Notă …
Ratificat prin Legea nr. 241 din 6 decembrie 2017, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 981 din 11 decembrie 2017.Guvernul României și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei, denumite în continuare „părți“,în scopul dezvoltării unei cooperări bilaterale de lungă durată, în spiritul încrederii și respectului reciproc și având în vedere interesele ambelor părți,luând în considerare prevederile Acordului dintre statele părți la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, denumit în continuare „NATO SOFA“,având în vedere prevederile Acordului dintre statele părți la Tratatul Atlanticului de Nord și celelalte state participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul forțelor lor, semnat la Bruxelles la 19 iunie 1995, denumit în continuare „PfP NATO SOFA“,ținând seama de prevederile Acordului dintre Guvernul României și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei privind colaborarea în domeniul transportului feroviar, semnat la Kiev la 21 octombrie 2003, denumit în continuare „Acordul privind transportul feroviar“,bazându-se pe obiective comune și pe principiile suveranității, neamestecului în afacerile interne ale statelor părților și al soluționării diferendelor pe cale pașnică,exprimându-și interesul de a reglementa cooperarea în domeniul transporturilor militare,au convenit următoarele: +
Articolul 1ScopulScopul prezentului acord este de a crea cadrul juridic necesar cooperării în domeniul transporturilor militare între Guvernul României și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei. +
Articolul 2DefinițiiÎn scopul prezentului acord, termenii enumerați mai jos au următorul înțeles:a)„transport militar“ înseamnă transportul încărcăturii militare sau al personalului militar prin teritoriile României și Ucrainei; … b)„autoritățile de transport militar“ înseamnă autoritățile statelor părților care au atribuții privind organizarea, coordonarea și planificarea transporturilor militare necesare pentru forțele armate, alte structuri militare și instituții de aplicare a legii ale statelor părților; … c)„autoritățile de transport“ înseamnă autoritățile statului uneia dintre părți care, în limitele competenței lor, administrează infrastructura de transport rutier, feroviar, aerian, maritim și fluvial, inclusiv coordonarea sistemului de control al traficului și de monitorizare a siguranței traficului; … d)„autoritățile competente“ înseamnă autoritățile statului uneia dintre părți sau entitățile care, conform competențelor, emit autorizații privind transportul militar prin România sau Ucraina, potrivit legislației din statul părții prin al cărui teritoriu se realizează transportul; … e)„personal“ înseamnă personalul militar neînarmat și personalul civil angajat însoțitor, aparținând uneia dintre părți; … f)„încărcătură militară“ înseamnă muniție, echipament militar și material tehnic, mijloace logistice, provizii, bunuri, combustibil, piese de schimb, aparatură și componente și orice alt suport material, precum și bunuri și echipament aparținând contractorilor ce sprijină activitatea zilnică a personalului; … g)„tranzit“ înseamnă transportul rutier, feroviar, aerian, maritim și fluvial al încărcăturii militare și/sau al personalului pe teritoriul României sau al Ucrainei, fără îmbarcarea sau debarcarea personalului militar pe teritoriul statului părții respective, începutul sau sfârșitul traseului fiind pe teritoriul statului celeilalte părți. Încărcarea sau descărcarea materialului militar aflat în tranzit poate fi efectuată doar cu respectarea condițiilor menționate la articolul 9 al prezentului acord; … h)„gardă militară“ înseamnă forțele armate desemnate de către fiecare parte pentru însoțirea și paza încărcăturii militare și a personalului, pe teritoriul statului prin care este efectuat transportul; … i)„gardă înarmată“ înseamnă efectivul însoțitor înarmat, altul decât cel al forțelor armate, desemnat de către fiecare parte pentru însoțirea și paza încărcăturii militare și a personalului, pe timpul transportului, pe teritoriul statului prin care este efectuat transportul; … j)„operatori de transport“ înseamnă persoane fizice sau persoane juridice care desfășoară activități de transport în baza unor contracte și sunt înregistrate și/sau certificate în conformitate cu legislația în vigoare a statului părții în cauză; … k)„contract de transport“ înseamnă un contract potrivit căruia un operator de transport se angajează să transporte material militar și/sau personal la locul de destinație, pentru o taxă prestabilită; … l)„autorizație specială de transport“ este documentul eliberat de către autoritățile competente în conformitate cu legislația statului părții interesate, în baza căruia poate fi efectuat transportul încărcăturii care depășește masa și/sau dimensiunile maxime admise. Autorizația specială de transport va stabili condițiile și ruta prin care se permite transportul unei astfel de încărcături în condiții de siguranță. … +
