între Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Republicii Populare Ungare privind regimul frontierei de stat româno-ungare, colaborarea şi asistenţa mutuala în problemele de frontieră
Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Republicii Populare Ungare (denumite în cele ce urmează părţile contractante), conduse de dorinţa de a dezvolta în continuare relaţiile de prietenie şi buna vecinătate între cele doua state socialiste, de a stabili regulile regimului frontierei de stat de a întări colaborarea şi asistenţa mutuala în problemele de frontieră, au hotărât sa încheie prezentul acord.În acest scop, au numit ca împuterniciţi ai lor:– Guvernul Republicii Socialiste România, pe general-maior CONSTANTIN Calinoiu, comandantul trupelor de graniceri din Ministerul Apărării Naţionale;– Guvernul Republicii Populare Ungare, pe generalul-maior Toth Imre, comandantul trupelor de graniceri din Ministerul Afacerilor Interne,care, după schimbul deplinelor puteri, găsite în buna şi cuvenită forma,au convenit asupra următoarelor: +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Termenii folosiţi în prezentul acord au sensul arătat în dreptul fiecăruia:a) frontiera de stat: succesiune de planuri verticale, care pornesc de la linia ce desparte la suprafaţa pămîntului Republicii Socialiste România de teritoriul Republicii Populare Ungare, iar în continuare delimiteaza spaţiul aerian şi subsolul teritoriilor celor două state; … b) linia de frontieră: frontiera de intersectie a frontierei de stat cu suprafaţa pămîntului, ale carei date sînt prevăzute în documentele de demarcare, iar punctele mai importante sînt marcate pe teren prin semne de frontieră; … c) documentele de frontieră: documentele de demarcare şi tratate internaţionale în vigoare între părţile contractante, care reglementează stabilitatea şi marcarea frontierei de stat şi activităţile ce se desfăşoară la frontiera; … d) semne de frontieră: borne principale, intermediare, borne sfîrşit de secţiune, pietre poligonale, piloni, piramide triplex-confinium, banda de culoare roşie şi alte semne; … e) punct de control pentru trecerea frontierei: statie de cale ferată, punct rutier sau aeroport prin care se efectuează în mod legal trecerea sau transportul peste frontiera al persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor şi altor bunuri; … f) ape de frontieră: porţiunea din râurile, paraiele şi canalele care formează sau intretaie frontiera de stat; … g) drumuri de frontieră: drumuri sau sectoare de drum care formează sau intretaie frontiera de stat; … h) mijloace plutitoare: nave şi alte ambarcatii care servesc la navigaţie, transport şi remorcari; … I) încălcările regulilor regimului frontierei de stat: evenimente la frontiera de stat pornite de pe teritoriul uneia dintre părţile contractante, care contravin prevederilor prezentului acord şi vătăma, pagubesc sau periclitează cealaltă parte contractantă, teritoriul şi pe cetăţenii acesteia sau interesele lor legitime. +
Articolul 2(1) Aplicarea prevederilor prezentului acord se asigura de către împuterniciţii de frontieră şi loctiitorii lor. … (2) Îndrumarea activităţii imputernicitilor de frontieră şi a loctiitorilor acestora se va face de către comandamentele trupelor de graniceri ale părţilor contractante (denumite, în cele ce urmează, comandamentele trupelor de graniceri), sub conducerea comandantilor trupelor de graniceri. … +
Capitolul 2Frontiera de stat, marcarea, întreţinerea, protecţia şi controlul comun al liniei de frontieră şi al semnelor de frontieră +
Articolul 3(1) frontiera de stat între Republica Socialistă România şi Republica Populara Ungara este stabilită în conformitate cu art. 27 pct. 3 din Tratatul de pace, semnat la Trianon la 4 iunie 1920, art. 2 din Tratatul de pace dintre România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, şi art. 1 pct. 2 din Tratatul de pace dintre Ungaria şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947. … (2) Trasarea şi marcarea pe teren a frontierei de stat româno-ungare sînt prevăzute în documentele de demarcare menţionate în anexa nr. 1 la prezentul acord. … +
