între Ministerul Administraţiei şi Internelor din România şi Ministerul Apărării din Republica Italiană privind schimburile în domeniul formării de personal
Notă …
*) Traducere.Ministerul Administraţiei şi Internelor din România, prin Jandarmeria Română, şi Ministerul Apărării din Republica Italiană, prin Arma Carabinierilor, denumite în continuare părţi,luând în considerare:– sprijinul acordat de Republica Italiană în procesul de integrare a României în structurile euroatlantice;– termenii Acordului dintre statele-părţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951 (S.O.F.A.);– prevederile art. 13 din Statutul Asociaţiei Forţelor de Poliţie şi Jandarmerie Europene şi Mediteraneene cu Statut Militar,au convenit următoarele: +
Articolul 1Scopul1. Scopul prezentului acord tehnic între Ministerul Administraţiei şi Internelor din România şi Ministerul Apărării din Republica Italiană privind schimburile în domeniul formării de personal, denumit în continuare acord tehnic, este acela de a institui şi reglementa un program de schimb de personal între Jandarmeria Română şi Arma Carabinierilor, având ca obiectiv intensificarea schimbului de experienţă în domeniul pregătirii personalului pentru activitatea de prevenire şi combatere a infracţiunilor, referitoare la cunoaşterea tehnicilor de conservare şi reţinere a corpurilor delicte, precum şi de întocmire a actelor premergătoare în vederea începerii urmăririi penale.2. Prezentul acord tehnic defineşte condiţiile generale care guvernează programul menţionat, în cadrul limitelor prevăzute de legile şi regulamentele în vigoare în teritoriile statelor părţilor şi de termenii Acordului dintre statele-părţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951 (S.O.F.A.). +
Articolul 2DefiniţiiPentru scopurile prezentului acord tehnic, următorii termeni sunt definiţi astfel:a) personal la schimb – reprezintă orice ofiţer sau subofiţer aflat în serviciul activ în cadrul uneia dintre cele două părţi, care este prezent pe teritoriul statului celeilalte părţi, în virtutea prezentului program de schimb; … b) forţa de origine – forţa statului de origine, căreia îi aparţine personalul la schimb; … c) forţa gazdă – forţa pe lângă care va fi desemnat personalul la schimb, în vederea aplicării prezentului program la schimb; … d) statul de origine – statul căruia îi aparţine forţa de origine; … e) statul gazdă – statul căruia îi aparţine forţa gazdă; … f) membrii familiei – membrii familiei personalului la schimb care sunt prezenţi pe teritoriul statului gazdă cu acordul forţei de origine şi care, în conformitate cu Acordul dintre statele-părţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951 (S.O.F.A.), au statut de personal la schimb. … +
Articolul 3Modalităţi de realizare a schimburilor1. Atribuţiile personalului la schimb vor fi stabilite de comun acord de către forţa de origine şi forţa gazdă; numărul total va fi de o unitate.2. În cazul în care una dintre cele două părţi nu poate trimite personal la schimb, cealaltă parte trimite propriul personal, după primirea acordului primei părţi.3. Mandatul personalului la schimb este de şase luni, fără a se lua în calcul perioada necesară pentru pregătirea introductivă şi cursurile de limbă. +
Articolul 4Desfăşurarea activităţii1. Personalul la schimb va participa, de regulă, la toate activităţile structurii în care este repartizat, cu următoarele excepţii:a) nu desfăşoară activităţi de comandă; … b) nu efectuează servicii înarmat; … c) nu are puteri disciplinare asupra personalului militar sau civil din cadrul structurii în care este repartizat; … d) nu participă la misiuni sau activităţi poliţieneşti ori de securitate internă. … 2. Participarea personalului la schimb la misiuni sau operaţiuni ale forţei gazdă este condiţionată de respectarea scopului prezentului acord tehnic şi de autorizaţia expresă din partea forţei de origine. +
Articolul 5Criterii de selecţie1. Forţa de origine este responsabilă de selecţia personalului propriu care va fi desemnat pe lângă forţa gazdă ca personal la schimb.2. Personalul selecţionat trebuie să posede cunoştinţele teoretice şi experienţa practică minimă cerută pentru îndatoririle pe care va trebui să le îndeplinească. +
Articolul 6Pregătirea introductivă1. Pregătirea profesională şi lingvistică solicitată pentru îndeplinirea îndatoririlor sunt responsabilitatea forţei de origine. Această pregătire trebuie să fie realizată înaintea începerii mandatului personalului la schimb.2. Această pregătire poate fi realizată în totalitate sau în parte prin grija forţei gazdă, în urma acordului prealabil dintre forţa de origine şi forţa gazdă. +
