ACORD din 2 aprilie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 29 din 17 ianuarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DELEGE 114 16/06/2010
ActulREFERIT DEMEMORANDUM 31/03/2009
ActulRATIFICAT DELEGE 777 29/12/2001
ActulREFERIT DEDECRET 1120 28/12/2001

privind constituirea grupului de cooperare navala în Marea Neagra



România, Republica Bulgaria, Georgia, Federaţia Rusa, Republica Turcia, Ucraina, denumite în continuare părţi, reafirmand atasamentul lor faţă de scopurile şi principiile prevăzute de Carta Naţiunilor Unite,încredinţate ca dialogul şi cooperarea dintre statele riverane Marii Negre trebuie dezvoltate în continuare,dorind să contribuie la securitatea şi stabilitatea regionala şi sa întărească relaţiile de buna vecinătate,dorind să asigure un cadru pentru cooperarea dintre statele riverane Marii Negre,au convenit după cum urmează: + 
Articolul 1ConstituirePărţile constituie Grupul de cooperare navala în Marea Neagra (BLACKSEAFOR).
 + 
Articolul 2Principii(1) Părţile garantează ca activităţile BLACKSEAFOR sunt în conformitate cu obiectivele şi principiile Cartei Naţiunilor Unite.(2) Activitatea BLACKSEAFOR nu este îndreptată împotriva vreunui stat şi nici nu se intenţionează să se formeze o alianta militară împotriva unui stat sau unui grup de state.(3) Activitatea BLACKSEAFOR contribuie la eforturile destinate intaririi cooperării şi relaţiilor de buna vecinătate între natiuni.(4) BLACKSEAFOR este o înţelegere regionala, de sine stătătoare şi în acelaşi timp transparenta.(5) Prevederile acestui acord nu aduc atingere în nici un fel drepturilor şi obligaţiilor părţilor derivând din alte acorduri internaţionale.(6) Toate deciziile privind BLACKSEAFOR vor fi luate prin consens de către părţi.(7) BLACKSEAFOR, ca o forta la chemare, va fi activata de regula cel puţin o dată pe an.(8) Părţile vor respecta cerinţele de protecţie a mediului şi vor lua toate măsurile posibile pentru a proteja mediul pe timpul activităţii BLACKSEAFOR.
 + 
Articolul 3DefiniţiiÎn acest acord sunt folosiţi anumiti termeni, anumite definiţii şi abrevieri. Lista acestor termeni, definiţii şi abrevieri este prezentată în anexa F.
 + 
Articolul 4Scopuri şi misiuni(1) BLACKSEAFOR este constituită în scopul de a contribui la întărirea în continuare a prieteniei, bunelor relaţii şi a încrederii reciproce între statele riverane Marii Negre, precum şi pentru a întări pacea şi stabilitatea în regiune prin dezvoltarea cooperării şi interoperabilitatii între forţele navale.(2) Misiunile BLACKSEAFOR sunt:a) operaţiuni de căutare şi salvare (SAR);b) operaţiuni de asistenţa umanitara (HA);c) măsuri de lupta contra minelor (MCM);d) operaţiuni de protecţie a mediului;e) vizite de bune oficii;f) orice alte misiuni convenite de toate părţile.(3) BLACKSEAFOR va executa exercitii cu scopul de a îşi spori eficienta şi interoperabilitatea în executarea misiunilor menţionate mai sus.
 + 
Articolul 5Compunere(1) BLACKSEAFOR este compusa numai din elemente navale, fără participarea directa a forţelor aeriene sau a altor categorii de forte ale armatei. Poate fi sprijinita, atunci când şi dacă este necesar, de elemente din cadrul altor categorii de forte armate.(2) Unităţile destinate forţei rămân în bazele lor permanente şi se vor întruni pentru a forma o forta adecvată pentru exercitii şi activităţi de pregătire, în concordanta cu programele stabilite în comun, şi pentru situaţii neprevăzute, atunci când părţile vor decide astfel.(3) BLACKSEAFOR este compusa din minimum 4-6 nave ale părţilor, incluzând o nava de comanda şi control.(4) Principalele clase de nave care vor fi destinate BLACKSEAFOR sunt:a) fregata/distrugator;b) corveta/vedeta de patrulare;c) dragor;d) nave-amfibii;e) nave şi vase auxiliare.(5) În scopul prezentului acord, se stabilesc drapelul şi emblema BLACKSEAFOR. Descrierea şi imaginea drapelului şi emblemei BLACKSEAFOR sunt prezentate în anexa E.
 + 
Articolul 6Consultarile politico-militare şi luarea deciziilor(1) Luarea deciziilor politice se efectuează prin intalniri ale ministrilor de externe/apărării sau ale reprezentanţilor lor autorizaţi.(2) Intalnirile ministrilor afacerilor externe sau ale ministrilor apărării ori ale reprezentanţilor lor autorizaţi se vor concentra, de regula, asupra subiectelor şi aspectelor politice ale activităţilor BLACKSEAFOR, precum şi asupra întregii îndrumări politice a Comitetului comandantilor marinelor militare din Marea Neagra. Intalnirile ministrilor de externe/apărării pot considera, prin consens, cererile altor state care sunt doritoare şi capabile de a deveni părţi la BLACKSEAFOR. Miniştrii pot insarcina, atunci când este necesar, grupuri ad-hoc subordonate, formate din experţi la nivel înalt ai ministerelor afacerilor externe şi ai ministerelor apărării, pentru a lucra asupra unor probleme specifice.(3) Consultarile politice se efectuează de către reprezentanţi guvernamentali deplin autorizaţi ai părţilor. Consultarile militare la nivel înalt se efectuează de către şefii statelor majore generale sau de către reprezentanţi ai acestora.(4) Intalnirile ministrilor, sefilor statelor majore generale sau ale reprezentanţilor acestora au loc, în principiu, anual şi/sau ca răspuns la invitaţia adresată de către una dintre părţi.(5) Comitetul comandantilor marinelor militare din Marea Neagra (BSNC) este înfiinţat ca organ executiv pentru controlul şi îndrumarea generală a desfăşurării, utilizării şi a altor activităţi ale BLACKSEAFOR. Termenii de referinţa (TOR) pentru BSNC sunt prezentaţi în anexa A.
