între Guvernul României şi Guvernul Federaţiei Ruse privind promovarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor
Guvernul României şi Guvernul Federaţiei Ruse, denumite în continuare părţi contractante, având în vedere crearea de condiţii favorabile pentru realizarea investiţiilor investitorilor unei părţi contractante pe teritoriul celeilalte părţi contractante, ţinând seama ca promovarea şi protejarea reciprocă a unor asemenea investiţii vor contribui la dezvoltarea colaborării comercial-economice şi tehnico-ştiinţifice reciproc avantajoase, au convenit după cum urmează: +
Articolul 1Definiţii În scopul prezentului acord: 1. Termenul investitor înseamnă orice persoană fizica care este cetăţean al uneia dintre părţile contractante în conformitate cu legislaţia sa şi orice persoană juridică constituită şi care funcţionează în conformitate cu legislaţia părţii contractante, care îşi are sediul pe teritoriul acestei părţi contractante, în condiţiile în care astfel de persoane fizice sau juridice au dreptul, în conformitate cu legislaţia părţii sale contractante, să efectueze investiţii pe teritoriul celeilalte părţi contractante. 2. Termenul investiţie acoperă toate genurile de valori patrimoniale investite de investitorii unei părţi contractante pe teritoriul celeilalte părţi contractante în conformitate cu legislaţia celei din urma părţi contractante, în particular, dar nu exclusiv: a) patrimoniul (clădiri, construcţii, instalaţii şi alte valori materiale) şi drepturi patrimoniale corespunzătoare, inclusiv gajul; … b) mijloace băneşti, precum şi acţiuni, depuneri şi alte forme de participare; … c) dreptul de creanta asupra mijloacelor băneşti, investite pentru crearea de valori economice sau asupra serviciilor care au valoare economică; … d) drepturi de autor, drepturi asupra inventiilor, modele industriale, mărci de comerţ sau mărci de serviciu, denumiri de firme, precum şi tehnologie şi know-how; … e) drepturi pentru efectuarea de activităţi economice acordate pe bază de lege sau contract, incluzind, în particular, drepturi de explorare, prelucrare şi exploatare a resurselor naturale. … Orice modificare a formei în care sunt investite valorile patrimoniale nu influenţează calificarea lor ca investiţii. 3. Termenul venituri înseamnă sumele obţinute ca rezultat al investiţiei, în particular, dar nu exclusiv, în calitate de profit (cota de profit), dividende, dobinzi, onorarii din licenţe, comisioane şi alte onorarii. 4. Termenul teritoriu înseamnă teritoriul României şi, respectiv, al Federaţiei Ruse, precum şi zona economică exclusiva şi platforma continentala asupra cărora părţile contractante îşi exercită, în conformitate cu dreptul internaţional, drepturi suverane şi jurisdicţie în scopul explorării, exploatării şi protejării resurselor naturale. +
Articolul 2Promovarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor 1. Fiecare dintre părţile contractante va promova şi va crea condiţii favorabile investitorilor celeilalte părţi contractante pentru realizarea de investiţii pe teritoriul sau şi va permite astfel de investiţii în conformitate cu legislaţia sa. 2. Fiecare dintre părţile contractante garantează, în conformitate cu legislaţia sa, o protecţie juridică deplina şi necondiţionată a investiţiilor investitorilor celeilalte părţi contractante. 3. Fiecare dintre părţile contractante va asigura pe teritoriul sau, pentru investiţiile investitorilor celeilalte părţi contractante, un tratament corect şi egal, care să excludă aplicarea de măsuri cu caracter discriminatoriu, ce ar putea sa împiedice conducerea, posesiunea, folosirea şi dreptul de dispoziţie asupra investiţiei. +
Articolul 3Tratamentul investiţiilor 1. Fiecare dintre părţile contractante va acorda pe teritoriul sau, pentru investiţiile şi veniturile investitorilor celeilalte părţi contractante, un tratament nu mai puţin favorabil decît cel ce se acordă investitorilor proprii sau investitorilor oricărui stat terţ. 2. Fiecare dintre părţile contractante îşi rezerva dreptul de a determina domeniile de activitate în care se exclude sau se limitează activitatea investitorilor străini. 3. Tratamentul naţiunii celei mai favorizate, acordat în conformitate cu pct. 1 al prezentului articol, nu se va aplica asupra avantajelor pe care o parte contractantă le acorda sau le va acorda în viitor: a) în legătură cu participarea la o zona de comerţ liber, la o uniune vamală sau economică, sau în legătură cu un acord privind cooperarea regionala la care participa sau va participa oricare dintre părţile contractante; … b) în baza unui acord de evitare a dublei impuneri sau a altor înţelegeri referitoare la probleme de impozitare. … +