Articolul 4(1) Frontiera de stat româno-ungara este marcată pe teren prin următoarele semne de frontieră: … a) borne principale, intermediare şi borne sfîrşit de secţiune, situate pe linia de frontieră; … b) borne pietre de reper şi pietre poligonale, duble sau alternative, dispuse pe ambele părţi ale frontierei; … c) piloni, pe terenurile inundabile sau mlastinoase, dispusi pe linia de frontieră; … d) punct comun de frontieră între Republica Socialistă România, Republica Populara Ungara şi Republica Socialistă Federativă Iugoslavia, marcat printr-o borna de granit (triplex-confinium), şi punct comun de frontieră între Republica Socialistă România, Republica Populara Ungara şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste, marcat prin trei repere de granit (triplex-confinium); … e) plachete metalice şi banda de culoare roşie pe drumuri sau alte obiective; … (2) Părţile contractante vor lua măsurile necesare pentru a se preveni deteriorarea, distrugerea sau înlocuirea semnelor de frontieră şi vor asigura protecţia şi întreţinerea acestora. … +
Articolul 5(1) Obligaţiile părţilor contractante privind întreţinerea, repararea şi replantarea semnelor de frontieră, ce decurg din prevederile prezentului acord, şi cheltuielile în legătură cu aceste obligaţii se repartizează după cum urmează: … a) pentru secţiunile de frontieră A, C, H, K, L şi N, cheltuielile vor fi suportate de Republica Socialistă România; … b) pentru secţiunile de frontieră B, D, E, F şi G, cheltuielile vor fi suportate de Republica Populara Ungara. … (2) În secţiunile în care linia de frontieră este marcată prin bornaj dublu sau alternativ, cheltuielile pentru întreţinerea, repararea, replantarea şi înlocuirea semnelor de frontieră vor fi suportate de fiecare parte contractantă pe teritoriul propriu. … (3) Cheltuielile necesare repararii şi reconstituirii semnelor de frontieră deteriorate sau distruse vor fi suportate de către partea contractantă al carei cetăţean este persoana care a produs dăuna. … +
Articolul 6(1) Părţile contractante, prin organele lor competente, se obliga ca, de-a lungul liniei frontierei de uscat, fiecare pe teritoriul propriu, sa curete un culoar de frontieră, lat de 3 metri, de copaci, boschete şi alte vegetatii, pentru a asigura vizibilitatea liniei de frontieră. … (2) În jurul semnelor de frontieră dispuse pe teritoriul fiecărei părţi contractante va fi curatata o porţiune de teren cu raza de 1 metru, astfel ca aceste semne de frontieră să fie permanent vizibile. … (3) În culoarul de frontieră sînt interzise orice fel de construcţii, cu excepţia obiectivelor destinate circulaţiei publice pe căile ferate şi rutiere, serviciului vamal şi de frontieră. … (4) În cazuri excepţionale, părţile contractante vor putea conveni şi construirea altor obiective, care, însă, sa nu afecteze vizibilitatea liniei de frontieră. … +
Articolul 7(1) Pe râurile navigabile traseul liniei frontierei trece pe mijlocul senalului navigabil principal şi se modifica potrivit cu schimbarea naturala a acestuia, cu excepţia sectorului regularizat al raului Mures, pe care frontiera rămîne neschimbata, asa cum este stabilită în documentele de demarcare prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul acord. … (2) Pe râurile nenavigabile, paraie sau canale, traseul liniei frontierei se schimba potrivit cu mutarea mijlocului lor, provocată de schimbările naturale ale configuraţiei malurilor acestora. … (3) Insulele aflate în râurile de frontieră vor fi atribuite uneia sau celeilalte părţi contractante, în funcţie de poziţia lor faţă de linia de frontieră. … Insulele vor fi numerotate în ordine crescanda, începînd cu numărul 1, pentru fiecare rau în parte, indiferent de apartenenţa lor teritorială.(4) Schimbările prevăzute în prezentul articol vor fi constatate de către împuterniciţii de frontieră. … +
Articolul 8(1) Împuterniciţii de frontieră vor efectua în sectorul de uscat, la fiecare 5 ani, începînd cu anul 1985, controlul comun al liniei de frontieră, semnelor de frontieră şi culoarului de frontieră. În acelaşi timp, vor executa şi întreţinerea semnelor de frontieră. … (2) Controlul comun al liniei de frontieră şi al semnelor de frontieră se va efectua pe baza datelor cuprinse în documentele de demarcare prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul acord. … (3) Dacă, cu ocazia controlului, se va constata ca datele consemnate în documentele de demarcare nu corespund cu datele obţinute prin măsurătorile comune pe teren, se va proceda după cum urmează: … a) în cazul în care se va constata ca locul semnului de frontieră nu a fost schimbat de la data demarcarii frontierei, se vor considera drept bune datele obţinute prin măsurătorile pe teren; … b) dacă de va constata ca locul semnului de frontieră a fost schimbat de la data demarcarii frontierei, se vor considera drept bune datele înscrise în documentele de demarcare. … (4) În cazul unor schimbări importante determinate de cauze naturale, oricare dintre împuterniciţii de frontieră va putea cere efectuarea unui control comun suplimentar al traseului liniei de frontieră în porţiunea de sector respectiva. … +
