între România şi Republica Italiana privind readmisia persoanelor aflate în situaţie ilegala
Guvernul României şi Guvernul Republicii Italiene,animate de dorinţa de a extinde cooperarea dintre cele doua părţi contractante şi de a asigura o mai buna aplicare a reglementarilor privind circulatia persoanelor, cu respectarea drepturilor şi garantiilor prevăzute de normele în vigoare,în scopul de a inlesni readmisia persoanelor care se afla în situaţie ilegala, actionand în spirit de colaborare şi pe bază de reciprocitate,preocupate de combaterea imigratiei ilegale,au convenit asupra celor ce urmeaza: +
Capitolul 1Readmisia cetatenilor părţilor contractante +
Articolul 11. Fiecare parte contractantă readmite pe teritoriul sau, la cererea celeilalte părţi contractante şi fără alte formalitati, oricare persoana care nu indeplineste condiţiile necesare pentru intrare sau nu mai intruneste cerinţele pentru sederea pe teritoriul părţii contractante solicitante, dacă s-a stabilit sau este prezumat ca aceasta este cetatean la părţii contractante solicitate.2. Partea contractantă solicitanta readmite, în aceleasi condiţii, persoana în cauza, dacă în urma unor verificări ulterioare rezultă ca aceasta nu avea cetatenia celeilalte părţi contractante în momentul în care a parasit teritoriul părţii solicitante. +
Articolul 21. Cetatenia persoanei care face obiectul readmisiei se stabileste pe baza urmatoarelor documente valabile:– cartea de identitate;– pasaportul sau orice alt document de calatorie;– certificatul de stare civila sau alt document oficial din care rezultă cetatenia;– certificatul consular de identitate;– livretul personal sau oricare alt document eliberat de autorităţile militare.2. Cetatenia se considera ca prezumata pe baza unuia dintre urmatoarele documente:– unul dintre documentele menţionate la pct. 1, expirat;– un document emis de autorităţile publice ale părţii solicitate, care poate face dovada identităţii persoanei în cauza (permis de conducere auto, carnet de marinar etc.);– autorizatia sau permisul de sejur, expirat;– fotocopia de pe unul dintre documentele menţionate mai sus;– declaratii ale persoanei interesate, autentificate şi primite de către autorităţile administrative sau judiciare ale părţii solicitante;– declaratii ale unor martori de buna-credinta, consemnate într-un proces-verbal.3. În cazul în care cetatenia este prezumata, dar nu exista probe cu documente dintre cele enumerate la paragraful 2 al art. 2, aceasta va putea fi confirmata de către autorităţile consulare ale părţii solicitate. Acestea vor trebui sa asculte persoana în cauza, în termen de 3 zile de la data cererii, pe cat posibil în locul unde se găseşte sau, dacă aceasta este imposibil, la sediul reprezentantei diplomatice sau consulare a părţii solicitate, cea mai apropiata. Audierea este organizata de partea solicitanta, de comun acord cu autorităţile consulare respective, în cel mai scurt timp.Dacă la sfârşitul acestei audieri se stabileste ca persoana în cauza are cetatenia părţii solicitate, autoritatea consulara elibereaza imediat un document valabil pentru repatriere.4. Dispozitiile prezentului articol se aplică şi în cazul persoanelor care invoca existenta unei cereri de renuntare la cetatenie, în legătură cu care nu s-a pronuntat definitiv autoritatea competentă.5. În cazul în care cetatenia este prezumata în baza documentelor menţionate la paragrafele 2, 3 şi 4 ale prezentului articol, autoritatea consulara a părţii solicitate elibereaza de îndată un document de calatorie care să permită repatrierea persoanei în cauza. +
Capitolul 2Readmisia cetatenilor altor state +
Articolul 3Părţile contractante se angajează sa examineze problemele readmisiei cetatenilor tarilor terte în functie de modul în care este sau va fi reglementat regimul strainilor în legislatia proprie, în vederea incheierii unei înţelegeri bilaterale în materie. +
Articolul 4Părţile contractante se obliga sa primeasca, în condiţiile prevăzute de Convenţia de la Chicago, pasagerii sositi pe calea aerului de pe teritoriul celeilalte părţi contractante, a caror intrare nu a fost admisa. +
Capitolul 3Condiţii privind readmisia +
Articolul 51. Partea contractantă solicitanta readmite pe propriul teritoriu persoanele care, în baza verificărilor ulterioare readmisiei, efectuate de cealalta parte contractantă, se constată că nu indeplinesc condiţiile prevăzute la art. 1, 2 şi 3 în momentul parasirii teritoriului părţii contractante solicitante.2. Cheltuielile de transport până la frontiera statului de destinatie, precum şi cheltuielile pentru o eventuala readmisie, sunt în sarcina părţii contractante solicitante. +
Capitolul 4Procedura de readmisie +
