ADDENDUM din 31 ianuarie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 13 august 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEMEMORANDUM 30/12/1999
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEMEMORANDUM 30/12/1999
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEOG 45 25/07/2002
ActulRATIFICAT DEOG 45 25/07/2002
ActulREFERIT DELEGE 569 23/10/2002
ActulREFERIT DEDECRET 830 22/10/2002

la Memorandumul de finanţare dintre Guvernul României şi Comisia Europeană referitor la Facilitatea de pregătire a proiectelor PHARE 2000/2001 – RO 9915*)



Notă *) Traducere.În cadrul asistenţei PHARE acordate României addendumul prezentat mai jos a fost realizat pentru bugetul pe anul 1999 al Programului "Facilitatea de pregătire a proiectelor PHARE 2000/2001". + 
Articolul 1Natura şi obiectulMemorandumul de finanţare RO 9915 se modifica în acord cu Aranjamentele de implementare prezentate în anexa.
 + 
Articolul 2Toate celelalte termene şi condiţii ale Memorandumului de finanţare RO 9915 rămân neschimbate.
 + 
Articolul 3Numărul de exemplarePrezentul addendum este redactat în doua exemplare în limba engleza.
 + 
Articolul 4Intrarea în vigoarePrezentul addendum va intra în vigoare la data semnării de ambele părţi.Întocmit la Bucureşti la 31 ianuarie 2002.

     
  Pentru Beneficiar, Pentru Comunitate,
  Hildegard Carola Puwak, Jonathan Scheele,
  ministrul integrării europene, şeful Delegaţiei
  coordonatorul naţional al asistenţei Comisiei Europene în România

Anexa: Prevederi speciale + 
Anexa CPREVEDERI SPECIALE1. Obiective şi descriere1.1. ObiectiveObiectivul general al acestei propuneri financiare este acordarea asistenţei în vederea demararii eficiente şi implementarii proiectelor PHARE de sprijin investitional pentru anii 2000, 2001 şi următorii.Obiectivul specific al acestei propuneri financiare este să asigure pregătirea documentelor tehnice şi de implementare necesare pentru acele proiecte care sunt candidate principale la acordarea asistenţei PHARE în 2000, 2001 şi în anii următori şi, prin urmare, sa faciliteze implementarea lor rapida şi cu succes.1.2. Cheltuieli eligibile pentru pregătirea proiectelorUrmătoarele documente tehnice şi de implementare pot fi pregătite pentru proiectele-ţinta de investiţii ce au ca scop coeziunea economică şi socială, asa cum sunt descrise la pct. 4.3 de mai jos:(1) Studii de fezabilitate. Aceasta activitate poate include: (i) pregătirea unui studiu de fezabilitate; sau (îi) completarea unui studiu de fezabilitate; sau (iii) dezvoltarea unui studiu existent la un nivel care să permită luarea deciziei de finanţare. Pentru acest din urma punct aceasta activitate poate include, între altele:a) analiza cost-beneficiu sau analiza financiară;b) analiza sistemului de taxare a utilizatorului;c) studii preinvestitionale, incluzând analiza costurilor şi a activităţii de inginerie financiară.(2) Proiectarea tehnica detaliată şi documente referitoare la cantitate (orice parte din documentaţia necesară specificată în manualul FIDIC galben, portocaliu sau roşu pentru lucrări, achiziţii sau contracte mixte)(3) Activităţi pregătitoare pentru schemele de asistenţa, inclusiv cererea de piaţa, parcursul proiectului şi analizele necesare(4) Planurile de achiziţii şi documentele pentru licitaţii(5) Evaluarea impactului asupra mediului, în funcţie de cerinţele legislaţiei Comunităţii Europene în domeniu1.3. Selectarea proiectelorOdată ce planurile naţionale de dezvoltare (PND) şi "Propunerile pentru sprijin PHARE în anul 2000" vor fi primite de către Comisie va demara şi procesul de selectare a proiectelor în cadrul acestei facilităţi.Coordonatorul naţional al asistenţei (CNA) din fiecare ţara va propune Comisiei o lista de proiecte eligibile pentru asistenţa în cadrul acestei facilităţi de pregătire a proiectelor. Propunerea CNA va include un rezumat al sprijinului de pregătire cerut pentru fiecare proiect-ţinta. Aceste rezumate vor fi dezvoltate în cadrul Termenilor de