Notă …
Ratificat prin LEGEA nr. 97 din 4 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 501 din 20 iulie 2012.Guvernul României și Guvernul Republicii Bulgaria, numite în continuare părți,subliniind necesitatea de a dezvolta cooperarea în domeniul apărării aeriene și antirachetă între statele lor, în calitate de membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, numită în continuare NATO,(la 02-06-2021,
Al doilea alineat din preambul a fost completat de Punctul 1. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
ținând cont de Sistemul Integrat de Apărare Aeriană și Antirachetă al NATO, numit în continuare NATINAMDS, și de obligațiile conexe cuprinse în documentul MC 54/1, precum și de spiritul, scopul și prevederile directivei SACEUR referitoare la poliția aeriană și antirachetă,(la 02-06-2021,
Al treilea alineat din preambul a fost completat de Punctul 1. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
(la 02-06-2021,
sintagma: NATINADS a fost înlocuită de Punctul 2. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
asigurând asistență reciprocă în lupta împotriva terorismului internațional, asigurând siguranța zborurilor internaționale și cooperând pentru a implementa proceduri de luare a deciziilor,ținând cont de prevederile referitoare la poliția aeriană ale legislației relevante din cele două state,luând în considerare Acordul între părțile la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, numit în continuare NATO SOFA,luând în considerare prevederile Convenției privind Aviația Civilă Internațională semnată la Chicago la 7 decembrie 1944,convin următoarele: +
Articolul 1DefinițiiPentru scopurile prezentului acord, potrivit documentelor NATO în materie:a)poliție aeriană înseamnă o misiune pe timp de pace care implică folosirea sistemului de control și supraveghere aeriană (ASACS), a celui de control și comandă aeriană (AirC2) și a capabilităților aeriene adecvate, inclusiv interceptori denumiți interceptori de alertă pentru reacție rapidă; … b)aeronavă pentru poliție aeriană -interceptor de alertă pentru reacție rapidă – QRA(I) înseamnă aeronavă militară de interceptare implicată în operații de poliție aeriană, ce aparține forțelor aeriene ale oricărei părți la prezentul acord sau unui stat terț membru NATO; … c)operație de poliție aeriană înseamnă operație specializată a aeronavelor interceptoare, pe timp de pace, cu scopul de a apăra integritatea unui anumit spațiu aerian, condusă de comandamentul desemnat al NATO (Centrul de Operații Aeriene Combinate -CAOC) sau de către o autoritate națională în cazul violării spațiului aerian și/sau a reglementărilor naționale privind navigația aeriană ale României și ale Republicii Bulgaria; … d)operație transfrontalieră de poliție aeriană (APCBO) înseamnă operație de poliție aeriană executată de QRA(I) a României sau a Bulgariei, care include trecerea frontierei între România și Republica Bulgaria și exercitarea atribuțiilor de poliție aeriană în spațiul aerian național al acestora, în conformitate cu misiunile încredințate; … e)angajare înseamnă utilizarea armelor din dotarea QRA(I) cu intenția de a avertiza sau de a distruge aeronava interceptată; … f)identificare, interogare, interceptare, intervenție înseamnă acțiuni specifice de poliție aeriană, așa cum sunt definite în documentele NATO; … g)spațiul aerian al NATO înseamnă spațiu aerian, așa cum este definit în documentele NATINAMDS; … h)spațiul aerian național înseamnă spațiul aerian aflat deasupra teritoriului, a apelor interne și a apelor teritoriale ale României sau ale Republicii Bulgaria, reprezentând o parte a spațiului aerian al NATO; … i)autoritate guvernamentală națională (NGA) înseamnă autoritate națională autorizată să permită angajarea în spațiul său aerian național; … j)utilizarea QRA(I) înseamnă zborul aeronavelor care efectuează serviciul de poliție aeriană care implică trecerea frontierei între România și Republica Bulgaria în legătură cu misiunile încredințate, inclusiv zborul de întoarcere la baza aeriană; … k)comandamentele responsabile care conduc operația aeriană NATO înseamnă comandamentele autorizate (CAOC) care asigură conducerea și controlul tactic cu autoritate regională în spațiul aerian al NATO, incluzând spațiul aerian al statelor părților în vederea apărării spațiului aerian al NATO, în conformitate cu documentele/prevederile referitoare la NATINAMDS și poliția aeriană ale NATO; … l)asigurarea de servicii înseamnă sprijinul pentru echipajul QRA(I) care efectuează serviciul de poliție aeriană, pentru a menține aeronava în stare operațională, în special prin