între Guvernul României şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind asistenţa reciprocă în domeniul vamal
Guvernul României şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei, denumite în cele ce urmează părţi contractante,luând în considerare ca infracţiunile la legislaţia vamală prejudiciază interesele economice, fiscale, sociale, culturale şi comerciale,recunoscând ca este important să se asigure stabilirea exactă a taxelor vamale şi a altor drepturi încasate la import sau export, precum şi aplicarea corecta a măsurilor de prohibitie, restrictionare şi de control,având în vedere prevederile Convenţiei unice asupra drogurilor din 1961, amendata de Protocolul din 1972, şi ale Convenţiei asupra substanţelor psihotrope din 1971, elaborata sub auspiciile Organizaţiei Naţiunilor Unite, precum şi ale Convenţiei Naţiunilor Unite împotriva traficului ilicit de droguri şi substanţe psihotrope din 1988,ţinând seama, de asemenea, de convenţiile internaţionale în vigoare, relevante pentru părţile contractante, care încurajează asistenţa bilaterala reciprocă, precum şi de recomandările Organizaţiei Mondiale a Vamilor,au convenit următoarele: +
Articolul 1DefiniţiiTermenii de specialitate utilizaţi în prezentul acord au înţelesul următor:a) legislaţie vamală – prevederile legale aplicabile pe teritoriile statelor fiecărei părţi contractante în domeniul importului, exportului, tranzitului de mărfuri şi punerii lor sub orice alt regim vamal, inclusiv măsurile de prohibitie, restrictie şi control adoptate de părţile contractante respective; … b) taxe vamale – totalitatea taxelor, drepturilor, redevenţelor sau altor impozite care sunt reţinute şi percepute pe teritoriile statelor părţilor contractante ca urmare a aplicării legislaţiei vamale, fără a include însă taxele şi impozitele a căror valoare este limitată la costurile aproximative ale serviciilor prestate; … c) autoritate vamală – în România, Direcţia Generală a Vamilor din cadrul Ministerului Finanţelor, iar în Ucraina, Serviciul Vamal de Stat al Ucrainei; … d) autoritate solicitanta – autoritatea vamală a unei părţi contractante, care solicită asistenţa în domeniul vamal; … e) autoritate solicitată – autoritatea vamală a unei părţi contractante, care primeşte o cerere de asistenţa în domeniul vamal; … f) infracţiune – orice încălcare a legilor vamale, precum şi orice tentativa de încălcare a acestor legi, prevăzute de legislaţia interna a fiecărei părţi contractante. … +
Articolul 2Domeniul de aplicare a acordului1. Părţile contractante îşi acorda reciproc asistenţa în modul şi în condiţiile stabilite prin prezentul acord, pentru asigurarea aplicării corecte a legislaţiei vamale, în special prin prevenirea şi depistarea infracţiunilor vamale la aceasta legislaţie şi prin investigarea cazurilor relevante.2. Asistenţa în domeniul vamal prevăzută prin prezentul acord va fi acordată între autorităţile vamale ale părţilor contractante în cadrul competentelor şi resurselor de care dispun. Prezentul acord nu prejudiciază asistenţa reciprocă în domeniul penal. Dacă este necesar, autoritatea solicitată poate dispune ca asistenţa să fie acordată de alta autoritate competentă, în conformitate cu legislaţia în vigoare pe teritoriul statului părţii contractante solicitate. +
Articolul 3Asistenţa la cerere1. La cererea autorităţii vamale a unei părţi contractante autoritatea vamală solicitată comunică acesteia orice informaţie relevanta în vederea aplicării corecte a legislaţiei vamale, inclusiv informaţii despre operaţiunile constatate sau planificate care contravin sau ar putea contraveni acestei legislaţii.2. La cererea autorităţii vamale a unei părţi contractante autoritatea vamală solicitată o informează pe aceasta dacă mărfurile exportate de pe teritoriul statului unei părţi contractante au fost în mod corect importate pe teritoriul statului celeilalte părţi contractante, specificand, dacă este cazul, regimul vamal aplicat mărfurilor.3. La cerere, autoritatea vamală solicitată ia măsurile necesare pentru asigurarea supravegherii:a) persoanelor fizice sau juridice despre care exista motive temeinice să se creadă ca savarsesc sau au săvârşit infracţiuni la legislaţia vamală; … b) circulaţiei mărfurilor, semnalata ca putând conduce la comiterea unor infracţiuni la legislaţia vamală; … c) mijloacelor de transport despre care exista motive temeinice să se creadă ca au fost, sunt sau pot fi folosite pentru încălcarea legislaţiei vamale. … +
