la Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, amendată
+
Capitolul II-1Construcţie – structură, compartimentare şi stabilitate, maşini şi instalaţii electrice +
Partea A-1Structura navelor1. Următoarea nouă regulă 3-6 se adaugă după regula 3-5 existentă:"REGULA 3-6Accesul la şi în spaţiile din zona de marfă a petrolierelor şi vrachierelor1. Aplicare1.1. Cu excepţia celor prevăzute la paragraful 1.2, această regulă se aplică petrolierelor cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 500 şi vrachierelor, aşa cum s-a definit în regula IX/1, cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 20.000, construite la 1 ianuarie 2005 sau după această dată.1.2. Petrolierele cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 500, construite la 1 octombrie 1994 sau după această dată, dar înainte de 1 ianuarie 2005, trebuie să corespundă prevederilor regulii II-1/12-2 adoptate prin Rezoluţia MSC.27 (61).2. Mijloacele de acces în spaţiile din zona de marfă şi în alte spaţii2.1. Fiecare spaţiu din zona de marfă trebuie să fie prevăzut cu mijloace de acces permanente pentru a se putea, pe întreaga durată de viaţă a navei, să se efectueze inspecţii generale şi amănunţite, precum şi măsurători de grosime la elementele structurale ale navei, de către Administraţie şi companie, aşa cum s-a definit în regula IX/1, şi de către personalul navei şi alte persoane, dacă este necesar. Aceste mijloace trebuie să corespundă cerinţelor paragrafului 5 şi Prevederilor tehnice pentru mijloacele de acces pentru inspecţii, adoptate de Comitetul Securităţii Maritime prin Rezoluţia MSC.133 (76), aşa cum pot fi amendate de Organizaţie, cu condiţia ca aceste amendamente să fie adoptate, să între în vigoare şi să aibă efect în conformitate cu prevederile art. VIII din prezenta Convenţie cu privire la procedurile de amendare aplicabile anexei, cu excepţia cap. I.2.2. Dacă un mijloc de acces permanent poate fi susceptibil de deteriorare în timpul operaţiunilor normale de încărcare şi descărcare sau dacă nu este posibilă în practică instalarea mijloacelor permanente de acces, Administraţia poate autoriza, în locul acestora, utilizarea mijloacelor de acces mobile sau portabile, aşa cum s-a specificat în Prevederile tehnice, cu condiţia ca mijloacele de fixare, asamblare, suspendare sau susţinere a mijloacelor portabile de acces să facă parte permanent din structura navei. Întregul echipament portabil trebuie să poată fi imediat instalat sau desfăşurat de personalul navei.2.3. Construcţia şi materialele tuturor mijloacelor de acces şi dispozitivelor lor de fixare de structura navei trebuie să fie considerate satisfăcătoare de către Administraţie. Mijloacele de acces trebuie să fie inspectate înainte de a fi utilizate pentru efectuarea inspecţiilor în conformitate cu regula I/10 sau în paralel cu acestea.3. Accesul în siguranţă la magaziile de marfă, tancurile de marfă, tancurile de balast şi în alte spaţii3.1. Accesul în siguranţă la magaziile de marfă, coferdamuri, tancurile de balast, tancurile de marfă şi în alte spaţii din zona de marfă trebuie să se facă direct de pe puntea deschisă şi astfel încât să asigure inspectarea completă a acestor spaţii. Accesul în siguranţă în spaţiile dublului fund se poate face printr-un compartiment de pompe, coferdam adânc, tunel de tubulaturi, magazie de marfă, spaţiu din dublu corp sau printr-un compartiment similar care nu este destinat transportului de hidrocarburi sau mărfurilor periculoase.3.2. Tancurile şi pereţii lor, cu lungimea mai mare sau egală cu 35 m, trebuie să fie prevăzute cu cel puţin două guri şi scări de acces, în măsura în care este posibil. Tancurile