
16.7. În camerele comune, mobilierul este de tip familial şi adecvat activităţi lor, cerinţelor şi preferinţelor utilizatorilor.
-
16.8. Pentru zugrăvirea şi decorarea spaţiilor comune se utilizează culori pastelate. vesele.
-
16.9. Spaţiile comune trebuie să fie curate, funcţionale şi confortabile.
Spaţii pentru prepararea / servirea hranei
STANDARD 17
-
17.1. Spaţiile pentru prepararea/servirea hranei răspund cerinţelor de accesibilitate, siguranţă, funcţionalitate, igienă şi confort.
-
17.2. În construcţiile noi, bucătăria se amenajează în alt corp de clădire decât cel în care se află dormitoarele, spaţiile pentru activităţi recreative, de recuperare. ergoterapie, etc.
-
17.3. Există amenajate oficii unde se pot pregăti/servi gustări sau mese festive şi se pot organiza activităţi de autogospodărire; oficiul va avea o ambianţă plăcută, familială.
-
17.4. Bucătăria, respectiv oficiile, se dotează cu instalaţiile şi aparatura nece sare pentru gătit, păstrarea, răcirea şi congelarea alimentelor, igienizarea vasclor,etc.; vesela şi tacâmurile utilizate trebuie să fie uşor de igienizat.
-
17.5. Manevrarea, depozitarea, păstrarea şi prepararea alimentelor. igienizarea bucătăriei/oficiilor se efectuează în conformitate cu normele prevăzute de lege.
-
17.6. Spaţiile pentru servirea hranei sunt dotate cu mobilier suficient, funcţio nal şi confortabil.
I 7.7. În cazul unităţilor mari, e necesară compartimentarea spaţiilor de servire a hranei, pentru a evita aspectul cazon, impersonal.
-
17.8. Spaţiile pentru servirea hranei sunt decorate în mod plăcut, colorate divers, pentru a crea o ambianţă familială.
-
17.9. Spaţiile pentru servirea hranei sunt igienizate conform normelor în vigoare.
ÎNGRIJIRE
Standarde 18-22
Hrănire
Igienă personală
Supravegherea şi menţinerea sănătăţii Medicaţie
Deces
ÎNGRIJIRE
Hrănire
STANDARD 18
-
18.1. Utilizatorii de servicii beneficiază de o hrană în concordanţă cu nevoile şi preferinţele lor (evaluate la primirea în unitate) iar servirea hranei se face într-o ambianţă de tip familial, la intervale potrivite şi flexibile de timp.
-
18.2. Hrana trebuie să asigure utilizatorilor necesarul zilnic de calorii, stabilit prin normele în vigoare.
-
18.3. Fiecărui utilizator de servicii i se asigură 3 mese complete pe zi (cel puţin o masă cu hrană gătită), la intervale ce nu depăşesc 5 ore.
-
18.4. Între ultima masă/gustare oferită seara şi micul dejun, intervalul de timp nu va depăşi 12 ore.
-
18.5. Hrana este adaptată vârstei şi stării de sănătate; atunci când e cazul, se asigură utilizatorilor de servicii hrană dietetică, conform prescripţiilor medicului şi în baza recomandărilor asistentului dietetician.
-
18.6. Hrana, inclusiv cea lichidă, va fi prezentată într-un mod cât mai atrăgător (compoziţie, formă, miros), pentru a stimula apetitul.
-
18.7. Utilizatorii de servicii primesc meniuri cât mai variate de la o zi la alta şi, pe cât posibil, la alegere.
-
18.8. În stabilirea meniului zilnic, prepararea şi servirea mesei se ţine cont pe cât posibil de preferinţele utilizatorilor, iar la ocazii festive (zile de naştere, etc.) se asigură meniul dorit de utilizator (în funcţie de specificul culturaL religios, etc.).
-
18.9. Utilizatorii de servicii au timp suficient pentru a lua masa (nu sunt grăbiţi în nici un fel).
18.1O. Atunci când au nevoie, utilizatorilor de servicii li se asigură asistenţă pentru hrănire din partea personalului, într-o manieră discretă, tolerantă, încurajându-se, totodată, hrănirea independentă.
-
18.11. Persoanelor nedeplasabile li se asigură servirea mesei în dormitoare, cu asistenţă din partea personalului, dacă este cazul.
-
18.12. Ocazional, la zile festive, utilizatorii pot pregăti şi lua masa împreună cu familia sau prietenii, în unitate, pe cât posibil într-un cadru intim, familial (eventual, in oficiu sau dormitor).
STANDARD 19
-
19.1. Unitatea asigură fiecărui utilizator de servicii condiţii de păstrare a igienei personale şi a colectivităţii în care trăieşte.
19.2. Se asigură fiecărui utilizator de servicii obiecte personale de igienă (periuţă de dinţi, pastă de dinţi, săpun, prosoape, etc.).
-
19.3. Se asigură fiecărui utilizator de servicii îmbrăcăminte şi încălţăminte adecvate, calitativ şi cantitativ, anotimpului.