Articolul 4Asistenţa spontanaPărţile contractante îşi acorda reciproc asistenţa în domeniile ce ţin de competenţa lor, dacă ele considera ca acest lucru este necesar în vederea aplicării corecte a legislaţiei vamale, îndeosebi când deţin informaţii referitoare la:a) operaţiuni care au contravenit, contravin sau ar putea contraveni acestei legislaţii şi care pot interesa cealaltă parte contractantă; … b) mijloace sau metode noi folosite în realizarea acestor operaţiuni; … c) mărfuri cunoscute ca făcând obiectul unei infracţiuni la legislaţia vamală ce reglementează importul, exportul, tranzitul sau orice alt regim vamal. … +
Articolul 5Comunicare/NotificareLa cerere, autoritatea vamală solicitată ia, în conformitate cu legislaţia sa naţionala, toate măsurile necesare în scopul:a) comunicării tuturor documentelor; … b) notificării oricărei hotărâri care intră în domeniul de aplicare a prezentului acord. În acest caz sunt aplicabile prevederile art. 6 paragraful 2, privind forma cererilor de asistenţa. … +
Articolul 6Forma şi conţinutul cererilor de asistenţa1. Cererile adresate în conformitate cu prezentul acord se formulează în scris. Documentele necesare răspunsului la aceste cereri însoţesc cererea respectiva. În cazul unor urgente pot fi acceptate cereri verbale, dar acestea trebuie confirmate imediat în scris.2. Cererile prezentate în conformitate cu paragraful 1 al acestui articol vor conţine următoarele informaţii:a) autoritatea care formulează cererea; … b) măsura solicitată; … c) obiectul şi motivul cererii; … d) legile, reglementările şi alte instrumente juridice relevante; … e) indicaţii cat mai exacte şi cuprinzatoare despre persoanele fizice sau juridice care constituie obiectul cererii; … f) un rezumat al faptelor relevante, exceptând cazurile prevăzute la art. 5. … 3. Cererile se întocmesc în limba oficială a părţii contractante solicitate sau într-o limbă acceptată de aceasta.4. Dacă o cerere nu îndeplineşte condiţiile de forma prevăzute la paragraful 2, poate fi cerută refacerea sau completarea ei. +
Articolul 7Rezolvarea cererilor de asistenţa1. În scopul rezolvarii unei cereri de asistenţa autoritatea vamală solicitată furnizează, în colaborare cu alte servicii administrative dacă aceasta nu poate acţiona singura, informaţiile pe care le deţine deja şi procedează sau dispune efectuarea unor investigaţii corespunzătoare, în limitele competentelor şi ale resurselor sale.2. Cererile de asistenţa sunt soluţionate în conformitate cu legile, reglementările şi celelalte instrumente juridice ale părţii contractante solicitate.3. Funcţionarii autorizaţi în mod corespunzător ai unei părţi contractante pot, cu acordul celeilalte părţi contractante, să obţină de la oficiile autorităţii vamale solicitate sau de la alta autoritate pentru care răspunde autoritatea vamală solicitată informaţii referitoare la infracţiunea vamală care interesează autoritatea solicitanta în sensul prezentului acord.4. Reprezentanţii unei părţi contractante pot, cu acordul celeilalte părţi contractante, să fie prezenţi la investigaţiile efectuate pe teritoriul statului acesteia din urma. +
Articolul 8Forma de comunicare a informaţiilor1. Autoritatea solicitată comunică rezultatele investigatiilor autorităţii solicitante, sub forma de documente, copii certificate de pe acestea, de rapoarte şi alte materiale de acest gen.2. Furnizarea documentelor prevăzute la paragraful 1 poate fi înlocuită cu informaţii transmise prin reţeaua de calculatoare, sub orice formă şi în acelaşi scop. +
Articolul 9Derogări de la obligaţia de a acorda asistenţa1. Părţile contractante pot refuza acordarea asistenţei prevăzute în prezentul acord în cazul în care o astfel de asistenţa:a) este susceptibilă de a prejudicia suveranitatea, ordinea publică, securitatea ori alte interese naţionale; sau … b) ar implica o alta reglementare fiscală ori de schimb decât cea privind taxele vamale; sau … c) ar implica încălcarea unui secret industrial, comercial ori profesional. … 2. Dacă autoritatea solicitanta cere o asistenţa pe care ea însăşi nu ar putea sa o acorde dacă i-ar fi cerută, ea atrage atenţia în cererea ei asupra acestui fapt. În acest caz autoritatea vamală solicitată decide asupra modalitatii de a răspunde unei astfel de cereri.3. Dacă asistenţa este refuzată, hotărârea şi motivele trebuie notificate imediat autorităţii solicitante. +