 + 
Articolul 7Desfăşurarea şi utilizarea(1) Se intenţionează ca BLACKSEAFOR să fie utilizata în Marea Neagra şi, dacă este necesar, poate fi desfăşurată şi în alt loc dacă părţile hotărăsc astfel printr-o decizie prin consens.(2) Programul de activare pentru anul următor este aprobat de miniştrii de externe/apărării sau de reprezentanţii lor autorizaţi, la intalnirile acestora sau, în cazul lipsei unei intalniri, prin procedura tacerii.(3) Cererea pentru o activare neplanificata poate fi facuta de către oricare dintre părţi. În asemenea cazuri este necesară o decizie de activare bazată pe consensul părţilor, în scopul activarii BLACKSEAFOR. După luarea deciziei de desfăşurare de către părţi, acestea trebuie să îşi pună contribuţiile la dispoziţia forţei în termenul avansat de către Comandantul grupului de cooperare navala în Marea Neagra (COMBLACKSEAFOR)/Autoritatea de control operational a Grupului de cooperare navala în Marea Neagra (OPBLACKSEAFOR). Participarea cu o anumită unitate la o anumită operaţiune neplanificata este o decizie a fiecărei părţi.(4) BLACKSEAFOR poate fi, de asemenea, disponibilă pentru angajarea în operaţiuni mandatate de ONU sau OSCE. Poate, de asemenea, participa la alte tipuri de activităţi internaţionale conforme cu scopurile şi misiunile sale. Părţile aproba participarea la astfel de activităţi în cadrul BLACKSEAFOR, conform legislaţiei lor naţionale.(5) Părţile care decid sa participe în cadrul BLACKSEAFOR la operaţiuni mandatate de ONU sau OSCE vor îndeplini toate procedurile oficiale cerute de reglementările ONU sau OSCE.(6) Fiecare parte are dreptul de a-şi retrage forţele şi/sau personalul oricând în timpul activarii. Într-un asemenea caz partea care intenţionează să îşi retragă forţele şi/sau personalul trebuie să informeze în prealabil celelalte părţi.
 + 
Articolul 8Comanda şi controlul(1) Părţile păstrează comanda completa asupra navelor atribuite BLACKSEAFOR. În consecinţa, navele pot fi retrase în orice moment pentru interese naţionale, cu condiţia informării celorlalte părţi.(2) BLACKSEAFOR se afla sub comanda operationala (OPCOM) a Comitetului comandantilor marinelor militare din Marea Neagra (BSNC), care este responsabil de întreaga planificare a activităţilor BLACKSEAFOR.(3) BSNC deleagă controlul operational (OPCON) unui ofiţer de stat major care poarta titulatura de OPBLACKSEAFOR şi care este numit de către partea din care provine comandantul BLACKSEAFOR (COMBLACKSEAFOR).(4) În cazul în care COMBLACKSEAFOR este retras de către statul sau pentru orice motiv şi de la orice operaţiune, incluzând operaţiunile mandatate de ONU sau OSCE, controlul operational va reveni reprezentantului următoarei părţi, potrivit principiului rotatiei.(5) Comanda tactica (TACOM) a BLACKSEAFOR este asigurata de comandantul acesteia.(6) Structura de comanda şi programul anual de lucru ilustrativ ale BLACKSEAFOR sunt specificate în anexa D.
 + 
Articolul 9COMBLACKSEAFOR şi statul major(1) COMBLACKSEAFOR este un ofiţer de marina cu gradul de contraamiral sau comandor, aprobat de BSNC, care aparţine părţii nominalizate. Pentru a asigura continuitatea conducerii pentru planificare şi operaţiuni COMBLACKSEAFOR va fi numit, în mod normal, pentru o perioadă de un an. Postul va fi ocupat de către părţile care asigura nave forţei, prin rotaţie, în ordine alfabetica, începând cu depozitarul. COMBLACKSEAFOR va fi direct răspunzător faţă de OPBLACKSEAFOR.(2) COMBLACKSEAFOR are un stat major internaţional. COMBLACKSEAFOR este asistat de un ofiţer de marina ca şef de stat major al BLACKSEAFOR (COS). COSBLACKSEAFOR este, în mod normal, desemnat de către partea care îi succede la conducerea părţii căreia îi aparţine COMBLACKSEAFOR, dacă nu se decide altfel de către părţi. Termenul pentru care este numit este de un an. Cealaltă parte a statului major este compusa, în mod normal, din câte un ofiţer al celorlalte părţi.
 + 
Articolul 10Limba şi documentele(1) Limba de lucru pentru BLACKSEAFOR va fi limba engleza.(2) Toţi termenii de referinţa (TOR), cu excepţia celor pentru BSNC şi Grupul de planificare, sunt elaborati de Grupul de planificare, la cererea BSNC care îi şi aproba.(3) Manualele tactice pregătite de Grupul de planificare şi aprobate de către BSNC sunt folosite pentru planificarea şi executarea exerciţiilor, activităţilor de pregătire şi operaţiunilor. TOR pentru Grupul de planificare sunt prezentaţi în anexa B.
 + 
Articolul 11Securitatea informaţiilor(1) Informaţiile secrete se transmit numai prin canale diplomatice sau prin canalele aprobate de către autorităţile desemnate ale părţilor. Acest gen de informaţii va purta nivelul de clasificare atribuit de partea emitenta.(2) Toate informaţiile secrete schimbate sau emise în legătură cu acest acord vor fi folosite, transmise, stocate, manuite şi protejate în conformitate cu regulile şi reglementările naţionale aplicabile ale părţii primitoare, în funcţie de clasificarea data de partea emitenta.(3) Părţile nu vor comunică informaţii secrete schimbate şi/sau emise în temeiul acestui acord nici unei terţe părţi, fără consimţământul scris al tuturor părţilor.(4) În caz de retragere a oricărei părţi sau după încetarea acestui acord toate informaţiile secrete schimbate şi/sau emise în temeiul acestui acord vor continua să fie protejate, pentru o perioadă declarata de către emitent, în modul şi prin mijloacele stipulate în legislaţia naţionala a fiecărei părţi.