-
19.4. Se asigură echipamentele şi materialele necesare utilizatorilor de servicii care au probleme de continenţă.
-
19.5. Se asigură consiliere şi asistenţă utilizatorilor de servicii care au probleme de continenţă.
-
19 .6. Se asigură asistenţă calificată pentru menţinerea igienei personale a utilizatorilor care nu se pot autoîngriji (baie, bărbierit, etc.).
-
19.7. Se aplică programe de curăţenie şi dezinfectare zilnice/săptămânale/ lunare pentru dormitoare, grupuri sanitare, camere de zi, sală de mese, holuri, etc.
-
19.8. Alimentele se depozitează, se pregătesc şi se servesc în condiţii de igienă.
-
19.9. Igienizarea obiectelor personale de îmbrăcăminte se asigură la nivel de modul (sau grup de 2-3 module).
-
19.1 O. Lenjeria de pat se schimbă de câte ori este cazul la cei cu probleme de continenţă şi săptămânal, la ceilalţi utilizatori de servicii.
-
19.11. Este obligatoriu ca grupurile sanitare pentru personalul unităţii si”t fie separate de cele ale utilizatorilor de servicii.
STANDARD 20
-
20.1. Unitatea asigură utilizatorilor asistenţă privind supravegherea ş1 menţinerea sănătăţii.
-
20.2. Chiar de la primirea în unitate, utilizatorul este informat asupra drepturi lor legale şi modalităţilor de acordare a asistenţei medicale.
-
20.3. Fiecare utilizator de servicii beneficiază de controale medicale de rutină:
-
– la primirea în unitate;
-
– la intervale de timp stabilite, în funcţie de vârstă şi de starea de sănătate generală;
-
– la nevoie, în situaţii de urgenţă;
-
– la ieşirea din unitate.
-
-
20.4. Se asigură fiecărui utilizator controlul periodic oftalmologic şi stomato logic, tratament şi asistenţă tehnică adecvată (ochelari, lucrări stomatologice, etc.).
-
20.5. Se monitorizează regimul alimentar al fiecărui utilizator, se evaluează efectele acestuia (inclusiv scăderea/creşterea în greutate) şi se adaptează conform indicaţiilor medicale (un asistent dietetician va coordona întocmirea meniului, va evalua calitatea/cantitatea alimentelor înainte şi după prelucrare, precum şi modul de preparare).
-
20.6. Medicul de familie asigură asistenţă de medicină generală fiecărui utilizator. În acest scop, serviciul public specializat încheie acorduri de colaborare cu Direcţia Judeţeană de Sănătate Publică (sau de sector) şi face toate demersurile necesare.
-
20.7. Fiecărui utilizatori se asigură asistenţă medicală de specialitate, după caz, fie în unitate, fie în policlinici, spitale, etc. din cadrul comunităţii.
-
20.8. În unitate există un spaţiu dotat conform normelor legale pentru consult şi intervenţii medicale de urgenţă.
-
20.9. În unitate există un izolator (pentru persoanele suspecte sau bolnave de o maladie contagioasă).
20.1 O. Se monitorizează în scop preventiv şi terapeutic starea de sănătate psihică a utilizatorilor de servicii.
-
20.11. Consumul de droguri şi de băuturi alcoolice în unitate este interzis; pentru fumat sunt destinate spaţii special amenajate, stabilite prm Regulamentul de Ordine Interioară.
-
20.12. O echipă pluridisciplinară realizează programe de educaţie sexuală şi contraceptivă, împotriva fumatului şi a consumului de băuturi alcoolice şi de droguri, etc. (cu participarea unei echipe pluridisciplinare – medic, psiholog, asistent social).
-
20.13. Se asigură condiţii pentru mişcare şi activităţi în aer liber; pentru persoanele cu risc se iau măsuri speciale pentru desfăşurarea activităţilor fizice.
-
20.14. Personalul unităţii este obligat să efectueze anual controale de evaluare a stării de sănătate fizică şi psihică.
-
20.15. Se interzice personalului să consume droguri sau băuturi alcoolice în incinta unităţii; fumatul este permis numai în locurile special amenajate, stabilite prin Regulamentul de Ordine Interioară.
STANDARD22
-
22.1. Utilizatorului aflat pe patul de moarte (în faza terminală a bolii) i se vor îndeplini toate nevoile medicale, spirituale, religioase, etc., în respectul demnităţii personale.
-
22.2. Utilizatorul aflat pe patul de moarte va primi toată atenţia şi asistenţa pentru a i se uşura suferinţa fizică şi pentru a primi alinare sufletească.
-
22.3. Se vor discuta cu persoana aflată pe patul de moarte (dacă este posibil) dorinţele acestuia privind formalităţile de după moartea sa şi se vor duce la îndeplinire.
-
22.4. Familia şi prietenii utilizatorului vor fi implicaţi în toate aspectele legate de evoluţia stării de sănătate, mai ales în faza terminală şi deces.
