între Guvernul României şi Guvernul Republicii Filipine privind promovarea şi protejarea investitiilor
Guvernul României şi Guvernul Republicii Filipine, denumite în cele ce urmeaza părţi contractante,dorind sa intensifice cooperarea economica dintre cele doua părţi contractante,intentionind sa creeze condiţii favorabile pentru investiţiile naţionalilor şi societatilor unei părţi contractante pe teritoriul celeilalte părţi contractante, şirecunoscind ca incurajarea şi protejarea acestor investitii vor favoriza prosperitatea economica pe teritoriile părţilor contractante,au convenit cele ce urmeaza: +
Articolul 1DefinitiiÎn sensul acestui acord:(1) Termenul investiţie desemneaza orice fel de active deţinute de către un investitor al unei părţi contractante, incluzind bunuri, drepturi şi mijloace financiare, investite pe teritoriul celeilalte părţi contractante în conformitate cu legile şi reglementarile sale. Termenul include în special, dar nu exclusiv: … a) dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile, precum şi alte drepturi reale; … b) acţiuni, titluri de valoare, obligaţiuni şi alte forme de participare la societăţi înregistrate pe teritoriul unei părţi contractante; … c) beneficii reinvestite; … d) creante şi alte drepturi referitoare la contracte sau alte obligaţiuni având o valoare economica sau financiară; … e) drepturi de proprietate intelectuala şi industriala, inclusiv drepturi referitoare la drepturi de autor, marci comerciale, nume comerciale, brevete, procedee tehnologice, know-how, goodwill şi alte drepturi similare; … f) concesiuni conferite prin lege sau în virtutea unui contract, în special concesiunile legate de explorarea, extractia şi exploatarea resurselor naturale. Orice modificare a formei în care activele sunt investite sau reinvestite nu va afecta caracterul lor de investiţie. … (2) Termenul investitor desemneaza orice naţional sau societate a unei părţi contractante, care a efectuat sau efectueaza investitii pe teritoriul celeilalte părţi contractante. … (3) Termenul teritoriu înseamnă: … a) în legătură cu România, teritoriul României, platforma continentala şi zona economica exclusiva, asupra cărora România exercita suveranitate, drepturi suverane sau jurisdictie, în conformitate cu dreptul international; … b) în legătură cu Republica Filipine, teritoriul naţional definit în art. 1 al Constituţiei sale. … (4) Termenul naţionali înseamnă: … a) în legătură cu România, persoane fizice care, în conformitate cu legile sale, sunt considerate ca fiind cetatenii săi; … b) în legătură cu Republica Filipine, cetăţeni ai Filipinelor în sensul art. IV al Constituţiei sale. … (5) Termenul societăţi înseamnă: … a) în legătură cu România, persoane juridice constituite sau organizate în conformitate cu legile române şi având sediul, precum şi activitatea economica pe teritoriul României; … b) în legătură cu Republica Filipine, corporatii, parteneriate sau alte asociaţii, înregistrate sau constituite şi desfăşurând afaceri conform legilor în vigoare în orice parte a teritoriului acelei părţi unde este situat locul conducerii efective. … (6) Termenul venituri înseamnă sumele provenite dintr-o investiţie şi, în special, dar nu exclusiv, include profituri, dividende, dobinzi, majorări de capital, redevente, drepturi din asistenţa tehnica şi manageriala sau alte onorarii, indiferent de forma în care este platit venitul. … +