 + 
Articolul 12LogisticaLogistica este, în principiu, o responsabilitate naţionala. Fiecare parte este responsabilă pentru sprijinul logistic al propriilor forte şi mijloace. Părţile organizează şi echipeaza propriile forte şi mijloace în scopul atingerii interoperabilitatii.
 + 
Articolul 13Aspecte legale(1) Statutul forţelor este definit în anexa C.(2) Atunci când BLACKSEAFOR este desfăşurată în afară Marii Negre, statutul forţelor va fi stabilit, de la caz la caz, prin acorduri speciale.
 + 
Articolul 14Aspecte financiare(1) Toate cheltuielile legate de activitatea BLACKSEAFOR vor fi o responsabilitate naţionala, cu excepţia celor care sunt indicate în paragrafele (3)-(6) ale acestui articol.(2) Cheltuielile pentru carburanţi, apa, ulei, hrana şi telefon vor fi plătite de fiecare parte, în conformitate cu acordurile bilaterale existente, dacă exista vreunul, sau conform înţelegerii dintre părţi.(3) Cazarea şi cheltuielile pentru hrana şi pentru ofiţerii de legătură, care în mod normal sunt reprezentanţi ai fiecărui stat, care vor lucra la Comandamentul OPBLACKSEAFOR pe durata activarii, vor fi acoperite de către statul din care provine OPBLACKSEAFOR.(4) Cazarea şi hrana vor fi asigurate gratuit pentru Statul Major al COMBLACKSEAFOR pe timpul desfăşurării activităţii la bordul navei-comandant.(5) Cheltuielile pentru toate activităţile sociale ale COMBLACKSEAFOR şi echipamentul de birou vor fi suportate de către statul care deţine comanda BLACKSEAFOR.(6) Pe timpul vizitelor în porturi partea gazda va acoperi cheltuielile specificate mai jos:a) acostare la chei, la geamandura sau ponton;b) pilotaj, remorcaj şi serviciile conexe;c) colectarea deşeurilor;d) cheiaj, folosirea macaralelor de chei.(7) Termenii plăţilor legate de activitatea BLACKSEAFOR vor fi specificati de Grupul de planificare.
 + 
Articolul 15Soluţionarea disputelor(1) Disputele rezultând din interpretarea sau aplicarea acestui acord vor fi soluţionate prin consultări între părţi, fără recurs la o jurisdicţie exterioară.(2) În cazul în care una dintre părţi constata ca o altă parte nu se conformează prevederilor acestui acord, acea parte are dreptul sa pună problema în discuţia BSNC sau, prin BSNC, sa supună problema autorităţilor competente menţionate la art. VI. Consultarile dintre părţi vor începe la 30 de zile după primirea unei notificări oficiale în scris.
 + 
Articolul 16Ratificarea, depozitarul, intrarea în vigoare şi aplicarea provizorie(1) Acest acord este supus ratificării de către fiecare stat semnatar în conformitate cu procedurile sale legale naţionale.(2) La 30 de zile după ce 4 state semnatare au depus instrumentele lor de ratificare acest acord va intra în vigoare între acestea.(3) Pentru statele semnatare rămase acest acord va intra în vigoare la 30 de zile după depunerea instrumentelor lor de ratificare.(4) Pentru a facilita aplicarea acestui acord prevederile sale vor fi aplicate provizoriu, în scopul pregătirii pentru îndeplinirea misiunilor specificate la art. IV paragraful (2) lit. a)-e). Fără a afecta paragraful (1) al acestui articol, fiecare parte va aplica provizoriu prezentul acord până la limita la care este în conformitate cu legislaţia interna.(5) Instrumentele de ratificare vor fi depozitate la Guvernul Republicii Turcia, denumit în continuare depozitar.(6) Depozitarul va notifica fiecărui stat semnatar despre depunerea fiecărui instrument de ratificare şi intrarea în vigoare a acestui acord.(7) Depozitarul îl va informa pe secretarul general al Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra semnării acestui acord şi va solicita ca acesta să fie înregistrat conform art. 102 din Carta Naţiunilor Unite.
 + 
Articolul 17Amendamente(1) Fiecare parte poate propune, în scris, amendamente la acest acord, în orice moment. Textul fiecărui amendament propus va fi remis depozitarului, care îl va difuza tuturor părţilor pentru analiza.(2) Fiecare amendament la acest acord va fi supus aprobării tuturor părţilor fie prin trimiterea către depozitar a unei notificări, în scris, privind aprobarea, într-o perioadă de 90 de zile de la primirea amendamentului propus, fie prin exprimarea aprobării la intalnirile menţionate în paragraful (1) al art. VI.(3) Orice amendament aprobat în conformitate cu paragraful (2) al acestui articol va fi supus ratificării de către părţi şi va intra în vigoare la 30 de zile după depunerea instrumentelor de ratificare de către părţi.
 + 
Articolul 18Durata, prelungirea şi retragerea(1) Acest acord este valabil pentru o perioadă de 10 ani, cu condiţia ca un număr minim de (4) patru state riverane Marii Negre să fie părţi la acord. Acordul va fi prelungit automat pe noi perioade succesive de câte 10 ani, cu excepţia cazului în care părţile decid altfel.(2) Fiecare parte se poate retrage în orice moment din prezentul acord.(3) Decizia de a se retrage din acest acord va fi comunicată, în scris, depozitarului de către partea respectiva, cu cel puţin 6 luni înainte de data la care se intenţionează retragerea. Depozitarul va informa imediat celelalte părţi despre o astfel de comunicare.(4) Retragerea îşi va produce efectele de la data notificării de către partea respectiva. După expirarea acestei perioade acordul va inceta sa mai fie în vigoare pentru partea care s-a retras din el, dar va continua să îşi producă efectele pentru celelalte părţi, în conformitate cu paragraful (1) al acestui articol.(5) Dacă la data retragerii exista încă probleme financiare sau plângeri decurgând din acest acord, care nu au fost încă soluţionate şi care afectează partea care s-a retras, vor fi considerate a fi în vigoare pentru partea care s-a retras doar prevederile respective ale prezentului acord, până când aceste probleme şi plângeri vor fi definitiv soluţionate.(6) În cazul încetării acestui acord prevederile anexei C rămân în vigoare între părţile implicate până când toate problemele sau plângerile care decurg din aceste prevederi vor fi soluţionate definitiv.
