ACORD din 9 mai 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 20 septembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 848 14/09/2023
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 848 14/09/2023
ActulCONTINUT DEHOTARARE 848 14/09/2023
ActulREFERIT DEHOTARARE 848 14/09/2023
ActulREFERIT DEORDIN 2085 18/10/2023





Notă
Aprobat prin HOTARAREA nr. 848 din 14 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 20 septembrie 2023.
Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, în calitate de părți contractante,recunoscând relațiile de prietenie, cooperare și vecinătate existente între cele două state,dorind promovarea reciprocă și consolidarea în continuare a relațiilor reciproce de bună vecinătate și prietenie, precum și extinderea cooperării în domeniul relațiilor economice bilaterale, comerțului internațional, turismului și transporturilor,intenționând în mod deosebit să creeze condițiile necesare pentru un trafic internațional și bilateral rutier fluent în zona comună a frontierei de stat,ținând cont de legislația Uniunii Europene privind dezvoltarea infrastructurii rutiere și de necesitatea asigurării condițiilor pentru o dezvoltare durabilă, prin aceasta urmărindu-se diminuarea influențelor negative asupra mediului și creșterea fluidizării și siguranței traficului rutier,luând în considerare tratatele și acordurile internaționale dintre cele două state,au convenit următoarele:  + 
Articolul 1DefinițiiÎn înțelesul prezentului acord: a)teritoriul statului părții contractante – teritoriul României și, respectiv, teritoriul Republicii Moldova; b)părți contractante – Guvernul României și, respectiv, Guvernul Republicii Moldova; c)pod propriu-zis – podul rutier propriu-zis, fără rampele de acces, amplasat între cele două maluri ale râului Prut între localitățile Albița (România) și Leușeni (Republica Moldova);d)obiectiv – podul propriu-zis, împreună cu rampele de acces amplasate pe teritoriul fiecărui stat, inclusiv alte dispozitive și semnalizări construite în zonele de racordare a podului cu terasamentele dintre malul de pe teritoriul României și malul de pe teritoriul Republicii Moldova, excluzând elementele ce țin de infrastructura rutieră și punctele de control de frontieră;e)infrastructura conexă – infrastructura rutieră situată pe teritoriile statelor părților contractante, care face legătura dintre podul propriu-zis și infrastructurile rutiere de acces existente. + 
Articolul 2Domeniul de aplicare(1)Părțile contractante convin să construiască obiectivul pod rutier peste râul Prut la frontiera dintre cele două state, între localitățile Albița (România) și Leușeni (Republica Moldova), cu respectarea caracteristicilor care să confere siguranță și securitate traficului rutier, conform celor stabilite de autoritățile competente ale statelor părților contractante, și care să conecteze infrastructurile rutiere dintre cele două state, pe aliniamentul următoarelor drumuri:• pe teritoriul României: 24B, km 42+092 – Albița – frontiera de stat;• pe teritoriul Republicii Moldova: M1 frontiera cu România – Leușeni-Chișinău-Dubăsari – frontiera cu Ucraina.(2)Părțile contractante convin ca, ulterior dării în folosință a obiectivului menționat la alineatul (1) al prezentului articol, să asigure condițiile pentru întreținerea acestui obiectiv. + 
Articolul 3Autorități competente(1)Autoritățile competente ale statelor părților contractante pentru implementarea prezentului acord sunt:

– pentru Guvernul României: – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;
– Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General al Poliției de Frontieră;
– Ministerul Finanțelor, prin Autoritatea Vamală Română;
– pentru Guvernul Republicii Moldova – Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale;
– Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General al Poliției de Frontieră;
– Ministerul Finanțelor și Serviciul Vamal.

(2)Părțile contractante își notifică reciproc orice modificare intervenită în denumirea autorității competente naționale.  + 
Articolul 4Protecția mediuluiÎn vederea construirii și întreținerii obiectivului, părțile contractante se asigură că sunt respectate prevederile naționale și internaționale în domeniul protecției mediului, inclusiv în ceea ce privește evaluarea impactului asupra mediului, protecția apelor râului Prut, precum și protecția habitatelor și a speciilor.
 + 
Articolul 5Fluidizarea traficuluiPărțile contractante adoptă, pe toată durata construirii obiectivului, măsuri menite să fluidizeze traficul de-a lungul infrastructurii rutiere de acces de pe teritoriul statului său.