-
22.5. Familia, prietenii vor putea sta cu muribundul (dacă acesta nu îşi exprimă explicit refuzul în acest sens), până la decesul acestuia.
-
22.6. Alţi utilizatori de servicii care vor dori să ofere alinare celui aflat pe patul de moarte vor fi sprijiniţi să facă acest lucru.
-
22.7. După moartea utilizatorului, trupul neînsufleţit va fi tratat cu demnitate, iar familia şi prietenii vor avea timpul necesar pentru a depune omagii.
-
22.8. Personalul unităţii va supraveghea decesul şi formalităţile de după deces.
-
RECUPERARE – SOCIALIZARE
Standarde 23-26
Program individualizat de recuperare Condiţii de realizare
Activităţi de recuperare Socializare
RECUPERARE – SOCIALIZARE
Program individualizat de recu erare
STANDARD 23
-
23.1. Unitatea asigură fiecărui utilizator de servicii un program individualizat de recuperare.
-
23.2. Programul individualizat de recuperare este inclus în planul personalizat de servicii al utilizatorului (vezi standard 4).
-
23.3. Programul individualizat de recuperare se elaborează pe baza evaluării utilizatorului la primirea în unitate şi se adaptează continuu pe baza reevaluărilor (vezi standard 3).
-
23.4. O echipă pluridisciplinară compusă din specialişti în: medicină, psihologie, asistenţă specială, ergoterapie şi, după caz, kinetoterapie/ logopedie/psihopedagogie, etc. elaborează programul individualizat de recuperare.
STANDARD25
STANDARD26
-
26.1. Utilizatorii sunt sprijiniţi să îşi formeze sentimentul apartenenţei la un grup social, în cadrul unităţii, prin antrenarea în activităţi comune, în funcţie de preferinţe şi în condiţii de respect reciproc.
-
26.2. Fiecare nou venit beneficiază de un program special de acomodare cu grupul (ceilalţi utilizatori, echipa de personal), cu o durată minimă de două săptămâni.
-
26.3. Sunt organizate activităţi care favorizează intercunoaşterea persoanelor din unitate (utilizatori, personal).
-
26.4. Utilizatorii sunt informaţi încă de la primirea în unitate despre normele de convieţuire, stabilite prin Regulamentul de Ordine Interioară.
-
26.5. Personalul cunoaşte şi respectă politica unităţii privind relaţiile cu utilizatorii, reprezentanţii acestora, familiile, prietenii.
REINTEGRARE FAMILIALĂ ŞI COMUNITARĂ
Standarde 27-28
Relaţia cu familia Implicarea comunităţii
REINTEGRARE FAMILIALĂ ŞI COMUNITARĂ
Relaţia cu familia
STANDARD 27
27. l. Unitatea are şi aplică o politică şi proceduri scrise, revizuite cel puţin o dată la 3 ani, în legătură cu implicarea familiei în viaţa utilizatorului de servicii.
-
27.2. Politica unităţii include principii şi practici ce vizează:
-
– informarea familiei utilizatorului;
-
– consultarea familiei utilizatorului;
-
– acordarea de consiliere şi sprijin psihologic familiei utilizatorului.
-
-
27.3. Unitatea informează familia utilizatorului cu privire la politica instituţiei privind relaţia cu familia şi comunitatea.
-
27.4. Utilizatorii pot menţine relaţia cu familia, reprezentantul legal, cu prietenii prin: telefon; corespondenţă; vizite în unitate; ieşiri ale utilizatorilor în comunitate, etc.
-
27.5. Utilizatorii, reprezentanţii, familiile, prietenii sunt informaţi asupra condiţiilor de desfăşurare a vizitelor în unitate:
-
– programul de vizitare;
-
– restricţii (ce nu se poate aduce în unitate);
-
– unde vor fi primiţi vizitatorii;
-
– condiţiile de supraveghere a vizitelor pentru a nu perturba sau periclita activitatea unităţii;
-
– igiena şi controlul infecţiilor.
-
-
27.6. Unitatea asigură un cadru privat şi o ambianţă intimă pentru primirea vizitatorilor (vezi standard 13.l.; 17.3.).
-
27.7. Utilizatorii de servicii decid cine şi când îi va putea vizita în unitate; opţiunile privind vizitarea utilizatorilor sunt consemnate şi se asigură condiţii pentru ca acestea să fie respectate.
-
27.8. Familia utilizatorului este informată, cu consimţământul utilizatorului, în
legătură cu tot ceea ce presupune procesul de fumizare a serviciilor către utilizator (drepturi, activităţi, servicii, proceduri, rezultate, etc.).
-
27.9. Familia utilizatorului va fi consultată, cu consimţământul utilizatorului, în legătură cu:
-
– evaluarea iniţială şi reevaluările cerinţelor utilizatorului;
-
– planul personalizat de servicii;
-
– furnizarea serviciilor;
-
– planul de ieşire din unitate.