 + 
Articolul 19Participarea statelor terţe la activităţile BLACKSEAFOR(1) BLACKSEAFOR este deschis participării statelor terţe capabile şi doritoare să contribuie în mod constructiv la misiunile sale.(2) După exprimarea dorintei unui anumit stat de a participa la orice activitate a BLACKSEAFOR problema va fi discutata de către autorităţile competente ale părţilor.(3) Decizia privind participarea statelor terţe este luată în conformitate cu art. II paragraful (6) al acestui acord.(4) BSNC poate lua în considerare prin consens cererile altor state de a coopera cu BLACKSEAFOR şi poate, de asemenea, solicita participarea unui/unor stat/state terţ/terţe la orice activitate a BLACKSEAFOR.(5) Modalităţile unei astfel de participari vor fi definite şi convenite între părţi şi statele participante.
 + 
Articolul 20AnexeUrmătoarele anexe constituie parte integrantă a prezentului acord:Anexa A: Termeni de referinţa (TOR) pentru Comitetul comandantilor marinelor militare din Marea Neagra;Anexa B: Termeni de referinţa (TOR) pentru Grupul de planificare;Anexa C: Statutul forţelor;Anexa D: Schema structurii de comanda a BLACKSEAFOR şi programul anual de lucru (ilustrativ);Anexa E: Descrierea şi imaginea drapelului şi emblemei BLACKSEAFOR;Anexa F: Definiţii şi abrevieri.
 + 
Articolul 21TextAcest acord, încheiat într-un exemplar original în limbile română, bulgara, gruzina, rusa, turca, ucraineana şi engleza, toate textele fiind egal autentice, şi semnat la Istanbul la 2 aprilie 2001, va fi păstrat în arhivele depozitarului. Copii certificate de pe acest acord vor fi transmise de către depozitar tuturor părţilor. În caz de divergenţe textul în limba engleza va prevala.
 + 
Anexa ATERMENI DE REFERINŢA (TOR)pentru Comitetul comandantilor marinelor militare din Marea Neagra + 
Articolul 1Introducere(1) Comitetul comandantilor marinelor militare din Marea Neagra (BSNC) este format din comandantii forţelor navale/comandantii flotelor Marii Negre ale părţilor. Statelor lor majore le este permis sa participe la reuniuni.(2) Secretariatul BSNC este înfiinţat pentru a îndeplini îndatoririle administrative legate de reuniunile BSNC.
 + 
Articolul 2ObiectiveRolul BSNC este de a asigura îndrumarea şi supervizarea Grupului de planificare şi COMBLACKSEAFOR, pentru planificarea şi efectuarea activităţilor BLACKSEAFOR în cadrul acestui acord, pentru a discuta şi a lua decizii privind planificarea generală, coordonarea şi executarea activităţilor BLACKSEAFOR.
 + 
Articolul 3Responsabilităţi(1) BSNC va asigura îndrumarea generală în concordanta cu acordul, pentru a permite funcţionarea efectivă a BLACKSEAFOR.(2) BSNC:a) va aproba COMBLACKSEAFOR, şeful de stat major (COS) şi membrii statului major desemnaţi de către părţi;b) va aproba programul operational al BLACKSEAFOR pentru anul curent;c) va asigura întreaga îndrumare necesară procesului de planificare pentru executare şi coordonarea activităţilor BLACKSEAFOR pentru anul următor;d) va coordona şi va organiza activităţile de pregătire necesare pentru echipajele BLACKSEAFOR, în scopul de a atinge nivelul dorit de interoperabilitate;e) va monitoriza progresul cooperării între părţi şi va recomanda posibilele domenii pentru întărirea BLACKSEAFOR, precum şi schimbări ale programului, mecanismului şi structurii;f) va facilita dialogul cu autorităţile civile şi instituţiile părţilor, când este necesar, în scopul de a creşte interesul şi sprijinul public pentru BLACKSEAFOR.(3) Mai mult, BSNC are autoritatea:a) sa aprobe toate planurile şi documentele operationale legate de activităţile BLACKSEAFOR, pregătite de Grupul de planificare;b) sa stabilească standarde pentru pregătirea BLACKSEAFOR;c) sa aprobe şi, dacă este necesar, sa revizuiasca Termenii de referinţa pentru COMBLACKSEAFOR şi COSBLACKSEAFOR;d) sa supervizeze performanţele, pregătirea personalului şi sprijinul pentru BLACKSEAFOR.(4) BSNC va inainta rapoarte către miniştrii de externe/ai apărării şi şefii statelor majore generale ale părţilor anual şi când este necesar. BSNC va trimite rapoarte suplimentare, dacă este necesar, către autorităţile competente ale părţilor.(5) Costurile pentru conferinţe şi alte costuri administrative legate de reuniunile BSNC, cu excepţia costurilor de cazare şi transport, vor fi, în principiu, acoperite de partea gazda.