referinţa de către beneficiarii relevanti, pe baza termenilor standard de referinţa pentru cele 9 activităţi identificate mai sus. Anumite tari beneficiare ale programelor de cooperare transfrontaliera beneficiază deja de facilităţi de pregătire şi în aceste cazuri autoritatea programului va clarifica împreună cu CNA dacă astfel de proiecte pot fi luate în considerare.Având în vedere legătură strânsă cu programarea, delegaţia Comisiei şi Comisia se vor implica îndeaproape în discutarea şi îmbunătăţirea listei înainte de transmiterea ei oficială.Anumite proiecte de investiţii PHARE care nu sunt incluse în domeniul coeziunii economice şi sociale ar putea, de asemenea, necesita pregătire (de exemplu: îmbunătăţirea punctelor de trecere a frontierei, facilităţi de tranzit etc.). Astfel de proiecte sunt o parte intrinseca a promovării coeziunii economice şi sociale. În situaţii excepţionale asemenea proiecte pot fi propuse Comisiei pentru a beneficia de facilitatea de pregătire.Având în vedere ca PND trebuie să fie transmise deja Comisiei, selectarea proiectelor pentru pregătirea în cadrul acestei facilităţi va avea loc după aprobarea acestei propuneri financiare. Pentru asigurarea managementului adecvat al facilitatii nici un proiect nu va fi pregătit în cadrul acestei facilităţi până când acesta nu va îndeplini următoarele criterii de eligibilitate:(1) Proiectul deriva din PND şi atinge în mod clar priorităţile stabilite în strategie.(2) Proiectul este inclus în propunerea CNA pentru proiectele care vor fi pregătite, asa cum s-a menţionat mai sus.(3) Comisia (delegaţia şi sediul central) decide ca proiectul este candidat principal pentru programarea 2000, 2001 sau pentru anii următori.(4) Proiectul termenilor de referinţa este elaborat şi furnizează o descriere clara şi cuprinzatoare a proiectului şi a activităţilor necesare lansării procedurilor de achiziţii şi implementarii sale.Programele naţionale PHARE din 2000, 2001 şi din anii următori vor asigura, de asemenea, fonduri suplimentare pentru pregătirea proiectelor şi pentru supervizarea lor, dacă este necesar, pentru astfel de activităţi asigurându-se până la 5% din costul proiectelor (în afară costurilor administrative).Aceasta facilitate are ca obiectiv asistarea ţărilor în vederea pregătirii proiectelor. Ea nu va fi folosită pentru acoperirea costurilor administrative şi de supervizare a proiectelor (studii premergătoare investiţiilor, licitaţii).Trebuie specificat ca diversele strategii (inclusiv planurile naţionale de dezvoltare) şi majoritatea proiectelor ce vor fi finanţate prin PHARE vor fi pregătite pe cheltuiala ţărilor respective.2. Bugetul

             
          – milioane euro –
  Ţara Cod Alocare Investiţii Construcţie instituţională AT  (asistenţă tehnică)
  Bulgaria BG.99.19 2,5 0,00 0,00 2,5
  Cehia CZ.99.16 2 0,00 0,00 2
  Estonia ES.99.12 2 0,00 0,00 2
  Ungaria HU.99.18 2,5 0,00 0,00 2,5
  Letonia LE.99.14 2 0,00 0,00 2
  Lituania LI.99.17 2 0,00 0,00 2
  Polonia PL.99.18 4,5 0,00 0,00 4,5
  România RO.99.15 3,5 0,00 0,00 3,5
  Slovacia SR.99.20 2 0,00 0,00 2
  Slovenia SL.99.14 2 0,00 0,00 2
  TOTAL:   25 0,00 0,00 25
      100% 0% 0% 100%

Pregătirea proiectelor este în general estimată sa acopere 5% din costurile totale ale proiectelor de investiţii complexe. Presupunand ca asemenea proiecte de investiţii care sprijină coeziunea economică şi socială vor reprezenta în jur de 30-50% din bugetul PHARE, în funcţie de ţara, facilitatea amintita poate acoperi jumătate din nevoile de pregătire a proiectelor din 2000. Cealaltă parte va fi acoperită de statele candidate respective. În funcţie de ţara sau de tipul de proiecte dezvoltate din PND, continuarea sprijinului de pregătire poate fi asigurata în cadrul Programului naţional PHARE 2000 sau din anii următori.3. Aranjamente de implementareÎn timp ce propunerea financiară este prezentată Comitetului de management ca o facilitate orizontala, proiectele vor fi implementate prin structurile