Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 120 din 8 februarie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 14 februarie 2023.Ministerul Apărării Naționale din România și Ministerul Apărării din Georgia, denumite în continuare părți,reafirmând relațiile lor apropiate bazate pe interese comune stabilite pe cooperarea de succes de lungă durată și prietenie,recunoscând și împărtășind o viziune comună privind construcția unei apărări solide, a unor capabilități militare și strategice în ambele state,luând în considerare prevederile Acordului între statele părți la Tratatul Atlanticului de Nord și alte state participante la Parteneriatul pentru Pace privind Statutul Forțelor lor (NATO PfP SOFA), încheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995, având în vedere Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Georgiei cu privire la schimbul și protecția reciprocă a informațiilor clasificate, semnat la Tbilisi la 14 martie 2014,dorind să întărească și să diversifice cooperarea în domeniul apărării,recunoscând faptul că înțelegerea reciprocă, schimbul de informații și cooperarea reciprocă sporită între părți, incluzând dialogul strategic pe probleme de apărare, pot intensifica construirea unor capabilități de apărare industriale și militare ale ambelor părți,angajându-se să abordeze provocări strategice comune în materie de securitate și să promoveze pacea și securitatea internațională în contextul angajamentelor luate la nivelul ONU, NATO și al Politicii UE de securitate și apărare comune,exprimând intenția lor de definire, prin acest acord, a cadrului, structurii și organizării corelative apărării, cooperării militare, strategice și tehnologice între părți,au convenit următoarele: +
Articolul 1ScopScopul prezentului acord îl constituie crearea cadrului juridic necesar pentru cooperarea între părți în domeniul apărării. +
Articolul 2DefinițiiÎn înțelesul acestui acord:2.1.Partea gazdă înseamnă partea care primește personalul celeilalte părți pe teritoriul statului său, în vederea implementării prezentului acord; … 2.2.Partea trimițătoare înseamnă partea care trimite personal pe teritoriul statului celeilalte părți, în vederea implementării prezentului acord. … +
Articolul 3Domenii de cooperarePe baza relațiilor existente dintre părți, a obiectivelor deja atinse, a încrederii reciproce și prieteniei construite, părțile sunt de acord să stabilească baza și elementele care să sporească cooperarea în domeniul apărării și să întărească capabilitățile lor în următoarele domenii:a)politica de apărare; … b)cooperare și coordonare strategică; … c)pregătirea personalului militar și civil; … d)cooperarea în domeniul tehnologiei pentru apărare; … e)dezvoltarea interoperatibilității și capabilităților; … f)controlul traficului aerian; … g)schimbul de expertiză în domeniul aviației; … h)apărarea cibernetică în domeniul militar; … i)cooperarea în domeniul apărării chimice, biologice, radiologice și nucleare; … j)probleme legale în domeniul apărării; … k)organizarea și sistemul de mobilizare al diferitelor structuri militare; … l)controlul armamentelor și dezarmarea; … m)aspecte financiare militare; … n)activități economico-militare și tehnico-științifice; … o)geografie, hidrografie și topogeodezie; … p)controlul poluării și probleme de mediu; … q)medicină militară; … r)cultură, sport și recreere; … s)alte domenii de cooperare asupra cărora părțile pot conveni. … +
Articolul 4Aranjamente pentru cooperare și interacțiune(1)Pentru coordonarea cooperării bilaterale se convine asupra înființării unui Grup de lucru de dialog strategic (GLDS), cu scopul de a discuta periodic probleme de interes reciproc, astfel cum sunt menționate în articolul (3). Fiecare parte va desemna reprezentanți la nivel înalt care să participe în GLDS. GLDS se va întâlni alternativ în România și Georgia, după cum va fi necesar. Partea care găzduiește GLDS va prezida respectiva întâlnire.(2)Părțile vor constitui foruri, grupuri de lucru, alte forme de colaborare și se vor angaja într-o gamă largă de activități, incluzând, dar fără a se limita la:a)întâlnire între oficialii de înalt nivel ai ambelor părți; … b)vizite reciproce și programe de schimb profesional; … c)schimbul de know-how tehnologic și militar, precum și de expertiză; … d)participarea la seminare, discuții și simpozioane; … e)vizite ale navelor și aeronavelor de război, potrivit legislației statelor ambelor părți; … f)participarea la proiecte comune; … g)participarea în exerciții militare comune. … (3)Părțile pot, de asemenea, întreprinde orice alte activități care, în opinia lor, promovează cooperarea mai apropiată între Ministerul Apărării Naționale din România și Ministerul Apărării din Georgia în domeniile menționate anterior la articolul (3).(4)Părțile vor conveni că se pot stabili foruri suplimentare, grupuri de lucru sau alte forme de colaborare pentru scopuri specifice, după cum va fi convenit separat de către părți. +