Articolul 61. Conţinutul cererilor de readmisie, intocmite în baza prevederilor art. 1, 2 şi 3, va fi stabilit de ministerele de interne ale celor două state contractante.2. În cererea de readmisie trebuie să fie menţionate datele de identitate, documentele personale aflate eventual în posesia cetateanului strain, datele privind sederea sa pe teritoriul statului solicitat, precum şi circumstantele intrarii sale ilegale pe teritoriul statului solicitant. Aceste date trebuie să fie suficient de cuprinzatoare, astfel încât sa răspundă cerințelor autorităţilor părţilor contractante.3. Hotărârile privind readmisia vor trebui să fie adoptate în cel mai scurt timp posibil.4. Autorizatia de readmisie are o valabilitate de 3 luni de la data comunicarii sale. Atunci când persoana în cauza trebuie să ramana la dispoziţia autorităţii judiciare a statului solicitant, ministerele de interne vor stabili, de comun acord, prelungirea acestui termen. +
Capitolul 5Admisia în tranzit +
Articolul 71. Fiecare parte contractantă, la cererea celeilalte, autorizeaza tranzitul pe teritoriul sau al cetatenilor statelor terte, împotriva cărora s-a luat o măsura de indepartare de către partea contractantă solicitanta.2. Partea contractantă solicitanta îşi asuma responsabilitatea continuarii calatoriei strainului către tara de destinatie şi preia în sarcina sa acest strain, dacă dintr-un motiv oarecare măsura de indepartare nu poate fi pusa în aplicare.3. Partea contractantă solicitanta garanteaza părţii contractante solicitate ca strainul, al cărui tranzit a fost autorizat, se afla în posesia unui titlu de calatorie pentru tara de destinatie. +
Articolul 81. Partea contractantă care a luat măsura de indepartare trebuie să informeze partea contractantă solicitata dacă, în vederea tranzitului, este necesar un serviciu de escorta a persoanei respective. Partea contractantă solicitata pentru tranzitare poate:– fie sa decida asigurarea escortei cu personal propriu;– fie sa decida escortarea în colaborare cu partea contractantă care a luat măsura de indepartare.2. Dacă escortarea se face, în mod cu totul excepţional, pe cale terestra, părţile contractante se vor pune de acord asupra necesităţii şi modului de asigurare a escortei. +
Articolul 91. Cererea de tranzit pentru indepartare va fi comunicata direct între autorităţile competente ale părţilor contractante.2. Ea va contine informaţii privind identitatea şi cetatenia strainului, data calatoriei, ora şi locul sosirii în tara de tranzit şi ora şi locul plecarii din aceasta către tara de destinatie finala, precum şi, dacă este cazul, informaţii privind personalul care efectueaza escorta. +
Articolul 10Tranzitul pentru indepartare poate fi refuzat:– dacă în ceea ce priveste strainul exista şi este actual, în tara de destinatie, riscul de a fi persecutat din motive de rasa, religie, naţionalitate, apartenenta la un anumit grup social sau datorita opiniilor sale politice;– dacă strainul se expune riscului de a fi acuzat sau condamnat de un tribunal penal în tara de destinatie pentru infractiuni comise anterior. +
Capitolul 6Dispozitii generale +
Articolul 11Dispozitiile prezentului acord nu aduc atingere obligaţiilor părţilor contractante de admisie sau de readmisie a cetatenilor straini, ce decurg din aplicarea altor acorduri internationale. Acestea nu aduc atingere nici aplicarii dispoziţiilor acordurilor şi convenţiilor internationale privind drepturile omului, la care cele doua state sunt părţi. +
Articolul 121. Ministerele de interne ale României şi Republicii Italiene vor stabili lista punctelor de frontieră prin care sunt permise readmisia şi intrarea în tranzit a strainilor.2. Ele vor stabili, totodata, lista aeroporturilor care vor putea fi folosite pentru tranzitul strainilor pe timpul calatoriei către tarile de destinatie. +
Articolul 13Cele doua părţi contractante recunosc reciproc condiţiile cele mai favorabile pe care una dintre ele le-a inclus sau le va include în acordurile cu alte state în materie de readmisie a cetatenilor din terte tari. +
Articolul 14Divergentele care vor aparea în aplicarea şi interpretarea prezentului acord vor fi solutionate pe cale diplomatica. +
Articolul 15Părţile contractante vor stabili de comun acord eventualele modificari ale prezentului acord. +
Articolul 161. Prezentul acord va intra în vigoare în prima zi a celei de-a doua luni urmatoare notificarii reciproce privind indeplinirea procedurilor interne de aprobare sau ratificare.2. Prezentul acord va putea fi denuntat, pe cale diplomatica, cu un preaviz scris de 90 de zile.Drept care, imputernicitii celor două guverne au semnat prezentul acord.Semnat la Bucureşti la 4 martie 1997, în doua exemplare, în limbile română şi italiana, ambele texte având aceeasi valoare.Pentru Guvernul României,Lazar ComanescuPentru Guvernul Republicii Italiene,Piero Fassino––––