 + 
Articolul 6Finanțarea obiectivuluiFinanțarea lucrărilor de construire și întreținere a obiectivului se va asigura de la bugetul de stat al României și al Republicii Moldova, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite conform programelor de investiții publice aprobate de partea română.Guvernul României asigură finanțarea lucrărilor de construire și întreținere a podului propriu-zis și a celor de modernizare și întreținere a infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul României.Guvernul Republicii Moldova asigură finanțarea lucrărilor de modernizare și întreținere, după caz, a infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul Republicii Moldova.
 + 
Articolul 7Asigurarea terenului de construcție(1)Fiecare parte contractantă asigură terenul de construcție pe teritoriul statului său, care va fi exonerat de orice drepturi reale sau de orice alte pretenții de drept de proprietate ale terților, inclusiv pentru facilitățile existente și instalațiile aparținând obiectivului, și facilitează accesul la acesta, în conformitate cu programul de construcție. (2)Fiecare parte contractantă facilitează obținerea aprobărilor, avizelor sau autorizațiilor de construire legate de obiectiv. + 
Articolul 8Proprietate(1)Odată cu punerea obiectivului în funcțiune: – România devine proprietarul podului propriu-zis și al infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul României; – Republica Moldova devine proprietarul infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul Republicii Moldova.(2)Odată cu punerea în funcțiune a obiectivului, fiecare parte contractantă ia măsuri de întreținere a acelei părți de infrastructură aflate în proprietatea sa.  + 
Articolul 9Regimul fiscal și vamalMărfurile și mijloacele de transport, introduse pe teritoriul Republicii Moldova pentru construirea și întreținerea podului, sunt exonerate de efectuarea procedurilor de vămuire, declarare, achitarea drepturilor de import/export și aplicarea măsurilor de politică economică, în acest sens fiind asigurată supravegherea vamală în conformitate cu procedurile stabilite de Serviciul Vamal al Republicii Moldova.
 + 
Articolul 10Comisie mixtă(1)Părțile contractante stabilesc o comisie mixtă, compusă din reprezentanții autorităților competente și ai altor autorități responsabile în implementarea prezentului acord.(2)Comisia mixtă are ca scop coordonarea tuturor activităților referitoare la construirea obiectivului. Ulterior dării în folosință a obiectivului, Comisia mixtă are ca scop analizarea modului de întreținere pe baza raportului de inspecție tehnică, stabilind măsuri corespunzătoare.(3)Comisia mixtă are 2 copreședinți din cadrul autorităților competente la nivel de secretar de stat din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru autoritatea competentă din România și, respectiv, secretar general/de stat din cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale pentru autoritatea competentă din Republica Moldova. (4)Comisia mixtă adoptă regulile sale de procedură. (5)În vederea facilitării activității sale și pentru a rezolva în mod eficient problemele specifice, Comisia mixtă poate, dacă se consideră necesar, să înființeze grupuri de lucru mixte, compuse din membrii săi și alți specialiști.(6)La ședințele Comisiei mixte pot fi invitați să ia parte reprezentanți ai altor organisme implicate în evoluția obiectivului.(7)Membrilor Comisiei mixte și altor persoane autorizate li se va garanta accesul liber la obiectiv. (8)Comisia mixtă se va întruni în mod regulat, anual, alternativ în România și Republica Moldova, și în mod extraordinar, ori de câte ori este nevoie, la cererea scrisă a oricărei părți contractante.(9)Autoritatea competentă pe teritoriul statului căreia se organizează ședințele Comisiei mixte, respectiv ședințele grupurilor de lucru mixte, va suporta cheltuielile referitoare la organizarea acestor ședințe. (10)Fiecare instituție implicată în activitățile Comisiei mixte, respectiv în ședințele grupurilor de lucru mixte, menționată la alineatul (9) al prezentului articol, va fi responsabilă pentru acoperirea cheltuielilor de cazare, de transport și diurnă pentru reprezentanții săi.  + 