Articolul 5Implementare și puncte de contact(1)Părțile încredințează aplicarea acestui acord autorităților lor competente.(2)Pentru a aplica prevederile prezentului acord, părțile pot încheia memorandumuri de înțelegere și aranjamente tehnice suplimentare.(3)Direcția cooperare internațională în domeniul apărării din Ministerul Apărării Naționale din România și Departamentul pentru relații internaționale și integrare euroatlantică din Ministerul Apărării din Georgia sunt punctele de contact pentru implementarea prezentului acord. Orice corespondență legată de cooperarea pe baza prezentului acord va fi transmisă prin intermediul punctelor de contact, pe canale militare sau diplomatice. Părțile se vor informa reciproc, prin canale diplomatice, cu privire la orice schimbare a punctelor de contact.(4)Se înființează un comitet militar mixt româno-georgian în scopul organizării și coordonării cooperării bilaterale în domeniul militar.(5)Copreședinții Comitetului militar mixt româno-georgian sunt persoane desemnate de miniștrii apărării ai părților, iar membrii sunt atașații apărării, precum și experți ai părților, în funcție de subiectele abordate.(6)Comitetul militar mixt româno-georgian își desfășoară ședințele alternativ, în România și în Georgia.(7)Orice subiect având ca scop promovarea cooperării bilaterale poate fi pus pe ordinea de zi a ședinței Comitetului militar mixt româno-georgian, după ce a primit, în prealabil, aprobarea celor doi copreședinți.(8)Comitetul militar mixt româno-georgian face bilanțul activităților de cooperare din anul precedent și stabilește planul de cooperare bilaterală pentru anul următor.(9)Planul de cooperare bilaterală include activitățile stabilite de comun acord, tematica acestora, modalitățile, datele și locul de desfășurare, structurile responsabile pentru ducerea lor la îndeplinire, precum și aranjamente financiare. Planul de cooperare bilaterală este semnat de copreședinții Comitetului militar mixt româno-georgian care sunt împuterniciți în acest sens. +
Articolul 6Prevederi de securitateInformațiile clasificate schimbate sau generate în legătură cu prezentul acord vor fi folosite, transmise, stocate, manipulate și/sau protejate cu respectarea prevederilor Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Georgiei privind schimbul și protecția reciprocă a informațiilor clasificate, semnat la Tbilisi la 14 martie 2014. +
Articolul 7Aspecte financiare(1)Fiecare parte își va suporta propriile cheltuieli legate de activitățile ce vor fi desfășurate conform prevederilor prezentului acord, cu excepția situației când părțile convin altfel.(2)Partea gazdă va asigura transportul intern pentru delegații părții trimițătoare de la sosirea acestora pe teritoriul statului părții gazdă.(3)Partea gazdă va asigura asistența medicală și stomatologică de urgență la același nivel la care este asigurată personalului propriu.(4)Pentru activitățile care implică o largă participare sau/și care implică o durată mai mare de o săptămână, precum cele din domeniul pregătirii personalului sau activitățile de antrenament, cheltuielile vor fi suportate potrivit aranjamentelor tehnice subsecvente, încheiate între părți. +
Articolul 8Aspecte legalePe timpul staționării pe teritoriul statului părții care primește, statutul reprezentanților părții trimițătoare va fi supus prevederilor Acordului între statele părți la Tratatul Atlanticului de Nord și alte state participante la Parteneriatul pentru Pace privind Statutul Forțelor lor (NATO PfP SOFA), încheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995. +
Articolul 9Soluționarea disputelorOrice dispute ce rezultă din sau sunt în legătură cu interpretarea sau aplicarea prevederilor prezentului acord vor fi soluționate de părți prin negocieri sau consultări și nu vor fi supuse niciunor tribunale naționale sau internaționale sau unei terțe părți pentru soluționare. +
Articolul 10Prevederi finale(1)Prezentul acord va intra în vigoare la 30 de zile de la data primirii ultimei notificări, în scris, prin canale diplomatice, prin care părțile se informează reciproc cu privire la îndeplinirea procedurilor legale interne necesare pentru intrarea acestuia în vigoare.(2)Prezentul acord poate fi amendat oricând, în scris, cu consimțământul reciproc al părților. Intrarea în vigoare a amendamentelor se va face în conformitate cu prevederile alineatului (1) al prezentului articol.(3)Prezentul acord este încheiat pe o perioadă nedeterminată. Oricare parte poate notifica, în scris, despre intenția de a-l denunța. Denunțarea va produce efecte la 6 luni de la data primirii notificării. (4)În cazul în care la data denunțării sau ieșirii din vigoare există aspecte financiare sau pretenții nerezolvate, prevederile prezentului acord referitoare la acestea vor rămâne în vigoare până la soluționarea lor definitivă. Responsabilitățile și obligațiile fiecărei părți cu privire la înțelegerile de securitate și la protecția informațiilor clasificate vor continua să se aplice și după încetarea valabilității prezentului acord. (5)Acordul de colaborare dintre Ministerul Apărării Naționale din România și Ministerul Apărării din Georgia, semnat la București la 7 decembrie 1998, își va înceta valabilitatea de la data intrării în vigoare a prezentului acord.Încheiat la Tbilisi la 18 octombrie 2022, în două exemplare originale, fiecare în limbile română, georgiană și engleză, toate textele fiind egal autentice. În cazul unor diferențe de interpretare, prevalează textul în limba engleză.
Pentru Ministerul Apărării Naționale din România
Vasile Dîncu,
ministrul apărării naționale
Pentru Ministerul Apărării din Georgia
Juansher Burchuladze,
ministrul apărării