 + 
Articolul 4Proceduri(1) Partea gazda va asigura preşedinţia BSNC pentru un an.(2) BSNC se întruneşte cel puţin o dată pe an, pe baza principiului rotatiei între părţi, în ordine alfabetica. În consultarile cu părţile partea gazda va coordona agenda, precum şi datele şi locul reuniunii. Prima reuniune a BSNC va avea loc în statul depozitar.(3) Secretariatul pentru reuniunile BSNC va fi asigurat de către partea gazda şi reprezentanţii altor părţi, dacă este necesar.(4) Secretariatul BSNC se va întruni pentru a analiza rezultatele şi a coordona, dacă este necesar, agenda pentru următoarea reuniune, în timp util.(5) Serviciile conexe pentru secretariat şi reuniunile BSNC vor fi asigurate de către partea gazda.(6) BSNC are autoritatea de a înfiinţa grupuri de lucru ad-hoc, dacă este necesar.(7) Îndrumarea generală desfăşurată de către BSNC pentru funcţionarea efectivă şi folosirea BLACKSEAFOR este supusă aprobării conform art. VI paragraful (2) din acord.(8) Observatori la activităţile BLACKSEAFOR pot fi invitaţi, de la caz la caz, de către BSNC.
 + 
Anexa BTERMENI DE REFERINŢA (TOR)pentru Grupul de planificare + 
Articolul 1Introducere(1) Grupul de planificare este subordonat BSNC şi este responsabil pentru elaborarea documentelor necesare funcţionarii BLACKSEAFOR.(2) Preşedinţia Grupului de planificare este asumată de partea gazda.
 + 
Articolul 2Compunere(1) Fiecare parte numeşte pentru fiecare reuniune a Grupului de planificare un reprezentant, însoţit şi consiliat de experţi, după cum este necesar, în funcţie de subiectul şi/sau de agenda reuniunilor Grupului de planificare.(2) Preşedintele Grupului de planificare, dacă este necesar, după consultări cu părţile, poate solicita altă parte sau alte părţi sa conducă intalniri ale subgrupurilor.(3) Grupul de planificare poate forma subgrupuri la care părţile numesc unul sau mai mulţi reprezentanţi.(4) COMBLACKSEAFOR va fi reprezentat la intalnirile Grupului de planificare. Statele participante pot, de asemenea, să fie reprezentate pe timpul reuniunii, dacă se solicita.
 + 
Articolul 3Misiuni şi responsabilităţiGrupul de planificare este responsabil pentru:(1) pregătirea Planului operational anual al BLACKSEAFOR şi supunerea acestuia spre aprobare Comitetului comandantilor marinelor militare din Marea Neagra (BSNC), prin secretariat;(2) elaborarea documentelor necesare referitoare la funcţionarea BLACKSEAFOR, înţelegerile administrative, aspectele financiare şi toate celelalte detalii necesare;(3) analizarea contribuţiei părţilor la formarea unei structuri corespunzătoare a forţei BLACKSEAFOR, în vederea aprobării de către BSNC;(4) finalizarea alocării posturilor statului major către părţi, pentru aprobarea de către BSNC;(5) analizarea rezultatelor activităţilor BLACKSEAFOR şi raportul către BSNC;(6) pregătirea oricăror documente suplimentare considerate necesare de către BSNC.
 + 
Articolul 4Reuniunile(1) Grupul de planificare se întruneşte la astfel de intervale de timp care să îi permită finalizarea lucrărilor atribuite de către BSNC. Ca regula, Grupul de planificare se întruneşte cu 3 zile înaintea fiecărei reuniuni a BSNC în partea gazda.(2) Grupul de planificare se va întruni, de asemenea, şi pentru a răspunde unei cereri specifice a unei părţi, asa cum a fost convenit de către părţi. Partea solicitanta îşi va asuma responsabilitatea pentru gazduirea reuniunii.(3) Costurile administrative legate de reuniunile Grupului de planificare, cu excepţia costurilor de transport şi de cazare, vor fi, în principiu, acoperite de către partea gazda.
 + 
Anexa CSTATUTUL FORŢELOR + 
Articolul 1În aceasta anexa expresiile:a) forta înseamnă componentele, unităţile militare ale unei părţi destinate BLACKSEAFOR, aflate pe teritoriul unei alte părţi în legătură cu îndatoririle lor oficiale legate de misiunile BLACKSEAFOR;b) membrii forţei înseamnă personalul care aparţine forţei;c) componenta civilă înseamnă personalul civil care însoţeşte forta uneia dintre părţi, care este angajata în serviciul acelei părţi, şi care nu sunt apatrizi, nici cetăţeni ai vreunui stat care nu este parte la acord, nici cetăţeni şi nici rezidenţi obisnuiti în statul în care forta este desfăşurată;d) dependent înseamnă soţul sau copilul unui membru al forţei sau al unei componente civile şi care depinde de acesta pentru întreţinere;e) stat trimiţător înseamnă partea căreia îi aparţine forta;f) stat primitor înseamnă partea pe teritoriul căreia forta sau componenta civilă este desfăşurată, în legătură cu operaţiunile BLACKSEAFOR;g) autorităţile militare ale statului trimiţător înseamnă acele autorităţi ale unui stat trimiţător care sunt împuternicite de legislaţia sa naţionala să aplice reglementările militare ale respectivului stat cu privire la membrii forţei sale sau la componenta civilă.
 + 
Articolul 2Este de datoria forţei şi a componentei sale civile şi, prin urmare, şi a membrilor, precum şi a dependentilor lor de a se conformă legii statului primitor şi de a se abţine de la orice activitate neconforma cu spiritul prezentului acord. Este, de asemenea, datoria statului trimiţător sa ia măsurile necesare în acest scop.
 + 
Articolul 3(1) În condiţiile specificate în acest articol şi în concordanta cu reglementările stabilite de statul primitor, referitoare la intrarea şi ieşirea membrilor forţei, aceştia vor fi exceptaţi de la reglementările privind pasaportul şi viza, imigrarea, verificarea, înregistrarea şi controlul străinilor la intrarea sau părăsirea teritoriului statului primitor.(2) Numai următoarele documente vor fi cerute cu privire la membrii forţei:a) carte personală de identitate, emisă de statul care trimite, cuprinzând numele, data naşterii, gradul şi numărul (dacă exista), categoria de forta şi fotografia;b) ordine individuale sau colective de deplasare, în limba statului trimiţător şi în limba engleza, emise de o agenţie competenţa a statului care trimite şi care certifica statutul individual sau al grupului, de membru sau membri ai forţei şi deplasarea ordonată. Statul primitor poate solicita ca ordinul de deplasare să fie certificat de autorităţile sale competente.(3) Membrii componentei civile şi dependentii lor vor trebui să aibă pasaportul şi, dacă este necesar, viza statului care primeşte.(4) Autoritatea competenţa a statului trimiţător va prezenta din timp autorităţilor competente ale statului primitor o lista oficială cuprinzând datele din cărţile personale de identitate şi paşapoarte.(5) Statul care primeşte îşi rezerva dreptul de a refuza intrarea în sau de a cere expulzarea de pe teritoriul sau a persoanelor indezirabile din statul trimiţător. În acest caz statul primitor va informa anticipat autoritatea competentă a statului trimiţător.