Articolul 9Pentru întreţinerea punctelor care marcheaza trei frontiere, respectiv triplex-confinium româno-ungaro-iugoslav şi triplex-confinium româno-ungaro-sovietic, organele competente ale părţilor contractante vor lua legătură şi cu organele competente ale celui de-al treilea stat. +
Articolul 10(1) Împuterniciţii de frontieră vor executa, la fiecare 10 ani, începînd cu anul 1985, controlul apelor de frontieră. În acest scop, vor executa măsurători şi alte lucrări pe teren. … (2) În cazul constatării unor schimbări ale liniei de frontieră în anumite sectoare ale apelor de frontieră, faţă de datele prevăzute în documentele de demarcare cuprinse în anexa nr. 1, împuterniciţii de frontieră vor stabili noul traseu al liniei de frontieră şi apartenenţa insulelor, potrivit prevederilor art. 7 din prezentul acord. … +
Articolul 11(1) La terminarea activităţilor prevăzute în art. 8, 9 şi 10 din prezentul acord, împuterniciţii de frontieră vor întocmi procese-verbale, fiecare în limba română şi în limba maghiara. … Procesele-verbale vor fi supuse aprobării după cum urmează:a) comandamentelor trupelor de graniceri, în cazul proceselor-verbale privind repararea şi înlocuirea semnelor de frontieră, precum şi al proceselor-verbale privind rezultatul controlului comun al liniei de frontieră şi al semnelor de frontieră, care nu necesita corectarea şi completarea documentelor de demarcare; … b) părţilor contractante, în cazul proceselor-verbale privind rezultatul controlului comun al liniei de frontieră şi al semnelor de frontieră, care necesita corectarea şi completarea documentelor de demarcare, şi proceselor-verbale privind rezultatul controlului comun al trasului liniei de frontieră, în sectoarele apelor de frontieră. … (2) Procesele-verbale vor intra în vigoare la data primirii comunicării reciproce privind aprobarea lor. … (3) După intrarea în vigoare, procesele-verbale prevăzute la pct. 1 lit. b) din prezentul articol vor fi anexate la documentele de demarcare. … +
Capitolul 3Împuterniciţii de frontieră şi loctiitorii acestora +
Articolul 12(1) În scopul îndeplinirii atribuţiilor ce le revin din prezentul acord, organele competente ale părţilor contractante numesc fiecare câte 2 împuterniciţi de frontieră şi câte 2 loctiitori pentru fiecare împuternicit. … (2) Numirea şi eliberarea imputernicitilor de frontieră şi a loctiitorilor acestora vor fi comunicate pe cale diplomatică. … +
Articolul 13(1) Sectoarele de activitate şi resedintele imputernicitilor de frontieră sînt următoarele: … a) pentru Republica Socialistă România: … – sectorul 1: de la punctul comun de frontieră între Republica Socialistă România, Republica Populara Ungara şi Republica Socialistă Federativă Iugoslavia (semnul de frontieră triplex-confinium) pînă la semnul de frontieră D.41, situat în dreptul localităţii Siclau, cu reşedinţa împuternicitului de frontieră în localitatea Arad;– sectorul 2: de la semnul de frontieră D.41, situat în dreptul localităţii Siclau, pînă la punctul comun de frontieră între Republica Socialistă România, Republica Populara Ungara şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste (semnul de frontieră triplex-confinium), cu reşedinţa împuternicitului de frontieră în localitatea Oradea;b) pentru republica Populara Ungara: … – sectorul 1: de la punctul comun de frontieră între Republica Populara Ungara, Republica Socialistă România şi republica Socialistă federativă Iugoslavia (semnul de frontieră triplex-confinium) pînă la semnul de frontieră G.56, situat în dreptul localităţii Nagykereki, cu reşedinţa împuternicitului de frontieră în localitatea Oroshaza;– sectorul 2: de la semnul de frontieră G.56, situat în dreptul localităţii Nagykereki, pînă la punctul comun de frontieră între Republica Populara Ungara, Republica Socialistă Română şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste (semnul de frontieră triplex-confinium), cu reşedinţa împuternicitului de frontieră în localitatea Nyirbator;(2) Schimbarea limitelor sectoarelor de activitate şi a resedintelor imputernicitilor de frontieră vor fi comunicate pe cale diplomatică. … +