realimentare, reaprovizionare, servicii tehnice și reparații curente, cu excepția punerii de armament la dispoziție; … m)stat terț însemnă statul membru NATO ale cărui forțe aeriene staționează într-o bază aeriană aflată pe teritoriul României sau pe teritoriul Republicii Bulgaria cu scopul de a executa serviciul de poliție aeriană întărită, în conformitate cu prevederile prezentului acord; … n)operația transfrontalieră de poliție aeriană (APCBO) executată cu sprijinul QRA(I) a unui stat terț înseamnă operația de poliție aeriană executată cu sprijinul QRA(I) a unui stat membru NATO, aflat pe teritoriul României sau pe teritoriul Republicii Bulgaria în vederea executării poliției aeriene întărite, care intră în spațiul aerian al celuilalt stat pentru a îndeplini misiunea în curs de derulare. … (la 02-06-2021,
Articolul 1 a fost modificat de Punctul 3. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
+
Articolul 2Prevederi generale(1)Ministerul Apărării Naționale din România, în numele părții române, și Ministerul Apărării din Republica Bulgaria, în numele părții bulgare, ambele numite în continuare ministere, vor fi responsabile pentru coordonarea aplicării prezentului acord.(2)Ministerele vor planifica, vor organiza și vor implementa modalitățile de cooperare stipulate în prezentul acord prin autoritățile responsabile stabilite într-un aranjament tehnic subsecvent, semnat de miniștri sau de alte persoane autorizate de către aceștia.(3)Ministerele și autoritățile relevante ale terțului semnează aranjamente tehnice privind APCBO desfășurate cu sprijinul QRA(I) a terței părți.(la 02-06-2021,
Articolul 2 a fost completat de Punctul 4. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
+
Articolul 3ScopulScopul prezentului acord este de a:a)stabili principiile de bază, condițiile și procedurile pentru executarea APCBO de către QRA(I) în spațiul aerian al României și al Republicii Bulgaria. Aceasta include, de asemenea, pregătirea, asigurarea de servicii și desfășurarea activităților de căutare-salvare și investigarea accidentelor și a incidentelor de zbor; … b)promova siguranța zborurilor și coordonarea între România și Republica Bulgaria în cazul unei APCBO desfășurate de către QRA(I) în spațiul aerian internațional unde Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) a încredințat anumite responsabilități fiecăruia dintre state. … (la 02-06-2021,
Articolul 3 a fost modificat de Punctul 5. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
+
Articolul 4Principii de bază(1)Interpretarea și aplicarea prezentului acord se va realiza în conformitate cu Carta Națiunilor Unite și cu tratatele internaționale în vigoare aplicabile pentru cele două state.(2)Pe timpul desfășurării APCBO autoritățile naționale ale părților și personalul implicat în aplicarea prezentului acord vor acționa cu respectarea deplină a suveranității celuilalt stat.(3)În executarea unei APCBO specifice, QRA (I) ale oricăruia dintre state părăsesc spațiul aerian național și intră în spațiul aerian al celuilalt stat numai după aprobarea reciprocă de către autoritățile naționale desemnate.(4)Utilizarea QRA(I) în timpul unei APCBO specifice, inclusiv angajarea, se vor desfășura în strictă concordanță cu procedurile NATINADS și cu procedurile stabilite în Aranjamentul tehnic bilateral menționat la art. 2 alin. (2).(5)Operațiile transfrontaliere de poliție aeriană nu vor fi permise și executate fără schimbul de imagine aeriană între comandamentele militare responsabile pentru controlul spațiului aerian (CRC) ale celor două părți. +
Articolul 5Responsabilitățile părților și autoritățile competente(1)Autoritățile desemnate ale părților aprobă reciproc ca QRA(I) aparținând forțelor aeriene naționale să părăsească spațiul aerian național, să intre în spațiul aerian al celuilalt stat când este nevoie și să acționeze conform procedurilor NATINAMDS, pentru a proteja spațiul aerian NATO.(2)Controlorul șef de serviciu al Centrului de Operații Aeriene al Forțelor Aeriene bulgare sau orice altă autoritate desemnată de ministrul bulgar al apărării permite:a)pătrunderea în spațiul aerian bulgar de către QRA(I) român sau QRA(I) a unui stat terț, care se află în România, pentru executarea unei APCBO specifice; … b)părăsirea spațiului aerian bulgar de către QRA(I) bulgar sau QRA(I) a unui stat terț aflat în Republica Bulgaria din prezentul acord, pentru executarea unei APCBO specifice în spațiul aerian românesc. … (3)Controlorul șef de serviciu al Centrului de Operații Aeriene al Forțelor Aeriene române sau orice altă autoritate desemnată de ministrul român al apărării naționale permite:a)pătrunderea în spațiul aerian român de către QRA(I) bulgar sau QRA(I) a unui stat terț aflat în Republica Bulgaria, pentru executarea unei APCBO specifice; … b)părăsirea spațiului aerian național de către QRA(I) român sau QRA(I) aflat în România, pentru executarea unei APCBO specifice în spațiul aerian bulgăresc. … (4)Autoritățile competente care permit interogarea, interceptarea și intervenția de către QRA(I) a României și a Republicii Bulgaria, acționând sub comandă NATO sau națională, se stabilesc prin aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin. (2).