Articolul 2Promovarea şi protejarea investitiilor(1) Fiecare parte contractantă va promova, va incuraja şi va crea condiţii favorabile pentru investiţiile efectuate pe teritoriul sau de către investitori ai celeilalte părţi contractante. … (2) Investiţiile vor fi admise în conformitate cu Constitutia, legile şi reglementarile părţii contractante pe al carei teritoriu se efectueaza investitia şi se vor bucura de protectia şi garantiile prevăzute în acest acord. … (3) Fiecare parte contractantă va acorda, pe teritoriul sau, un tratament just şi echitabil investitiilor investitorilor celeilalte părţi contractante. Nici una dintre părţile contractante nu va împiedica în nici un fel, prin măsuri arbitrare, nerezonabile sau discriminatorii, conducerea, întreţinerea sau utilizarea investitiilor, precum şi dreptul de a dispune de acestea. … (4) Investitorilor oricarei părţi contractante li se va permite sa angajeze personal de conducere şi tehnic la alegere, indiferent de naţionalitate, în măsura permisa de legile părţii contractante gazda. Pe baza legilor şi reglementarilor relevante, naţionalilor unei părţi contractante li se va permite să între şi sa ramina pe teritoriul celeilalte părţi contractante în scopul infiintarii şi administrarii investitiilor. … (5) Fiecare parte contractantă va furniza mijloacele efective pentru susţinerea pretentiilor şi exercitarea drepturilor în legătură cu acordurile de investitii, autorizatiile de investitii şi proprietăţi. Fiecare parte contractantă nu va împiedica dreptul investitorului celeilalte părţi contractante de a avea acces la instantele sale judecătorești, la tribunale administrative, la agentii şi la alte organisme care exercită autoritate judecătorească. … +
Articolul 3Tratamentul natiunii cele mai favorizate(1) Fiecare parte contractantă va acorda investitiilor efectuate pe teritoriul sau de către investitori ai celeilalte părţi contractante un tratament nu mai puţin favorabil decit cel pe care-l acorda în astfel de situaţii investitiilor investitorilor oricărui stat tert. … (2) Fiecare parte contractantă va acorda investitorilor celeilalte părţi contractante, în ceea ce priveste conducerea, întreţinerea, utilizarea sau dispunerea de investiţiile lor, un tratament nu mai puţin favorabil decit cel pe care îl acorda investitorilor oricărui stat tert. … (3) Prevederile acestui acord privind acordarea tratamentului natiunii cele mai favorizate nu vor fi interpretate în sensul de a obliga o parte contractantă sa extinda asupra investitorilor celeilalte părţi contractante avantajele rezultind din: … a) orice uniune vamala existenta sau viitoare, piaţa comuna, zona libera sau organizaţie economica regionala sau din aranjamentele care conduc la formarea unei uniuni vamale sau zone libere, la care oricare parte contractantă este sau poate deveni membra; sau … b) orice acord international sau aranjament care se referă în totalitate sau în principal la impozitare. … +
Articolul 4Expropriere(1) Investiţiile efectuate de investitorii unei părţi contractante pe teritoriul celeilalte părţi contractante nu vor fi expropriate, naţionalizate sau supuse altor măsuri cu efect similar (denumite în continuare expropriere) decit dacă sunt indeplinite urmatoarele condiţii: … a) masurile sunt adoptate în interes public sau pe alte baze prevăzute de legislatia fiecarei părţi şi în conformitate cu o procedură legala corespunzătoare; … b) masurile nu sunt discriminatorii comparativ cu masurile luate împotriva investitiilor şi investitorilor oricărui stat tert; … c) este stabilita o procedură corespunzătoare pentru a determina cuantumul şi modul de plată a despăgubirii. … (2) Despăgubirea va corespunde valorii investitiei supuse exproprierii şi va fi prompta, adecvata şi efectiva. … (3) Cuantumul despăgubirii va fi determinat în conformitate cu principiile de evaluare recunoscute. … (4) La cererea investitorului interesat, cuantumul despăgubirii poate fi reexaminat de către un tribunal sau alt organism competent al părţii contractante pe teritoriul careia a fost efectuata investitia. … (5) Cuantumul despăgubirii, astfel determinat, va fi platit cu promptitudine investitorului, care are dreptul sa o transfere fără întârziere în valută liber convertibila. … În cazul în care plata despăgubirii este intirziata în mod nejustificat, investitorul va primi dobinda pentru perioada respectiva de întârziere. +