Articolul 3Domeniul de aplicare(1)Acest acord stabilește cadrul, termenii și condițiile, procedura generală și aranjamentele pentru transportul militar prin teritoriile statelor celor două părți pe căi rutiere, ferate, aeriene, fluviale și/sau căi de comunicație maritimă și definește punctele de trecere a frontierei de stat și condițiile de trecere a frontierei de stat, astfel:a)din Ucraina în România sau în tranzit pe teritoriul României; … b)din România în Ucraina sau în tranzit pe teritoriul Ucrainei, ca o modalitate de sprijinire a operațiunilor internaționale, de menținere/restabilire a păcii, a exercițiilor militare comune și a altor activități de cooperare militară internațională în cadrul acordurilor internaționale la care România și Ucraina sunt părți. … (2)Orice transport militar va putea fi efectuat doar după obținerea autorizațiilor necesare de la autoritățile competente, eliberate în conformitate cu legislația statului părții interesate. +
Articolul 4Autoritățile responsabile pentru transport militarPentru implementarea prevederilor prezentului acord și în vederea planificării, organizării, coordonării și desfășurării cooperării în domeniul transporturilor militare, părțile desemnează următoarele autorități competente:a)în România:Ministerul Apărării Naționale al României, pentru transporturile militare efectuate în interesul ministerelor apărării ale celor două părți – prin Centrul de Coordonare a Mișcării;Ministerul Afacerilor Interne al României, pentru transporturile militare efectuate în interesul organelor de aplicare a legii; … b)în Ucraina:Ministerul Apărării al Ucrainei, pentru transportul militar efectuat în interesul ministerelor apărării ale celor două părți – prin Direcția Centrală de Transporturi Militare, Logistică din cadrul Forțelor Armate ale Ucrainei;Ministerul Afacerilor Interne al Ucrainei, pentru transporturile militare efectuate în interesul altor structuri militare și organe de aplicare a legii ale părților – prin divizia de transporturi militare și speciale, Direcția Centrală Convoaie a Gărzii Naționale a Ucrainei. … +
Articolul 5Organizarea(1)Organizarea și realizarea transportului militar pe teritoriile statelor părților, inclusiv trecerea frontierei de stat, se vor face în conformitate cu acordurile internaționale la care statele părților sunt părți, precum și în conformitate cu legislația națională relevantă.(2)În vederea punerii în aplicare în mod corespunzător a prevederilor prezentului acord, ministerele părților, prevăzute la articolul 4 al Acordului, pot încheia înțelegeri suplimentare, în conformitate cu legislația națională a statelor părților.(3)Părțile împuternicesc autoritățile de transport militar:a)să asigure interacțiunea cu autoritățile de transport și operatorii de transport, în scopul achiziționării serviciilor de transport; … b)să mențină cooperarea continuă, utilizând mijloacele de comunicație existente, pentru rezolvarea eficientă a problemelor legate de transportul militar. … (4)Părțile se vor informa reciproc în cazul unor modificări în legislația națională a statelor lor, care pot afecta organizarea și implementarea eficientă a transportului militar. +
Articolul 6Planificarea și implementarea(1)Planificarea, organizarea și coordonarea transportului militar vor fi realizate de către autoritățile de transport militar.(2)Solicitările de planificare a transporturilor militare vor fi remise de autoritățile de transport militar către organismele competente, însărcinate cu implementarea acestora pe teritoriul României, respectiv al Ucrainei, numai după ce problemele de organizare în legătură cu transporturile respective vor fi discutate și convenite de către autoritățile de transport militar ale statelor părților.(3)Orice solicitare de planificare a transportului militar sau de tranzitare a teritoriului unuia dintre statele părților, precum și soluțiile la orice probleme privind asigurarea de transport, garda militară sau înarmată vor fi înaintate în scris, prin fax, telex sau e-mail, autorităților de transport militar, cu cel puțin 60 de zile lucrătoare înainte de data efectivă a transportului. Autoritățile de transport militar se vor notifica reciproc cât mai curând posibil după intrarea în vigoare a acestui acord cu privire la punctele de contact.(4)Planificarea transportului militar sau a tranzitului prin teritoriul unuia dintre statele părților se va face sub rezerva aprobării de către autoritățile competente. Încărcătura militară și personalul vor fi transportate pe teritoriul statelor părților în vagoane, vehicule sau compartimente navale separate.