privind privilegiile şi imunităţile Consiliului Europei
Paris, 2 septembrie 1949.Guvernele Regatului Belgiei, Regatului Danemarcei, Republicii Franceze, Regatului Greciei, Republicii Irlandeze, Republicii Italiene, Marelui Ducat al Luxemburgului, Regatului Ţărilor de Jos, Regatului Norvegiei, Regatului Suediei, Republicii Turce şi Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, considerând ca, potrivit art. 40, paragraful a) din Statutul Consiliului Europei, Consiliul Europei, reprezentanţii membrilor şi secretariatul se bucura pe teritoriile membrilor de imunităţile şi privilegiile necesare exercitării funcţiilor lor, considerând ca, potrivit paragrafului b) al articolului menţionat, membrii consiliului s-au angajat sa încheie un acord care să confere deplin efect dispoziţiilor paragrafului respectiv, având în vedere decizia Comitetului ministrilor de a recomanda guvernelor membrilor adoptarea dispoziţiilor de mai jos,au convenit asupra celor ce urmează: +
Titlul IPersonalitate – capacitate +
Articolul 1Consiliul Europei are personalitate juridică. El are capacitatea sa contracteze, sa dobândească şi sa înstrăineze bunuri mobiliare şi imobiliare şi să fie parte în justiţie. Secretarul general ia, în numele consiliului, măsurile necesare în acest scop. +
Articolul 2Secretarul general colaborează, întotdeauna, cu autorităţile competente ale membrilor pentru a înlesni buna administrare a justiţiei, a asigura respectarea observarii reglementărilor de poliţie şi a evita orice folosire abuzivă a privilegiilor, imunităţilor, scutirilor şi înlesnirilor enumerate în prezentul acord. +
Titlul IIBunuri, fonduri şi active +
Articolul 3Consiliul, bunurile şi activele sale, oriunde se afla acestea şi oricine este deţinătorul lor, se bucura de imunitate de jurisdicţie, cu excepţia cazului în care Comitetul ministrilor a renunţat în mod expres la aceasta, pentru fiecare caz în parte. Se înţelege totuşi ca renunţarea nu se poate extinde la măsuri de constrângere şi de executare. +
Articolul 4Localurile şi clădirile consiliului sunt inviolabile. Bunurile şi activele sale, oriunde se afla acestea şi oricine este deţinătorul lor, sunt exceptate de la perchezitie, rechiziţie, confiscare, expropriere sau orice alta forma de constrângere administrativă sau judiciară. +
Articolul 5Arhivele consiliului şi, în general, toate documentele care îi aparţin sau pe care le deţine sunt inviolabile, oriunde se găsesc. +
Articolul 6Fără a fi supus nici unor controale, reglementări sau moratorii financiare: a) consiliul poate deţine orice devize şi să aibă conturi în orice moneda; … b) consiliul poate transfera în mod liber fondurile sale dintr-o ţara într-alta sau în interiorul unei tari şi sa converteasca orice devize în orice alta moneda; … c) în exercitarea drepturilor care îi sunt acordate conform lit. a) şi b) de mai sus, Consiliul Europei va ţine seama de orice sesizări care ar fi făcute de guvernul oricărui membru în măsura în care va considera ca poate să-i dea curs fără a-şi prejudicia propriile interese. … +
Articolul 7Consiliul, activele, veniturile şi alte bunuri ale sale sunt scutite: a) de orice impozit direct; totuşi, consiliul nu va cere scutirea de impozite, taxe sau drepturi care nu constituie decât simpla remunerare a unor servicii de utilitate publică; … b) de orice taxe vamale, prohibiţii şi restrictii la import şi export, cu privire la articolele destinate folosinţei sale oficiale; articolele astfel importate, cu scutire vamală, nu vor fi vândute pe teritoriul tarii în care au fost introduse, afară de condiţiile agreate de guvernul acestei tari; … c) de orice taxe vamale, prohibiţii şi restrictii la import şi export cu privire la publicaţiile sale. … +
Titlul IIIComunicaţii +
Articolul 8Comitetul ministrilor şi secretarul general beneficiază pe teritoriul fiecărui membru, pentru comunicările lor oficiale, de un tratament cel puţin la fel de favorabil ca acela acordat de acest membru misiunii diplomatice a oricărui alt stat. Corespondenta oficială şi celelalte comunicări oficiale ale Comitetului ministrilor şi ale secretariatului nu vor putea fi cenzurate. +
