ACORD din 11 mai 1991

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 17 decembrie 1991
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulINCETAT APLICABILITATEAORDIN 2483 30/12/2016
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 6REFERIRE LACONVENTIE 07/12/1944
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulINCETAT APLICABILITATEAORDIN 2483 30/12/2016
ActulREFERIT DEORDIN 2483 30/12/2016
ActulCONTINUT DELEGE 76 14/12/1991
ActulRATIFICAT DELEGE 76 14/12/1991
ActulREFERIT DEDECRET 116 13/12/1991

între Guvernul României şi Guvernul Republicii Ungaria privind stabilirea unui regim de CER DESCHIS



Guvernul României şi Guvernul Republicii Ungaria, denumite în continuare părţi,reamintind angajamentele lor asumate în cadrul Conferintei pentru Securitate şi Cooperare în Europa de a promova o mai mare deschidere şi transparenta a activităţilor lor militare şi de a intari securitatea prin măsuri de crestere a increderii şi securitatii,urmarind sa puna în aplicare în relatiile lor bilaterale, în plus faţă de prevederile Documentului de la Viena din 1990 al Negocierilor privind măsuri de crestere a increderii şi securitatii, alte măsuri de cooperare pentru intarirea increderii şi securitatii,reafirmind dorinţa lor de a contribui în continuare la incheierea cu succes a negocierilor Conferintei privind CERUL DESCHIS, asa cum s-a prevăzut în Carta de la Paris pentru o Noua Europa,convinse ca un regim bilateral de CER DESCHIS aplicat cu succes constituie o experienta valoroasa pentru elaborarea unui tratat privind CERUL DESCHIS şi ca functionarea simultana a celor două regimuri va conduce la incredere şi securitate sporita,luînd nota de faptul ca un regim de CER DESCHIS şi aplicarea sa cu succes ar incuraja deschiderea reciproca a statelor părţi, ar spori previzibilitatea activităţilor lor militare şi ar intari increderea între ele,convinse ca regimul de CER DESCHIS va fi aplicat pe o baza reciproca şi echitabila care va proteja interesul fiecarui stat parte,luînd nota de posibilitate de a folosi rezultatele unor astfel de survolari pentru a imbunatati deschiderea şi transparenta, a intari increderea şi securitatea şi a imbunatati verificarea masurilor actuale şi viitoare de control al armamentelor, promovind astfel respectarea acestora,luînd nota de faptul ca functionarea unui regim de CER DESCHIS nu va aduce prejudicii statelor care nu sînt părţi la acest acord,considerind ca un regim eficient de CER DESCHIS va duce la consolidarea relatiilor îmbunătăţite de buna vecinatate între statele părţi,au convenit cele ce urmeaza: + 
Articolul 1DefinitiiPentru scopurile acestui acord şi anexelor sale:1. Termenul membru al echipajului de zbor înseamnă o perioadă din oricare din cele doua state părţi care a fost desemnata şi acceptata potrivit articolului 19 al acestui acord şi care indeplineste atribuţii legate de functionarea sau întreţinerea avionului de observare sau a senzorilor acestuia şi care participa ca membru al echipajului de zbor al avionului de observare pe timpul zborului de observare, sau care este supraveghetor-inspectori.2. Termenul membru al echipajului de observare înseamnă o persoană a părţii observatoare care a fost desemnata şi acceptata în conformitate cu articolul 19 al acestui acord şi care indeplineste atribuţii legate de functionarea senzorilor avionului de observare al părţii observate şi care participa ca membru al echipajului de zbor al avionului de observare al părţii observate pe timpul zborului de observare.3. Termenul supraveghetor în zbor înseamnă o persoană desemnata de partea observata să fie la bordul avionului de observare pe timpul zborului de observare şi care îşi indeplineste atribuţiile în conformitate cu anexa D.4. Termenul plan de zbor înseamnă un plan de zbor al părţii observatoare care intruneste cerinţele articolului 6.5. Termenul spatiu aerian riscant înseamnă zone ale părţii observate în care exista pericole invizibile sau neobisnuite pentru siguranţa avionului. Spatiul aerian riscant include zone interzise, zone cu restrictii şi zone periculoase, stabilite în interesul sigurantei zborului, sigurantei publice şi protectiei mediului înconjurător şi publicate de partea observata în conformitate cu regulile O.A.C.I. în Publicatia de Informaţii Aeronautice (A.I.P.).6. Termenul inspector înseamnă o persoană desemnata de partea observata sau de partea observatoare pentru a efectua inspecţii ale avionului de observare, echipamentului şi senzorilor acestuia, în conformitate cu articolul 9 şi anexa C.7. Termenul echipa de inspecţie înseamnă un grup de inspectori desemnaţi de partea observata sau partea observatoare să efectueze inspecţia avionului de observare, echipamentului şi senzorilor acestuia, în conformitate cu art. 9 şi anexa C.8. Termenul supraveghetor-inspectori înseamnă un reprezentant desemnat de partea observatoare sau partea observata, care a fost autorizat sa supravegheze toate activităţile inspectorilor şi ale echipei de inspecţie pe timpul inspecţiilor şi sa indeplineasca indatoriri specifice în conformitate cu articolul 9 şi anexa C.9. Termenul inspecţie înseamnă acea activitate descrisa şi efectuata potrivit articolului 9 şi anexei C.10. Termenul perioada de inspecţie înseamnă perioada de timp în care echipa de inspecţie inspecteaza avionul de observare, echipamentul şi senzorii acestuia, în conformitate cu articolul 9 şi anexa C.11. Termenul avion de observare înseamnă un avion neinarmat, cu aripa fixa, apt sa transporte doi supraveghetori de zbor ai părţii observate, în plus faţă de membrii echipajului sau de zbor. Un avion este considerat neinarmat cînd nu transporta nici un fel de armament (munitii) de nici un tip sau echipamente destinate pentru intrebuintarea armamentului.12. Termenul zbor de observare înseamnă un zbor şi orice escale aferente pentru realimentare, efectuate în conformitate cu prevederile şi restrictiile acestui acord, de către un avion de observare deasupra teritoriului părţii observate.13. Termenul parte observata înseamnă o parte deasupra teritoriului careia este efectuat un zbor de observare.14. Termenul parte observatoare înseamnă o parte care efectueaza un zbor de observare.15. Termenul punct de intrare înseamnă aerodromul (aerodromurile) de pe teritoriul fiecarei părţi care este (sînt) desemnat(e) în anexa B pentru sosirea avionului de observare pe teritoriul părţii observate.16. Termenul punct de iesire înseamnă aerodromul (aerodromurile) de pe teritoriul fiecarei părţi care este (sînt) desemnat(e) în anexa B pentru plecarea avionului de observare de pe teritoriul părţii observate.17. Termenul echipamente de observare permise înseamnă echipamente de observare de la bordul avionului de observare descrise în anexa E.18. Termenul cota înseamnă numărul de zboruri de observare pe care fiecare parte se angajează să le accepte anual (cota pasiva) şi numărul de zboruri de observare pe care fiecare parte va avea dreptul să le efectueze anual (cota activa), asa cum se prevede în anexa A.19. Termenul culoar de intrare înseamnă punctul obligatoriu de raport specificat şi publicat de partea observata în anexa B, prin care avionul de observare va intra în spatiul aerian al părţii observate.20. Termenul culoar de iesire înseamnă un punct obligatoriu de raport specificat şi publicat de partea observata în anexa B, prin care avionul de observare va părăsi spatiul aerian al părţii observate.21. Termenul Ruta a Serviciului de Dirijare a Traficului Aerian (A.T.S.) înseamnă o ruta specifică, stabilita pentru canalizarea fluxului de trafic conform prevederilor Serviciului de Dirijare a Traficului Aerian.