Articolul 4Despăgubiri pentru daune Partea contractantă pe teritoriul căreia s-a produs un prejudiciu investiţiilor investitorilor celeilalte părţi contractante datorită războiului, conflictului armat, revoltelor populare, introducerii stării excepţionale acorda acestor investitori, pentru refacerea patrimoniului, compensaţii şi alte feluri de reglementări în cadrul unui tratament nu mai puţin favorabil decît tratamentul care se acordă propriilor investitori sau investitorilor oricărui stat terţ. +
Articolul 5Exproprierea Investiţiile investitorilor unei părţi contractante nu vor fi supuse pe teritoriul celeilalte părţi contractante exproprierii, naţionalizarii sau altor măsuri cu caracter similar (în continuare denumite expropriere), cu excepţia cazurilor când astfel de măsuri se iau în interes public, conform procedurii stabilite de legislaţie, sunt nediscriminatorii şi însoţite de plată imediata a unei compensări adecvate şi efective. Compensarea trebuie să corespundă valorii de piaţa a investiţiilor expropriate imediat înaintea momentului, când oficial s-a cunoscut despre expropriere. Până în momentul plăţii pentru suma compensării se vor calcula dobinzi conform ratei dobinzii a acelei părţi contractante pe teritoriul căreia s-au efectuat investiţiile. +
Articolul 6Transferul plăţilor legate de investiţii 1. Fiecare dintre părţile contractante garantează investitorilor celeilalte părţi contractante, după plata de către aceştia a impozitelor şi taxelor corespunzătoare, transferul nerestrictionat peste granita al plăţilor legate de investiţii şi, în particular: a) veniturile, asa cum au fost definite la pct. 3 al art. 1 din prezentul acord; … b) sumele destinate rambursarii împrumuturilor referitoare la investiţii; … c) sumele obţinute de investitor în legătură cu lichidarea parţială sau totală, sau vânzarea investiţiei; … d) compensaţii în conformitate cu prevederile art. 4 şi 5 ale prezentului acord. … 2. Transferurile plăţilor prevăzute în prezentul articol se vor efectua în valută liber convertibilă, la cursul de schimb aplicat la data transferului, în conformitate cu reglementările valutare ale părţii contractante pe teritoriul căreia s-a realizat investiţia. +
Articolul 7Subrogarea Dacă una dintre părţile contractante sau agenţia desemnată de aceasta efectuează o plata în favoarea investitorului acestei părţi contractante, legată de o garanţie pentru riscuri necomerciale, acordată în legătură cu o investiţie pe teritoriul celeilalte părţi contractante, ultima parte contractantă recunoaşte cesiunea către prima parte contractantă sau către agenţia desemnată de aceasta a tuturor drepturilor investitorului către care compensaţia a fost achitată în totalitate, în conformitate cu legislaţia sa. +
Articolul 8Soluţionarea diferendelor referitoare la investiţii între o parte contractantă şi investitorul celeilalte părţi contractante 1. Diferendele dintre una dintre părţile contractante şi investitorul celeilalte părţi contractante, care au apărut în legătură cu realizarea investiţiilor, se vor soluţiona, pe cît posibil, prin negocieri. 2. În cazul în care asemenea diferende nu se pot soluţiona pe calea tratativelor în termen de 6 luni de la data transmiterii scrisorii corespunzătoare de către investitorul uneia dintre părţile contractante către cealaltă parte contractantă, acestea, la alegerea investitorului, se pot deferi, spre examinare la: a) o instanţa judecătorească sau un arbitraj al părţii contractante pe teritoriul căreia s-au realizat investiţiile; … b) Centrul Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiţii (centrul), dacă pentru Federaţia Rusa va intra în vigoare Convenţia pentru reglementarea diferendelor privind investiţiile între state şi persoane ale altor state, deschisă spre semnare la Washington la 18 martie 1965 (convenţia) sau prin aplicarea procedurilor suplimentare ale centrului, dacă una dintre părţile contractante nu este parte a convenţiei; … c) un tribunal arbitral ad-hoc, în conformitate cu Regulamentul de arbitraj al Comisiei Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Drept Comercial Internaţional (UNCITRAL). … 3. Hotărârea arbitrală sau judecătorească va fi definitivă şi executorie pentru părţile în litigiu. +