Titlul IVReprezentanţii în Comitetul ministrilor +
Articolul 9Reprezentanţii în Comitetul ministrilor se bucura, pe durata exercitării funcţiilor lor şi în decursul călătoriilor lor către sau de la locul reuniunii, de următoarele privilegii şi imunităţi: a) imunitatea de arestare sau de detenţie şi de reţinere a bagajelor lor personale şi imunitatea de orice jurisdicţie în ceea ce priveşte actele îndeplinite în calitatea lor oficială, inclusiv cuvântul şi înscrisurile lor; … b) inviolabilitatea tuturor actelor şi documentelor; … c) dreptul de a folosi coduri şi de a primi documente sau corespondenta prin curieri sau valize sigilate; … d) exceptarea pentru ei înşişi şi pentru sotiile lor de la orice măsuri restrictive în legătură cu imigrarea şi de la orice formalitate de înregistrare a străinilor, în ţările vizitate sau traversate în exercitarea funcţiilor lor; … e) aceleaşi înlesniri cu privire la restricţiile monetare sau de schimb ca acelea acordate membrilor misiunilor diplomatice de rang comparabil; … f) aceleaşi imunităţi şi înlesniri în ceea ce priveşte bagajele lor personale ca acelea acordate membrilor misiunilor diplomatice de rang comparabil. … +
Articolul 10Pentru a asigura reprezentanţilor Comitetului ministrilor o libertate completa a cuvantului şi o deplina independenta în îndeplinirea funcţiilor lor, imunitatea de jurisdicţie în ceea ce priveşte cuvântul sau înscrisurile sau actele emanând de la ei, în îndeplinirea funcţiilor lor, va continua să le fie acordată chiar după ce mandatul acestor persoane va lua sfârşit. +
Articolul 11Privilegiile şi imunităţile sunt acordate reprezentanţilor membrilor nu în beneficiul lor personal, ci în scopul de a asigura exercitarea funcţiilor lor în deplina independenta în ceea ce priveşte Comitetul ministrilor. În consecinţa, un membru are nu numai dreptul dar şi îndatorirea sa ridice imunitatea reprezentantului sau în toate cazurile în care, după părerea sa, imunitatea ar împiedica realizarea justiţiei şi în care imunitatea poate fi ridicată fără sa prejudicieze scopului pentru care este acordată. +
Articolul 12a) dispoziţiile art. 9, 10 şi 11 de mai sus nu sunt opozabile autorităţilor statului al cărui cetăţean este persoana sau al cărui reprezentant este sau a fost; … b) în înţelesul art. 9, 10, 11 şi 12 a), de mai sus, termenul reprezentant este considerat ca incluzând toţi reprezentanţii, reprezentanţii adjuncţi, consilierii, experţii tehnici şi secretarii de delegaţii. … +
Titlul VReprezentanţii în adunarea consultativa +
Articolul 13Nici o restrictie de ordin administrativ sau de alta natura nu se va aduce liberei deplasări a reprezentanţilor în Adunarea consultativa şi supleanţilor lor care se duc sau se înapoiază de la locul întrunirii adunării. Reprezentanţilor şi supleanţilor lor li se acordă, în materie vamală şi de control al schimburilor valutare: a) de către guvernul propriu, aceleaşi înlesniri ca acelea recunoscute inaltilor funcţionari care se deplaseaza în străinătate în misiune oficială temporară; … b) de către guvernele celorlalţi membri, aceleaşi înlesniri ca acelea recunoscute reprezentanţilor guvernelor străine în misiune oficială temporară. … +
Articolul 14Reprezentanţii în Adunarea consultativa şi supleanţii lor nu pot fi cercetati, deţinuţi sau urmăriţi pentru opiniile sau voturile emise în exercitarea funcţiilor lor. +
Articolul 15Pe durata sesiunilor Adunării consultative, reprezentanţii în adunare şi supleanţii lor, fie ca sunt sau nu parlamentari, beneficiază:a) pe teritoriul lor naţional, de imunităţile recunoscute membrilor parlamentului tarii lor; … b) pe teritoriul oricărui alt stat membru, de scutirea de orice măsură de detenţie şi orice urmărire judiciară. Imunitatea li se aplică de asemenea când se deplaseaza sau se înapoiază de la locul de întrunire al Adunării consultative. Ea nu poate fi invocată în caz de flagrant delict şi nici nu poate împiedica dreptul adunării de a ridica imunitatea unui reprezentant sau supleant. … +