Articolul 7Subordonarea1. Personalul la schimb rămâne personal al forţei de origine.2. Subordonarea ierarhică a personalului la schimb va fi stabilită potrivit legislaţiei statului forţei de origine, cu adaptările cerute de caracterul misiunii.3. Subordonarea funcţională a personalului la schimb va fi stabilită potrivit legislaţiei statului forţei gazdă, cu adaptările cerute de caracterul misiunii. +
Articolul 8Disciplina1. Personalul la schimb trebuie să respecte legislaţia în vigoare în statul forţei gazdă, respectând însă şi legislaţia statului de origine şi regulamentele forţei de origine.2. Personalul la schimb care încalcă legile statului gazdă şi regulamentele forţei gazdă poate fi exclus din programul la schimb la solicitarea uneia dintre părţi. Această măsură nu afectează în nici un mod dreptul forţei de origine de a înlocui personalul la schimb desemnat pe lângă forţa gazdă.3. Personalul la schimb nu are putere disciplinară faţă de personalul forţei gazdă. Totuşi, în virtutea atribuţiunilor speciale ale misiunii încredinţate personalul la schimb poate da dispoziţii personalului care îi este subordonat.4. Personalul la schimb execută ordinele legitime ale personalului din cadrul forţei gazdă cu grad sau funcţie superior/superioară, în măsura în care aceste ordine privesc scopul programului de schimb.5. Forţa gazdă nu este autorizată să aplice sancţiuni disciplinare personalului la schimb. Potrivit art. 7, respectivii comandanţi pot semnala superiorului pe linie disciplinară din cadrul forţei de origine orice încălcare gravă a normelor disciplinare în care este implicat personalul la schimb. Cele două forţe colaborează pentru aplicarea măsurilor disciplinare sau administrative necesare în cauză, care au fost dispuse de către forţa de origine. +
Articolul 9Rapoarte1. La încheierea mandatului, personalul la schimb prezintă, pe cale ierarhică, comandantului structurii forţei gazdă în cadrul căreia şi-a realizat serviciul de schimb un raport asupra activităţii desfăşurate pe perioada mandatului.2. Comandantul structurii din cadrul forţei gazdă trimite o copie a raportului autorităţii forţei de origine de care personalul la schimb depinde disciplinar, aşa după cum este indicat la art. 7.3. Celelalte rapoarte pe care personalul la schimb le va întocmi, eventual, pe parcursul îndeplinirii mandatului vor fi, de asemenea, transmise potrivit modalităţilor specificate la alineatul precedent. +
Articolul 10Rapoartele de evaluare1. La încheierea mandatului sau la solicitarea forţei de origine, superiorul responsabil din cadrul forţei gazdă efectuează o evaluare a rezultatelor obţinute de personalul la schimb, potrivit dispoziţiilor în vigoare ale forţei gazdă.2. Raportul de evaluare trebuie să cuprindă principalele îndatoriri şi sarcini încredinţate personalului la schimb şi să conţină o evaluare a rezultatelor obţinute, precum şi o apreciere a comportamentului avut de acest personal pentru perioada care face obiectul evaluării.3. Raportul de evaluare se transmite autorităţii din cadrul forţei de origine de care personalul la schimb depinde din punct de vedere disciplinar, aşa cum este prevăzut la art. 7, şi este utilizat pentru întocmirea raportului naţional de evaluare, potrivit dispoziţiilor în vigoare ale forţei de origine. +
Articolul 11Securitatea materialelor şi a documentelor clasificatePersonalul la schimb este obligat să respecte normele de securitate ale statului gazdă şi ale forţei gazdă, îndeosebi pe cele referitoare la materialele şi documentele clasificate. +
Articolul 12Programul de lucru, învoiri, sărbători legale şi permisii1. Personalul la schimb va respecta reglementările forţei gazdă privind programul de lucru şi învoirile.2. Personalul la schimb poate beneficia şi de sărbători legale din partea forţei de origine, cu aprobarea forţei gazdă şi cu îndeplinirea atribuţiunilor de serviciu.3. Personalului la schimb i se acordă învoiri şi permisii în conformitate cu reglementările în vigoare ale forţei de origine şi cu aprobarea prealabilă a autorităţii competente din cadrul forţei gazdă. Solicitările pentru acordarea învoirilor sunt prezentate superiorului responsabil din cadrul forţei gazdă, care îşi exprimă punctul de vedere şi le transmite autorităţii responsabile din cadrul forţei de origine, specificată la art. 7. +
Articolul 13Ţinuta1. Personalul la schimb trebuie să respecte cu stricteţe regulamentele forţei de origine privind portul uniformei. În diferite ocazii, va îmbrăca uniforma care, pe cât posibil, să corespundă regulamentului forţei gazdă privind uniformele.2. Echipamentele şi ţinutele speciale se distribuie personalului la schimb după aceleaşi reguli care sunt valabile pentru personalul forţei gazdă. Echipamentul şi ţinuta speciale sunt purtate după aceleaşi reguli care sunt valabile pentru personalul forţei gazdă.3. În ceea ce priveşte ţinuta civilă, personalul la schimb va respecta obiceiurile forţei gazdă. +
