Informatii Document
Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 563 din 29 iunie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Actiuni induse de acest act: | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
la Statutul Conferinţei de Drept Internaţional Privat de la Haga, adoptate la cea de-a XX-a Sesiune diplomatică a Conferinţei de Drept Internaţional Privat, la Haga la 30 iunie 2005*)
Notă …
*) Traducere.Articolul 2, paragraful 2:"2. Pot deveni membre oricare alte state a căror participare prezintă un interes de natură juridică pentru lucrările Conferinţei. Admiterea de noi state membre se hotărăşte de guvernele statelor participante, la propunerea unuia sau mai multora dintre ele, cu majoritatea voturilor exprimate într-un termen de 6 luni socotit din ziua în care guvernele au fost sesizate cu această propunere."După articolul 2 se introduce articolul 2A:"1. Statele membre ale Conferinţei pot decide, în cadrul unei reuniuni privind afacerile generale şi politice, la care participă majoritatea statelor membre, cu majoritatea voturilor exprimate, admiterea unei organizaţii regionale de integrare economică ca membră a Conferinţei, dacă organizaţia a adresat o solicitare în acest sens secretarului general. Orice referire din acest statut la membri include şi organizaţiile membre, cu excepţia unor dispoziţii exprese contrare. Admiterea devine efectivă după acceptarea statutului de către organizaţia regională de integrare economică în cauză.2. Pentru a solicita admiterea la Conferinţă în calitate de membru, o organizaţie regională de integrare economică trebuie să fie constituită doar din state suverane care au transferat organizaţiei competenţele lor în domeniile relevante pentru activitatea Conferinţei, inclusiv autoritatea de a lua decizii obligatorii pentru statele sale membre în aceste domenii.3. Fiecare organizaţie regională de integrare economică ce solicită să devină membru al Conferinţei trebuie să depună la momentul formulării cererii o declaraţie de competenţă, menţionând domeniile pentru care statele sale membre i-au transferat competenţele.4. Fiecare organizaţie membră şi statele sale membre iau măsurile necesare pentru ca orice modificare privind competenţa sau componenţa organizaţiei membre să fie notificată secretarului general, care o va comunică celorlalţi membri ai Conferinţei.5. Acele domenii cu privire la care nu există o declaraţie expresă sau o notificare referitoare la transferul de competenţă se prezumă că au rămas în competenţa statelor membre ale organizaţiei membre.6. Orice membru al Conferinţei poate solicita organizaţiei membre şi statelor sale membre să furnizeze informaţii privind competenţa organizaţiei membre într-o problemă specifică cu privire la care Conferinţa a fost învestită. Organizaţia membră şi statele sale membre iau măsurile necesare pentru ca asemenea informaţii să fie furnizate la cerere.7. Organizaţia membră îşi exercită drepturile care derivă din această calitate alternativ cu statele sale membre care sunt şi membre ale Conferinţei, în domeniile care ţin de competenţele lor respective.8. Organizaţia membră poate dispune pentru domeniile care intră în competenţa sa, în cadrul oricărei reuniuni a Conferinţei în care este îndreptăţită să participe, de un număr de voturi egal cu numărul statelor membre care i-au transferat competenţa asupra domeniului în cauză şi care sunt îndreptăţite să voteze în cadrul acestei reuniuni şi s-au înregistrat pentru aceasta. Ori de câte ori organizaţia membră îşi exercită dreptul de vot, statele membre nu îşi vor mai exercita acest drept şi invers.9. Prin organizaţie regională de integrare economică se înţelege o organizaţie internaţională constituită exclusiv din state suverane şi care au transferat organizaţiei competenţele lor în diverse domenii, inclusiv autoritatea de a lua decizii obligatorii pentru statele membre în aceste domenii."Articolul 3:"1. Funcţionarea Conferinţei este asigurată de Consiliul de afaceri generale şi politice, denumit în continuare Consiliul, alcătuit din toţi membrii. Consiliul se reuneşte, în principiu, anual.2. Consiliul asigură această funcţionare prin intermediul unui Birou permanent ale cărui activităţi le conduce.3. Consiliul examinează toate propunerile destinate a fi incluse pe ordinea de zi a Conferinţei. Acesta este liber să aprecieze asupra urmării care va fi dată acestor propuneri.4. Comisia de stat olandeză, instituită prin Decretul Regal din 20 februarie 1897, în vederea promovării codificării dreptului internaţional privat, stabileşte, după consultarea membrilor Conferinţei, data sesiunilor diplomatice.5. Comisia de stat se adresează Guvernului Ţărilor de Jos pentru convocarea membrilor. Preşedintele Comisiei de stat prezidează sesiunile