(5)Anularea sau orice modificare a solicitării privind garda militară sau înarmată a transporturilor militare se face în scris, prin fax, telex sau e-mail, de către autoritățile de transport militar, cu cel puțin 7 zile lucrătoare înainte de data programată a transportului.(6)Confirmarea planului de transport de către partea primitoare se va face în scris, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de data efectivă a transportului. Confirmarea trebuie să includă date privind natura transportului, procedura de implementare, autorizarea rutei pentru transporturile militare care depășesc masa și/sau dimensiunile maxime admise, precum și orice alte informații necesare.(7)Autoritățile de transport militar trimițătoare vor informa în scris, prin fax, telex sau e-mail, autoritățile de transport militar primitoare, precum și orice alte autorități de transport competente din statele celor două părți, cu privire la data și ora sosirii încărcăturii militare și a personalului în stațiile de cale ferată sau la punctele de trecere a frontierei de stat, cu cel puțin 3 zile înainte.(8)Forma, conținutul și modul de utilizare a documentelor de transport sunt prevăzute în acordurile internaționale în domeniul respectiv la care părțile sunt parte; cerințele referitoare la conținutul și forma informațiilor ce se transmit se stabilesc de către ministerele părților menționate în articolul 4 al acestui acord.(9)Părțile vor asigura în mod gratuit, pe bază de reciprocitate, schimbul de informații.(10)În scopul punerii în aplicare a prevederilor Acordului, părțile vor face schimb numai de informații neclasificate, cu excepția cazului în care un transport militar impune schimbul de informații clasificate. Schimbul de informații clasificate se va face în baza acordului bilateral relevant.(11)Dacă este necesar, trecerea frontierei de către încărcătura militară și/sau de către personal va fi tratată „cu prioritate“, în conformitate cu legislația națională a statelor părților, dacă acest fapt nu contravine obligațiilor internaționale asumate de părți.(12)Fiecare parte se angajează să nu transporte arme nucleare, biologice, chimice sau orice alt tip de arme de distrugere în masă pe teritoriul statului celeilalte părți.(13)Lista cu materialele militare interzise pentru transport pe teritoriul României și Ucrainei va fi stabilită în conformitate cu legislația națională a statelor părților. Părțile vor schimba informații cu privire la lista cu materialele interzise pentru transport cât mai curând posibil după intrarea în vigoare a prezentului acord.(14)Fiecare dintre părți se angajează să efectueze transporturi militare doar în scopurile prevăzute în prezentul acord.(15)Membrii personalului fiecărei părți vor respecta suveranitatea și legile statului primitor, nu se vor amesteca în treburile interne ale acestuia și se vor abține de la orice activitate care contravine prezentului acord.(16)Pe durata transportului pe teritoriile statelor părților, membrii personalului vor respecta reglementările de sănătate publică. Fiecare parte va asigura prevenirea și neproliferarea bolilor contagioase în rândurile membrilor personalului, în timpul transportului sau tranzitului pe teritoriile statelor părților.(17)Tranzitul încărcăturii și al personalului pe teritoriul României nu va depăși 5 zile, iar prin teritoriul Ucrainei 10 zile, fără a lua în calcul perioada necesară transbordării încărcăturii la punctele de trecere a frontierei de stat, conform articolului 9 al prezentului acord.(18)Anterior intrării pe teritoriul statului uneia dintre părți, va fi obținută autorizarea din partea autorităților competente cu privire la masa și/sau dimensiunile maxime admise pe itinerarul de parcurs.(19)Cererea pentru obținerea autorizației privind masa și/sau dimensiunile maxime admise pe itinerarul de parcurs se va depune de către autoritățile militare de transport la autoritățile competente cu cel puțin 60 de zile înaintea transportului efectiv.(20)Transporturile care depășesc masele și sau dimensiunile maxime admise se vor face în baza unei autorizații speciale de transport obținute în conformitate cu legislația fiecărui stat al părților. +
Articolul 7Planul de transport(1)La activitățile militare comune de cooperare desfășurate pe teritoriile statelor părților, partea primitoare, prin ministerul de resort, va colabora cu partea trimițătoare în vederea redactării planului de transport pentru deplasarea încărcăturii și a personalului înspre/dinspre zonele de dislocare, precum și pentru transportul lor în interiorul zonelor de desfășurare a activităților menționate.(2)Cerințele privind conținutul și forma planului de transport se vor stabili prin acordul reciproc al autorităților de transport militar, în timpul pregătirii activității. +