Programului PHARE naţional.Astfel, aceasta propunere financiară va fi defalcata pentru fiecare proiect, semnandu-se 10 memorandumuri de finanţare separate, asa cum reiese din tabelul următor, permitandu-se astfel o finalizare optima în fiecare ţara şi o eficienta maxima în implementarea proiectelor.3.1. Implementarea prin programele naţionale PHARE3.2. ImplementareaProgramul va fi administrat conform procedurilor PHARE SID (Sistem de implementare descentralizat). Coordonatorul naţional al asistenţei (CNA) va avea responsabilitatea generală privind programarea, monitorizarea şi implementarea programelor PHARE.Fondul Naţional (FN), organizat în cadrul ministerelor relevante (asa cum este indicat în tabelul de mai jos), condus de responsabilul naţional cu autorizarea finanţării (RNAF), va superviza managementul financiar al programului şi va fi responsabil cu raportarea la Comisia Europeană. Controlul financiar adecvat va fi asigurat de autoritatea naţionala de control, conform procedurilor de implementare a programului.Fondul Naţional este reprezentat în fiecare ţara după cum urmează:1. Bulgaria – Ministerul Finanţelor;2. Republica Ceha – Ministerul Finanţelor;3. Estonia – Ministerul Finanţelor;4. Ungaria – Trezoreria de Stat;5. Letonia – Ministerul Finanţelor;6. Lituania – Ministerul Finanţelor;7. Polonia – Ministerul Finanţelor;8. România – Ministerul Finanţelor Publice;9. Slovacia – Ministerul Finanţelor;10. Slovenia – Ministerul Finanţelor.Comisia va transfera fonduri către Fondul Naţional conform memorandumului de înţelegere semnat între Comisie şi ţările respective. Fondurile vor fi transferate la cererea RNAF. O prima transa de până la 20% din fonduri va fi transferata Fondului Naţional după semnarea memorandumului de finanţare şi a acordurilor financiare (AF) între FN şi agenţiile de implementare (AI)/Oficiul de Plati şi Contractare PHARE (OPCP). Prevederile art. 2 şi 13 din Memorandumul de înţelegere privind Fondul Naţional trebuie, de asemenea, respectate. În plus RNAF trebuie să transmită Comisiei nominalizarea RAP (responsabil cu autorizarea programului) şi o descriere a sistemului instituit, subliniind schimbul de informaţii dintre FN şi AI/OPCP şi modul în care va funcţiona supervizarea plăţilor.Patru realimentari de până la 20% din fondurile administrate local sau egale cu suma întreaga a bugetului, în funcţie de suma mai mica, vor fi făcute ulterior. Prima realimentare va fi facuta atunci când o cota de 10% din buget este cheltuită de AI sau OPCP. A doua realimentare va fi facuta atunci când un procent de 30% din bugetul total va fi cheltuit, a treia realimentare când vor fi cheltuite 50% din fonduri, iar a patra atunci când 70% din fonduri vor fi cheltuite. Cu excepţia unei autorizari exprese a Comisiei, nici o cerere de realimentare nu poate fi facuta dacă suma totală a fondurilor depozitate de FN şi AI depăşeşte 10% din bugetul total. În mod excepţional RNAF poate cere o plata în avans mai mare de 20%, conform procedurilor stabilite în sus-mentionatul memorandum de înţelegere.AI din fiecare ţara vor fi responsabile la nivel de subprogram.Fondul Naţional va transfera fonduri agentiilor de implementare, incluzând Oficiul de Plati şi Contractare PHARE, conform acordurilor financiare semnate între FN şi AI/OPCP.Fiecare acord financiar va fi andosat în avans de Comisia Europeană. În cazul în care FN este şi agentul de plată pentru OPCP/AI, transferul de fonduri de la FN la OPCP/AI nu se va mai realiza. Atât OPCP, cat şi fiecare agenţie de implementare vor fi conduse de un responsabil cu autorizarea programului (RAP), numit de RNAF după consultarea cu CNA. RAP va fi responsabil cu toate operaţiunile desfăşurate de OPCP/AI.Un cont bancar separat în euro va fi deschis şi administrat de FN într-un sistem contabil separat la Banca Naţionala. În principiu toate conturile bancare trebuie să fie purtătoare de dobânda. Valoarea dobânzii va trebui comunicată Comisiei. În baza unei propuneri primite de la