-
-
27.1 O. Unitatea asigură consiliere şi sprijin psihologic familiei utilizatorului în vederea menţinerii relaţiei cu utilizatorul şi a reintegrării familiale şi comunitare a acestuia; se vor promova acţiuni de:
-
– participare a familiei la activităţi ale utilizatorului în unitate;
-
– întâlniri ale personalului cu familia;
-
– distribuire de materiale informative, etc.
-
STANDARD 28
-
28.1. Unitatea are o politică de deschidere şi implicare a comunităţii în viaţa utilizatorilor de servicii în vederea re/integrării sociale a acestora.
-
28.2. Unitatea asigură condiţiile pentru ca utilizatorii să poată contacta şi implica în viaţa lor orice persoană, instituţie, asociaţie, după cum doresc.
-
28.3. Unitatea sprijină utilizatorii să apeleze la serviciile din comunitate (poştă, servicii medicale, transport, etc.).
-
28.4. Unitatea încurajează şi sprijină utilizatorii să efectueze ieşiri în comunitate (să participe la activităţi recreative, culturale, sportive, religioase, să-şi viziteze familia, prietenii).
-
28.5. Unitatea colaborează cu servicii specializate din comunitate pentm consilierea, orientarea şi reintegrarea profesională a utilizatorilor care doresc asistenţă în acest sens.
6. DREPTURI, RECLAMA ŢII, PROTECŢIE
Standarde 29-33
Respectarea drepturilor Intimitate şi demnitate Autonomie şi decizie Reclamaţii
Protecţie
DREPTURI, RECLAMA ŢII, PROTECŢIE
STANDARD 29
-
29.1. Unitatea asigură condiţii pentru ca utilizatorii şi personalul să cunoască drepturile utilizatorilor şi pentru ca aceste drepturi să fie respectate.
-
29.2. Utilizatorilor le este respectat dreptul la:
-
– informare cu privire la tot ceea ce priveşte viaţa lor în unitate;
-
– tratare în respectul demnităţii şi intimităţii;
-
– consultare cu privire la serviciile furnizate (inclusiv refuzul unor tratamente, în anumite circumstanţe);
-
– acces nediscriminatoriu la activităţi şi servicii;
-
– tratare individualizată şi valorizare maximală a potenţialului personal;
-
– confidenţialitate a informaţiilor despre ei şi viaţa lor;
-
– autonomie şi decizie (în cazul în care sunt capabili sub raport legal);
-
– reprezentare în relaţia cu unitatea (în cazul în care e necesar acest lucru) de către o rudă sau un prieten.
-
Intimitate şi demnitate
STANDARD 30
-
30.1. Respectarea demnităţii şi a intimităţii utilizatorilor este obligatorie în toate situaţiile:
-
– acces în clădire şi în afară (în camere, băi, toalete, etc.);
-
– îngrijire personală (hrănire, spălare, folosirea toaletei, etc.);
-
– consult/examen medical;
-
– administrarea tratamentelor;
-
– consultarea unor specialişti în drept, finanţe, etc.;
-
– consultarea unor asistenţi sociali;
-
– contractarea de servicii în comunitate;
-
– relaţii sociale în cadrul unităţii (cu ceilalţi utilizatori şi cu personalul);
-
– menţinerea relaţiilor sociale cu rudele, reprezentanţii, prietenii;
-
– relaţii cu instituţii din comunitate (autorităţile locale, biserici, etc.);
-
– deces, etc.
-
-
30.2. Personalul este instruit despre modul în care trebuie să abordeze orice situaţie, astfel încât să respecte demnitatea şi intimitatea utilizatorilor de serv1c11.
-
30.3. Utilizatorii pot avea convorbiri telefonice private.
-
30.4. Utilizatorii pot primi vizite private (fără prezenţa altor persoane din unitate).
-
30.5. Utilizatorii primesc corespondenţa nedesfăcută.
-
30.6. Personalul utilizează numele şi formula de adresare preferată de utiliza torul de servicii.
Autonomie i decizie
STANDARD 31
-
31.1. Activitatea din unitate va fi proiectată, organizată şi coordonată de o manieră care să permită exercitarea la maximum a autonomiei personale a utilizatorilor.
-
31.2. Utilizatorii continuă să-şi gestioneze propriile activităţi financiare atâta timp cât doresc şi pot să facă acest lucru.
-
31.3. Utilizatorii/reprezentanţii legali sunt informaţi despre felul în care pot contacta agenţi financiari sau consilieri juridici ce pot acţiona în interesul lor.
-
31.4. Utilizatorilor li se permite să-şi aducă în unitate anumite valori personale, în urma unei înţelegeri stabilite la primirea în centru; utilizatorii au acces nemijlocit la aceste valori şi le gestionează aşa cum doresc (exceptând situaţia când nu sunt capabili să facă acest lucru).
-
31.5. Sunt asigurate măsurile de siguranţă necesare pentru securitatea valorilor/bunurilor pe care utilizatorii le păstrează în unitate.
-
31.6. Orice tranzacţie financiară efectuată de utilizatori sau de reprezentanţii lor legali este înregistrată iar înregistrarea este păstrată.