(5)Angajarea QRA(I) a României sau a Republicii Bulgaria, care execută o APCBO specifică, este aprobată de:a)în spațiul aerian bulgar – ministrul apărării al Republicii Bulgaria care acționează ca NGA, la propunerea șefului Statului Major al Apărării; … b)în spațiul aerian românesc – ministrul apărării naționale al României care acționează ca NGA. … (6)În oricare dintre cazurile prezentate la alin. (5) al prezentului articol, utilizarea focului de avertizare și/sau a forței letale pe timpul angajării necesită acordul NGA din statul care asigură QRA(I). Proceduri detaliate vor fi definite în continuare în aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin. (2) al acestui acord.(7)Autoritățile menționate la alin. (1), (2), (3) și (4) din prezentul articol raportează imediat autorităților lor naționale, inclusiv către NGA, în conformitate cu procedurile stabilite în aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin. (2) al acestui acord.(la 02-06-2021,
Articolul 5 a fost modificat de Punctul 5. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
+
Articolul 6Utilizarea spațiului aerian și a aerodromurilor(1)Utilizarea reciprocă a spațiilor aeriene ale României și Republicii Bulgaria va fi pusă în practică prin coordonarea comandamentelor militare responsabile pentru controlul spațiului aerian (CRC), care vor fi definite în Aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin. (2).(2)Utilizarea aerodromurilor care vor fi stabilite în Aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin (2), pentru aterizarea QRA(I) și a aeronavelor interceptate, va fi coordonată de către CRC-ul responsabil.(3)În situații de urgență, aeronavele menționate la alin. (2) al prezentului articol pot utiliza orice aerodrom național disponibil și adecvat pentru aterizare al celuilalt stat, prin coordonarea CRC-ului responsabil.(4)Modificările în informațiile aeronautice pentru aeroporturile desemnate conform alin. (2) și (3) ale prezentului articol vor fi comunicate neîntârziat în conformitate cu prevederile STANAG 7005 – Exchange of Flight Information Publication (FLIP) data.(5)Executarea operației de poliție aeriană de către QRA(I) aparținând oricăreia dintre părți în spațiul aerian al celuilalt stat va fi autorizată și executată conform prevederilor acestui acord și ale Aranjamentului tehnic menționat la art. 2 alin. (2), fără prezentarea niciunui plan de zbor sau autorizare diplomatică specială de survol. +
Articolul 7Căutarea-salvarea și investigarea incidentelor și accidentelor de zbor(1)Părțile vor fi obligate să asigure serviciul de căutare și salvare pe teritoriul statelor lor, precum și pe teritoriul de sub spațiul aerian definit în art. 3 lit. b) al prezentului acord, pentru acordarea de ajutor echipajului QRA(I) din celălalt stat, pentru asigurarea securității aeronavei și pentru implementarea acțiunilor de eliminare a consecințelor. Informațiile necesare vor fi schimbate fără întârziere prin CRC-uri.(2)Incidentele și accidentele care apar pe timpul unei APCBO specifice vor fi investigate în conformitate cu acordurile internaționale aplicabile și legislațiile naționale ale părților.(3)Lecțiile învățate din investigarea incidentelor și accidentelor de zbor petrecute pe timpul întrebuințării QRA(I) vor fi comunicate între autoritățile responsabile ale părților pentru evitarea repetării în viitor a unor evenimente similare.(4)În cazul în care un eveniment de tipul celor menționate la alin. (2) al prezentului articol se produce pe teritoriul statului uneia dintre părți, experții în siguranța zborului din cealaltă parte pot fi implicați în activitatea de inspectare în conformitate cu documentele NATO relevante privind investigațiile în domeniul siguranței zborurilor și raportării incidentelor/accidentelor care au implicat aeronave militare și/sau rachete. +
