la Memorandumul de finanţare ISPA 2004/RO/16/P/PE/001 "Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă, canalizare şi epurare a apelor uzate în municipiul Botoşani, judeţul Botoşani, România"
Memorandumul de finanţare ISPA 2004/RO/16/P/PE/001 "Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă, canalizare şi epurare a apelor uzate în municipiul Botoşani, judeţul Botoşani, România" se modifică după cum urmează:1. La articolul 8 "Condiţii specifice referitoare la măsură:"– paragraful 3 "Condiţii care trebuie îndeplinite înaintea plăţii celei de-a doua tranşe a avansului, suplimentare faţă de condiţiile prevăzute la paragraful 4 al art. 4", litera (a) se elimină, iar litera (c) se modifică astfel:"(c) Numirea unui manager de proiect şi înfiinţarea unei unităţi de implementare a Proiectului, în conformitate cu termenii de referinţă acceptaţi de către Comisie."– paragraful 4 referitor la "Condiţiile care trebuie îndeplinite înaintea efectuării plăţilor intermediare ulterioare" va avea următorul cuprins:"(a) Prezentarea unui plan de acţiune actualizat, acceptat de către Comisie, în care beneficiarul final se angajează să finalizeze, conform calendarului estimativ, măsurile care:– asigură că apa uzată industrială este pretratată conform directivelor CE şi/sau reciclată în mod corespunzător;– asigură monitorizarea şi punerea în aplicare a acestor acţiuni de pretratare de către autorităţile competente de mediu;– garantează că încărcările efluentului industrial nu dăunează procesului de tratare conceput pentru staţia de epurare;– introduc taxe corespunzătoare pentru apele uzate industriale, calculate pe baza cantităţii şi calităţii efluentului produs, cât şi a costului de epurare.(b) Prezentarea unei analize financiare actualizate de către beneficiarul final, după extinderea serviciilor sale în judeţ, considerată acceptabilă de către Comisia Europeană, care să identifice orice majorare de tarif necesară asigurării unui flux de numerar pozitiv pentru operatorul de servicii."– la paragraful 5, litera (b) va avea următorul cuprins:"(b) Comisia a primit dovada că planul de acţiune, care se referă la măsurile legate de apele uzate industriale, elaborat conform cerinţei art. 8.4(a), a fost implementat integral;".– la paragraful 5, litera (d) va avea următorul cuprins:"(d) Beneficiarul final prezintă un program de exploatare şi întreţinere, acceptat de către Comisie până la data de 31 decembrie 2009. Programul va acoperi o perioadă de 10 ani, începând cu 1 ianuarie 2010."2. Anexa nr. I "Descrierea măsurii" se modifică după cum urmează:– la secţiunea 2:"Autoritatea care prezintă cererea:2.1. Denumirea: Ministerul Finanţelor PubliceD-nul Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu, ministrul finanţelor publice2.2. Adresa: Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, Bucureşti, România";– la secţiunea 3:"Autoritatea responsabilă cu implementarea (conform celor definite la pct. 2 din secţiunea a II-a din anexa nr. III.2):3.1. Denumirea: Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE, Ministerul Finanţelor Publice3.2. Adresa: Bd. Mircea Vodă nr. 44, intrarea B, sectorul 3, Bucureşti, România" în colaborare cu:3.3. Denumirea: Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor3.4. Adresa: Bd. Libertăţii nr. 12, sectorul 5, Bucureşti, România";– la secţiunea 4:"Beneficiarul final (în cazul în care acesta este alt organism decât autoritatea menţionată la pct. 3):4.1. Denumirea: S.C. APA GRUP – S.A. Botoşani4.2. Adresa: Str. Octav Onicescu nr. 3, Botoşani, România";– la secţiunea 6 "Descriere":– la punctul 6.1 "Generalităţi", paragraful 3 va avea următorul cuprins:"Managementul serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare cade în responsabilitatea S.C. APA GRUP S.A. Botoşani, care prin intermediul