Articolul 14(1) Cînd loctiitorii acţionează în numele imputernicitilor de frontieră, exercita toate drepturile şi îndatoririle conferite acestora. … (2) Pentru aducerea la îndeplinire a atribuţiilor ce le revin din acord, împuterniciţii de frontieră, în raport de nevoi, pot folosi secretari, experţi, translatori şi orice alt personal auxiliar. … +
Articolul 15Drepturile şi îndatoririle imputernicitilor de frontieră sînt următoarele:a) analizează măsurile luate pe teritoriul propriu pentru respectarea regulilor regimului frontierei de stat, prevenirea incalcarilor şi înlăturarea cauzelor care le-ar putea genera; … b) se informează reciproc cu privire la pregătirea sau săvîrşirea trecerilor frauduloase peste frontiera, reţinerea persoanelor care au trecut nepermis frontiera, încălcările regulilor regimului frontierei de stat şi desfăşurarea unor activităţi importante în apropierea frontierei; … c) iau măsurile necesare pentru conservarea urmelor şi a mijloacelor materiale de proba, care contribuie la clarificarea trecerilor frauduloase peste frontiera şi a incalcarilor regulilor regimului frontierei de stat; … d) cercetează şi rezolva încălcările regulilor regimului frontierei de stat, prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul acord; … e) cercetează şi soluţionează pretenţiile la despăgubiri cauzate prin încălcarea regulilor regimului frontierei de stat, în limita sumei de 10.000 lei şi, respectiv, 15.000 forinti; … f) organizează predarea şi primirea persoanelor, animalelor domestice, pasarilor de casa, mijloacelor plutitoare şi a altor bunuri, care au trecut sau au ajuns de pe un teritoriu pe celălalt; … g) stabilesc puntele de intalnire la frontiera pentru predarea-primirea corespondentei de serviciu. … +
Articolul 16Pentru îndeplinirea unor activităţi, împuterniciţii de frontieră sînt ajutaţi de către delegaţi, care au următoarele atribuţii:a) îndeplinesc hotărîrile imputernicitilor de frontieră; … b) iau măsurile necesare pentru prevenirea incalcarilor regulilor regimului frontierei de stat; … c) informează imediat împuterniciţii de frontieră despre încălcările regulilor regimului frontierei de stat şi iau măsuri pentru paza şi conservarea urmelor şi a mijloacelor materiale de proba; … d) efectuează predarea-primirea persoanelor, animalelor domestice, pasarilor de casa, mijloacelor plutitoare şi a altor bunuri şi întocmesc documentele stabilite de împuterniciţii de frontieră. … +
Articolul 17(1) Împuterniciţii de frontieră îşi desfăşoară activitatea în şedinţe de lucru sau intrevederi la frontiera. … (2) Împuterniciţii de frontieră, cel puţin o dată pe an şi ori de câte ori este nevoie, vor analiza activitatea lor privind respectarea regulilor regimului frontierei de stat, în şedinţa de lucru, care se vor tine alternativ pe teritoriul celor două state. … (3) Şedinţele de lucru şi intrevederile la frontiera vor fi iniţiate prin corespondenta, comunicare telefonica sau invitaţie personală. Invitaţia va conţine data şi locul intalnirii, ordinea de zi şi participanţii. Invitaţia se adresează împuternicitului de frontieră al celeilalte părţi contractante cu cel puţin 10 zile înainte de ţinerea şedinţei de lucru şi cu cel puţin 24 de ore înainte de intrevederea la frontiera. … (4) Dacă împuternicitul de frontieră invitat nu are posibilitatea să se prezinte la data propusă, în 48 de ore de la primirea invitatiei pentru şedinţa de lucru şi în 4 ore pentru intrevederea la frontiera, informează pe împuternicitul de frontieră al celeilalte părţi contractante şi face propuneri pentru intalnire. … (5) şedinţele de lucru şi intrevederile la frontiera au loc, de regula, pe teritoriul statului al cărui împuternicit de frontieră le-a initiat. … (6) La şedinţele de lucru trebuie să participe împuterniciţii de frontieră ai ambelor părţi contractante, dacă unul dintre aceştia lipseşte din motive întemeiate, la şedinţa de lucru participa locţiitorul împuternicitului de frontieră, fapt despre care va anunta din timp pe împuternicitul de frontieră al celeilalte părţi contractante. … +