Articolul 8Punctele de trecere a frontierei de stat și condițiile în care se desfășoară trecerea frontierei de stat(1)În vederea efectuării transporturilor peste frontiera de stat a României și a Ucrainei se vor folosi:a)pentru transporturile militare efectuate pe căile rutiere, punctele de trecere a frontierei Halmeu-Diacovo și Siret-Porubnoe; … b)pentru transporturile militare efectuate pe căile feroviare, stațiile de cale ferată Halmeu-Diacovo, Vicșani-Vadul Siret; … c)punctele de trecere a frontierei maritime portul special Oktiabrsk, portul maritim comercial Ust-Dunaisk, portul maritim comercial Odesa. … (2)Pentru optimizarea itinerarului de tranzit, încărcătura militară și/sau personalul vor putea fi transportate și prin alte puncte de trecere a frontierei de stat ale părților, deschise traficului internațional și transporturilor militare. În acest caz, partea trimițătoare, prin cererea de facilitare a transportului militar, va notifica părții primitoare punctul de trecere a frontierei de stat prin care intenționează să efectueze transportul încărcăturii militare și/sau al personalului, cu cel puțin 48 de ore înainte.(3)Verificarea efectuată la frontiera de stat și controlul vamal la punctul de trecere a frontierei de stat se vor efectua în conformitate cu procedurile vamale și de trecere a frontierei ale statelor părților.(4)Intrarea personalului se va face în baza documentelor și în conformitate cu cerințele prevăzute de legislația statelor părților. +
Articolul 9Transbordarea și schimbarea boghiurilor(1)Transbordarea încărcăturii și schimbarea boghiurilor între ecartamentul de 1435 mm și cel de 1520 mm și viceversa se efectuează în conformitate cu Acordul privind transportul feroviar.(2)În timpul transportului militar pe cale ferată, transbordarea încărcăturii se va efectua în următoarele stații de cale ferată:Dornești și Halmeu – pentru România;Vadul Siret, Mukacheve, Batiovo – pentru Ucraina.(3)În timpul transportului militar pe cale ferată, schimbarea boghiurilor se va efectua în următoarele stații de cale ferată:Vicșani – pentru România;Vadul Siret și Yesen – pentru Ucraina. +
Articolul 10Paza transporturilor militare(1)Paza se realizează după cum urmează:a)pentru transportul în România, garda militară va fi asigurată de partea română, începând de la stațiile de cale ferată Halmeu și Vicșani, pentru transporturile militare efectuate pe căile de comunicație feroviare, și de la punctele de trecere a frontierei Halmeu și Siret, pentru transporturile militare efectuate pe căile de comunicație rutiere; … b)pentru transportul în Ucraina, garda militară va fi asigurată de partea ucraineană, începând de la stațiile de cale ferată Diacovo și Vadul Siret, pentru transporturile militare efectuate pe căile ferate, și de la punctele de trecere a frontierei Diacovo și Porubnoe, pentru transporturile militare efectuate pe căile de comunicații rutiere; la punctele de trecere a frontierei maritime portul special Oktiabrsk, portul maritim comercial Ust-Dunaisk, portul maritim comercial Odesa. … (2)Garda înarmată va fi asigurată pentru transporturile militare feroviare și rutiere de pe teritoriul statului uneia dintre părți la solicitarea celeilalte părți sau dacă aceasta este impusă de prevederile legislației statului părții primitoare.(3)Stabilirea efectivului gărzii și a echipamentului acesteia se face de către fiecare parte tranzitată, conform legislației în vigoare a statelor părților.(4)Sprijinul logistic pentru garda care efectuează paza transportului militar în desfășurare se asigură de către autoritățile de transport militar ale fiecărei părți.(5)Fiecare parte va asigura securitatea personalului și siguranța încărcăturii militare transportate pe teritoriul statului fiecăreia dintre părți. +
Articolul 11Răspunderea(1)Orice cerere de acoperire a daunelor rezultate ca urmare a aplicării prezentului acord se va soluționa în conformitate cu prevederile relevante din NATO SOFA și PfP NATO SOFA.(2)Partea trimițătoare poartă întreaga răspundere pentru daunele cauzate ca urmare a împachetării defectuoase sau neasigurării încărcăturii militare sau pentru daunele cauzate de reacții fizice sau chimice ale încărcăturii ca urmare a condițiilor de transport sau pentru daunele rezultate din nerespectarea cerințelor din autorizația specială de transport.(3)În cazul producerii unor prejudicii în legătură cu transportul militar, investigarea se va face de către autoritățile competente ale statului pe al cărui teritoriu s-au produs daunele, potrivit normelor naționale și internaționale. +
Articolul 12Transportul materialelor periculoaseTransportul armamentului, muniției, al materialelor explozive și periculoase se va face cu respectarea prevederilor referitoare la transportul materialelor periculoase din legislația statelor părților și din acordurile internaționale la care acestea sunt părți. +