 + 
Articolul 2Drepturi şi obligaţii fundamentale ale părţilor1. Fiecare parte va avea dreptul să efectueze zboruri de observare în conformitate cu prevederile acestui acord.2. Fiecare parte se angajează să permită zboruri de observare deasupra teritoriului sau în conformitate cu prevederile acestui acord.3. Fiecare parte poate efectua zboruri de observare cu propriul avion de observare sau cu avionul de observare al celeilalte părţi.4. Zonele cu spatiu aerian riscant sînt exceptate, în conformitate cu prevederile articolelor 1 şi 8 şi anexei G.
 + 
Articolul 3Cotele de zboruri de observare1. În scopul indeplinirii obiectivelor acestui acord, fiecare parte va avea dreptul să efectueze şi îşi asuma obligaţia sa accepte un numar convenit de zboruri de observare, în conformitate cu anexa A.2. Numărul zborurilor de observare pe care o parte va putea să le efectueze va fi egal cu numărul de zboruri pe care aceasta va fi solicitata să le accepte.
 + 
Articolul 4Avionul de observareÎn timpul efectuării zborurilor în baza prezentului acord, avionul de observare se va conforma prevederilor acestui acord.În afară de cazul în care contravine prevederilor prezentului acord, avionul de observare se va conforma, de asemenea, cu:a) standardele publicate şi practica recomandata a O.A.C.I;b) procedurile şi directivele naţionale publicate ale părţii observate privind controlul traficului pentru siguranţa zborului; şic) instrucţiunile autorităţilor de control al traficului aerian şi serviciilor de control terestru.
 + 
Articolul 5Proceduri înainte şi după zborul de observare1. La intrarea în vigoare a prezentului acord, fiecare parte va comunică celeilalte părţi urmatoarele informaţii:a) aerodromurile pentru cazuri de urgenta situate între culoarele sale de intrare şi punctele sale de intrare şi între punctele sale de iesire şi culoarele sale de iesire;b) procedurile instrumentale de aterizare şi decolare pentru:– punctele sale de intrare şi de iesire;– aerodromurile sale de rezerva din apropierea punctelor de intrare şi de iesire;– aerodromurile adecvate aflate de-a lungul rutei de zbor, care pot fi folosite în caz de urgenta.2. Fiecare parte va notifica prompt celeilalte părţi orice actualizari şi amendamente la astfel de informaţii.3. O parte poate schimba locul punctelor sale de intrare şi/sau iesire la 3 luni de la notificarea prealabila a celeilalte părţi.4. Pentru a efectua un zbor de observare partea observatoare va notifica părţii observate ora estimată de sosire a avionului sau de observare la punctul de intrare al părţii observate. O asemenea notificare va fi facuta cu cel puţin 24 de ore înainte de ora estimată de sosire.5. Notificarea către partea observata va cuprinde, de asemenea, tipul şi modelul avionului care urmeaza sa soseasca, numărul de înregistrare şi indicativul sau, precum şi numele şi prenumele, tipul de pasaport, numărul şi functia fiecarui membru al echipajului de zbor.6. În cazul în care partea observatoare intenţionează sa foloseasca avionul de observare al părţii observate, aceasta va prezenta cererea sa cu 7 zile înainte de ora propusa de incepere a zborului de observare.7. La incheierea zborului de observare, avionul de observare va părăsi teritoriul părţii observate de la punctul de iesire. Zborul de plecare de la punctul de iesire va începe nu mai tirziu de 24 de ore de la incheierea zborului de observare, în afară de cazul cînd condiţiile meteorologice sau navigabilitatea avionului de observare nu permit aceasta.