-
31.7. Utilizatorii de servicii/reprezentanţii legali au acces la toate documentele care conţin date privind starea lor, tratamentul, rezultatele, cu excepţia cazurilor în care sunt lipsiţi de discernământ (standard 8.3.).
STANDARD 32
-
32.1. Unitatea utilizează proceduri clare şi accesibile de înregistrare ş1 rezolvare a sesizărilor şi reclamaţiilor.
-
32.2. Utilizatorii/reprezentanţii legali sunt informaţi, în sens, chiar de la primirea în unitate, asupra procedurilor de sesizări şi reclamaţii (cui se adresează, cum se face reclamaţia/sesizarea, care sunt etapele şi termenele de răspuns, cum se răspunde la sesizare, cine se va ocupa de rezolvarea cazului).
-
32.3. Unitatea păstrează într-un registru special înregistrări ale tuturor reclamaţiilor/sesizărilor, precum şi ale măsurilor luate pentru rezolvarea cazurilor.
Protectie
STANDARD 33
-
33.1. Unitatea are şi aplică proceduri clare de investigare şi sancţionare a abuzurilor (tentativelor de abuz) sau a neglijenţei personalului faţă de utilizatorii de servicii.
-
33.2. Se asigură protecţia utilizatorului de servicii faţă de abuz: fizic, financiar sau material, psihologic sau sexual, neglijenţă, discriminare, tratament inuman sau degradant – abuzuri comise fie deliberat, fie din neştiinţă ori ignoranţă.
-
33.3. Toate cazurile, precum şi măsurile ce au fost luate se înregistrează într-un registru special.
-
33.4. Se asigură măsuri de protecţie a personalului faţă de posibilele abuzuri din partea utilizatorilor.
-
33.5. În unitate se aplică reglementări stricte cu pnvire la modul în care personalul poate răspunde la agresiune fizică sau verbală din partea utilizatorilor.
PERSONAL
Standarde 34-36
Structură şi calificare
Selecţie – angajare – promovare Perfecţionare
Structură şi calificare PERSONAL
STANDARD 34
-
34.1. Unitatea are o structură de personal în concordanţă cu nevoile utilizatorilor de servicii, cu politica bugetară a unităţii şi respectă normele legale în vigoare (Anexe: 2, 3, 4, 5).
-
34.2. Structura de personal este descrisă în organigrama unităţii.
-
34.3. Organigrama reflectă organizarea unităţii pe compartimente, serv1cn, departamente; fiecare serviciu are obiective anuale proprii, cunoscute de către angajaţii din cadrul serviciului respectiv.
-
34.4. Organigrama va fi concepută astfel încât să permită colaborarea formală şi informală între compartimente.
-
34.5. Există o fişă a postului pentru fiecare din poziţiile prevăzute în organigramă (vezi standard 34.2.).
-
34.6. Fişele postului se revizuiesc periodic, în funcţie de politica managerială a unităţii şi de standardele de calitate a serviciilor.
-
34. 7. Fiecare angajat are calificarea necesară cerută de fişa postului.
34.8. Angajaţii cunosc şi respectă fişa postului.
34.9. Tipurile de personal, ponderea personalului de specialitate se stabilesc conform normelor în vigoare.
-
34.1 O. Angajaţii cunosc problematica, cerinţele speciale ale persoanelor cu handicap şi au abilităţi de relaţie şi comunicare cu acestea.
-
34.11 . Repartizarea personalului pe ture se face de o manieră flexibilă, pentru a asigura continuitatea procesului de fumizare a serviciilor şi respectarea standardelor de calitate.
34.12. Se ţine o evidenţă clară a turelor de zi şi de noapte prin care se asigură serviciile în unitate.
Selecţie – angajare – promovare
STANDARD 35
-
35.1. Unitatea are şi aplică politici scnse privind selecţia, angaprea ş1 promovarea personalului.
-
35.2. Angajaţii cunosc şi respectă politica de personal a unităţii privind pro gramul, coordonarea şi controlul activităţii, evaluarea, retribuirea, promovarea, concedierile, etc.
-
35.3. Angajaţii cunosc şi respectă Regulamentul de Ordine Interioară şi Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unităţii.
-
35.4. Angajaţii cunosc şi respectă politica unităţii privind relaţia angajaţilor cu utilizatorii/reprezentanţii legali, rudele şi prietenii utilizatorilor.
-
35.5. Angajaţii cunosc şi respectă politica unităţii privind intercomunicarea în procesul de furnizare a serviciilor.
-
35.6. În cazul implicării unor voluntari în procesul de furnizare a serviciilor, se efectuează verificarea riguroasă a acestora la poliţie şi se monitorizează activitatea desîaşurată de aceştia în unitate.
Perfecţionare
STANDARD36
-
36.1. Unitatea are şi aplică o politică de perfecţionare continuă a personalului.
-
36.2. Toţi membrii personalului participă cel puţin 3 zile pe an la programe de perfecţionare, pentru a fi la curent cu reglementările legislative şi cu standardele de calitate a serviciilor, cu bunele practici în domeniu, etc.