Articolul 13Rearanjarea încărcăturii militare(1)În cazul în care, pe timpul transportului terestru prin teritoriul statului uneia dintre părți, apar situații care impun rearanjarea încărcăturii militare, reparația mijloacelor de transport sau transbordarea mărfurilor militare pe alte mijloace de transport sau apar alte împrejurări din cauza cărora nu se mai poate continua deplasarea, întregul transport va fi oprit până la eliminarea completă a cauzei întreruperii.(2)Dacă este necesar, operațiunile de rearanjare a încărcăturii militare, de reparare a mijloacelor de transport, de transbordare a încărcăturii militare pe alte mijloace de transport și alte operațiuni se realizează pe baza înțelegerii între autoritățile de transport militar și autoritățile competente de transport ale ambelor părți. Aceste înțelegeri vor menționa timpul necesar pentru efectuarea remedierilor (reluarea transportului).(3)Plata pentru mijloacele de transport staționate din cauzele menționate la alineatul (1) al acestui articol se va face potrivit înțelegerilor existente între cele două părți.(4)În cazul producerii unor evenimente deosebite în timpul efectuării transporturilor militare, autoritatea de transport a părții pe teritoriul statului căreia s-a produs evenimentul deosebit asigură paza încărcăturii militare și informează autoritatea de transport militar a celeilalte părți cu privire la eveniment și, dacă este necesar, îi solicită acesteia să participe la înlăturarea urmărilor acestuia.(5)În cazul unor defecțiuni tehnice la vehiculul de transport militar care duc la oprirea transportului, descărcarea sau încărcarea încărcăturii militare sau debarcarea sau îmbarcarea personalului se va face cu consimțământul prealabil al autorităților militare de transport ale statului tranzitat.(6)În cazul producerii unui incident sau accident aviatic în timpul transportului militar pe calea aerului, aeronava implicată va primi asistență conform reglementărilor internaționale aplicabile, inclusiv prin punerea la dispoziție, dacă este cazul, a unui aeroport în vederea aterizării de urgență. În cazul unei aterizări de urgență, încărcătura și personalul militar vor fi supuse controlului vamal și de frontieră. +
Articolul 14Aspecte financiare(1)Modalitățile de plată pentru transporturile militare, pentru asigurarea pazei cu garda militară/înarmată, precum și pentru alte eventuale cheltuieli vor fi evidențiate în contractele de transport.(2)Furnizarea altor servicii (de logistică, medicale etc.) care nu sunt prevăzute în contractul de transport va fi taxată adițional.(3)În cazul transportului militar pe calea aerului, operatorul de transport aerian răspunde pentru plata taxelor și tarifelor în legătură cu transportul aerian impuse pe teritoriul statelor părților, inclusiv a celor datorate pentru folosirea aeroporturilor și a infrastructurii de navigație. +
Articolul 15Obligații internaționalePrevederile prezentului acord nu vor afecta drepturile și obligațiile statelor părților rezultând din acordurile internaționale la care acestea sunt părți și nici obligațiile care decurg din calitatea României ca membru al Uniunii Europene. +
Articolul 16Competența jurisdicționalăToate chestiunile privind exercitarea jurisdicției asupra personalului părților vor fi gestionate în conformitate cu prevederile relevante din NATO SOFA și PfP NATO SOFA. +
Articolul 17DiferendeOrice diferende privind interpretarea sau aplicarea prezentului acord vor fi soluționate prin consultări și negocieri între părți. +
Articolul 18Dispoziții finale(1)Prezentul acord va intra în vigoare la data primirii ultimei notificări trimise pe canale diplomatice prin care părțile se înștiințează reciproc despre îndeplinirea procedurilor legale interne necesare intrării lui în vigoare.(2)Prezentul acord se încheie pe durată nedeterminată.(3)Prezentul acord poate fi amendat în orice moment, prin încheierea unui protocol între părți. Protocolul va fi parte integrantă din prezentul acord și va intra în vigoare conform alineatului (1) al prezentului articol.(4)Prezentul acord poate fi denunțat oricând de către oricare dintre părți prin trimiterea, pe canale diplomatice, a unei notificări către cealaltă parte despre intenția de a-l denunța. Prezentul acord își va înceta valabilitatea la 6 luni după data primirii respectivei notificări.Semnat la București, la data de 21 aprilie 2016, în două exemplare originale, fiecare în limbile română, ucraineană și engleză, toate textele fiind egal autentice. În cazul unor diferențe de interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru Guvernul României,
Mihnea Ioan Motoc,
ministrul apărării naționale
Pentru Cabinetul de Miniștri al Ucrainei,
Stepan Poltorak,
ministrul apărării