Articolul 18(1) Hotărîrile imputernicitilor de frontieră se consemnează în procese-verbale, care vor fi întocmite în limba română şi în limba maghiara. … Cu excepţia prevăzută la art. 11 pct. 1 lit. b) din prezentul acord, procesele-verbale vor fi aprobate de către comandamentele trupelor de graniceri şi vor intra în vigoare la data cînd împuterniciţii de frontieră se vor informa reciproc despre aprobarea lor.(2) Dacă, în anumite probleme, nu se ajunge la înţelegere, în procesele-verbale se vor consemna punctele de vedere diferite, care vor fi înaintate comandamentelor trupelor de graniceri pentru a decide. … (3) Încălcările de mica importanţa privind regulile regimului frontierei de stat vor putea fi rezolvate prin schimb de corespondenta sau comunicări telefonice, fără a se întocmi proces-verbal. … +
Articolul 19(1) Dacă în urma unei încălcări a regulilor regimului frontierei de stat s-a produs o dăuna şi partea vătămată solicita despăgubiri, împuterniciţii de frontieră constata, de comun acord, eventualele despăgubiri şi cuantumul acestora, respectându-se legislaţia interna a statului pe al cărui teritoriu s-a produs dăuna. … (2) Existenta prejudiciului şi cuantumul acestuia se consemnează într-un act de constatare care trebuie să cuprindă: … a) numele, cetăţenia şi domiciliul persoanei fizice sau denumirea şi sediul persoanei juridice care a suferit dăuna; … b) descrierea faptei care a cauzat dăuna; … c) numele, cetăţenia şi domiciliul persoanei fizice sau denumirea şi sediul persoanei juridice care a cauzat dăuna; … d) descrierea concretă a pagubelor suferite; … e) constatarea privind dreptul la despăgubire şi cuantumul acesteia. … (3) Modalitatea de plată între părţile contractante a despăgubirilor asupra cărora s-a căzut de acord se va stabili pe cale diplomatică. … +
Articolul 20(1) Împuterniciţii de frontieră vor inainta comandamentelor trupelor de graniceri următoarele cazuri: … a) pretenţiile la despăgubiri cauzate prin încălcarea regulilor regimului frontierei de stat, al căror cuantum depăşeşte suma de 10.000 lei şi, respectiv, 15.000 forinti; … b) cazurile care, după aprecierea imputernicitilor de frontieră, prezintă o importanţa deosebită sau asupra cărora nu au căzut de acord. … (2) Comandamentele trupelor de graniceri, de comun acord, pot sa restituie imputernicitilor de frontieră pentru reexaminare cazurile prevăzute la pct. 1 sau sa numească delegaţi, care să efectueze o noua cercetare în comun. … (3) Dacă, asupra cazurilor prevăzute la pct. 1, comandamentele trupelor de graniceri nu cad de acord, le vor remite părţilor contractante spre rezolvare pe cale diplomatică, informandu-se reciproc despre aceasta. … +
Articolul 21(1) Delegatiile comandamentelor trupelor de graniceri vor analiza o dată la 2 ani şi ori de câte ori va fi nevoie, în şedinţe de lucru, măsurile luate pentru îndeplinirea prevederilor prezentului acord şi activitatea imputernicitilor de frontieră. data, locul şi ordinea de zi a şedinţelor se vor stabili, de comun acord, prin corespondenta. … (2) La şedinţele menţionate la pct. 1 delegatiile vor adopta hotărîri şi recomandări pentru îmbunătăţirea continua a activităţii imputernicitilor de frontieră privind aplicarea prevederilor prezentului acord. … (3) Hotărîrile şi recomandările adoptate vor fi consemnate în procesele-verbale, care se vor încheia în doua exemplare, fiecare în limba română şi în limba maghiara, şi vor intra în vigoare din momentul semnării lor. … +
Articolul 22În scopul îndeplinirii prevederilor prezentului acord, trecerea frontierei de stat româno-ungare se va efectua astfel:a) delegatiile comandamentelor trupelor de graniceri, cu pasaport de serviciu; … b) împuterniciţii de frontieră şi loctiitorii acestora, pe baza permiselor emise potrivit Acordului dintre Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Republicii Populare Ungare privind unificarea permiselor de trecere a frontierei de stat româno-ungare, în interes de serviciu, semnat la Budapesta la 18 martie 1982; … c) secretarii, delegaţii, experţii, translatorii şi orice ale personal auxiliar, pe bază de tabele nominale semnate de către împuterniciţii de frontieră. … +
Articolul 23(1) Persoanele prevăzute la art. 22 din prezentul acord, pe durata şederii pe teritoriul celuilalt stat în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu: … a) se bucura de inviolabilitatea personală şi a documentelor de serviciu; … b) au drept la portul uniformei şi armei personale de serviciu; … c) au dreptul sa ia pe teritoriul celuilalt stat, cu scutire de taxe vamale şi alte taxe, mijloacele de transport, obiecte şi materiale necesare îndeplinirii sarcinilor de serviciu, cu condiţia ca aceasta să fie aduse înapoi, precum şi bunurile de uz personal. … (2) Comandamentele trupelor de graniceri şi împuterniciţii de frontieră vor acorda sprijinul necesar persoanelor prevăzute la art. 22 din prezentul acord, pentru asigurarea cazarii, mijloacelor de transport şi legăturii cu autorităţile proprii. … +