-
36.3. Se asigură evaluarea şi perfecţionarea angajaţilor cu ocazia schimbării locului de muncă (în cadrul aceleiaşi unităţi) sau în vederea promovării.
-
36.4. Se asigură condiţii pentru participarea angajaţilor la cursuri de specializare profesională şi de iniţiere în problematica asistenţei speciale a persoanelor cu handicap.
-
36.5. Unitatea antrenează utilizatorii şi familiile acestora în activităţi de perfecţionare a personalului.
MANAGEMENT ŞI ADMINISTRA ŢIE
Standarde 37-45
Personal de conducere Planificare
Organizare şi funcţionare Control şi evaluare Dezvoltare
Administraţie şi finanţe Banii utilizatorilor
Comunicare intra-instituţională Relaţii cu alte instituţii
MANAGEMENT ŞI ADMINISTRA ŢIE
Personalul de conducere
STANDARD 37
-
37.1. Conducerea unităţii are calificarea, competenţa şi experienţa necesare pentru a asigura un management de calitate.
-
37.2. Conducerea unităţii e asigurată de un director şi de un comitet director.
-
37.3. Directorul trebuie să fie absolvent cu diplomă de licenţă al învăţământului superior de lungă durată, experienţă şi/sau pregătire managerială.
-
37.4. Directorul trebuie să cunoască problematica specifică a protecţiei speciale a persoanelor cu handicap (experienţă de cel puţin 2 ani într-o unitate cu profil de protecţie specială).
-
37.5. Directorul este angajat prin concurs. Comisia de concurs/examinare se numeşte prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap iar în componenţa acesteia intră şi un reprezentant al autorităţii sau persoanei juridice care la înfiinţat.
-
37.6. Concursul/examenul include şi susţinerea unui referat ce conţine analiza sistemului de protecţie specială din unitatea respectivă însoţită de propuneri de restructurare sau, după caz, de dezvoltare.
-
37.7. Numirea directorului se face prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sau de către împuternicitul legal al acestuia.
-
37.8. Principalele atribuţii ale directorului sunt:
-
– reprezintă unitatea în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, precum şi în justiţie;
-
– exercită atribuţiile ce revin unităţii în calitate de persoană juridică;
-
– exercită funcţia de ordonator de credite;
-
– întocmeşte proiectul bugetului propriu al unităţii şi contul de încheiere al exerciţiului bugetar pe care le supune avizării comitetului director;
-
– numeşte şi eliberează din funcţie personalul din unitate, în condiţiile legii;
-
– controlează activitatea personalului şi aplică sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzătoare, în condiţiile legii;
-
– elaborează proiectele rapoartelor generale privind activitatea unităţii, stadiul implementării strategiilor pe care le prezintă spre avizare comitetului director;
-
– prezintă informări la cererea autorităţilor sau persoanelor juridice care au înfiinţat unitatea sau care o finanţează cu privire la activitatea desfăşurată;
-
– realizează şi propune proiecte care au ca scop îmbunătăţirea activităţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap;
-
– asigură instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;
-
– asigură aplicarea în unitate a standardelor de calitate în vigoare;
-
– coordonează elaborarea „Proiectului instituţional”, document care detaliază modul de aplicare a standardelor de calitate în unitatea respectivă;
-
-
37.9. Directorul are obligaţia de a se perfecţiona continuu, atât sub raport managerial, cât şi în ceea ce priveşte cunoaşterea problematicii protecţiei speciale a persoanelor cu handicap.
-
37.1 O. Comitetul director este alcătuit din 5 membri:
-
– directorul unităţii, care este şi preşedintele comitetului;
-
– contabilul şef sau, după caz, asistentul medical şef;
-
– un reprezentant al autorităţilor sau peroanelor juridice care au înfiinţat unitatea;
-
– un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale, care are ca obiect de activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap;
-
– un reprezentant al utilizatorilor din unitate.
-
-
37. l 1. Numirea membrilor comitetului director se face în acelaşi mod în care se face şi numirea directorului (vezi standard 37.7.).
-
37.12. Membrii comitetului director nu primesc indemnizaţie.
-
37.13. Comitetul director se întruneşte în şedinţă ordinară trimestrial, la convocarea directorului, şi în şedinţă extraordinară, ori de câte ori este necesar.
-
37.14. Comitetul director întruneşte următoarele atribuţii:
-
– avizează proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere al exerciţiului bugetar;
-
– propune autorităţilor sau persoanelor juridice care le-au înfiinţat aprobarea structurii organizatorice şi a numărului de personal;
-
– analizează activitatea centrului şi propune măsuri şi programe de îmbunătăţire a activităţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap;
-
– hotărăşte asupra înstrăinării mijloacelor fixe din patrimoniul unităţii, altele decât bunurile imobile, prin una din procedurile de achiziţie publică prevăzute de lege;
-
– aprobă statul de funcţii;
-
– aprobă programele de activitate;
-
– îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege• sau prm hotărârea autorităţilor sau persoanelor juridice care le-au înfiinţat.