Articolul 14Masa, cazarea şi facilităţi generale1. Potrivit disponibilităţilor şi posibilităţilor oferite de regulamentele în vigoare, forţa gazdă asigură personalului la schimb masa şi cazarea, în aceleaşi condiţii şi cu aceleaşi costuri alocate propriului personal.2. În cazul în care forţa de origine autorizează ca personalul la schimb să fie însoţit de membrii de familie, informaţiile referitoare la aceştia vor trebui să fie comunicate ataşatului de afaceri interne sau, după caz, ataşatului apărării al statului forţei gazdă, în conformitate cu procedurile în vigoare.3. Personalului la schimb şi membrilor familiei acestuia le va fi permis accesul în cercuri militare, magazine şi locuri de recreere potrivit aceloraşi reguli aplicabile personalului echivalent din cadrul forţei gazdă. +
Articolul 15Servicii sanitare şi stomatologice1. În conformitate cu legislaţia sa naţională, statul forţei gazdă va asigura personalului la schimb şi membrilor familiei acestuia servicii sanitare şi stomatologice.2. Cheltuielile pentru vizitele medicale private vor fi suportate întotdeauna de către personalul la schimb. +
Articolul 16Dispoziţii financiare1. Pe durata realizării schimbului şi în limitele stabilite de legislaţia în vigoare în propriul stat, forţa de origine îşi asumă următoarele obligaţii financiare:a) salariul şi indemnizaţiile personalului la schimb; … b) costurile şi indemnizaţiile legate de transportul propriului personal la schimb, al membrilor familiei acestuia şi al materialelor, care se realizează la începutul şi la finalul schimbului; … c) toate costurile şi indemnizaţiile de misiune pentru deplasările efectuate în timpul mandatului, din ordinul forţei de origine; … d) indemnizaţiile pentru pierderea sau deteriorarea uniformei sau a altor echipamente ale personalului la schimb; … e) cheltuieli derivate din repatrierea pentru motive medicale a membrilor familiei personalului la schimb; … f) costurile legate de transportul coşciugului şi cheltuielile funerare în caz de deces al personalului la schimb sau al membrilor familiei acestuia; … g) cheltuieli legate de îndatoriri speciale efectuate pentru forţa de origine; … h) indemnizaţia de misiune pentru deplasările de serviciu în afara teritoriului statului forţei de origine şi a teritoriului statului forţei gazdă. … 2. Pe durata realizării schimbului şi în limitele stabilite de legislaţia în vigoare în propriul stat, forţa gazdă îşi asumă următoarele obligaţii financiare:a) costurile aferente cursurilor de scurtă durată de familiarizare şi de doctrină efectuate prin grija forţei gazdă cu scopul de a pregăti personalul la schimb pentru îndeplinirea sarcinilor, acesta fiind deja calificat în ceea ce priveşte bazele minime cerute pentru îndeplinirea atribuţiilor; … b) costurile aferente cursurilor efectuate de către personalul la schimb la solicitarea forţei gazdă; … c) costurile şi indemnizaţiile legate de transportul şi transferul personalului la schimb, ale membrilor familiei acestuia, precum şi ale materialelor, în caz de schimbare a reşedinţei personalului la schimb care s-a efectuat la cererea forţei gazdă; … d) costurile transportului şi indemnizaţiile de misiune ale personalului la schimb, pentru deplasările ordonate de forţa gazdă. … 3. În orice caz şi în conformitate cu cele prevăzute la paragrafele 1 şi 2 celelalte obligaţii financiare derivate din activităţi conexe prezentului acord tehnic vor fi împărţite între părţi potrivit principiului reciprocităţii. +
Articolul 17Soluţionarea diferendelorOrice diferend privind aplicarea sau interpretarea prezentului acord tehnic se va soluţiona doar prin consultări între părţi, fiind exclusă orice formă de a apela la arbitri. +
Articolul 18Dispoziţii finale1. Prezentul acord tehnic intră în vigoare la 30 de zile de la data primirii ultimei notificări prin care părţile îşi comunică îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare a prezentului acord tehnic.2. Oricare dintre părţi poate, în orice moment, să denunţe prezentul acord tehnic printr-o notificare scrisă. Denunţarea va produce efecte după 6 luni de la data primirii unei astfel de notificări de către cealaltă parte.3. De comun acord, părţile pot să modifice prezentul acord tehnic. Modificările vor intra în vigoare conform procedurii prevăzute la paragraful 1.Semnat la Roma la 5 decembrie 2005 şi la Bucureşti la 6 decembrie 2005 în două exemplare originale, fiecare în limbile română, italiană şi engleză, toate textele fiind egal autentice. În caz de diferende în interpretare, textul în limba engleză va prevala.Pentru Ministerul Administraţieişi Internelor din România,general de brigadă Costică Silion,inspector general al Jandarmeriei RomânePentru Ministerul Apărăriidin Republica Italiană,general de corp de armatăLuciano Gottardo,comandant general alArmei Carabinierilor–––––