 + 
Articolul 6Planurile de zbor şi efectuarea zborurilor de observare1. În termen de 6 ore de la sosirea avionului de observare sau a echipajului de observare la punctul de intrare, partea observatoare va prezenta părţii observate un plan de zbor pentru zborul de observare propus. Partea observata va examina şi aproba sau va modifica şi aproba, cit mai curind posibil, planul de zbor propus, în conformitate cu prevederile acestui acord.2. Zborul de observare va fi efectuat în conformitate cu planul de zbor aprobat şi cu aprobarile şi instrucţiunile controlorilor de trafic aerian ai părţii observate.3. Planul de zbor va avea conţinutul conform anexei nr. 2 a Convenţiei asupra Aviaţiei Civile Internationale (Chicago, 1944) şi va fi în forma specificata de Documentul O.A.C.I. 4444-RAC/501. Regulile aerului şi serviciilor de trafic aerian, amendate sau revizuite.4. Planul de zbor va cere şi va asigura ca:a) durata planificata a zborului de observare sa nu depăşească durata zborurilor de observare prevăzută în anexa A;b) zborul de observare sa inceapa nu mai devreme de 16 ore şi nu mai tirziu de 48 ore de la prezentarea planului de zbor părţii observate;c) avionul de observare sa zboare pe o ruta directa între coordonatele sau reperele de navigatie desemnate în planul de zbor şi sa treaca pe la fiecare coordonata sau reper de navigatie în ordinea secventiala prevăzută în planul de zbor; şid) avionul de observare sa nu amine, intirzie sau temporizeze altfel plecarea de la orice punct de pe traiectul planului de zbor aprobat şi nici sa nu intrerupa fără motiv intemeiat fluxul normal al traficului aerian, cu excepţia cazurilor cînd:– este permisa potrivit planului de zbor aprobat;– este necesară pentru sosirea la sau plecarea de la aerodromurile desemnate în timp ce se executa procedurile publicate sau instrucţiunile primite de la controlul traficului aerian;– se primesc instrucţiuni de la controlul traficului aerian;– se impune din motive de siguranţă a zborului;– traiectele de zbor pot fi intersectate, cu condiţia ca nici un punct de intersectie sa nu fie traversat mai mult decit o dată pe timpul zborului de observare.5. Partea observata va asigura ca membrilor echipajului de zbor sa li se dea informaţiile cele mai recente ale părţii observate despre condiţiile meteorologice şi siguranţa zborurilor care privesc planul de zbor pentru fiecare zbor de observare, inclusiv avize către piloti, proceduri privind regulile internationale de zbor şi informaţii despre aerodromurile de rezerva şi de urgenta, dispuse de-a lungul rutei de zbor, prevăzute în planul de zbor aprobat.6. Toate zborurile de observare vor fi efectuate în conformitate cu prevederile acestui acord şi cu standardele şi practicile recomandate de O.A.C.I., precum şi cu luarea corespunzătoare în consideratie a diferentelor existente în regulile şi reglementarile naţionale, publicate în A.I.P. sau în conformitate cu cerinţele naţionale privind controlul traficului aerian şi de zbor, asupra caruia echipajul zborului de observare va fi informat.7. În cazul în care avionul de observare face o deviere de la planul de zbor, permisa de articolul 13 al acestui acord, timpul aditional de zbor rezultat din aceasta deviere nu va fi calculat în durata specificata în anexa A.
 + 
Articolul 7Senzori1. Fiecare parte va putea folosi pe timpul zborurilor de observare orice senzor necesar pentru atingerea obiectivelor acestui acord, care este inscris în anexa E. Senzorii care nu sînt inscrisi în anexa E sînt interzisi şi nu vor fi la bordul avionului de observare.2. Părţile se angajează sa foloseasca aceleasi tipuri de senzori, de capacitate comparabila şi, în acest scop, sa inlesneasca accesul la asemenea senzori, pentru a fi folositi de către cealalta parte.3. Avionul de observare va fi echipat cu aceeasi senzori, cînd este folosit, la cerere, de cealalta parte.4. Datele culese de senzori în timpul zborurilor de observare vor ramine incapsulate la bordul avionului de observare pînă la terminarea zborului de observare. Sînt interzise orice operaţiuni de legare a datelor senzorilor.5. Asa cum se prevede în paragraful 4 al articolului 16 al acestui tratat, o parte poate utiliza un tip sau un model de senzor neinscris în anexa E pentru sau în legătură cu un zbor de observare după:a) primirea aprobării Comisiei Consultative Româno-Ungare CER DESCHIS (C.C.R.U.C.D.); şib) punerea la dispoziţie, spre examinare, înainte de zbor, celeilalte părţi, a unui tip sau model reprezentativ al unui asemenea senzor, în conformitate cu prevederile anexei E.6. Fiecare parte care foloseşte un avion de observare va asigura ca senzorii sa functioneze conform caracteristicilor şi ca aceste caracteristici sa corespunda cerințelor convenite.
 + 
Articolul 8Spatiul aerian riscant1. Avionul de observare poate efectua zboruri de observare oriunde deasupra teritoriului părţii observate în conformitate cu articolele 2 şi 6.2. Spatiul aerian riscant trebuie anuntat public. Asemenea anunturi publice trebuie să specifice pericolele pentru avionul de observare şi membrii echipajului de zbor. Fiecare parte va asigura ca asemenea anunturi publice privind spatiul aerian riscant sînt aduse prompt la cunoştinţa celeilalte părţi cu ajutorul sursei desemnate de parte în anexa G.3. Spatiul aerian riscant anuntat în anexa G trebuie luat în considerare de partea observatoare la pregătirea planului unui zbor de observare.4. Fiecare parte poate introduce amendamente şi adaugiri la anexa G, aducind aceasta la cunoştinţa celeilalte părţi.5. La nevoie, partea observata va informa membrii echipajului de zbor în timpul pregatirii pentru zborul de observare asupra noului spatiu aerian riscant, indicind cauzele restrictiilor introduse.6. În cazul în care planul de zbor al părţii observatoare solicita survolul spatiului aerian riscant al părţii observate, partea observata va aproba planul de zbor dacă este în conformitate cu articolul 6, dar îl poate amenda astfel incit sa specifice altitudinea minima de siguranţă deasupra spatiului aerian riscant. Aceasta altitudine minima de siguranţă va face parte din planul de zbor. Dacă nu exista altitudine minima sigura corespunzătoare cerințelor de siguranţă aeriana, partea observata va propune o ruta de zbor alternativa cit mai aproape de spatiul aerian riscant pe care o permit cerinţele de siguranţă aeriana. Ca alternativa, partea observata poate propune ca timpul pentru sosirea avionului de observare deasupra spatiului aerian riscant să fie modificat astfel incit sa corespunda cerințelor de siguranţă a zborului. Asemenea alternativa privind ruta sau timpul zborului va fi incorporată în planul de zbor revizuit şi aprobat de partea observata.7. Partea observatoare poate alege fie să efectueze zborul de observare pe baza unui plan de zbor amendat, evitînd spatiul aerian riscant respectiv, fie sa anuleze zborul de observare. În aceasta ultima situaţie, avionul de observare sau echipajul de observare va părăsi teritoriul părţii observate în conformitate cu articolul 5 şi survolul nu va fi înregistrat în cota nici uneia dintre părţi.8. În cazul în care partea observatoare informeaza partea observata ca refuzul accesului la orice portiune din spatiul aerian riscant al părţii observate nu a fost justificat pe bază de considerente de siguranţă aeriana şi dacă problema nu este solutionata pe canale diplomatice, partea observatoare poate ridica aceasta problema, spre examinare, în cadrul Comisiei Consultative Româno-Ungare CER DESCHIS, conform articolului 16 al acestui acord.
