între Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova privind cooperarea vamală şi asistenţa administrativă reciprocă pentru prevenirea, investigarea şi combaterea infracţiunilor în domeniul vamal
Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova, denumite în cele ce urmează părţi contractante,dorind sa dezvolte relaţiile de prietenie, inclusiv prin intermediul colaborării în domeniul vamal,luând în considerare faptul ca infracţiunile şi contravenţiile la legislaţia vamală prejudiciază interesele lor economice, fiscale, sociale, culturale şi comerciale,recunoscând importanţa asigurării evaluării exacte a taxelor vamale şi a altor taxe percepute la import şi export şi a aplicării corecte a măsurilor de prohibitie, restrictionare sau control,luând în considerare Convenţia Naţiunilor Unite din 19 decembrie 1988 privind lupta contra traficului ilicit de stupefiante şi substanţe psihotrope şi Convenţia asupra substanţelor psihotrope, 1971,având convingerea ca lupta împotriva infracţiunilor la legislaţia vamală va deveni mai eficienta printr-o strânsă colaborare între administraţiile lor vamale,luând în considerare Acordul de comerţ liber dintre România şi Republica Moldova, încheiat la Bucureşti la 15 februarie 1994,având în vedere instrumentele relevante ale Consiliului de Cooperare Vamală, în special Recomandarea privind asistenţa reciprocă, din 5 decembrie 1953,au convenit următoarele: +
Articolul 1DefiniţiiÎn sensul prezentului acord, se înţelege prin:a) administraţie vamală – în România, Direcţia Generală a Vamilor; în Republica Moldova, Departamentul Controlului Vamal; … b) legislaţie vamală – actele normative în domeniul importului, exportului, tranzitului de mărfuri şi punerii lor sub orice alt regim vamal, inclusiv măsurile de prohibitie, restrictie şi control, adoptate de fiecare parte contractantă; … c) drepturi de import – taxele vamale, taxa pe valoarea adăugată, accizele şi orice alte sume care se cuvin statului la importul de mărfuri; … d) drepturi de export – taxele vamale şi orice alte sume care se cuvin statului la exportul de mărfuri; … e) autoritatea solicitanta – administraţia vamală a părţii contractante care formulează o cerere de asistenţa în domeniul vamal; … f) autoritatea solicitată – administraţia vamală a părţii contractante care primeşte o cerere de asistenţa în domeniul vamal; … g) infracţiuni sau contravenţii – orice încălcări sau tentative de încălcare a legislaţiei vamale. … +
Articolul 2Domeniul de aplicare a acordului1. Părţile contractante îşi acorda reciproc asistenţa în modul şi în condiţiile stabilite prin prezentul acord, pentru asigurarea aplicării corecte a legislaţiei vamale, în special prin prevenirea, depistarea şi investigarea infracţiunilor şi contravenţiilor la aceasta legislaţie.2. Prevederile prezentului acord se aplică numai în ceea ce priveşte asistenţa vamală şi nu vor prejudicia reglementările existente referitoare la asistenţa reciprocă în domeniul penal. Acestea nu se aplică nici informaţiilor obţinute la cererea autorităţilor judiciare, dacă autorităţile respective nu hotărăsc altfel. +
Articolul 3Asistenţa la cerere1. La cererea autorităţii vamale a unei părţi contractante, autoritatea solicitată comunică acesteia orice informaţie utila pentru a se asigura ca legislaţia vamală este corect aplicată, inclusiv operaţiunile constatate sau planificate care contravin sau ar putea contraveni acestei legislaţii.2. La cererea autorităţii vamale a unei părţi contractante, autoritatea solicitată o informează pe aceasta dacă mărfurile în cauza exportate de pe teritoriul uneia dintre părţile contractante au fost importate pe teritoriul celeilalte părţi contractante, specificand, dacă este cazul, regimul vamal aplicat mărfurilor.3. La cererea autorităţii vamale a unei părţi contractante, autoritatea solicitată ia măsurile necesare pentru asigurarea supravegherii:a) persoanelor fizice sau juridice despre care exista motive temeinice să se creadă ca încalcă sau au încălcat legislaţia vamală; … b) circulaţiei mărfurilor semnalate ca pot conduce la comiterea unor infracţiuni sau contravenţii la legislaţia vamală; … c) mijloacelor de transport despre care exista motive temeinice să se creadă ca au fost, sunt sau pot fi folosite pentru comiterea de infracţiuni la legislaţia vamală. … +
Articolul 4Asistenţa spontanaPărţile contractante îşi acorda reciproc asistenţa, din proprie iniţiativă, în domeniile ce ţin de competenţa lor, dacă ele considera ca acest lucru este necesar în vederea aplicării corecte a legislaţiei vamale, îndeosebi când obţin informaţii referitoare la:a) operaţiuni care au contravenit, contravin sau ar contraveni legislaţiei vamale a părţilor contractante sau care pot interesa părţile contractante; … b) mijloace şi metode noi folosite în realizarea acestor operaţiuni; … c) mărfuri cunoscute ca pot face obiectul unor contravenţii sau infracţiuni grave la legislaţia vamală. … +