Capitolul 4Înapoierea persoanelor, animalelor domestice, pasarilor de casa, mijloacelor plutitoare şi a altor bunuri +
Articolul 24(1) Persoanele care au trecut fraudulos frontiera şi au fost reţinute pe teritoriul statului vecin în apropierea frontierei vor fi predate în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 48 de ore. Împreună cu aceste persoane vor fi restituite documentele, sumele de bani şi obiectele găsite asupra lor, cu excepţia celor provenite de pe teritoriul statului unde a avut loc reţinerea. … (2) La predarea şi primirea persoanelor se va întocmi proces-verbal. … (3) Persoanele ratacite pe teritoriul statului vecin vor fi înapoiate în cel mai scurt timp posibil. … +
Articolul 25Părţile contractante pot refuza predarea persoanelor care au trecut fraudulos frontiera dacă:a) sînt cetăţeni ai statului pe teritoriul căruia a avut loc reţinerea; … b) sînt cetăţenii celeilalte părţi contractante, care, după trecerea frauduloasă a frontierei, au săvârşit şi alte infracţiuni prevăzute de legile statului pe teritoriul căruia au trecut; … c) sînt cetăţenii unui stat terţ sau persoane fără cetăţenie. … +
Articolul 26(1) Împuterniciţii de frontieră, în mod reciproc, vor lua măsurile necesare în apropierea frontierei pentru căutarea animalelor domestice şi a pasarilor de casa ratacite. … (2) Înapoierea animalelor domestice şi a pasarilor de casa se va efectua în cel mai scurt timp posibil, prin locurile pe unde au trecut sau prin imediata lor apropiere, cu scutire de taxe vamale şi alte taxe. … (3) În acelaşi mod se va proceda şi cu mijloacele plutitoare sau alte bunuri, care, din cauze neimputabile sau în mod intamplator, au ajuns pe teritoriul celuilalt stat. … (4) Nu pot fi solicitate despăgubiri în cazul cînd, cu toate măsurile luate, animalele domestice, păsările de casa, mijloacele plutitoare sau alte bunuri nu au fost găsite. … (5) Cheltuielile efectuate pentru întreţinerea şi tratamentul veterinar al animalelor domestice şi pasarilor de casa, precum şi pentru paza acestora şi a obiectelor găsite, vor fi consemnate în actul de predare-primire, respectându-se prevederile art. 15, lit. c) din prezentul acord. … (6) Dacă ratacirea de animale domestice sau păsări de casa este observata de către organele de paza a frontierei, în apropierea liniei de frontieră, sau de alte persoane aflate în exercitarea atribuţiilor de serviciu, se va proceda, pe cat posibil, la înapoierea lor pe teritoriul celuilalt stat. … +
Capitolul 5Desfăşurarea unor activităţi în apropierea liniei de frontieră +
Articolul 27(1) Mijloacele plutitoare ale părţilor contractante, care executa în apele de frontieră misiuni de paza, menţinere a ordinii, control vamal şi gospodărire a apelor, pot naviga ziua şi noaptea pe senalul navigabil principal indiferent de traseul liniei de frontieră. … (2) Celelalte mijloace plutitoare ale părţilor contractante pot naviga în apele de frontieră, numai pînă la linia de frontieră, de la răsăritul pînă la apusul soarelui. … (3) Mijloacele plutioare prevăzute la pct. 1 vor putea acosta la malul raului celeilalte părţi contractante, pentru activităţi de serviciu, în caz de pericol, furtuna, avarie şi în alte situaţii asemănătoare. Despre aceasta va fi informat imediat cel mai apropiat organ de graniceri sau de ordine. … +
Articolul 28Circulaţia pe căile ferate şi pe drumurile care traverseaza frontiera de stat se va efectua potrivit acordurilor intervenite între părţile contractante. +
Articolul 29Gospodărirea apelor de frontieră se va efectua potrivit acordului în vigoare între părţile contractante. +
Articolul 30(1) Pescuitul industrial şi sportiv în apele de frontieră poate fi practicat numai ziua şi pînă la linia de frontieră, fiind interzisă folosirea substanţelor explozive, otravitoare şi soporifice. … (2) În apele de frontieră activităţile privind protecţia şi dezvoltarea pisciculturii vor putea fi reglementate prin înţelegeri încheiate între organele competente ale părţilor contractante. … +