 + 
Articolul 9Inspecţia avionului şi senzorilorCînd un zbor de observare se efectueaza folosind un avion de observare al părţii observatoare, la inminarea planului de zbor, dacă nu se convine altfel între părţile observata şi observatoare, echipa de inspecţie a părţii observate poate inspecta avionul de observare, însoţită de supraveghetorii-inspectori ai părţii observatoare, pentru a determina dacă exista orice echipament interzis pe avionul de observare. O asemenea inspecţie se va termina cu cel puţin 3 ore înainte de începerea planificata a zborului de observare prevăzută în planul de zbor. Toate aceste inspecţii vor fi efectuate în conformitate cu anexa C.
 + 
Articolul 10Supraveghetori de zbor în avionul de observarePartea observata va avea dreptul să aibă doi supraveghetori de zbor la bordul avionului de observare pe timpul fiecarui zbor de observare, în conformitate cu anexa D. Asemenea supraveghetori de zbor vor avea dreptul de acces la toate părţile avionului de observare pe timpul zborului de observare. Supraveghetorii de zbor vor avea drepturile şi oblibaţiile menţionate în anexa D. În exercitarea functiilor lor, supraveghetorii de zbor nu se vor amesteca în activităţile membrilor echipajului de zbor.
 + 
Articolul 11Service şi întreţinere la avionul de observare1. Partea observata, la cerere, va asigura:a) combustibilul, service-ul şi întreţinerea, furnizate normal avioanelor comerciale, pentru avionul de observare, la punctul de intrare sau de iesire şi la orice alt punct de realimentare prestabilit, specificat în planul de zbor; şib) masa şi facilităţi pentru odihna membrilor echipajului de zbor al avionului de observare.2. La cererea părţii observatoare, pot fi convenite între părţi şi alte servicii pentru a garanta realizarea efectiva a zborului de observare. Dacă apare necesitatea unei cereri tehnice neprevazute pentru avionul de observare, parte observata va acorda neintirziat sprijinul necesar. Cu privire la serviciile obtinute se va întocmi un protocol între un supraveghetor-inspectori al părţii observatoare şi un imputernicit oficial al părţii observate, la punctul de intrare sau iesire.3. Partea observatoare va rambursa părţii observate costurile obisnuite şi rezonabile privind combustibilul, întreţinerea, service-ul, masa şi facilitatile pentru cazare. Valoarea rambursarii va fi convenita între părţi în fiecare caz în parte şi va reprezenta o estimare echitabila a costurilor unor asemenea servicii la momentul acordarii lor excluzînd impozitele, taxele, cheltuielile vamale sau alte cheltuieli similare.4. Partea observatoare va rambursa părţii observate costurile privind folosirea avionului de observare al părţii observate. Partea observata va informa în prealabil partea observatoare asupra costului estimativ al orei de zbor cu avionul de observare.5. Asemenea cheltuieli nu vor fi mai mari decit acelea pe care partea observata le-ar percepe ea insasi pentru acelasi serviciu.
 + 
Articolul 12Interzicerea, corectarea sau scurtarea zborurilor de observare1. Partea observata, notificînd aceasta părţii observatoare, poate să interzica, înainte de începerea sa, ori sa corecteze sau sa scurteze, în mod nedaunator, după începerea sa, orice zbor de observare care:a) nu este permis de termenii anexei A;b) nu are planul de zbor completat în conformitate cu acest acord;c) soseste la punctul de intrare în mai puţin de 24 ore de la notificarea ceruta de articolul 5 al acestui acord;d) nu ajunge la punctul de intrare în 6 ore de la timpul estimativ de sosire, mentionat în notificarea amintita;e) deviaza de la planul de zbor, cu excepţia cazurilor permise de articolul 13 al acestui acord;f) este efectuat de un avion, altul decit un avion de observare; saug) în alt fel, nu corespunde termenilor, condiţiilor, prevederilor şi restrictiilor acestui acord.2. Partea observata poate corecta sau scurta în spatiul sau aerian un zbor la punctul de intrare sau la punctul de iesire, care deviaza de la ruta directa ceruta de articolul 6.3. Cînd partea observata interzice, corecteaza sau scurteaza un zbor de observare în conformitate cu acest articol, ea trebuie să transmita părţii observatoare, în scris, pe canalele diplomatice obisnuite, o explicatie pentru actiunea sa.4. Un zbor de observare care a fost interzis nu va fi înregistrat în cota-părţii observate. Un zbor de observare propus care a fost corectat sau scurtat nu va fi înregistrat în cota-părţii observate.5. Problemele care apar potrivit acestui articol pot fi prezentate Comisiei Consultative Româno-Ungare CER DESCHIS spre rezolvare, asa cum se prevede în articolul 16 al acestui acord.
 + 
Articolul 13Devieri şi cazuri de urgenta1. În pofida oricăror altor prevederi ale acestui acord, devierile unui avion de observare de la planul de zbor sau de la rutele către şi de la punctele de intrare şi iesire, care sînt necesare (a) din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile, (b) instructiunilor controlului de trafic aerian pentru siguranţa zborului sau (c) din cauza dificultatilor tehnice ale avionului sau altor evenimente dincolo de controlul părţii observatoare, nu vor fi considerate o încălcare a acestui acord şi nu vor constitui temeiuri pentru corectarea, scurtarea sau interzicerea de către partea observata a unui zbor de observare, a unui zbor care soseste la punctul de intrare sau a unui zbor care paraseste punctul de iesire.2. Partea observata va acorda oricărui avion de observare care declara o situaţie de urgenta întreaga gama a dificultatilor de pericol şi deviere pentru a asigura ajungerea cit mai rapida la cel mai apropiat aerodrom adecvat. O investigare complexa a declaraţiei va fi efectuata în conformitate cu regulile părţii observate, cu participarea părţii observatoare, într-un loc la alegerea părţii observate.3. În cazul unui accident, care implica avionul de observare pe teritoriul părţii observate, partea observata va conduce operaţiunile de cautare şi salvare, în conformitate cu propriile reglementari şi proceduri pentru asemenea operaţii. O investigare completa a accidentului de către partea observata va fi efectuata în conformitate cu reglementarile părţii observate, cu participarea părţii observatoare, într-un loc la alegerea părţii observate. La incheierea investigatiei, toate sfarimaturile şi resturile avionului de observare, echipamentului şi senzorilor, dacă au fost gasite şi recuperate, vor fi returnate părţii observatoare, dacă cere aceasta.