Articolul 5Comunicare/NotificareLa cererea autorităţii vamale a unei părţi contractante, autoritatea solicitată ia, în conformitate cu legislaţia sa, toate măsurile necesare în scopul:a) comunicării oricărui document necesar; … b) notificării oricărei hotărâri care intră în domeniul de aplicare a prezentului acord, unui destinatar, rezident sau stabilit pe teritoriul sau. … +
Articolul 6Forma şi conţinutul cererilor de asistenţa1. Cererile formulate în conformitate cu prezentul acord sunt adresate în scris. Documentele necesare răspunsului la aceste cereri însoţesc cererea respectiva. În cazul unor urgente pot fi acceptate cereri verbale, dar acestea trebuie confirmate imediat în scris.2. Cererile prezentate în conformitate cu paragraful 1 al prezentului articol conţin următoarele informaţii:a) autoritatea vamală care face cererea; … b) măsura solicitată; … c) obiectul şi motivul cererii; … d) legile, reglementările şi alte dispoziţii legale aplicabile; … e) indicaţii cat mai exacte şi cuprinzatoare despre persoanele fizice sau juridice care constituie obiectul investigatiilor. … 3. Dacă o cerere nu îndeplineşte condiţiile de forma, poate fi cerută corectarea sau completarea ei. +
Articolul 7Soluţionarea cererilor1. În scopul soluţionării cererii de asistenţa, autoritatea solicitată sau, când aceasta nu poate acţiona singura, departamentul administrativ căruia i-a fost adresată cererea de către aceasta autoritate procedează, în cadrul competentelor şi posibilităţilor, ca şi cum ar acţiona pe cont propriu sau la cererea altor autorităţi ale aceleiaşi părţi contractante, prin furnizarea informaţiilor pe care le deţine deja, efectuand sau dispunând efectuarea cercetărilor adecvate.2. Cererile de asistenţa sunt soluţionate în conformitate cu legile şi reglementările interne ale părţii contractante solicitate.3. Funcţionarii unei părţi contractante pot, cu acordul celeilalte părţi contractante, să fie prezenţi la investigaţiile efectuate pe teritoriul acesteia din urma. +
Articolul 8Forma de comunicare a informaţiilor1. Autoritatea solicitată comunică rezultatele investigatiilor autorităţii solicitante, sub forma de documente, rapoarte şi texte similare.2. Documentele prevăzute la paragraful 1 pot fi înlocuite cu informaţii transmise prin reţeaua de calculatoare, sub orice formă şi în acelaşi scop. +
Articolul 9Derogări de la obligaţia de a acorda asistenţa1. Părţile contractante pot refuza acordarea asistenţei prevăzute în prezentul acord, în cazul în care o astfel de asistenţa încalcă un secret industrial, comercial sau profesional ori este susceptibilă de a prejudicia ordinea publică sau securitatea celeilalte părţi contractante.2. Dacă autoritatea vamală a unei părţi contractante cere o asistenţa pe care ea însăşi nu ar putea sa o acorde dacă i-ar fi cerută, ea atrage atenţia în cererea ei asupra acestui fapt. În acest caz autoritatea solicitată hotărăşte asupra modului de soluţionare a unei astfel de cereri.3. Dacă asistenţa este retrasă sau refuzată, hotărârea şi motivele trebuie notificate imediat autorităţii solicitante. +
Articolul 10Obligaţia de a respecta secretul informaţiilor1. Orice informaţie comunicată sub orice formă, în conformitate cu prezentul acord, are caracter confidenţial. Ea reprezintă un secret oficial şi beneficiază de protecţia acordată prin legile aplicabile în domeniul respectiv de către partea contractantă care a primit-o.2. Datele personale nu sunt transmise atunci când exista motive temeinice să se creadă ca transmiterea sau folosirea acestora ar fi contrară principiilor legale de baza ale uneia dintre părţile contractante şi, în special, dacă persoana respectiva ar fi prejudiciata în mod nejustificat. La cerere, partea contractantă solicitanta va informa partea contractantă solicitată despre utilizarea informaţiilor transmise şi despre rezultatele obţinute.3. Datele personale pot fi transmise numai autorităţilor vamale şi, în cazul în care ele sunt necesare unei urmăriri penale, parchetelor şi autorităţilor judiciare. Orice persoană sau autoritate poate obţine astfel de informaţii numai în baza aprobării prealabile a autorităţii solicitate.4. Partea solicitată verifica exactitatea informatiei. Dacă se constată că informaţia furnizată a fost inexactă sau trebuie distrusa, partea contractantă solicitanta este informată imediat. +