Articolul 31(1) Organele competente ale părţilor contractante vor lua măsuri ca pe timpul vînătorii în apropierea liniei de frontieră sa nu se încalce teritoriul celuilalt stat şi sa nu se pericliteze integritatea corporală a persoanelor care se găsesc în apropierea frontierei. … (2) Organele competente ale părţilor contractante vor putea conveni măsurile necesare de protecţie a animalelor şi pasarilor, precum şi de interzicere a vânatului în anumite perioade de timp şi sectoare de frontieră. … +
Articolul 32(1) Părţile contractante vor lua măsuri ca activităţile ce se desfăşoară în apropierea frontierei de stat (minerit, exploatări petroliere, lucrări forestiere şi agricole, cercetări şi măsurători şi altele) sa nu provoace pagube pe teritoriul celuilalt stat şi sa nu pericliteze integritatea corporală a persoanelor care se găsesc în apropierea frontierei. … (2) Lucrările de minerit la suprafaţa, pe o distanta de 20 de metri de ambele părţi ale liniei de frontieră, se vor putea executa numai pe baza acordurilor încheiate între părţile contractante. … +
Capitolul 6Trecerea frontierei de stat în situaţii deosebite +
Articolul 33(1) Părţile contractante vor lua măsuri pentru prevenirea incendiilor şi extinderii acestora pe teritoriul celuilalt stat. … (2) Cînd pericolul extinderii incendiului pe teritoriul celuilalt stat este iminent, vor fi anunţate imediat, după caz, organele de graniceri, de ordine sau de pompieri, pentru a lua măsurile corespunzătoare şi a acorda ajutor în vederea stingerii acestuia. … +
Articolul 34(1) În cazul calamităţilor naturale declansate în apropierea frontierei de stat, grupele de salvare ale celuilalt stat vor putea trece frontiera pentru acordarea sprijinului necesar, fără documente de trecere şi numai la solicitarea organelor competente ale statului lovit de calamitate. … (2) În cazul izbucnirii unui incendiu în apropierea frontierei de stat sau al extinderii acestuia peste frontiera de stat, echipele de pompieri ale celuilalt stat vor putea trece frontiera fără documente de trecere, dacă li se solicita ajutor sa participe la stingerea lui. … (3) Trecerea frontierei de stat fără documente se poate efectua şi în cazurile cînd se solicita sprijinul organelor competente ale celuilalt stat sa acorde ajutor medical sau veterinar ce comporta urgenta. … (4) Persoanele prevăzute în prezentul articol vor putea trece frontiera de stat prin orice loc şi vor putea rămîne pe teritoriul celuilalt stat timp cat este necesar. În scopul acordării de ajutor, persoanele respective vor putea aduce cu ele, fără formalităţi, materiale, instalaţii şi obiecte de echipament necesare, cu condiţia ca acestea să fie aduse înapoi. … Înapoierea se va efectua, după caz, prin acelaşi loc de trecere sau prin cel mai apropiat punct de control pentru trecerea frontierei. +
Articolul 35Persoanele expuse pericolului provocat de calamitati naturale sau incendii vor putea trece frontiera de stat fără formalităţi şi vor putea rămîne pe teritoriul celuilalt stat pînă la încetarea pericolului. În aceste situaţii, sînt obligate să se prezinte la cel mai apropiat organ de graniceri sau de ordine. +
Capitolul 7Dispoziţii finale +
Articolul 36(1) Prezentul acord va fi supus ratificării, respectiv aprobării, potrivit legislaţiei fiecărei părţi contractante şi va intra în vigoare în ziua în care părţile contractante se vor informa reciproc, pe cale diplomatică, ca au îndeplinit procedurile legale în acest scop. … (2) Acordul se încheie pe durata nedeterminată şi părţile contractante au posibilitatea sa-l denunţe oricînd, pe cale diplomatică. Acordul îşi încetează valabilitatea după 6 luni de la data primirii notificării privind denunţarea. … (3) O dată cu intrarea în vigoare a prezentului acord îşi încetează valabilitatea Tratatul dintre Guvernul Republicii Populare Române şi Guvernul Republicii Populare Ungare privind regimul frontierei de stat româno-ungare şi colaborarea în problemele de frontieră, semnat la Budapesta la 13 iunie 1963. … Semnat la Budapesta la 28 octombrie 1983, în doua exemplare originale, fiecare în limba română şi în limba maghiara, ambele texte avînd aceeaşi valoare.În numele Guvernului Republicii Socialiste România, general-maior Constantin Calinoiu În numele GuvernuluiRepublicii Populare Ungare,general-maiorToth Imre +