cu lungimea mai mică de 35 m trebuie să fie deservite de cel puţin o gură şi o scară de acces. Dacă un tanc este compartimentat de unul sau mai mulţi pereţi diafragmă sau obstacole similare care nu permit mijloace de acces imediat la alte părţi din tanc, trebuie instalate cel puţin două guri şi scări de acces.3.3. Fiecare magazie de marfă trebuie să fie prevăzută cu cel puţin două mijloace de acces, în măsura în care este posibil. În general, aceste mijloace de acces trebuie să fie dispuse în diagonală, de exemplu o intrare de acces în babord, lângă peretele prova, şi alta în tribord, lângă peretele pupa.4. Manualul de acces la structura navei4.1. Mijloacele de acces ale unei nave, care permit efectuarea inspecţiilor generale şi amănunţite şi a măsurătorilor de grosime, trebuie să fie descrise în Manualul de acces la structura navei, aprobat de Administraţie, a cărui copie actualizată trebuie păstrată la bord. Pentru fiecare spaţiu din zona de marfă, Manualul de acces la structura navei trebuie să includă următoarele:1. planuri, care să prezinte mijloacele de acces la spaţiul respectiv, împreună cu specificaţiile tehnice şi dimensiunile corespunzătoare;2. planuri, care să prezinte mijloacele de acces în interiorul fiecărui spaţiu, care să permită efectuarea unei inspecţii generale, împreună cu specificaţiile tehnice şi dimensiunile corespunzătoare. Aceste planuri trebuie să indice de unde poate fi inspectată fiecare zonă din spaţiu;3. planuri, care să prezinte mijloacele de acces în interiorul fiecărui spaţiu, care să permită efectuarea inspecţiilor amănunţite, împreună cu specificaţiile tehnice şi dimensiunile corespunzătoare. Planurile trebuie să indice poziţiile zonelor critice ale structurii, dacă mijloacele de acces sunt permanente sau portabile şi de unde poate fi inspectată fiecare zonă;4. instrucţiuni pentru inspectarea şi menţinerea rezistenţei structurale a tuturor mijloacelor de acces şi a dispozitivelor de fixare, ţinându-se seama de o eventuală atmosferă corosivă din interiorul spaţiului respectiv;5. instrucţiuni de utilizare în siguranţă a plutelor pneumatice la efectuarea inspecţiilor amănunţite şi a măsurătorilor de grosime;6. instrucţiuni privind instalarea şi utilizarea în siguranţă a mijloacelor de acces portabile;7. un inventar al tuturor mijloacelor de acces portabile; şi8. evidenţe ale inspecţiilor periodice şi operaţiunilor de întreţinere a mijloacelor de acces ale navei.4.2. În sensul acestei reguli, expresia "zone critice ale structurii" reprezintă locurile care, prin calcul, au fost identificate că trebuie supravegheate continuu sau care, în urma analizei istoricului exploatării navelor similare sau surori, au fost identificate a fi predispuse la fisurare, flambare, deformare sau coroziune, care ar putea slăbi rezistenţa structurală a navei.5. Specificaţii tehnice generale5.1. Deschiderile orizontale de acces, gurile de încărcare sau gurile de vizitare orizontale trebuie să aibă dimensiuni suficiente pentru a permite unei persoane purtând un aparat de respiraţie autonom cu aer şi un echipament de protecţie să urce sau să coboare orice scară fără să fie incomodată şi, de asemenea, să permită ridicarea cu uşurinţă a unei persoane rănite din partea cea mai de jos a spaţiului considerat. Dimensiunile minime ale acestor deschideri libere nu trebuie să fie mai mici de 600 mm x 600 mm. Dacă accesul la o magazie de marfă se face prin gura de magazie, capătul superior al scării trebuie să fie situat cât mai aproape posibil de rama gurii de magazie. Ramele de acces ale gurii de magazie, cu o înălţime mai mare de 900 mm, trebuie să aibă de asemenea trepte, la