Articolul 11Folosirea informaţiilor1. Informaţiile obţinute pot fi folosite numai în scopul aplicării prezentului acord, iar oricare dintre părţile contractante nu le poate folosi în alte scopuri decât cu acordul prealabil scris al autorităţii care a furnizat informaţiile, ele fiind, de altfel, supuse restrictiilor impuse de aceasta autoritate. Aceste prevederi nu se aplică informaţiilor referitoare la infracţiunile legate de stupefiante şi substanţe psihotrope. Aceste informaţii pot fi transmise celorlalte autorităţi direct implicate în lupta împotriva traficului ilicit de stupefiante, în limitele art. 2.2. Paragraful 1 al acestui articol nu împiedica folosirea informaţiilor în acţiuni judiciare sau administrative iniţiate în urma nerespectării legislaţiei vamale.3. Părţile contractante pot folosi drept probe informaţii cum ar fi rapoarte, mărturii şi orice alte informaţii şi documente obţinute în conformitate cu prevederile prezentului acord. +
Articolul 12Experţi şi martoriO persoana oficială a autorităţii solicitate poate fi autorizata sa compara, în limitele autorizării acordate, ca expert sau martor în procese judiciare sau administrative angajate în domeniile la care se referă prezentul acord, în jurisdicţia altei părţi contractante şi să prezinte obiectele, documentele sau copiile certificate de pe acestea, ce pot fi necesare procedurii. Cererea pentru o astfel de acţiune trebuie să indice cu precizie în ce problema, cu ce titlu şi în ce calitate va fi audiată persoana oficială. +
Articolul 13Cheltuieli de asistenţa1. Părţile contractante renunţa la toate pretenţiile de rambursare a cheltuielilor rezultate din aplicarea prezentului acord, cu excepţia, dacă este cazul, a indemnizaţiilor pentru experţi şi martori, cat şi pentru interpreţi care nu aparţin serviciilor publice.2. Dacă pentru executarea solicitării sunt sau pot fi necesare cheltuieli de natura substantiala şi extraordinară, părţile contractante se vor consulta pentru a stabili termenul şi condiţiile în care va fi rezolvată cererea, ca şi modalitatea în care vor fi suportate costurile. +
Articolul 14Aplicare1. Aplicarea prevederilor prezentului acord revine administraţiilor vamale ale părţilor contractante. Ele decid asupra tuturor măsurilor şi dispoziţiilor practice, necesare pentru aplicarea sa, ţinându-se seama de reglementările în vigoare în domeniul protejării datelor.2. Părţile contractante se consulta şi se informează reciproc asupra modalităţilor detaliate de aplicare care sunt adoptate în conformitate cu prevederile prezentului articol. +
Articolul 15Cooperarea pentru simplificarea procedurilor vamale1. Administraţiile vamale ale celor două părţi contractante se vor consulta în vederea simplificarii controlului vamal al mărfurilor şi călătorilor, precum şi al mijloacelor de transport.2. Părţile contractante pot adopta măsuri de simplificare a formalităţilor vamale la frontiera, în vederea desfăşurării operative şi eficiente a acestora.3. În acest sens, pot fi organizate activităţi de efectuare a controlului în comun, cu participarea tuturor autorităţilor şi instituţiilor care îşi desfăşoară activitatea în punctele de frontieră.4. Administraţiile vamale ale părţilor contractante îşi acorda asistenţa în domeniile pregătirii profesionale, ştiinţifice şi tehnice a personalului, precum şi ale schimbului de experţi şi informaţii privind pregătirea profesională. +
Articolul 16Soluţionarea diferendelorOrice diferend privitor la interpretarea sau aplicarea prezentului acord va fi soluţionat prin negocieri directe între administraţiile vamale ale părţilor contractante.În cazul în care administraţiile vamale nu vor ajunge la o înţelegere, diferendul va fi rezolvat pe cale amiabila între organele ierarhic superioare.Părţile contractante sunt de acord ca administraţiile lor vamale:a) sa comunice direct în scopul soluţionării problemelor apărute din aplicarea prezentului acord; şi … b) sa elaboreze, în urma consultărilor, orice directiva administrativă pentru îndeplinirea prevederilor prezentului acord. … +
Articolul 17Dispoziţii finale1. Prezentul acord va intră în vigoare după 30 de zile de la data primirii ultimei comunicări prin care părţile contractante se informează reciproc, pe cai diplomatice, în legătură cu îndeplinirea procedurilor legale interne necesare intrării în vigoare a acestuia.2. Acordul se încheie pe o perioadă de 5 ani şi se prelungeşte automat pe noi perioade de câte un an, dacă nici una dintre părţile contractante nu îl denunta.3. Părţile se întâlnesc pentru a revizui prezentul acord, la cerere sau la expirarea termenului de 5 ani de la data intrării în vigoare a acestuia.4. Orice parte contractantă poate denunta acordul printr-o comunicare scrisă transmisă celeilalte părţi contractante pe cai diplomatice.Acordul îşi încetează valabilitatea după expirarea a trei luni de la data primirii notei de denunţare de către una dintre părţile contractante. Procedurile în curs de derulare în momentul denunţării vor fi încheiate conform dispoziţiilor prezentului acord.Încheiat la Bucureşti la 24 aprilie 2000, în doua exemplare originale, ambele texte având aceeaşi valabilitate.Pentru Guvernul României,Nini Sapunaru,directorul general alDirecţiei Generale a VamilorPentru GuvernulRepublicii Moldova,Andrei Stratan,directorul general alDepartamentuluiControlului Vamal––