Articolul 5Despăgubirea pentru pierderiDacă o parte contractantă acorda restituiri, compensatii, despăgubiri sau alte sume pentru pierderile suferite ca urmare a unui razboi, revolutiei, stării de necesitate naţionala, revoltei, insurectiei, rascoalei sau altor conflicte armate pe teritoriul sau, aceasta parte contractantă va acorda investitorilor celeilalte părţi contractante, ale caror investitii pe teritoriul sau au suferit astfel de pierderi, un tratament nu mai puţin favorabil decit cel pe care îl acorda investitorilor oricărui stat tert. Plăţile rezultate vor fi liber transferabile. +
Articolul 6Transferuri(1) Fiecare parte contractantă va asigura, în cadrul legilor şi reglementarilor sale, transferul liber al veniturilor şi sumelor provenite din vinzarea, totala sau parţială, sau din lichidarea investitiilor investitorilor celeilalte părţi contractante. Cistigurile naţionalilor unei părţi contractante, rezultate din munca lor şi serviciile în legătură cu o investiţie pe teritoriul celeilalte părţi contractante, după plata impozitelor şi deducerea cheltuielilor de subzistenta, vor fi liber transferabile în conformitate cu legile şi reglementarile acelei părţi contractante. … (2) Transferurile prevăzute în art. 4 şi 5 şi în paragraful (1) al acestui articol vor fi efectuate fără întârziere nejustificata, în conformitate cu legile şi reglementarile naţionale respective. Aceste transferuri vor fi efectuate în valută liber convertibila la rata oficiala de schimb valabila la data operaţiunii. … +
Articolul 7Subrogare(1) Dacă una dintre părţile contractante sau agentia desemnata de aceasta efectueaza o plata unuia dintre investitorii săi pe baza unei garantii pe care a acordat-o în legătură cu o investiţie sau cu o parte a acesteia, investita pe teritoriul celeilalte părţi contractante, ultima parte contractantă va recunoaste: … a) transmiterea, în baza legii sau ca urmare a unei tranzactii legale, a oricărui drept, pretentie şi obligaţie de la acest investitor către prima parte contractantă sau agentia desemnata de aceasta; şi … b) ca prima parte contractantă sau agentia desemnata de aceasta este indreptatita, în virtutea subrogarii, sa exercite drepturile şi sa formuleze pretentiile acestui investitor şi să-şi asume oblibaţiile referitoare la investitii, inclusiv plata impozitelor şi taxelor. … (2) Prima parte contractantă va fi indreptatita, în mod corespunzător, la alegerea sa, sa declare orice astfel de drept sau pretentie, în aceeasi măsura şi cu aceleasi restrictii ca şi predecesorul sau, în ceea ce priveste titlul. … +
Articolul 8ConsultariPărţile contractante convin să se consulte, la cererea oricarei părţi contractante, referitor la orice problema privind investiţiile sau care afectează în orice mod aplicarea acestui acord. +
Articolul 9Reglementarea diferendelor dintre o parte contractantă şi un investitor(1) Orice fel de diferende între o parte contractantă şi un investitor al celeilalte părţi contractante, în legătură cu o investiţie, vor fi reglementate pe cale amiabila, prin negocieri. … (2) Dacă astfel de diferende nu pot fi solutionate conform prevederilor paragrafului (1) al acestui articol, în interval de 6 luni de la data cererii de reglementare, investitorul respectiv, la alegerea sa, poate supune diferendul: … a) tribunalelor competente ale părţii contractante la toate instantele; … saub) Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii, constituit pe baza Convenţiei pentru reglementarea diferendelor relative la investitii între state şi persoane ale altor state, incheiata la Washington D.C. la 18 martie 1965. … +