exterior, în corespondenţă cu scara.5.2. Deschiderile verticale de acces sau gurile de vizitare verticale, din pereţii diafragmă, varange, carlingi şi coaste întărite care permit traversarea spaţiului pe toată lungimea şi lăţimea sa, trebuie să aibă dimensiunile minime de 600 mm x 800 mm şi să fie situate la o înălţime de cel mult 600 mm de la învelişul fundului spaţiului, cu excepţia cazului în care sunt prevăzute grătare sau alte reazeme pentru picioare.5.3. Pentru petroliere mai mici de 5.000 tone deadweight, Administraţia poate accepta, în cazuri speciale, dimensiuni mai mici pentru deschiderile menţionate la paragrafele 5.1 şi 5.2, dacă se poate demonstra, spre satisfacţia Administraţiei, că este posibilă trecerea prin acele deschideri sau evacuarea unei persoane rănite." +
Partea BCompartimentare şi stabilitateREGULA 12-2Accesul în spaţiile din zona de marfă a petrolierelor2. Regula 12-2 existentă se elimină. +
Partea CInstalaţii de maşiniREGULA 31Comanda maşinilor3. După paragraful 2 al regulii se adaugă un nou subparagraf 10:"10. sistemele de automatizare trebuie să fie proiectate în aşa fel încât acestea să asigure că semnalul de alarmă privind pericolul ori iminenţa încetinirii sau opririi sistemului de propulsie este dat la timp ofiţerului de cart de pe puntea de comandă în vederea evaluării condiţiilor de navigaţie în caz de urgenţă. În special, sistemele de automatizare trebuie să aibă o funcţie de comandă, supraveghere, semnalizare şi alarmare şi trebuie să acţioneze în siguranţă pentru încetinirea sau oprirea sistemului de propulsie, dând ofiţerului de cart de pe puntea de comandă posibilitatea de a interveni manual, cu excepţia cazurilor în care intervenţia manuală ar produce rapid defectarea totală a maşinilor şi/sau echipamentului de propulsie, de exemplu în cazul supraturaţiei." +
Capitolul II-2Construcţie – protecţie contra incendiului, detectarea şi stingerea incendiuluiREGULA 3Definiţii4. La paragraful 20, se înlocuiesc cuvintele "regula VII/2" cu cuvintele "Codul IMDG, aşa cum a fost definit în regula VII/1.1".REGULA 19Transportul mărfurilor periculoase5. În tabelul 19.3, în coloanele verticale 7 şi 8 (referitor la punctele de aprindere pentru mărfuri periculoase din clasa 3), numerele "3.1.3.2" şi, respectiv, "3.3" se înlocuiesc cu numărul "3".6. În tabelul 19.3, în coloana verticală 13 (referitor la clasa 5.2), caracterul "X" din rândurile 15 (referitor la paragraful 3.10.1) şi 16 (referitor la paragraful 3.10.2) se înlocuieşte cu caracterul "X^16 " şi o nouă notă 16 se adaugă după cum urmează:"^16 Conform prevederilor Codului IMDG, aşa cum a fost amendat, arimarea mărfurilor periculoase din clasa 5.2 sub punte sau în încăperile ro-ro închise este interzisă." +
Capitolul IIIMijloace şi dispozitive de salvareREGULA 26Cerinţe suplimentare pentru navele de pasageri ro-ro7. La sfârşitul paragrafului 1 se adaugă următorul nou subparagraf 4:"4. înainte de 1 iulie 2004, trebuie să corespundă prevederilor paragrafului 2.5 nu mai târziu de data primei inspecţii sau după această dată."8. La sfârşitul paragrafului 2 se adaugă următorul nou subparagraf 5:"5. Plutele de salvare de la bordul navelor de pasageri ro-ro trebuie să fie dotate cu un transponder radar, în număr de un transponder la fiecare patru plute de salvare. Transponderul trebuie să fie montat în interiorul plutei de salvare astfel încât antena sa să fie la mai mult de un metru deasupra nivelului mării atunci când pluta de salvare este desfăcută, cu excepţia celui pentru plutele de salvare reversibile cu tendă, la care transponderul trebuie să fie dispus astfel încât să fie imediat accesibil supravieţuitorilor şi să fie montat de aceştia. Containerele plutelor de salvare prevăzute cu transpondere trebuie să fie marcate în mod vizibil." +