 + 
Articolul 14Neamestec1. Nici o parte nu va folosi nici un aparat sau echipament care să stinjeneasca functionarea avionului de observare şi a senzorilor sau efectuarea în siguranţa a zborului de observare.
 + 
Articolul 15Folosirea informatiei1. Informatia culeasa prin zborurile de observare va fi folosita în exclusivitate pentru atingerea scopurilor acestui acord.2. Atit partea observatoare cit şi partea observata va primi cite un set complet de date obtinute ca rezultat al prelucrarii materialelor de observare.3. Materialele de observare obtinute ca rezultat al zborului de observare vor fi prelucrate în conformitate cu prevederile anexei H.4. Informatia obtinuta de o parte ca rezultat al zborurilor de observare nu trebuie să fie folosita în detrimentul securitatii sau al altor interese ale celeilalte părţi şi nu trebuie să fie transferata nici unui stat tert.
 + 
Articolul 16Comisia Consultativa Româno-Ungara CER DESCHIS1. Pentru a promova obiectivele şi aplicarea prevederilor acestui acord, părţile stabilesc Comisia Consultativa Româno-Ungara CER DESCHIS, denumita în continuare comisia.2. Comisia va lua hotărîri şi va intreprinde acţiuni pe baza acordului părţilor.3. Fiecare parte poate ridica în faţa comisiei orice problema privind respectarea obligaţiilor din acest acord.4. Părţile se vor intilni în cadrul comisiei pentru:a) a conveni asemenea măsuri tehnice şi administrative conform cu prezentul acord, care pot fi necesare pentru a asigura viabilitatea şi eficienta acestui acord;b) a examina problemele referitoare la respectarea obligaţiilor asumate prin acest acord;c) a conveni actualizari ale anexelor, care prevad aceasta; şid) a examina problemele ridicate de o parte, conform acestui acord.5. Prevederile generale privind functionarea comisiei sînt menţionate în anexa F.
 + 
Articolul 17Notificari1. Cu excepţia situaţiei în care se prevede altfel, părţile vor transmite notificarile cerute de acest acord pe canale diplomatice.
 + 
Articolul 18Raspunderea1. O parte va fi în conformitate cu dreptul international şi practica internationala, răspunzătoare sa plateasca compensatii pentru daunele cauzate celeilalte părţi ori persoanelor fizice sau juridice ori proprietăţii lor, în cursul aplicarii acestui acord.
 + 
Articolul 19Membrii echipajului de zbor şi membrii echipei de inspecţie1. Membrii echipajului de zbor şi membrii echipei de inspecţie vor fi desemnaţi de fiecare parte în modul următor:a) În termen de 30 de zile de la semnarea acestui acord, fiecare parte va transmite celeilalte părţi, spre examinare. o lista a membrilor echipajelor de zbor şi membrilor echipelor de inspecţie propusi, care vor efectua zboruri de observare pentru acea parte. Aceasta lista nu va cuprinde mai mult de 30 persoane şi va contine numele şi prenumele, data nasterii, gradul, functia şi tipul pasaportului pentru fiecare persoana de pe lista. Fiecare parte va avea dreptul sa amendeze lista sa de membri ai echipajelor de zbor şi membri ai echipelor de inspecţie. Fiecare parte va trebui sa transmita celeilalte părţi lista sa amendata a membrilor echipajelor de zbor şi membrilor echipelor de inspecţie;b) Dacă orice persoane de pe lista originala sau lista amendata sînt inacceptabile pentru cealalta parte aceasta va notifica, în termen de 14 zile, părţii care a transmis lista ca asemenea persoane nu vor fi acceptate ca membri ai echipajului de zbor şi membri ai echipelor de inspecţie. Persoanele nedeclarate inacceptabile în termen de 14 zile sînt considerate acceptate ca membri ai echipajelor de zbor şi membri ai echipelor de inspecţie. În cazul în care o parte considera ulterior ca un membru al echipajului de zbor sau un membru al echipei de inspecţie este inacceptabil, acea parte va notifica aceasta celeilalte părţi, care a desemnat membrul echipajului de zbor sau membrul echipei de inspecţie şi care, în termen de maximum 2 zile lucratoare, va elimina persoana respectiva de pe lista sa de membri ai echipajelor de zbor şi membri ai formatiunilor de inspecţie.2. Pentru a-şi exercită functiile efectiv, în scopul aplicarii acordului, membrilor echipajelor de zbor şi membrilor echipelor de inspecţie li se vor acorda inviolabilitatea şi imunitatile menţionate în articolele 29 şi 30 paragraful 2 cu privire la documente şi corespondenta şi articolul 31 din Convenţia asupra relatiilor diplomatice de la Viena, din 18 aprilie 1961. Asemenea inviolabilitate şi imunitati vor fi acordate pe întreaga perioadă de la sosirea membrilor echipajului de zbor şi membrilor echipei de inspecţie pe teritoriul părţii observate şi pînă la plecarea lor de pe acest teritoriu şi ulterior cu privire la actele intreprinse anterior, în exercitarea functiilor lor oficiale ca membri ai echipajelor de zbor sau membri ai echipelor de inspecţie.Imunitatea de jurisdictie poate fi ridicata de către partea observatoare în aceste cazuri cînd este de parere ca imunitatea ar împiedica cursul justiţiei şi ca poate fi ridicata fără a aduce prejudicii acordului. O asemenea renuntare trebuie intotdeauna să fie expresa. Fără a aduce prejudicii inviolabilitatii şi imunitatilor lor sau drepturilor părţii observatoare, potrivit acestui acord, este datoria membrilor echipajului de zbor şi a membrilor echipei de inspecţie să respecte legislatia şi reglementarile părţii observate.3. Membrilor echipajului de zbor şi membrilor echipei de inspecţie al unei părţi li se va permite sa aduca pe teritoriul părţii observate fără plata nici unei taxe vamale sau altor taxe aferente, articole de uz personal, cu excepţia articolelor al caror import sau export este interzis de lege sau controlat prin reglementari de carantina.4. În cazul ca fie partea observatoare, fie partea observata, considera ca a existat o încălcare sau un abuz privind inviolabilitatea sau imunitatile acordate în baza acestui articol, acea parte poate inainta comisiei un raport în care să precizeze natura problemei, spre examinare.