Articolul 8Pregătirea(1)Pentru a atinge și a menține scopul prevăzut de art. 3 al prezentului acord, autoritățile responsabile ale părților desfășoară pregătirea în comun sub structura de comandă și control a NATO.(2)Orice detaliu privind desfășurarea de exerciții comune și alte aspecte relevante legate de pregătirea în comun se stabilesc prin aranjamentul tehnic subsecvent, prevăzut la art. 2 alin. (2) și (3).(la 02-06-2021,
Articolul 8 a fost modificat de Punctul 5. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
+
Articolul 9Prevederi financiare și privind serviciile(1)Ca regulă generală, România, Republica Bulgaria și terțul se angajează să suporte propriile cheltuieli care apar, în cazul în care nu există clauze contractuale pentru finanțarea comună.(2)În cazul unor costuri neprevăzute, care nu pot fi definite ca responsabilitate directă a uneia dintre părți, de la caz la caz, se stabilește o procedură de urmat.(3)În principiu, prestarea de servicii oferită pentru QRA(I) care a executat APCBO și a aterizat pe teritoriul României sau al Republicii Bulgaria este contracost sau decontată. Cu toate acestea, detaliile prestării de servicii, inclusiv sprijinul acordat gratuit, pot fi definite în aranjamentul tehnic prevăzut la art. 2 alin. (2) și (3).(4)Fără a ține seama de prevederile aranjamentului tehnic prevăzut de alin. (3) al prezentului articol, costul rachetelor, al muniției și al materialului pirotehnic întrebuințate de QRA(I) aparținând unuia dintre state în spațiul aerian al celuilalt stat este suportat de către partea a cărei NGA a permis angajarea respectivă.(la 02-06-2021,
Articolul 9 a fost modificat de Punctul 5. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
+
Articolul 10Jurisdicția, statutul juridic și compensarea daunelor(1)Dacă nu este altfel prevăzut în prezentul acord, toate aspectele legate de interpretarea și aplicarea sa vor fi guvernate de Acordul între părțile la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor (NATO SOFA).(2)În limitele art. VIII alin. (5) al NATO SOFA:a)compensarea daunelor produse unor terțe părți de către QRA(I) aparținând uneia dintre părți în executarea unei APCBO specifice este responsabilitatea celeilalte părți în al cărei spațiu aerian sau teritoriu național au survenit accidentul și avariile și ale cărei autorități au permis întrebuințarea acelui QRA(I); … b)dacă daunele apar în spațiul aerian și/sau teritoriul unuia dintre state ca rezultat al nerespectării (inclusiv al neglijenței sau relei intenții) procedurilor stabilite în acest acord și în Aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin. (2) de către personalul și/sau autoritățile celuilalt stat, acesta din urmă va fi răspunzător pentru compensarea lor. … (3)Dacă NATO ia decizii privind partajarea și despăgubirea din fonduri comune a daunelor produse prin întrebuințarea QRA(I), decizii obligatorii pentru fiecare stat membru, părțile vor aplica deciziile respective în mod corespunzător. +
Articolul 11Alte prevederi(1)Cooperarea și coordonarea militară între părți pe timpul și în legătură cu utilizarea QRA(I) în operații de poliție aeriană se vor desfășura în limba engleză.(2)În cazul unui incident sau al unui accident în legătură cu executarea unei APCBO specifice și aterizarea QRA(I) aparținând unuia dintre state pe teritoriul celuilalt stat, autoritățile competente vor lua toate măsurile legale pentru ca echipajul să fie disponibil pentru investigații ulterioare.(3)Părțile vor respecta prevederile documentelor standard NATO, ale acordurilor bilaterale în vigoare referitoare la protecția informațiilor clasificate și ale legislației naționale privind protecția informațiilor și documentelor în aplicarea acordului și vor utiliza clasificări cel puțin egale celor atribuite de cealaltă parte. +
Articolul 12Executarea operațiunii de poliție aeriană transfrontalieră E de către QRA(I) a unei terțe părți(1)Inițierea, executarea și/sau suspendarea unei APCBO cu sprijinul QRA(I) a unui stat terț se fac/face cu respectarea următoarelor condiții:(a)QRA(I) a unui stat terț deține certificat valabil, emis de către autoritatea NATO (CAOC JT) pentru a executa poliție aeriană conform NATINAMDS în spațiul aerian al României și al Republicii Bulgaria; … (b)sunt încheiate acorduri bilaterale pentru protecția schimbului de informații clasificate între statul terț și România, respectiv Republica Bulgaria; … (c)QRA(I) a statului terț are permisiunea din partea autorităților României și Republicii Bulgaria conform art. 5 alin. (2) și (3); … (d)QRA(I) a statului terț respectă ordinele date de CRCs ale Forțelor Aeriene ale României sau ale Republicii Bulgaria, precum și regulile și procedurile NATINAMS pentru poliția aeriană; … (e)QRA(I) a statului terț urmează regulile ICAO cât timp zboară