Titlul VIOficiali ai consiliului +
Articolul 16Pe lângă privilegiile şi imunităţile prevăzute la articolul 18 de mai jos, secretarul general şi secretarul general adjunct, atât în ceea ce îi priveşte cat şi în ceea ce priveşte pe sotiile şi copiii lor minori, se bucura de privilegiile, imunităţile, scutirile şi înlesnirile acordate, potrivit dreptului internaţional, reprezentanţilor diplomatici. +
Articolul 17Secretarul general va stabili categoriile de oficiali cărora li se aplică, total sau în parte, dispoziţiile art. 18 de mai jos. El le va comunică guvernelor tuturor membrilor. Numele oficialilor incluşi în aceste categorii vor fi comunicate periodic guvernelor membrilor. +
Articolul 18Oficialii Consiliului Europei: a) se bucura de imunitate de jurisdicţie pentru actele îndeplinite de ei, inclusiv cuvântul şi înscrisurile, în calitatea lor oficială şi în limitele atribuţiilor lor; … b) sunt scutiţi de orice impozite pe retribuţii şi venituri primite de la Consiliul Europei; … c) nu sunt supuşi nici ei, nici sotiile şi nici membrii de familie aflaţi în întreţinerea lor, dispoziţiilor care limitează imigrarea şi formalităţilor de înregistrare a străinilor; … d) se bucura, în ceea ce priveşte înlesnirile de schimb valutar, de aceleaşi privilegii ca şi funcţionarii de rang comparabil aparţinând misiunilor diplomatice acreditate pe lângă guvernul respectiv; … e) se bucura, împreună cu sotiile şi membrii de familie aflaţi în întreţinerea lor, de aceleaşi înlesniri de repatriere în caz de criza internationala ca şi reprezentanţii diplomatici; … f) se bucura de dreptul de a importa, cu scutire de taxe vamale, mobilierul şi efectele lor, cu prilejul intrării în funcţie în ţara respectiva, şi de a le reexporta, cu scutire de taxe vamale, spre ţara lor de domiciliu, la încetarea funcţiilor. … +
Articolul 19Privilegiile, imunităţile şi înlesnirile sunt acordate oficialilor în interesul consiliului şi nu în avantajul lor personal. Secretarul general poate şi trebuie să ridice imunitatea acordată unui oficial în toate cazurile în care, după părerea sa, aceasta imunitate ar împiedica exercitarea normală a unei acţiuni în justiţie şi ar putea fi ridicată fără ca această măsură sa prejudicieze interesele consiliului. Faţa de secretarul general şi de secretarul general adjunct, Comitetul ministrilor are calitatea sa pronunţe ridicarea imunităţilor. +
Titlul VIIAcorduri complementare +
Articolul 20Consiliul va putea încheia cu unul sau mai mulţi membri acorduri complementare modificând, cu privire la acest membru sau la aceşti membri, prevederile prezentului acord general. +
Titlul VIIIDiferende +
Articolul 21Orice diferend între consiliu şi particulari în legătură cu servicii, lucrări sau tranzacţii imobiliare, efectuate în contul consiliului, este supus unui arbitraj administrativ ale cărui modalităţi se stabilesc prin hotărâre a secretarului general, aprobată de Comitetul ministrilor. +
Titlul IXDispoziţii finale +
Articolul 22Prezentul acord va fi ratificat. Instrumentele de ratificare vor fi depuse la secretarul general al Consiliului Europei. Acordul va intra în vigoare de îndată ce şapte semnatari vor fi depus instrumentele lor de ratificare. Totuşi, în asteptarea intrării în vigoare a acordului în condiţiile prevăzute la paragraful precedent, semnatarii sunt de acord, pentru a evita orice întârziere în buna funcţionare a consiliului, sa-l pună în aplicare cu titlu provizoriu din momentul semnării, potrivit regulilor lor constituţionale. Drept pentru care, plenipotenţiarii subsemnati, împuterniciţi corespunzător în acest scop, au semnat prezentul acord general.Încheiat la Paris, la 2 septembrie 1949, în limbile franceza şi engleza, ambele texte fiind egal autentice, într-un singur exemplar, care va rămâne în arhivele Consiliului Europei. Secretarul general va comunică copii certificatelor tuturor semnatarilor. –––-