Articolul 11Inspecția tehnică(1)Autoritățile competente dispun, o dată la 2 ani, efectuarea, de către o Comisie tehnică mixtă, a unei inspecții tehnice asupra obiectivului. Comisia tehnică mixtă își desfășoară activitățile în conformitate cu Regulile privind inspecția tehnică a obiectivului, aprobate de către autoritățile competente, în termen de 12 luni de la darea în folosință a obiectivului. (2)Costurile legate de inspecția tehnică asupra obiectivului se suportă de către cele două părți contractante, în funcție de regimul juridic al proprietății asupra elementelor componente ale obiectivului, respectiv podul propriu-zis și infrastructurile conexe de pe teritoriul României și, respectiv, teritoriul Republicii Moldova, respectând legislațiile naționale. + 
Articolul 12Auditul financiar(1)Autoritățile competente dispun o dată la 2 ani efectuarea unui audit financiar asupra obiectivului. Auditul financiar poate fi încredințat autorității competente a statului oricărei părți contractante, odată ce a obținut acordul autorității competente a statului celeilalte părți contractante. (2)Costurile legate de auditul financiar asupra obiectivului se suportă de către cele două părți contractante, în funcție de regimul juridic al proprietății asupra elementelor componente ale obiectivului, respectiv podul propriu-zis și infrastructura conexă de pe teritoriul României și, respectiv, infrastructura conexă de pe teritoriul Republicii Moldova, respectând legislațiile naționale. + 
Articolul 13Trecerea frontierei de stat și facilitarea accesului la obiectiv(1)În scopul punerii în aplicare a prezentului acord, în vederea asigurării accesului la obiectiv în timpul tuturor etapelor construcției, precum și pentru activitățile de întreținere, fiecare parte contractantă transmite în avans celeilalte părți contractante, prin intermediul canalelor specifice de comunicare care vor fi stabilite de comun acord, o listă cu reprezentanții săi autorizați, care cuprinde inclusiv seria și numărul documentelor cu care aceștia se vor identifica.(2)Reprezentanții autorizați pentru punerea în aplicare a prezentului acord pot trece frontiera de stat dintre România și Republica Moldova în limitele perimetrelor de construcție, delimitate fizic, situate pe teritoriile statelor părților contractante, doar cu scopul efectuării activităților de construire a podului, precum și pentru efectuarea controlului și dirijarea activităților, fără părăsirea acestui perimetru pe teritoriul statului de destinație.(3)În alte scopuri decât cele prevăzute la alineatul (2) al prezentului articol, reprezentanții autorizați trec frontiera de stat dintre România și Republica Moldova prin punctele de trecere a frontierei de stat, cu respectarea tuturor condițiilor de intrare pe teritoriile statelor părților contractante.(4)La solicitare, instituțiile abilitate din Republica Moldova vor sprijini partea română în vederea eliberării permiselor necesare de ședere în scop de muncă și de aflare în zona de frontieră a persoanelor menționate la alineatele (1)-(3) ale prezentului articol, în conformitate cu procedurile stabilite de legislația națională în vigoare pe teritoriul Republicii Moldova. + 
Articolul 14Soluționarea diferendelor(1)Orice diferende privind interpretarea și/sau punerea în aplicare a prezentului acord vor fi soluționate de Comisia mixtă. (2)În cazul în care Comisia mixtă nu poate soluționa diferendele apărute, acestea vor fi soluționate prin consultări între părțile contractante, pe canale diplomatice.  + 
Articolul 15Intrarea în vigoare, amendarea și încetarea acordului(1)Părțile contractante încheie prezentul acord pe o perioadă nedeterminată. (2)Prezentul acord se aplică provizoriu de la data semnării și va intra în vigoare la data ultimei notificări prin care părțile contractante se informează reciproc cu privire la îndeplinirea procedurilor interne necesare intrării în vigoare a acordului, în conformitate cu legislațiile naționale.(3)Prezentul acord poate fi modificat sau completat prin acordul scris al celor două părți contractante. Protocoalele de modificare și completare vor intra în vigoare în conformitate cu procedura prevăzută la alineatul (2) al prezentului articol. (4)Prezentul acord poate fi denunțat oricând de oricare parte contractantă prin transmiterea, pe canale diplomatice, a unei notificări în acest sens. În acest caz, acordul își încetează valabilitatea în termen de 6 (șase) luni de la primirea notificării privind denunțarea.
Drept care subsemnații, deplin împuterniciți de către guvernele lor respective, au semnat prezentul acord.Semnat la Chișinău, la 9 mai 2023, în două exemplare originale în limba română.
Pentru Guvernul României
Ionel Scrioșteanu,
secretar de stat
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii
Pentru Guvernul Republicii Moldova
Lilia Dabija,
ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x