dincolo de zona celor 12 mile; … (f)QRA(I) a statului terț respectă suveranitatea națională a României și a Republicii Bulgaria; … (g)misiunile de angajare:– în spațiul aerian al României se execută numai în conformitate cu legislația națională a României; … – în spațiul aerian al Republicii Bulgaria nu se execută. … … (2)APCBO cu susținere din partea QRA(I) a unei terțe părți pot fi inițiate după ce autoritatea competentă a terței părți, capabilă să angajeze statul în conformitate cu dreptul internațional, acceptă complet și necondiționat, printr-o notificare scrisă, transmisă prin canale diplomatice României și Republicii Bulgaria, drepturile și obligațiile prevăzute de prezentul acord. România și Republica Bulgaria confirmă în scris primirea acestei notificări. Se aplică cerințele prevăzute de legislația internă.(3)APCBO cu susținere din partea QRA(I) a unei terțe părți se execută pe baza încheierii aranjamentelor tehnice între Ministerul Apărării Naționale al României, cel al Republicii Bulgaria și autoritatea relevantă a terțului.(4)QRA(I) a terței părți poate executa operația transfrontalieră de poliție aeriană după intrarea în vigoare a aranjamentului tehnic prevăzut la art. 12 alin. (3) din prezentul acord privind operațiile transfrontaliere de poliție aeriană executarea cu succes a unui antrenament sub comanda și controlul NATO.(5)În situația unei aterizări de urgență a unei QRA(I) a terțului pe teritoriul României sau pe teritoriul Republicii Bulgaria, autoritatea națională competentă asigură protecție împotriva incendiului, îngrijire medicală până la nivel ROL 1 și protecția aeronavei aterizate de urgență.(6)Utilizarea unei QRA(I) a unui terț se va face cu respectarea strictă a procedurilor NATINAMDS, ale celor stabilite prin aranjamentul tehnic prevăzut la alineatul (3) și în concordanță cu legislația și procedurile statului pe teritoriul căruia se desfășoară.(7)APCBO executată cu QRA(I) a statului terț nu se efectuează fără schimbul de imagine aeriană recunoscută între CRCs din România și din Republica Bulgaria.(8)Cu excepția cazului când se prevede altfel în prezentul acord, toate aspectele privitoare la APCBO executat de QRA(I) a statului terț se reglementează de Acordul dintre părțile la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor (NATO SOFA).(9)În limitele art. VIII alin. (5) din NATO SOFA, dacă pagubele apar în spațiul și/sau pe teritoriul României sau Republicii Bulgaria ca rezultat al nerespectării (inclusiv neglijenței grave sau premeditării) procedurilor stabilite pe baza prezentului acord și a aranjamentului tehnic prevăzut la alin. (3) de către personalul și/sau autoritățile statului terț, partea care nu respectă aceste prevederi este răspunzătoare pentru despăgubirea acestora.(la 02-06-2021,
Actul a fost completat de Punctul 6. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
+
Articolul 13Prevederi finale(1)Prezentul acord va intra în vigoare la data primirii ultimei notificări trimise de către părți pe canale diplomatice, prin care se informează asupra îndeplinirii procedurilor legale interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.(2)Prezentul acord este încheiat pentru o perioadă nedeterminată, dar părțile pot exprima încetarea valabilității sale, în orice moment, în scris. Acordul își va înceta valabilitatea la 6 luni de la data când o parte primește o notificare de la cealaltă parte despre intenția de încetare a valabilității.(3)În caz de încetare a valabilității, prevederile relevante ale acordului vor continua să fie în vigoare până când toate activitățile aflate în derulare se vor încheia sau toate problemele rezultând din activități desfășurate în temeiul prezentului acord vor fi rezolvate.(4)Prezentul acord poate fi amendat oricând, în scris, cu consimțământul ambelor părți. Amendamentele vor intra în vigoare în conformitate cu alin. (1) al prezentului articol.(5)Divergențele privind interpretarea și aplicarea prezentului acord vor fi rezolvate prin consultări între părți, fără a fi supuse atențieioricărei alte părți.(la 02-06-2021,
Articolul 13 a fost renumerotat de Punctul 7. din PROTOCOLUL din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 02 iunie 2021
)
Semnat la București la 12 octombrie 2011, în două exemplare originale, în limbile română, bulgară și engleză, toate textele fiind egal autentice. În caz de diferențe de interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru Guvernul României,
Gabriel Oprea,
ministrul apărării naționale al României
Pentru Guvernul Republicii Bulgaria,
Anu Anguelov,
ministrul apărării al Republicii Bulgaria––