 + 
Articolul 20Ratificare, intrare în vigoare1. Prezentul acord face obiectul ratificarii, în conformitate cu procedurile constitutionale ale fiecarei părţi.2. Acest acord va intra în vigoare la schimbarea instrumentelor de ratificare.
 + 
Articolul 21Amendamente, măsuri de aplicare, examinare periodica1. Fiecare parte poate propune amendamente la acest acord. Amendamentele convenite vor intra în vigoare în conformitate cu procedurile menţionate la articolul 20 care reglementeaza intrarea în vigoare a acestui acord.2. Orice hotărîre luata de comisie potrivit subparagrafelor a) sau c) ale paragrafului 4 al articolului 16 nu va fi considerata amendament la acest acord.3. În termen de 60 de zile de la semnarea unui tratat multilateral CER DESCHIS, se va tine o sesiune de aplicare în continuare a acestui acord.
 + 
Articolul 22Durata, denuntare1. Acest acord va avea o durată nelimitata.2. Fiecare parte poate să denunte acest acord dacă hotaraste ca evenimentele extraordinare legate de problematica acestui acord au pus în pericol interesele sale supreme. O parte care intenţionează sa denunte acordul va notifica hotărîrea ei celeilalte părţi cu cel puţin 6 luni înainte de denuntarea sa.3. În cazul în care o parte notifica hotărîrea sa de a denunta acest acord în conformitate cu paragraful 2 al acestui articol, o sedinta a comisiei va fi convocata de către părţi, în termen de 30 de zile de la primirea unei asemenea notificari, pentru a examina aspectele practice referitoare la denuntarea acordului.
 + 
Articolul 23ÎnregistrareAcest acord va fi înregistrat conform articolului 102 al Cartei Organizaţiei Natiunilor Unite.
 + 
Articolul 24Acest acord contine 24 articole şi anexele A-H, toate formind parte integrantă a acestui acord.Incheiat la Bucureşti, la 11 mai 1991, în doua exemplare, fiecare în limbile română şi ungara, ambele texte fiind egal autentice.PentruGuvernul RomânieiDr. Teodor MelescanuPentruGuvernul Republicii UngariaDr. Ferenc Somogyi
 + 
Anexa A(COTA DE ZBORURI)

    România: Ungaria:
  Numărul zborurilor de observare pe an: 4 4
  Durata maximă a zborurilor de observare: 3 ore 3 ore
  Distanţa maximă a zborului de observare: 1.200 km 1.200 km

Aceasta anexa poate fi examinata şi actualizata de comisie. Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord. + 
Anexa B              

    România: Ungaria:
  Puncte de intrare şi ieşire: Bucureşti- Budapesta-
    Otopeni Ferihegy
    Timişoara Szolnok
  Culoare de intrare şi plecare: – Toate culoarele de intrare şi plecare existente de-a lungul graniţei româno-ungare, publicate în A.I.P.
  Rutele aeriene spre şi de la punctele de intrare şi ieşire: – Căile aeriene internaţionale
  Limbile folosite pe timpul informărilor: – română, ungară şi engleză.

Aceasta anexa poate fi examinata şi actualizata de comisie.Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord. + 
Anexa C(INSPECŢII)Urmatoarele proceduri vor reglementa inspecţia avionului de observare efectuata de către echipa de inspecţie, pentru a constata dacă la bordul avionului de observare se afla vreun echipament interzis, conform articolului 9 al acordului.1. După sosirea avionului de observare la punctul de intrare, echipa de inspecţie va face, la cererea supraveghetorilor-inspectori, o informare asupra modului în care echipa de inspecţie intenţionează sa inspecteze avionul de observare, inclusiv, dar nu limitat la acestea, în legătură cu orice măsuri de siguranţă referitoare la activităţile echipei de inspecţie şi va intreprinde urmatoarele măsuri:a) preda supraveghetorilor-inspectori o lista a membrilor echipei de inspecţie, care nu vor depăşi 10 persoane, în afară de cazul cînd se convine altfel de către partea observatoare şi partea observata, şi o declaratie privind functia generală, pe timpul inspecţiei, a fiecarui membru al echipei de inspecţie; şib) preda supraveghetorilor-inspectori o lista a fiecarui articol al echipamentului de inspecţie care urmeaza a fi folosit de echipa de inspecţie pentru efectuarea inspecţiei, care vor fi limitate la urmatoarele articole:(i) blitzuri;(ii) camere video şi aparate foto;(iii) agende, aparate de înregistrare, rigle, stilouri şi creioane;(iv) aparate portabile de înregistrare audio, a caror folosire va fi limitata la inregistrarea activităţilor de inspecţie;(v) senzori în infrarosu de tip pasiv;(vi) echipament cu ultrasunete;(vii) aparate de măsurare a lentilelor;(viii) aparate de măsurare a diametrelor interioare;(ix) alte echipamente specializate de măsurare, aprobate de supraveghetorii-inspectori şi adecvate pentru inspecţia tipului respectiv de avion de observare, echipamentului şi senzorilor inspectati; şi(x) alt echipament, asa cum a fost aprobat în scris de supraveghetori-inspectori pentru acea inspecţie; şic) efectueaza, cu participarea supraveghetorilor-inspectori, un inventar al fiecarui echipament de inspecţie inscris pe lista predata de echipa de inspecţie, conform subparagrafului 1 b) al acestei anexe şi examineaza cu supraveghetorii-inspectori procedurile de calcul pe care supraveghetorii-inspectori le vor urma conform paragrafului 9 al acestei anexe pentru a confirma ca fiecare articol al echipamentului de inspecţie adus la bordul avionului de observare de către echipa de inspecţie a fost scos din avionul de observare la incheierea inspecţiei.2. La predarea planului de zbor, dacă nu se convine altfel între partea observata şi partea observatoare, echipa de inspecţie a părţii observate poate inspecta avionul de observare, însoţită de supraveghetorii-inspectori ai părţii observatoare, pentru a constata dacă exista vreun echipament interzis în avionul de observare. Toate asemenea inspecţii vor fi efectuate în conformitate cu articolul 9 şi anexa C.3. Echipa de inspecţie va fi însoţită, pe parcursul intregii inspecţii a avionului de observare, de către supraveghetorii-inspectori pentru a confirma ca inspecţia este efectuata în conformitate cu prevederile acestei anexe. Echipa