Articolul 10Obligaţia de a respecta confidenţialitatea1. Orice informaţie comunicată sub orice formă, în conformitate cu prezentul acord, are caracter confidenţial. Ea reprezintă un secret oficial şi beneficiază de protecţia acordată prin legile relevante aplicabile în domeniul respectiv de către partea contractantă care a primit-o.2. Datele personale nu sunt transmise atunci când exista motive temeinice să se creadă ca transmiterea sau folosirea acestora ar fi contrară principiilor legale de baza ale uneia dintre părţile contractante şi, în special, dacă persoana respectiva ar fi prejudiciata în mod nejustificat. La cerere, autoritatea vamală destinatara va informa partea contractantă furnizoare despre utilizarea informaţiilor primite şi despre rezultatele obţinute.3. Datele personale pot fi transmise numai autorităţilor vamale şi, în cazul în care ele sunt necesare unei urmăriri judiciare, parchetului şi autorităţilor judiciare. Alte persoane sau autorităţi pot obţine astfel de informaţii numai în baza aprobării prealabile a autorităţii furnizoare.4. Partea care furnizează informaţia verifica exactitatea acesteia. Dacă se constată că informaţia furnizată a fost inexactă sau ca trebuie distrusa, autoritatea vamală beneficiara este informată imediat. Aceasta din urma este obligată să efectueze corectarea informatiei sau sa o distruga.5. Persoana implicata poate obţine, la cerere, informaţii despre datele stocate care o privesc direct şi despre scopul acestei stocari. +
Articolul 11Folosirea informaţiilor1. Informaţiile obţinute pot fi folosite numai de partea contractantă, în scopurile vizate de prezentul acord. Părţile contractante nu pot folosi aceste informaţii în alte scopuri decât cu acordul prealabil scris al autorităţii administrative care le-a furnizat. Informaţiile sunt supuse restrictiilor impuse de autoritatea respectiva. Aceste prevederi nu se aplică informaţiilor referitoare la infracţiunile legate de stupefiante şi substanţe psihotrope. Aceste informaţii pot fi transmise celorlalte autorităţi direct implicate în combaterea traficului ilicit de stupefiante, în limitele prevăzute la art. 2.2. Prevederile paragrafului 1 nu împiedica folosirea informaţiilor în acţiuni judiciare sau administrative iniţiate ca urmare a nerespectării legislaţiei vamale.3. Părţile contractante pot folosi drept probe în procesele-verbale, rapoartele, marturiile, precum şi în procedurile lor judiciare informaţiile obţinute şi documentele consultate în conformitate cu prevederile prezentului acord. +
Articolul 12Experţi şi martoriO persoana oficială a autorităţii solicitate poate fi autorizata sa participe, în limitele stabilite de autorizaţia acordată, ca expert sau martor în procese judiciare ori administrative în legătură cu domeniile la care se referă prezentul acord, aflate în curs pe teritoriul statului celeilalte părţi contractante, şi să prezinte obiecte, documente sau copii certificate de pe acestea, care pot fi necesare în soluţionarea cauzei. În acest caz autoritatea solicitanta va trebui sa indice în ce problema, cu ce titlu şi în ce calitate va fi audiată persoana oficială. +
Articolul 13Cheltuieli de asistenţaPărţile contractante renunţa reciproc la toate pretenţiile de rambursare a cheltuielilor rezultate din aplicarea prezentului acord, cu excepţia, dacă este cazul, a indemnizaţiilor pentru experţi şi martori, precum şi pentru interpreţi şi traducatori care nu aparţin serviciilor publice. +
Articolul 14AplicareaAplicarea prezentului acord intră în competenţa autorităţilor vamale ale părţilor contractante. Ele decid asupra tuturor măsurilor şi dispoziţiilor practice necesare pentru aplicarea sa, ţinând seama de reglementările în vigoare în domeniul protejării datelor. Ele vor sugera organismelor competente modificările pe care le considera necesare în sensul prezentului acord. +
Articolul 15Înţelegeri adiţionaleAdministraţiile vamale ale celor două părţi contractante vor putea încheia înţelegeri cu privire la simplificarea şi accelerarea controlului vamal al mărfurilor şi călătorilor, precum şi al mijloacelor de transport. +
Articolul 16Intrarea în vigoare şi denunţarea1. Prezentul acord va intră în vigoare după 30 de zile de la data primirii ultimei comunicări prin care părţile contractante se informează reciproc, pe cai diplomatice, despre îndeplinirea procedurilor legale interne necesare pentru intrarea în vigoare a acestuia.2. Prezentul acord va rămâne în vigoare o perioadă de 5 ani şi va fi prelungit automat pe perioade de câte un an, dacă nici una dintre părţile contractante nu îl denunta.3. Prezentul acord îşi va inceta valabilitatea după expirarea a 3 luni de la data primirii notificării de denunţare de către una dintre părţile contractante.Întocmit la Bucureşti la 19 iunie 2000, în doua exemplare originale, fiecare în limbile română, ucraineana şi engleza, toate textele fiind egal autentice. În caz de divergenţe de interpretare între textul în limba română şi cel în limba ucraineana va prevala textul în limba engleza.Pentru Guvernul României,Nini Sapunaru,directorul general al DirecţieiGenerale a VamilorPentru Cabinetulde Miniştri al Ucrainei,Yuriy P. Solovkov,preşedintele Serviciului Vamalde Stat al Ucrainei––