-
-
Planificarea
STANDARD 38
-
38.1. Conducerea unităţii elaborează şi aplică un plan anual al activităţii care include:
-
– scopul şi obiectivele;
-
– calendarul activităţilor;
-
– resursele alocate;
-
– responsabilităţile;
-
– evaluarea şi monitorizarea;
-
– înregistrarea şi evaluarea datelor.
-
-
38.2. Planul este consemnat într-un document oficial al unităţii.
-
38.3. Scopul şi obiectivele planului vor fi centrate pe utilizator, pe satisfacerea cerinţelor sale.
-
38.4. Scopul şi obiectivele planului vor ţine cont de resursele reale ale unităţii şi vor fi în concordanţă cu prevederile legale în vigoare.
-
38.5. Conducerea se asigură că planul unităţii respectă calendarul stabilit şi îndeplineşte scopul şi obiectivele propuse.
Organizarea şi funcţionarea
STANDARD 39
-
39.1. Unitatea funcţionează în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi este organizată în conformitate cu prevederile legale.
-
39.2. Unitatea are şi aplică un Regulament de Organizare şi Funcţionare şi un Regulament de Ordine Interioară, care se elaborează de către conducerea unităţii, conform prevederilor legale în vigoare.
-
39.3. Unitatea are o structură de personal care corespunde nevoilor unităţii (Anexe 2, 3, 4, 5).
STANDARD 40
-
40.1. Conducerea utilizează prevederi scrise de control, evaluare şi raportare la toate nivelele de organizare şi funcţionare a unităţii.
-
40.2. Controlul, evaluarea, rapoartele au ca obiect:
-
– calitatea managementului;
-
– calitatea prestaţiei personalului;
-
– calitatea activităţilor şi serviciilor;
-
– rezultatele.
-
-
40.3. Raportul anual este public şi realizat într-o manieră accesibilă tuturor celor interesaţi.
Dezvoltarea
STANDARD 41
-
41.1. Planul de dezvoltare al unităţii este conectat cu nevoile identificate ale utilizatorilor, cu resursele unităţii şi cu strategiile şi programele naţionale privind dinamica protecţiei speciale a persoanelor cu handicap.
Administrare şi finanţe
STANDARD 42
-
42.1. Conducerea administrează unitatea în concordanţă cu scopul şi obiectivele propuse, în baza planului de cheltuieli şi cu respectarea normelor legale în vigoare.
-
42.2. Conducerea se implică în stabilirea bugetului, ţinând cont de opiniile utilizatorilor şi ale echipei de personal şi va asigura monitorizarea şi controlul bugetului.
-
42.3. Înregistrările contabile şi arhivarea acestora se efectuează în conformitate
cu prevederile legislative în vigoare.
Banii utilizatorilor
GLOSAR
Asistenţă temporară:
-
– se asigură pe o perioadă limitată (de obicei, nu mai mult de 6 săptămâni), în care utilizatorul de servicii beneficiază de terapie intensivă ş1 recuperare; se poate preveni, astfel, internarea utilizatorului pe termen lung.
Baie adaptată:
-
– cameră de baie incluzând o cadă ce permite acces lateral (pentru transferul pacientului de pe targă sau dintr-un cărucior cu rotile); camera trebuie să fie suficient de spaţioasă pentru a permite acest gen de manevre.
Centru rezidenţial (de protecţie specială):
-
– unitate de protecţie specială care, pe lângă serviciile de asistenţă (medicală, psihologică, socială), asigură utilizatorilor cazare şi masă (de obicei, pe termen lung).
Cerinţe speciale (nevoi speciale):
-
– cerinţe specifice persoanei cu handicap, determinate de existenţa handicapului, de natura şi gravitatea acestuia.
Contract/convenţie:
-
– înţelegere, acord scris între unitatea furnizoare de servicii şi utilizator, prin care se stabilesc condiţiile în care se fumizează serviciile, drepturile şi obligaţiile fiecăreia dintre părţi.
Evaluare (a cerinţelor):
-
– proces prin care sunt determinate, în unitatea de protecţie specială, cerinţele de îngrijire, asistenţă, recuperare, etc. ale utilizatorului în vederea stabilirii şi implementării planului personalizat de servicii al acestuia; se efectuează de către o echipă multidisciplinară şi include 3 perspective de abordare: biofizică, psihologică şi socială.
Integrare comunitară:
-
– acces şi participare, în condiţii de autonomie personală, la oportunităţile (educaţie, muncă, cultură, etc.) oferite de comunitatea de apartenenţă a persoanei cu handicap.
Management (al unităţii de protecţie specială):
-
– gestionarea activităţilor şi resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unităţilor de protecţie specială, efectuată de conducerea unităţii, în baza prerogativelor legale.
Obiectiv (al standardelor de calitate):
-
– rezultat aşteptat, obţinut ca urmare a aplicării unui standard de calitate, în unitatea de protecţie specială.