 + 
Articolul 4În timpul activităţilor BLACKSEAFOR membrii forţei aflaţi pe teritoriul statului care primeşte vor purta uniforma conform reglementărilor lor naţionale.
 + 
Articolul 5Membrii forţei pot purta arme, cu condiţia să fie autorizaţi de către statul primitor.
 + 
Articolul 6(1) Ca principiu general, autorităţile statului care primeşte vor avea dreptul să îşi exercite jurisdicţia asupra membrilor forţei sau componentei civile şi asupra dependentilor lor, în ceea ce priveşte infracţiunile comise pe teritoriul statului primitor şi sanctionabile conform legii respectivului stat.(2) Autorităţile statului trimiţător vor avea dreptul exclusiv de a exercita jurisdicţia asupra membrilor forţei sale sau asupra componentei civile în legătură cu:a) infracţiuni numai împotriva proprietăţii sau securităţii statului trimiţător sau infracţiuni numai împotriva persoanei ori proprietăţii unui alt membru al forţei sau al componentei civile ori a unui dependent din respectivul stat;b) infracţiuni rezultând din orice act sau omisiune, comise în efectuarea îndatoririlor oficiale.(3) Autorităţile părţilor se vor informa prompt, reciproc, asupra intentiei de a îşi exercită jurisdicţia asupra unui membru al forţei, componente civile sau dependent din statul trimiţător.(4) Ori de câte ori un membru al forţei sau o componenta civilă ori un dependent este pus sub acuzaţie conform jurisdicţiei statului primitor, el/ea este îndreptăţit/indreptatita:a) la un proces prompt şi rapid;b) să fie informat/informată, înaintea procesului, asupra acuzatiei sau acuzatiilor ce i se aduc;c) să fie confruntat/confruntata cu martorii acuzarii;d) să obţină prezenta martorilor care vor depune mărturie în favoarea sa, dacă aceştia se afla sub jurisdicţia statului primitor;e) să aibă reprezentare legală la alegere pentru apărarea sa ori să aibă reprezentare legală gratuita sau din oficiu, potrivit condiţiilor existente la acel moment în statul primitor;f) dacă el/ea considera necesar, sa beneficieze de serviciile unui interpret competent;g) sa comunice cu un reprezentant al Guvernului statului trimiţător şi, când reglementările instanţei o permit, să aibă un reprezentant prezent la proces.(5) Pentru scopurile acestui acord şi fără a încalcă legislaţia statului trimiţător şi a celui primitor, o sentinta de condamnare la moarte nu va fi executată în statul primitor dacă o astfel de pedeapsa nu este aplicabilă în statul trimiţător.
 + 
Articolul 7(1) Fiecare parte renunţa la toate pretenţiile împotriva oricărei alte părţi pentru pagubele cauzate oricărei proprietăţi care aparţine şi care este utilizata de către forţele armate ale acesteia, dacă o astfel de paguba:a) a fost cauzată de un membru al forţei sau de o componenta civilă a celeilalte părţi în executarea îndatoririlor sale în legătură cu operarea BLACKSEAFOR; saub) rezultată din folosirea oricărui vehicul, nava sau aeronava care aparţine celeilalte părţi şi care este folosită de forţele sale armate, cu condiţia ca vehiculul, nava sau aeronava cauzatoare a prejudiciului sa fi fost folosită în legătură cu operarea BLACKSEAFOR sau ca prejudiciul sa fi fost cauzat proprietăţii folosite astfel.(2) Se va renunţa la pretenţiile pentru salvarea maritima ale unei părţi, cu condiţia ca nava sau incarcatura salvata să fie proprietatea uneia dintre părţi şi să fie folosită de către forţele sale armate în legătură cu operarea BLACKSEAFOR.(3) a) În cazul pagubelor cauzate sau rezultate, după cum a fost prevăzut în paragraful (1), unei alte proprietăţi aparţinând unei părţi, problema răspunderii oricărei alte părţi va fi determinata şi valoarea pagubei va fi evaluată, dacă părţile interesate nu convin altfel, de către un singur arbitru ales în concordanta cu alin. b) al acestui paragraf. Arbitrul va decide, de asemenea, asupra oricăror contrapretentii rezultând din acelaşi incident.b) Arbitrul la care se referă subparagraful de mai sus va fi ales, prin acordul părţilor interesate, dintre cetăţenii statului primitor care deţin sau au deţinut înalte funcţii juridice.c) Orice decizie luată de arbitru va fi obligatorie şi definitivă pentru părţi.d) În orice caz fiecare parte renunţa la pretenţiile sale în fiecare situaţie în care prejudiciul este mai mic de 1.000 dolari S.U.A.(4) Pentru pagubele produse în alte condiţii decât cele prevăzute în paragrafele precedente pretenţiile vor fi ridicate în faţa autorităţilor competente ale statului pe al cărui teritoriu s-au produs pagubele.(5) Fiecare parte renunţa la toate pretenţiile împotriva oricărei alte părţi pentru vătămări sau deces suferit de oricare membru al forţei în timp ce se afla în îndeplinirea îndatoririlor lor oficiale.(6) Autorităţile statului trimiţător şi ale celui primitor vor coopera în asigurarea probelor pentru o audiere echitabila şi renunţarea la pretenţiile în privinta cărora părţile sunt interesate.