Capitolul XIIMăsuri suplimentare de siguranţă pentru vrachiere9. Următoarele noi reguli 12 şi 13 se adaugă după regula 11 existentă:"REGULA 12Detectoare de nivel al apei în spaţiile de magazie, de balast şi uscate(Această regulă se aplică vrachierelor, indiferent de data construcţiei lor.)1. Vrachierele trebuie să fie prevăzute cu detectoare de nivel al apei după cum urmează:1. în fiecare magazie de marfă trebuie să fie prevăzute detectoare de nivel al apei care dau alarme sonore şi vizuale, una atunci când într-o magazie nivelul apei ajunge deasupra dublului fund la o înălţime de 0,5 m şi alta la o înălţime de cel puţin 15% din înălţimea magaziei de marfă, dar nu mai mult de 2 m. La vrachierele la care se aplică regula 9.2 este necesară instalarea detectoarelor care declanşează numai această ultimă alarmă. Detectoarele de nivel al apei trebuie să fie instalate la extremitatea pupa a magaziilor de marfă. În cazul în care magaziile de marfă sunt utilizate pentru apa de balast, poate fi instalat un dispozitiv de neutralizare a alarmei. Alarmele vizuale trebuie să semnalizeze în mod distinct cele două niveluri diferite de apă detectate în fiecare magazie;2. în orice tanc de balast situat în faţa peretelui de coliziune prevăzut de regula II-1/11 trebuie să fie prevăzute detectoare de nivel al apei care declanşează o alarmă sonoră şi vizuală în cazul în care lichidul din tanc atinge un nivel ce nu depăşeşte 10% din capacitatea tancului. Se poate instala un dispozitiv de neutralizare a alarmei care va fi activat atunci când este utilizat tancul; şi3. în orice spaţiu, uscat sau gol, altul decât puţul lanţului, care are o parte ce se extinde în faţa magaziei de marfă prova, trebuie să fie prevăzute detectoare de nivel al apei care declanşează o alarmă sonoră şi vizuală la un nivel al apei de 0,1 m deasupra punţii. Nu este necesar să se prevadă aceste alarme în spaţiile închise al căror volum nu depăşeşte 0,1% din deplasamentul volumetric maxim al navei.2. Alarmele sonore şi vizuale specificate în paragraful 1 trebuie să fie situate pe puntea de comandă.3. Vrachierele construite înainte de 1 iulie 2004 trebuie să corespundă cerinţelor acestei reguli cel mai târziu la data inspecţiei anuale, intermediare sau de reînnoire care se va efectua după 1 iulie 2004, şi anume, la data la care de efectuează prima dintre acestea.REGULA 13Disponibilitatea instalaţiilor de santină(Această regulă se aplică vrachierelor, indiferent de data construirii lor.)1. La vrachiere, mijloacele de drenare şi pompare a tancurilor de balast din faţa peretelui de coliziune şi santinele spaţiilor uscate, care au o parte a lor ce se extinde în faţa magaziei de marfă prova, trebuie să poată fi puse în funcţiune dintr-un spaţiu închis, imediat accesibil, la care se poate ajunge de pe puntea de comandă sau din postul de comandă al maşinilor de propulsie fără traversarea punţii expuse de bord liber sau a punţilor expuse ale suprastructurii. Dacă tubulaturile care deservesc aceste tancuri sau santine trec prin peretele de coliziune, se poate accepta ca valvulele să fie puse în funcţiune prin dispozitive cu comandă de la distanţă, în locul celor prevăzute la regula II-1/11.4, cu condiţia ca amplasarea acestor comenzi de valvule să corespundă acestei reguli.2. Vrachierele construite înainte de 1 iulie 2004 trebuie să corespundă cerinţelor acestei reguli cel mai târziu la data primei inspecţii intermediare sau de reînnoire care se va efectua după 1 iulie 2004, dar în nici un caz mai târziu de 1 iulie 2007."––––-