Personal (al unităţii de protecţie specială):
-
– colectiv al persoanelor angajate cu retribuţie în unitatea de protecţie specială.
Persoane cu handicap:
-
– sunt, potrivit legii, ,,acele persoane cărora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale le împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa socială, potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali şi culturali proprii, necesitând măsuri de protecţie specială în sprtjinul integrării lor sociale şi profesionale” (Ordonanţa de
Anexa nr. 1 la Standardele de calitate pentru serviciile furnizate în instituţiile
de protecţie specială a persoanelor cu handicap Norme de accesibilitate a mediului pentru persoanele cu handicap
Accesibilitatea persoanelor în fotoliul rulant Circulaţia pe orizontală
Circulaţia orizontală· trebuie realizată pe căi de acces directe, cât mai scurte posibil, către locul de destinaţie uzual. Solul trebuie să fie uscat, nealunecos şi fără obstacole pentru rotilele fotoliului rulant.
Dacă aleea sau holul pe care se circulă este în pantă, panta nu trebuie să depăşească 5%. Dacă panta are între 4% şi 5%, atunci trebuie construite paliere de repaus la fiecare 10 m, în lungime de 1,40 m. O pantă de 2 m lungime poate avea înclinaţia maximă de 8%, iar una de 0,5 m de maxim 12%. Lărgimea culoarelor trebuie să fie mai mare de 1,40 m. Lărgimea uşilor sau a intrărilor trebuie să fie între 0,90 m şi 1,40 m. Uşile trebuie prevăzute cu mânere accesibile, uşor de folosit de către persoanele cu mobilitate redusă.
Parcarea
Locurile de parcare ale autovehiculelor speciale trebuie să respecte anumite coordonate:
-
– dacă parcarea autovehiculelor se face paralel cu trotuarul, locul de parcare al unui mijloc de transport trebuie să aibă lungimea minimă de 6,60 m şi lăţimea minimă de 3 m.
-
– dacă parcarea are loc perpendicular pe bordura trotuarului, lungimea minimă a locului destinat unui mijloc de transport este de 4,80 m, iar lăţimea minimă de 2,50 m. Între spaţiile de parcare ale vehiculelor alăturate trebuie prevăzut un spaţiu de manevră de 0,80 – 1,20 m, pentru fotoliile rulante.
Aceste spaţii de parcare trebuie marcate de asemenea cu simbolul internaţional pentru persoanele cu handicap: b- .
Circulaţia pe verticală Ascensorul
În cazul în care în unitate se poate instala un ascensor pentru utilizatorii
de fotolii rulante, acestea trebuie să aibă:
-
– uşi glisante;
-
– butoane de comandă la o înălţime de maxim 1,30 m.
Scările de acces
Lărgimea minimă a scărilor trebuie să fie de 1,20 m.
Adâncimea unei trepte nu trebuie să depăşească 28 cm, iar înălţimea maximă a unei trepte este de 16 cm. Marginile treptelor trebuie să fie vizibile (eventual colorate diferit).
Dacă în clădire nu există ascensor, toate treptele trebuie dublate de o rampă sau de un mini-ascensor fixat pe balustrada ce mărgineşte treptele.
Toate treptele trebuie să fie mărginite de o balustradă de susţinere.
Echipamente
Toalete / Săli de baie
Sălile de baie trebuie să fie suficient de largi pentru a permite accesul fotoliului rulant. Uşile trebuie să aibă cel puţin 90 cm lăţime.
În sălile de baie trebuie montate bare de susţinere în dreptul chiuvetei şi a vasului de toaletă, la o înălţime de 70-80 cm.
Chiuveta nu trebuie montată la o înălţime mai mare de 70 cm.
Masa de lucru
Blatul mesei de lucru trebuie să fie situat la înălţimea de 73-80 cm, pentru ca mânerele fotoliului rulant să poată intra sub blat.
Pentru persoanele care au probleme de coordonare motrică, masa de lucru trebuie să aibă un rebord de 5-6 cm, pe marginile sale exterioare.
Suporturi adezive pot fi folosite pentru ca obiectele să fie bine fixate pe masa de lucru.
Accesibilitatea pentru ambliopi
O bandă de ghidaj trebuie aplicată în toate spaţiile de deplasare ale persoanelor ambliopi, în exteriorul sau în interiorul unităţii. Dacă în clădire există zone periculoase pentru accesul persoanelor cu deficienţe de văz, aceste zone trebuie marcate cu materiale contrastante, care să permită recunoaşterea traseului.
Suprafeţele pardoselii trebuie să fie antiderapante. Indicatoarele din clădire trebuie să fie gravate în relief.
Planurile de evacuare din clădire trebuie cunoscute de către utilizatori şi de către angajaţii unităţii.
Accesibilitatea pentru persoanele cu deficienţe de auz
Elementele de semnalizare trebuie să fie vizuale, colorate contrastant. Pe cât posibil, semnalele luminoase intermitente, acţionate electronic, trebuie să fie disponibile în interiorul clădirii, pentru atenţionarea utilizatorilor.