 + 
Articolul 8Dacă este necesar, când se afla pe teritoriul statului primitor, membrii forţei, componenta civilă şi dependentii lor pot primi îngrijire medicală şi stomatologica, inclusiv spitalizare, în aceleaşi condiţii cu personalul similar al statului care primeşte.
 + 
Articolul 9(1) Cu excepţia unei prevederi contrare exprese în acest acord, membrii unei forte sau ai unei componente civile, precum şi dependentii lor se vor supune legilor şi reglementărilor stabilite de autorităţile vamale ale statului care primeşte.(2) Importul temporar şi reexportarea de echipament, vehicule, materiale, arme, piese de schimb, combustibil şi o cantitate rezonabila de alimente în şi din teritoriul statului care primeşte, în legătură cu activităţile BLACKSEAFOR, vor fi exceptate de taxe şi tarife vamale.
 + 
Anexa D                       STRUCTURA DE COMANDA A BLACKSEAFOR                      ┌────────────────────┐ ┌───────────────────┐                      │ BSNC ├─────┤ Secretariatul BSNC│                      └────────┬───────────┘ └───────────────────┘                               │                      ┌────────┴───────────┐ ┌───────────────────┐                      │ AUTORITATEA OPCON ├─────┤ OFIŢER DE LEGATURA│                      │ OFIŢER DE │ └───────────────────┘                      │ STAT MAJOR │                      └────────┬───────────┘                               │                               │                      ┌────────┴───────────┐ Imbarcati la bordul                      │ COMBLACKSEAFOR │ navei comandant                      └────────┬───────────┘                               │                      ┌────────┴───────────┐                      │ COSBLACKSEAFOR │                      └────────┬───────────┘                               │         ┌────────────┬────────┴──────────┬────────────────┐   ┌─────┴─────┐ ┌────┴────────┐ ┌────────┴────────┐ ┌─────┴────┐   │ OFIŢER │ │ OFIŢER │ │OFIŢER INFORMARE │ │ OFIŢER │   │ OPERAŢII │ │ COMUNICAŢII │ │ PUBLICA │ │LOGISTICA │   └───────────┘ └─────────────┘ └─────────────────┘ └──────────┘                         PROGRAM ANUAL DE LUCRU                             (ILUSTRATIV)     1 IAN 15 FEB 1 APR 15 MAI 1 IUL 15 AUG 1 OCT 15 NOV     ┌───────┬─────────┬─────────┬────────┬──────┬───────┬───────┬─────┐     │ │ │ │ │ │ │ │ │     └───────┴─────────┴─────────┴────────┴──────┴───────┴───────┴─────┘    Intalnirea Grupului ┌──┐      de planificare │ │    (Coordonarea finala) └──┘    COCC ┌─┐                                  └─┘    ACTIVARE ┌──────┐                                      │ │                                      └──────┘    Intalnirea Grupului ┌─┐      de planificare └─┘       (Evaluare)    A II-a intalnire a BSNC ┌─┐ ┌────┐                                                     └─┘ └────┘    Intalnirea Grupului      de planificare ┌─┐    (Program operational) └─┘    Intalnirea BSNC ┌─┐                                                               └─┘
 + 
Anexa E––––* DRAPELUL ŞI EMBLEMA BLACKSEAFOR se găsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 29 din 17 ianuarie 2002, pagina 9.DESCRIEREA ŞI IMAGINEAdrapelului şi emblemei BLACKSEAFOR + 
Articolul 1Descrierea generală(1) Conturul Marii Negre de culoare violet în interiorul unui oval colorat în galben, pozitionat orizontal:a) forma ovala reprezintă simbolul vieţii;b) violetul reflecta culoarea caracteristica a apei Marii Negre;c) culoarea galbena a uscatului simbolizeaza soarele stralucitor.(2) Cele 6 drapele naţionale aflate pe uscat reprezintă cele 6 state care formează BLACKSEAFOR şi sunt situate în jurul ancorelor, în dreptul litoralului la Marea Neagra al ţărilor respective.(3) Doua ancore aurite incrucisate se afla pe suprafaţa marii. Cele doua ancore incrucisate reprezintă cooperarea maritima, iar culoarea lor aurie reprezintă intentiile oneste şi caracterul paşnic al cooperării statelor care nu sunt îndreptate unul împotriva altuia.
 + 
Articolul 2EmblemaEmblema BLACKSEAFOR poate fi folosită pe documentele referitoare la activităţile BLACKSEAFOR.
 + 
Articolul 3Drapelul(1) Culoarea drapelului BLACKSEAFOR care inconjoara emblema va fi alba.(2) Mărimea drapelului va varia în funcţie de locul unde este folosit. Mărimea drapelului BLACKSEAFOR nu va depăşi mărimea drapelelor naţionale, dacă este folosit în acelaşi timp şi loc cu drapelul naţional.(3) Lăţimea drapelului va fi întotdeauna de 66% din lungimea sa.(4) Drapelul BLACKSEAFOR împreună cu drapelele naţionale pot fi folosite de părţi pe timpul activităţilor BLACKSEAFOR.