Conferinţei.6. Sesiunile ordinare ale Conferinţei au loc, de regulă, o dată la patru ani.7. Dacă este necesar, Consiliul poate, după consultarea Comisiei de stat, să solicite Guvernului Ţărilor de Jos să convoace conferinţa în sesiune extraordinară.8. Consiliul se poate consulta cu Comisia de stat cu privire la orice altă problemă de interes pentru Conferinţă."Articolul 4:"1. Biroul permanent are sediul la Haga. Acesta este alcătuit dintr-un secretar general şi patru secretari, numiţi de Guvernul Ţărilor de Jos, la propunerea Comisiei de stat.2. Secretarul general şi secretarii trebuie să aibă cunoştinţe juridice şi experienţă practică adecvate. Numirea acestora se face cu respectarea diversităţii reprezentării geografice şi a expertizei juridice.3. Numărul secretarilor poate fi mărit după consultarea Consiliului şi în conformitate cu prevederile art. 9."Articolul 5:"Sub coordonarea Consiliului, Biroul permanent este însărcinat cu:a) pregătirea şi organizarea sesiunilor Conferinţei de la Haga, precum şi a reuniunilor Consiliului şi ale oricărei comisii speciale; … b) lucrările de secretariat ale sesiunilor şi ale reuniunilor sus-menţionate; … c) orice alte sarcini care intră în atribuţiile unui secretariat." … Articolul 6:"1. În vederea facilitării comunicării dintre membrii Conferinţei şi Biroul permanent, guvernul fiecăruia dintre statele membre trebuie să desemneze un organ naţional, şi fiecare organizaţie membră trebuie să desemneze câte un organ de legătură.2. Biroul permanent poate coresponda cu toate organele astfel desemnate şi cu organizaţiile internaţionale competente."Articolul 7:"1. Sesiunile şi, în intervalul dintre sesiuni, Consiliul pot înfiinţa comisii speciale, în vederea elaborării proiectelor de convenţii sau a studierii oricăror aspecte legate de dreptul internaţional privat care intră în obiectivele Conferinţei.2. Sesiunile, Consiliul şi comisiile speciale funcţionează pe baza consensului, în măsura în care acest lucru este posibil."Articolul 8:"1. Cheltuielile prevăzute în bugetul anual al Conferinţei sunt repartizate între statele membre ale Conferinţei.2. O organizaţie membră nu este ţinută să contribuie la bugetul anual al Conferinţei în plus faţă de contribuţia statelor sale membre, dar plăteşte o sumă stabilită de Conferinţă, în consultare cu organizaţia membră, pentru a acoperi costurile administrative suplimentare rezultate din calitatea de membru.3. În orice caz, indemnizaţiile de deplasare şi de şedere ale delegaţilor la Consiliu şi la comisiile speciale sunt în sarcina membrilor reprezentaţi."Articolul 9:"1. Bugetul Conferinţei este supus în fiecare an aprobării Consiliului reprezentanţilor diplomatici la Haga ai statelor membre.2. Aceşti reprezentanţi fixează, de asemenea, repartizarea între statele membre a cheltuielilor stabilite prin buget în sarcina acestora din urmă.3. Reprezentanţii diplomatici se reunesc în acest scop, sub preşedinţia ministrului afacerilor externe al Regatului Ţărilor de Jos."Articolul 10:"1. Cheltuielile rezultate din sesiunile ordinare şi extraordinare ale Conferinţei sunt suportate de Guvernul Ţărilor de Jos.2. În orice caz, indemnizaţiile de deplasare şi de şedere ale delegaţilor sunt în sarcina membrilor respectivi."Articolul 11:"Uzanţele Conferinţei continuă să rămână în vigoare, în măsura în care nu contravin prezentului statut sau regulamentelor."Articolul 12:"1. Amendamentele la prezentul statut trebuie adoptate prin consensul statelor membre prezente la o reuniune privind afacerile generale şi politice.2. Amendamentele intră în vigoare, pentru toţi membrii, la 3 luni după aprobarea acestora de către două treimi din numărul statelor membre, conform procedurilor interne, dar nu mai devreme de un termen de 9 luni de la data adoptării.3. Reuniunea la care se face referire în alin. 1 poate modifica prin consens termenele menţionate la alin. 2."Articolul 13:"Dispoziţiile prezentului statut sunt completate de regulamente, în scopul de a-i asigura aplicarea. Aceste regulamente sunt stabilite de Biroul permanent şi supuse aprobării Sesiunii diplomatice a Consiliului reprezentanţilor diplomatici sau a Consiliului de afaceri generale şi politice."Articolul 14, paragraful 3:"3. În cazul admiterii unui nou membru, Guvernul olandez notifică tuturor membrilor admiterea noului membru."Articolul 15, paragraful 2:"2. Denunţarea trebuie notificată la Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Ţărilor de Jos cu cel puţin 6 luni înainte de încheierea anului bugetar al Conferinţei şi îşi produce efectele la încheierea acelui an, dar numai faţă de membrul care a notificat-o."După articolul 15 se introduce:"Textele în limbile engleză şi franceză ale statutului amendat la data de 30 iunie 2005 sunt egal autentice."–––––