Articolul 9Consultări Părţile contractante, la propunerea oricăreia dintre ele, pot efectua consultări în problemele referitoare la interpretarea sau aplicarea prezentului acord. +
Articolul 10Soluţionarea diferendelor între părţile contractante 1. Diferendele dintre părţile contractante referitoare la interpretarea şi aplicarea prezentului acord se vor soluţiona prin negocieri. Dacă un diferend nu poate fi soluţionat în acest mod în decurs de 6 luni, atunci, la cererea oricărei părţi contractante, acesta se va supune spre examinare unui tribunal arbitral. 2. Tribunalul arbitral se constituie pentru fiecare caz în parte. Părţile contractante numesc cîte un membru în tribunalul arbitral. Membrii numiţi în tribunalul arbitral aleg un cetăţean dintr-o ţara terta, care va fi numit preşedinte al tribunalului arbitral. Membrii tribunalului arbitral trebuie să fie numiţi în decurs de 2 luni de la data la care una dintre părţile contractante şi-a declarat intenţia de a supune diferendul, spre examinare, tribunalului arbitral. Preşedintele tribunalului arbitral se numeşte în decurs de 3 luni de la data numirii membrilor tribunalului arbitral. 3. Dacă în termenele menţionate la pct. 2 al prezentului articol nu s-au efectuat numirile necesare, fiecare dintre părţile contractante, în cazul inexistentei unei altfel de înţelegeri, se poate adresa preşedintelui Tribunalului Internaţional, cu rugamintea de a efectua numirile necesare. Dacă preşedintele este cetăţean al unei părţi contractante sau nu poate, din anumite motive, sa exercite funcţia menţionată, atunci numirea necesară trebuie să fie propusă vicepreşedintelui Tribunalului Internaţional. Dacă vicepreşedintele este cetăţean al uneia dintre părţile contractante sau dacă nu poate să exercite funcţia sus-menţionată, numirea necesară se va propune urmatorului membru în grad al Tribunalului Internaţional, care nu este cetăţean al nici uneia dintre părţile contractante. 4. Tribunalul arbitral adopta hotărâri cu majoritate de voturi, care au caracter obligatoriu. Fiecare dintre părţile contractante va suporta cheltuielile ocazionate de activitatea membrului sau numit în tribunal. Cheltuielile ocazionate de activitatea preşedintelui şi alte cheltuieli ale tribunalului arbitral se suporta de către părţile contractante în cote egale. Pentru toate celelalte probleme, tribunalul arbitral îşi stabileşte independent modalitatea de lucru. +
Articolul 11Aplicarea altor norme Dacă prevederile altui acord internaţional la care participa sau vor participa ambele părţi contractante sau dacă legislaţia oricăreia dintre părţile contractante stabileşte un tratament mai favorabil decît cel prevăzut în prezentul acord, atunci se va aplica tratamentul cel mai favorabil. +
Articolul 12Intrarea în vigoare, durata şi încetarea valabilităţii acordului 1. Prezentul acord intră în vigoare în a 30-a zi de la data ultimei notificări scrise cu privire la îndeplinirea de către părţile contractante a procedurilor interne necesare pentru aceasta. 2. Prezentul acord se încheie pe o durată de 15 ani. Valabilitatea să se prelungeşte în mod automat pentru perioade următoare de către 10 ani, dacă nici una dintre părţile contractante nu comunică în scris celeilalte părţi contractante, cu cel puţin 12 luni înainte de expirarea duratei de valabilitate respective, cu privire la intenţia de denunţare a prezentului acord. 3. În cazul investiţiilor realizate înainte de data expirării prezentului acord, prevederile acestuia se vor aplica în următorii 15 ani după această dată. Încheiat la Moscova la 29 septembrie 1993, în doua exemplare originale, fiecare în limbile română şi rusa, ambele texte fiind egal autentice. PentruGuvernul României,Ioan Mihai Popa,secretar de statîn Ministerul FinanţelorPentruGuvernul Federaţiei Ruse,Dmitri V. Kuzmin,vicepreşedintele Agenţiei Rusede Colaborare şi Dezvoltare Internationala──────────────────