de inspecţie va inlesni indeplinirea acestei indatoriri de către supraveghetorii-inspectori. Supraveghetorii-inspectori vor inlesni inspecţia avionului de observare, echipamentului sau şi senzorilor acestuia, de către echipa de inspecţie.4. În efectuarea inspecţiei sale, echipa de inspecţie va avea acces deplin la intregul exterior şi interior al avionului de observare şi la echipamentul acestuia. Un asemenea acces se va asigura, dar nu limita, la urmatoarele:a) cabina de pilotaj;b) compartimentul de operare a echipamentului de observare;c) secţiunea compartimentului din coada avionului;d) secţiunea ermetica a fuzelajului anterior;e) aripi;f) motoare;g) fuzelaj; şih) compartimente cargo şi bagaje.5. În cursul efectuării inspecţiei sale, echipa de inspecţie va avea acces deplin la senzori. Intregul acces la senzori şi echipamentul electronic asociat acestor senzori din exteriorul sau interiorul avionului de observare se va face prin panourile de acces, unde asemenea panouri de acces sînt destinate a fi deschise, indepartate sau inlocuite.6. În pofida prevederilor paragrafelor 4 şi 5 ale acestei anexe, inspecţia se va executa în asa fel incit sa nu:a) degradeze sau dauneze sau sa impiedice functionarea ulterioară a avionului de observare, a senzorilor săi ori a echipamentelor acestuia;b) altereze structura electrica sau mecanica a avionului de observare, senzorilor sau echipamentului acestuia; sauc) afecteze siguranţa de navigabilitate a avionului de observare.Echipa de inspecţie nu poate deschide compartimente de la bordul avionului de observare, ori scoate senzori, echipamente sau panouri de la avion, sau indeparta bariere fizice pentru a avea acces la avionul de observare, echipamentul sau senzorii acestuia, cu condiţia, totusi, ca supraveghetorii-inspectori să efectueze, la cerere, toate aceste deschideri sau indepartari, în măsura în care compartimentele, panourile şi barierele respective sînt destinate a fi deschise, indepartate şi reamplasate. Supraveghetorii-inspectori se vor echipa ei insisi cu uneltele necesare pentru a îndeplini cu promptitudine toate aceste cereri. Supraveghetorilor-inspectori li se va asigura suficient timp în cursul inspecţiei pentru a reamplasa şi asigura toate componentele, panourile şi barierele care au fost deschise sau indepartate, astfel incit la sfirsitul inspecţiei toate aceste componente, panouri şi bariere să fie reamplasate şi asigurate.7. Echipamentul care nu figurează pe lista echipamentului de inspecţie, predata de echipa de inspecţie potrivit subparagrafului 1 b) al acestei anexe, nu va putea fi luat la bordul avionului de observare de către echipa de inspecţie; de asemenea, echipa de inspecţie nu poate aduce la bordul avionului de observare nici un fel de arme.8. Echipa de inspecţie poate face adnotari, fotografii, înregistrări video şi audio, scheme şi înregistrări similare ale avionului de observare şi senzorilor, pe timpul inspecţiei, nici una din acestea nefiind supuse revizuirii sau examinarii părţii observatoare.9. La terminarea inspecţiei, care nu se va incheia mai tirziu de 3 ore înainte de inceputul planificat al zborului de observare şi care nu va avea o durată mai mare de 8 ore zi-lumina, în afară de cazul cînd se convine altfel de către părţi, echipa de inspecţie:a) se va retrage de la avionul de observare şi zona imediata a acestuia într-un loc nu mai aproape de 25 metri de orice parte a avionului de observare; şib) va demonstra supraveghetorilor-inspectori ca tot echipamentul de inspecţie de pe lista predata potrivit subparagrafelor 1 b) al acestei anexe a fost inlaturat din avionul de observare.Supraveghetorii-inspectori pot folosi propriile proceduri de calcul pentru a confirma respectarea subparagrafului b) al acestui paragraf. Dacă supraveghetorii-inspectori nu sînt în măsura sa confirme conformitatea cu subparagraful b) al acestui paragraf, partea observata poate interzice zborul de observare şi nici un zbor de observare nu va fi înregistrat în cota niciuneia dintre părţi.10. Echipa de inspecţie va informa imediat supraveghetorii-inspectori asupra oricărui echipament suspectat a fi echipament interzis, descoperit de către echipa de inspecţie la bordul avionului de observare. Dacă partea observatoare nu este în măsura sa demonstreze ca articolele respective nu sînt echipamente interzise, partea observata poate interzice zborul de observare, conform subparagrafului 1 g) al articolului 12 al acordului, şi avionul de observare va părăsi teritoriul părţii observate.11. Informatia şi informarile furnizate de o parte potrivit acestei anexe şi/sau paragrafului 2 al articolului 8 al acordului vor fi comunicate în limba desemnata pentru acea parte în anexa B, în afară de cazul în care partea care primeste informatia sau informarea este de acord altfel.12. Partea observata va asigura, la cerere, o camera corespunzătoare pentru informarile prevăzute de aceasta anexa şi pentru a fi folosita de către supraveghetori-inspectori la pregătirea informării în legătură cu inspecţiile. Partea observata va acorda, de asemenea, asistenţa cu personal de secretariat pentru supraveghetori-inspectori pentru indeplinirea responsabilitatilor acestora conform acestei anexe.13. Partea observata nu va dezvălui statelor care nu sînt părţi la acest acord informaţii privind avionul de observare, echipamentul şi senzorii acestuia, obtinute conform articolului 9 sau acestei anexe, fără permisiunea expresa a părţii observatoare.14. La intrarea în vigoare a acestui acord, fiecare parte va notifica celeilalte părţi fiecare tip şi model de avion de observare şi senzor pe care aceasta intenţionează să le foloseasca, initial, pentru zboruri de observare. De fiecare data cînd o parte intenţionează sa foloseasca pentru zborurile de observare un nou model de avion şi/sau de senzor din tipurile convenite, aceasta va notifica celeilalte părţi modelul acestui avion şi/sau senzor.La cerere, vor fi furnizate descrieri functionale şi scheme