 + 
Anexa FDEFINIŢII ŞI ABREVIERIActivare – constituirea grupului de nave BLACKSEAFOR într-un port sau pe mare în scopul desfăşurării activităţilor acestuiaPerioada activarii – intervalul de timp planificat de la începerea şi până la încheierea activariiProgramul activarii – evenimentele programate care au fost anterior prevăzute şi desemnate, astfel încât forta să poată fi organizată pentru a funcţiona la capacitatea desemnatăCOMBLACKSEAFOR – comandantul BLACKSEAFORSecret – un termen generic utilizat pentru a indica nivelul de clasificare care trebuie folosit între părţi numai pentru activităţile BLACKSEAFORConsens – consensul va fi înţeles ca semnificand absenta oricărei obiecţii a oricărei părţi la luarea unei deciziiCOSBLACKSEAFOR -şeful Statului Major al BLACKSEAFORExercitii – o manevră militară sau o operaţiune maritima simulata în cadrul misiunilor BLACKSEAFOR, care implica planificare, pregătire şi execuţie şi care este îndeplinită în scopurile pregătirii şi evaluăriiForta – înseamnă componentele, unităţile militare ale unei părţi destinate BLACKSEAFOR, aflate pe teritoriul unei alte părţi în legătură cu îndatoririle lor oficiale legate de misiunile BLACKSEAFORComanda deplina – autoritatea militară şi responsabilitatea unui ofiţer superior de a da ordine subordonaţilor. Acoperă orice aspect al operaţiunilor şi administrării şi exista numai în cadrul categoriilor naţionale de forte armate. Prin urmare, comandantul BLACKSEAFOR nu are comanda deplina asupra forţelor care îi sunt repartizate.Statul Major al OPBLACKSEAFOR – statul major al ofiţerului superior care este responsabil de îndeplinirea sarcinilor Autorităţii de control operational (OPCON) a BLACKSEAFORPartea gazda – partea pe al carei teritoriu se desfăşoară activităţile BLACKSEAFORNivelul de clasificare – nivelul determinat pentru protecţia informaţiilor oficiale sau a problemelor de orice formă, în interesul securităţiiSprijinul logistic – sprijinirea activităţilor cu necesităţile logistice, conform planului logisticInteroperabilitatea – capacitatea sistemelor, unităţilor sau forţelor de a oferi servicii şi de a accepta servicii de la alte sisteme, unităţi sau forte şi de a folosi serviciile astfel schimbate pentru a le face capabile sa opereze împreună în mod eficientObservator – reprezentanţii statelor terţe sau ai organizaţiilor internaţionale, care observa, la invitaţie, activităţile BLACKSEAFOROPBLACKSEAFOR – OPBLACKSEAFOR (Autoritatea de control operational a BLACKSEAFOR) este ofiţerul de stat major în lantul structurii de comanda a BLACKSEAFOR cu un stat major permanent, care este responsabil pentru aducerea la îndeplinire a îndatoririlor unei autorităţi de control operational (OPCON)Operaţiune – o acţiune pentru îndeplinirea misiunilor BLACKSEAFORComanda operationala – autoritatea acordată unui comandant de a repartiza misiuni sau sarcini, de a desfăşura unităţi, de a reordona forţele, de a deţine şi de a delega controlul operational şi/sau tactic în funcţie de necesitaţi. Aceasta nu include responsabilitatea administrativă sau logistica. Poate fi, de asemenea, folosită pentru a identifica forţele repartizate unui comandant.Control operational – autoritatea delegată unui comandant de a directiona forţele repartizate, în asa fel încât comandantul să îşi poată îndeplini misiunile specifice sau sarcinile care de obicei sunt limitate de funcţie, timp sau localizare; de a desfăşura unităţile implicate şi de a retine sau de a repartiza controlul tactic (TACON) al acestor unităţi. Aceasta nu include autoritatea de a desemna îndatoriri separate componentelor unităţilor implicate şi nici nu implica controlul administrativ sau logistic.Documente operationale – documente standard convenite şi manualele folosite ca referinţa pe timpul operaţiunilorProgram operational – serii de operaţiuni conexate ce urmează să fie desfăşurate simultan sau succesivPrincipiul rotatiei – principiul care reglementează desemnarea Statului Major al BLACKSEAFOR sau intalnirile legate de BLACKSEAFORSecretariat – un organism care este alcătuit din reprezentanţi ai părţilor în scopul de a facilita intalnirile BSNCNave alocate – nave destinate de către părţi pentru a se aduna sa formeze BLACKSEAFOR în scopuri operationale până la încheierea operaţiuniiProcedura tacerii – indica aprobarea unui proiect propus asupra unui subiect, dacă nu exista nici un amendament sau obiectie asupra acestuia într-o perioadă determinata.Comanda tactica – autoritatea delegată unui comandant de a repartiza sarcini forţelor aflate sub comanda sa pentru îndeplinirea misiunilor repartizate de autoritatea superioarăControl tactic – controlul şi îndrumarea locală uzuală şi amănunţită a miscarilor şi a manevrelor necesare pentru îndeplinirea misiunilor în legătură cu sarcinile repartizateManual tactic – un îndrumar apărut ca rezultat al experienţei şi exerciţiilor pentru desfăşurarea operaţiunilor, bazat pe conceptul sprijinirii diverselor forme de operaţiuni maritime. Manualele tactice furnizează doctrina, tactici, instrucţiuni şi proceduri care guvernează comanda, controlul şi manevra tuturor unităţilor maritime.Termeni de referinţa (TOR) – un document care defineste în detaliu compunerea, procedurile de numire, îndatoririle, responsabilităţile şi drepturile unei persoane sau ale unui organismActivităţi de pregătire – procesul aducerii personalului naval la un standard stabilit de profesionalism prin practica, instrucţie şi exercitiiActivare neprogramata – orice fel de activare suplimentară care nu se regaseste în programul de activare şi este propusă a fi discutata şi hotărâtă prin consensLimba de lucru – limba folosită pe timpul activităţilor planificate, al desfăşurării exerciţiilor, activităţilor de pregătire şi operaţiunilor atât pe mare, cat şi în port. + 
ABREVIERIAWP Programul anual de lucruBLACKSEAFOR Grupul de cooperare navala în Marea NeagraBSNC Comitetul comandantilor marinelor militare dinMarea NeagraCOCC Ceremonia de schimbare a comenziiCOMBLACKSEAFOR Comandantul Grupului de cooperare navala în Marea NeagraCOSBLACKSEAFOR Şeful de stat major al Grupului de cooperare navalaîn Marea NeagraMFA Ministerul Afacerilor ExterneMOD Ministerul ApărăriiOPBLACKSEAFOR Autoritatea de control operational a Grupului decooperare navala în Marea NeagraOSCE Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în EuropaPG Grupul de planificareUN Natiunile UnitePentru Republica Bulgaria, Pentru Federaţia Rusa,Pentru Georgia, Pentru Republica Turcia,Pentru România, Pentru Ucraina,––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x