Anexa 1DOCUMENTELEprivind demarcarea frontierei de stat între Republica Socialistă România şi Republica Populara Ungara– Fascicola introductivă "Dispoziţii generale (Dispositions generales)", încheiată la Oradea la 27 iunie 1925 de către Comisia de delimitare, instituită conform Tratatului de la Trianon din 4 iunie 1920;– Procesul-verbal cu descrierea frontierei, cuprinzînd 10 volume, care conţine descrierea amănunţită a sectoarelor de frontieră ("Description detailee de la frontiere et registre d'abornament") şi care a fost corectat în urma schimbărilor survenite şi a verificării semnelor de frontieră, executate în anii 1948-1951 şi anual cu începere din anul 1952;– Planurile frontierei, cuprinzînd 126 harti la scara 1:5.000;– Procesul-verbal încheiat la Oradea la 22 august 1950, cuprinzînd descrierea amănunţită a secţiunii de frontieră "N";– Planurile frontierei, cuprinzînd 4 harti la scara 1:5.000, referitoare la secţiunea de frontieră "N";– Documentele privind semnul de frontieră "TUR" fixat la punctul comun al frontierelor Republicii Populare Române – Republicii Populare Ungare – Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, semnate la Moscova la 30 iulie 1949;– registrul de bornare secţiunile "A" şi "L", frontiera de stat între Republica Socialistă România şi Republica Populara Ungara, pe raul Mures (porţiune neregularizata), canalul Egher şi raul Tur, demarcata în anul 1965;– Albumul cu planurile la scara 1:5.000, secţiunile "A" şi "L" ale frontierei de stat între Republica Socialistă România şi Republica Populara Ungara, pe raul Mures (porţiunea neregularizata), canalul Egher şi raul Tur, demarcata în anul 1865;– Descrierea detaliată a liniei de frontieră în secţiunile "A", "D" şi "L", frontiera de stat între Republica Socialistă România şi Republica Populara Ungara, pe raul Mures (porţiune neregularizata), raul Crisul Negru, canalul Egher şi raul Tur, verificata şi determinata în anul 1974;– Albumul cu planurile la scara 1:5.000, secţiunile "A", "D" şi "L", ale frontierei de stat între Republica Socialistă România şi Republica Populara Ungara, pe raul Mures (porţiune neregularizata), raul Crisul Negru, canalul Egher şi raul Tur, verificata şi determinata în anul 1974;– Situaţia centralizatoare privind corectarile şi completările unor date din "Descrierea detaliată a frontierei şi registrul de bornare", rezultate în urma controalelor comune efectuate după 27 iunie 1925, în secţiunile de frontieră A, B, C, D, E, F, G, H, K, L şi după 22 august 1950, în secţiunea de frontieră N, la frontiera de stat româno-ungara din anul 1979. +
Anexa 2ÎNCĂLCĂRILE REGULILOR REGIMULUI FRONTIEREI DE STAT– Foc de arma peste frontiera: incarcatura plecata dintr-o arma de foc care trece pe teritoriul celuilalt stat, indiferent de consecinţele acesteia;– încălcarea spaţiului aerian: trecerea peste linia de frontieră, prin spaţiul aerian, aparatelor de zbor sau altor obiecte zburătoare fără aprobare;– încălcarea de teritoriu: trecerea frontierei de stat de către persoane atît pe uscat, cat şi pe apa, fără aprobare, fapt care prin periculozitatea sa minima faţă de societate nu atrage răspunderea penală;– extinderea de incendiu: extinderea incendiului pe teritoriul celuilalt stat;– provocare de incendiu: acţiunea în urma căreia s-a produs incendiul pe teritoriul celuilalt stat;– distrugerea, deteriorarea semnelor de frontieră: distrugerea, deteriorarea, replantarea sau mutarea semnelor de frontieră de pe locul de plantare fără aprobare, cu sau fără intenţie;– explozii care produc efecte peste linia de frontieră; suflul exploziei, schije şi aschii care produc pagube şi se pot constata pe teritoriul celuilalt stat;– ofensa: fapte sau expresii jignitoare la adresa celuilalt stat sau a persoanelor care se găsesc pe teritoriul lui ori a intereselor acestora;– convorbiri peste linia de frontieră: discuţii cu alte persoane aflate pe teritoriul celuilalt stat, lîngă linia de frontieră, fără aprobare;– alte încălcări de frontieră: acele fapte neprevăzute în prezenta anexa, dar care periclitează sau vătăma interesele celeilalte părţi contractante.Nu sînt considerate încălcări de frontieră:– rataciri ale persoanelor în urma: pierderii posibilităţii de orientare şi a recunoaşterii locului, adormirii în trenurile internaţionale, consumului de băuturi alcoolice, condiţiilor meteorologice, lipsei facultăţilor mintale, care au drept consecinţa trecerea pe teritoriul celuilalt stat;– ratacirea animalelor: trecerea animalelor domestice şi a pasarilor de casa pe teritoriul celuilalt stat;– trecerea de mijloace plutitoare: trecerea pe teritoriul celuilalt stat a unor mijloace plutitoare, pricinuită de influenţa curentului de apa sau a vantului.––––