Programului de Dezvoltare a Infrastructurii pentru Oraşele Mici şi Mijlocii (SAMTID) a devenit operatorul regional pentru furnizarea serviciilor de distribuţie şi canalizare a apei, la nivelul judeţului, preluând drepturile şi obligaţiile vechiului operator, R.A.J. «APĂ».";– la punctul 6.2 "Componente ale Proiectului", în cadrul componentei E) "Asistenţă tehnică, supervizare pe parcursul implementării şi publicitate", subcomponenta E.1 "Asistenţă tehnică pentru implementarea proiectului":– paragraful referitor la "Îmbunătăţirea cunoştinţelor despre administrarea mijloacelor fixe" va avea următorul cuprins:"Program de pregătire şi transfer de cunoştinţe tehnice către personalul desemnat al S.C. APA GRUP – S.A. şi achiziţionarea de echipament suplimentar pentru compania de apă care va permite investigaţii ulterioare privind necesităţile de reabilitare ale reţelei (GIS şi un program de calcul pentru managementul reţelelor de apă/canalizare). Suplimentar va fi realizat un studiu-pilot pentru reducerea pierderilor într-o zonă de 1-2 ha.";– la paragraful referitor la "Sprijin pentru Unitatea de Implementare a Proiectului", liniuţa a 3-a va avea următorul cuprins:"- Elaborarea unui plan de prevenire a poluării sursei de apă – lacul Bucecea. Consultantul pentru asistenţă tehnică va sprijini S.C. APA GRUP – S.A. şi «Apele Române» în pregătirea şi implementarea unui program de prevenire a poluării lacului Bucecea;";– Secţiunea 10.1 "Principiul «poluatorul plăteşte»" va avea următorul cuprins:"Cantitatea de apă uzată evacuată de industrie este relativ mică comparativ cu debitul total care ajunge la Staţia de epurare Răchiţi.În acelaşi timp există un anumit potenţial de poluare (15 întreprinderi au fost identificate ca potenţiali poluatori principali).Parametrii de calitate ai apei uzate industriale evacuate în canalizare sunt stabiliţi în legislaţia românească şi sunt aplicaţi la nivel naţional. Pentru a îndeplini aceste standarde, este necesar ca majoritatea agenţilor industriali să asigure pretratare înaintea evacuării în reţeaua municipală de canalizare. S.C. APA GRUP – S.A. are contracte de furnizare de servicii cu toţi clienţii industriali.Acestea sunt actualizate în prezent. Una dintre prevederile noului contract permite S.C. APA GRUP – S.A. să solicite plăţi suplimentare atunci când sunt depăşite valorile limită stabilite pentru anumiţi poluanţi, atât în ceea ce priveşte concentraţia, cât şi încărcarea, conform principiului «poluatorul plăteşte». În cazul în care aceste valori limită sunt depăşite în mod regulat sau/şi agentul industrial nu pretratează apa uzată conform contractului, S.C. APA GRUP – S.A. are dreptul de a anula contractul de furnizare de servicii şi de a opri alimentarea cu apă.Pentru implementarea măsurilor prezentate mai jos, operatorul de apă şi Agenţia de Protecţie a Mediului Botoşani au semnat un plan de acţiune pentru controlul deversărilor apelor uzate industriale în reţeaua publică de canalizare. O componentă importantă a acestui plan de acţiune o reprezintă monitorizarea evacuării pentru fiecare companie industrială. După construcţia noii infrastructuri de canalizare, această monitorizare poate fi efectuată mai precis datorită existenţei canalelor de evacuare cu puncte separate pentru prelevarea probelor. Scopul acestui plan de acţiune este protecţia Staţiei de epurare Răchiţi şi a mediului împotriva deversării de substanţe toxice de la agenţii industriali. Planul de acţiune stabileşte şi reglementează în detaliu măsurile necesare şi obligaţiile întreprinderilor industriale, ale Agenţiei de Protecţia Mediului şi ale operatorului de apă."