RNAF Comisia poate decide reinvestirea dobânzii în programe. Aceleaşi proceduri vor fi aplicate tuturor fondurilor transferate unei AI sau OPCP.RNAF şi RAP trebuie să asigure pregătirea tuturor contractelor conform procedurilor specificate în manualul SID. Contractele vor fi în general mai mici de 2 milioane euro, întrucât sunt pentru asistenţa tehnica de pregătire. Contractele de investiţii vor putea depăşi 2 milioane euro.Toate contractele trebuie încheiate până la data de 31 decembrie 2001. Toate plăţile trebuie efectuate până la data de 31 decembrie 2002.Orice suma nefolosita până la data de expirare trebuie returnată Comisiei.Pentru acele contracte cu fonduri reţinute pentru o perioadă de garanţie extinsă după sfârşitul perioadei de efectuare a plăţilor în cadrul programului suma totală a fondurilor pentru acele contracte, asa cum a fost calculată de RAP şi stabilită de Comisie, va fi plătită agentiilor de implementare înainte de închiderea oficială a programului. Agenţiile de implementare îşi vor asuma întreaga responsabilitate pentru depozitarea fondurilor până la plata finala şi pentru utilizarea lor numai în scopul efectuării plăţilor legate de clauzele de reţinere. Agenţiile de implementare îşi exercită, de asemenea, responsabilitatea faţă de contractori pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în clauzele de reţinere. Dobânzile acumulate de fondurile depozitate vor fi plătite Comisiei după plata finala a contractorilor. Fondurile care nu sunt plătite contractorilor, după ce s-a stabilit ultima transa de plată, vor fi rambursate Comisiei.O situaţie a utilizării fondurilor depozitate în conturile de garanţie şi a plăţilor făcute din acestea, precum şi a dobânzilor acumulate va fi furnizată anual Comisiei de către RNAF.4. Monitorizare şi evaluareVa fi înfiinţat un comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va cuprinde RNAF, CNA şi Comisia. CCM se va reuni cel puţin o dată pe an pentru a analiza toate programele cu finanţare PHARE, în vederea evaluării progresului înregistrat în îndeplinirea obiectivelor stipulate în memorandumul de finanţare şi Parteneriatul de aderare. CCM poate recomanda schimbarea prioritatilor şi/sau realocarea fondurilor PHARE.CCM va fi asistat de subcomitete de monitorizare (SCM), care vor cuprinde CNA, RAP din fiecare AI (OPCP, unde este cazul) şi serviciile Comisiei. SCM va analiza în detaliu progresele înregistrate de fiecare program, incluzând componentele şi contractele, pe baza rapoartelor de monitorizare şi evaluare, realizate cu asistenţa consultantilor externi (conform prevederilor manualului SID), şi va face recomandări pe probleme de design şi management, asigurându-se ca acestea se efectuează. SCM va raporta CCM prin transmiterea unor rapoarte detaliate referitoare la toate programele PHARE finanţate.5. Audit şi evaluareConturile şi operaţiunile Fondului Naţional, ale agentiilor de implementare şi, acolo unde este cazul, ale Oficiului de Plati şi Contractare PHARE pot fi verificate din dispoziţia Comisiei de un auditor independent, contractat de Comisie, fără a aduce prejudiciu responsabilităţilor Comisiei şi ale Curţii Europene de Conturi, conform prevederilor Condiţiilor generale privind memorandumurile de finanţare, anexate la Acordul-cadru.Serviciile Comisiei trebuie să se asigure ca o evaluare ex post va avea loc după terminarea programului.6. Vizibilitate/publicitateRAP va fi responsabil cu luarea măsurilor necesare în vederea asigurării publicităţii corespunzătoare a tuturor activităţilor finanţate din program. Aceste măsuri vor fi luate în strânsă legătură cu delegaţia Comisiei Europene.7. Condiţii specialeÎn eventualitatea în care angajamentele stabilite nu sunt realizate din motive care privesc autorităţile de implementare, Comisia poate anula, în totalitate sau în parte, programul şi/sau realoca fondurile nefolosite în alte scopuri legate de obiectivele Programului PHARE.──────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x