Articolul 10Reglementarea diferendelor dintre părţile contractante(1) Diferendele dintre părţile contractante privind interpretarea şi aplicarea acestui acord vor fi reglementate, pe cit posibil, prin consultari amiabile ale celor două părţi, pe canale diplomatice. … (2) Dacă astfel de diferende nu vor putea fi reglementate într-un interval de 6 luni de la data la care fiecare parte contractantă va informa în scris cealalta parte contractantă, acestea vor fi supuse spre reglementare, la solicitarea oricarei părţi contractante, unui tribunal arbitral international ad-hoc. … (3) Tribunalul arbitral international ad-hoc mentionat mai sus va fi constituit după cum urmeaza: tribunalul arbitral este compus din trei arbitri. Fiecare parte contractantă va desemna un arbitru ; cei doi arbitri vor propune prin acord mutual un al treilea arbitru, care este cetatean al unui stat tert, care are relatii diplomatice cu ambele părţi contractante, şi cel de-al treilea arbitru va fi desemnat ca presedinte al tribunalului, de către ambele părţi contractante. … (4) Dacă desemnarea membrilor tribunalului arbitral nu s-a facut într-o perioadă de 6 luni de la data cererii de arbitraj, fiecare parte contractantă, în absenta oricărui alt aranjament, va putea sa-l invite pe preşedintele Curtii Internationale de Justiţie sa faca numirile necesare în termen de 3 luni. În cazul în care preşedintele este cetatean al unei părţi contractante sau nu va putea efectua aceste desemnari din alte motive, atunci aceasta sarcina va fi incredintata vicepresedintelui Curtii, sau urmatorului judecator al Curtii cu cea mai înaltă functie, care nu este cetatean al unei părţi contractante. … (5) Tribunalul arbitral îşi va stabili propria procedura. Tribunalul arbitral va lua hotărârile cu majoritate de voturi. Aceasta hotărâre este definitivă şi obligatorie pentru părţile contractante. … (6) Fiecare parte contractantă va suporta cheltuielile membrului sau în juriu şi ale reprezentarii sale în procedura arbitrala. Cheltuielile presedintelui şi restul cheltuielilor vor fi suportate în părţi egale de către părţile contractante. … +
Articolul 11AplicareaAcest acord se va aplica şi investitiilor efectuate de către investitorii oricarei părţi contractante pe teritoriul celeilalte părţi contractante, inaintea intrarii în vigoare a acestui acord, şi admise în conformitate cu prevederile legale în vigoare ale fiecarei părţi contractante.Totusi acordul nu se va aplica diferendelor survenite inaintea intrarii în vigoare a acestui acord. +
Articolul 12Menţinerea drepturilorAcest acord nu va inlocui ori deroga de la legile şi reglementarile fiecarei părţi contractante, de la oblibaţiile legale internationale sau de la angajamentele asumate de către fiecare parte contractantă, inclusiv cele continute într-un acord de investitii sau autorizatie de investitii, care să indreptateasca investiţiile la un tratament mai favorabil decit cel acordat prin acest acord în situaţii similare. +
Articolul 13Intrarea în vigoare. Durata şi expirarea(1) Acest acord va intra în vigoare la 30 de zile după ce părţile contractante şi-au notificat reciproc indeplinirea procedurilor lor interne respective pentru intrarea în vigoare a acestui acord. El va ramine în vigoare pentru o perioadă de 10 ani şi va continua să fie în vigoare ulterior pentru alte perioade de 5 ani, şi asa mai departe, dacă nu va fi denuntat în scris de către fiecare parte contractantă, cu un an înainte de expirarea sa. … (2) În ceea ce priveste investiţiile efectuate anterior datei expirarii acestui acord, prevederile sale vor continua să fie efective pentru o noua perioada de 5 ani de la data expirarii acestui acord. … Acest acord va fi incheiat în doua exemplare originale, fiecare în limbile română şi engleza, toate textele fiind egal autentice.Incheiat la Bucureşti la 18 mai 1994.Pentru Guvernul României,Dan Mogossecretar de stat laMinisterul FinanţelorPentru Guvernul Republicii Filipine,Tomas Alcantarasecretar de stat laMinisterul Comerţului şi Industriei––-