– la secţiunea 10.2 "Tarifele", paragraful 6 va avea următorul cuprins:"Cu creşterile la care s-a făcut referire mai sus, până la finalizarea proiectului, tariful mediu combinat pentru apă şi apă uzată pentru populaţie ar fi 0,46 euro/m^3 , iar pentru clienţii economici ar fi 0,51 euro/m^3 . Totuşi, pentru a asigura durabilitatea măsurii ISPA, pe parcursul implementării proiectului, după schimbarea S.C. APA GRUP S.A. în operator regional, ca parte a proiectului SAMTID, ar putea avea loc o creştere suplimentară de tarif în termeni reali. În 2005 va fi introdusă creşterea de tarif doar pentru apa uzată, în timp ce necesitatea unor creşteri ulterioare de tarif va fi evaluată în analizele financiare următoare, odată cu serviciul de apă al S.C. APA GRUP S.A. s-a extins şi în alte localităţi. Aceasta va fi făcută în cadrul limitelor posibilităţii de plată, în principal pe baza cerinţelor de flux de numerar, pentru a se asigura suficiente garanţii pentru operator."– la secţiunea 13 "Implicarea instituţiilor financiare internaţionale", paragrafele 1 şi 2 vor fi eliminate.3. Anexa nr. II "Plan financiar" se modifică după cum urmează: +
Anexa II^1PLAN FINANCIAR(pe baza angajă rilor de la bugetul Uniunii Europene)Titlul măsurii: Reabilitarea şi modernizareasistemelor de alimentare cu apă, canalizare şiepurare a apelor uzate în municipiul BotoşaniISPA nr.: 2004/RO/16/P/PE/001*FONT 8* ┌─────┬──────────┬───────┬─────────────────────────────────────────────────────────┬┬──────────────┐ │An │Costuri │Costuri│ Costuri eligibile ││Împrumut de la│ │ │totale │neeli- ├──────────────┬──────────────┬───────────────────────────┼┤BEI (pentru │ │ │ │gibile │ Total │ ISPA │Autorităţi naţionale ││costuri │ │ │ │ │ │ ├──────────┬────┬───┬───────┤│eligibile) │ │ │ │ │ │ │Guvern │Au- │Au-│Altele*││ │ │ │ │ │ │ │central │to- │to-│ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ri- │ri-│ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ta- │ta-│ ││ │ │ │ │ │ │ │ │tea │tea│ ││ │ │ │ │ │ │ │ │re- │lo-│ ││ │ │ │ │ │ │ │ │gio-│ca-│ ││ │ │ │ │ │ │ │ │nală│lă │ ││ │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┬───┼──────────┬───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┬───┤ │ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 ││ 11 │ 12│ │ │ =2+3 │ │ = │(%)│ │(%)│ │ │ │ ││ │(%)│ │ │ │ │5+7+8+9+10│ = │ │ = │ │ │ │ ││ │ = │ │ │ │ │ │3/1│ │5/3│ │ │ │ ││ │11/│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │1 │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │ 2000│ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – ││ – │ – │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │ 2001│ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – ││ – │ – │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │ 2002│ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – ││ – │ – │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │ 2003│ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – ││ – │ – │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │ 2004│29.750.000│ – │29.750.000│100│22.312.500│ 75│ 7.437.500│ – │ – │ – ││ – │ – │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │ 2005│ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – ││ – │ – │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │ 2006│12.750.000│ – │12.750.000│100│ 9.562.500│ 75│ 3.187.500│ – │ – │ – ││ – │ – │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │Ne- │ 480.000│480.000│ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – │ – ││ – │ – │ │anua-│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │liza-│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │te │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ ├─────┼──────────┼───────┼──────────┼───┼──────────┼───┼──────────┼────┼───┼───────┤├──────────┼───┤ │Total│42.980.000│480.000│42.500.000│ 99│31.875.000│ 75│10.625.000│ – │ – │ – ││ – │ – │ └─────┴──────────┴───────┴──────────┴───┴──────────┴───┴──────────┴────┴───┴───────┴┴──────────┴───┘––