generice cu privire la avion, echipamentul şi senzorii acestuia, inclusiv privind toate componentele senzorilor.15. În termen de 30 de zile de la notificarea fiecarui tip şi model de avion de observare şi/sau de senzor, potrivit paragrafului 14, fiecare parte va notifica celeilalte părţi o perioadă de 7 zile în care un tip şi un model reprezentativ din fiecare avion de observare şi/sau senzor vor fi disponibile pentru examinare. Partea al carei avion de observare şi/sau senzori se examineaza va asigura facilitatile corespunzătoare în care să se efectueze examinarea.16. Examinarile nu vor depăşi 48 de ore, fără consimtamintul părţii al carei avion de observare şi/sau senzori se examineaza.17. Reprezentantii părţii care efectueaza examinarea:a) vor fi notificati părţii al carei avion de observare şi senzori se examineaza, inaintea examinarii;b) vor fi cetăţeni ai părţii respective;c) vor beneficia de inviolabilitate şi imunitati de care se bucura agentii diplomatici conform articolelor 29 şi 31 din Convenţia de la Viena privind relatiile diplomatice, pentru întreaga perioadă a prezentei acestora pe teritoriul părţii al carei avion de observare şi/sau senzori se examineaza, şi după aceea în ceea ce priveste actele intreprinse în prealabil în exercitarea functiilor lor oficiale;d) vor avea acelasi tratament ca acela acordat membrilor echipajului de zbor şi membrilor echipelor de inspecţie în virtutea paragrafului 2 al articolului 19 privind ridicarea imunitatii şi paragrafelor 3 şi 4 ale articolului 19 din acest acord;e) vor fi supuşi prevederilor paragrafelor 1, 3-8 şi 12 din aceasta anexa, în măsura în care aceste paragrafe sînt aplicabile membrilor echipei de inspecţie;f) vor fi însoţiţi pe timpul examinarii de reprezentanti ai părţii al carei avion de observare se examineaza; şig) vor fi solicitati sa identifice echipamentul de inspecţie specific şi, dacă partea al carei avion de observare şi senzori se examineaza, cere aceasta, va demonstra ca asemenea echipament nu va degrada, distruge, altera sau împiedica functionarea normala a avionului de observare şi a senzorilor săi.18. Partea al carei avion de observare şi senzori se examineaza va intreprinde, înainte de începerea unei asemenea examinari, masurile urmatoare:a) va informa partea care efectueaza examinarea asupra tuturor masurilor de siguranţă necesare pentru examinarea avionului de observare;b) va informa partea care efectueaza examinarea asupra procedurilor pe care intenţionează să le foloseasca pentru a permite o examinare completa;c) va informa partea care efectueaza examinarea asupra configuratiei avionului de observare şi asupra localizarii senzorilor şi a echipamentelor asociate pe avionul de observare; şid) va face toate eforturile pentru a raspunde părţii care efectueaza examinarea la intrebarile legate de examinare.19. Potrivit paragrafului 17 e) al acestei anexe, partea care efectueaza examinarea nu poate să deschidă compartimente de la bordul avionului de observare, sa indeparteze panouri de la avion, senzori sau echipamente, sau sa indeparteze barierele de acces la avionul de observare, echipamentul sau senzorii acestuia, cu condiţia, totusi, ca partea al carei avion de observare şi senzori sînt examinati, să efectueze, la cerere, toate deschiderile şi indepartarile, în măsura în care compartimentele, panourile şi barierele respective sînt destinate a fi deschise, indepartate şi reamplasate.Aceasta anexa poate fi examinata şi actualizata de comisie. Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.
 + 
Anexa D(SUPRAVEGHETORI DE ZBOR)I. Oblibaţiile părţilorFiecare parte va inlesni misiunea supraveghetorilor de zbor.II. Atribuţiile supraveghetorilor de zborAtribuţiile supraveghetorilor de zbor de la bordul avionului de observare pe timpul zborului de observare sînt:A. sa reprezinte partea observata;B. sa urmareasca respectarea de către partea observatoare a prevederilor acordului;C. să asigure respectarea planului de zbor;D. sa urmareasca functionarea senzorilor şi a altor echipamente ale avionului de observare;E. sa informeze asupra regulilor naţionale ale părţii observate (de exemplu, reguli privind siguranţa zborurilor) la solicitarea părţii observatoare;F. sa inlesneasca, în caz de urgenta, comunicatiile conform celor cerute de pilotul sef al avionului de observare.III. Reguli generale de conduita, ca supraveghetori de zborA. Doi supraveghetori de zbor vor avea dreptul să se urce la bordul avionului de observare la punctul de intrare şi sa ramina la bord pe timpul zborului de observare, inclusiv în cazul oricarei opriri pentru realimentare sau de urgenta.B. Supraveghetorii de zbor vor avea dreptul sa aduca la bordul avionului de observare harti, harti de navigatie, publicatii, manuale privind functionarea echipamentelor şi alte echipamente, cum sînt cele pentru inregistrarea audio pe banda.C. În afara motivelor privind siguranţa zborului, supraveghetorii de zbor vor avea dreptul să se deplaseze nestingheriti în avionul de observare, inclusiv în cabina de pilotaj. În exercitarea drepturilor lor, supraveghetorii de zbor nu se vor amesteca în activităţile membrilor echipajului de zbor.D. Supraveghetorii de zbor vor avea dreptul sa urmareasca folosirea senzorilor de către partea observatoare, precum şi toate activităţile din cabina de pilotaj pe timpul zborului de observare. Aceasta include dreptul de a asculta la comunicatiile avionului de observare (interioare şi exterioare) şi de a urmări instrumentele de zbor şi navigatie ale avionului de observare.E. Supraveghetorii de zbor sînt reprezentanti ai părţii observate pe timpul efectuării zborului de observare. Supraveghetorii de zbor pot să ofere consultaţii, sa comunice cu controlorii de trafic aerian în mod corespunzător şi pot ajuta la stabilirea şi interpretarea comunicatiilor, de la controlorii de trafic aerian la membrii echipajului, în ceea ce priveste efectuarea zborului de observare. În acest scop, supraveghetorilor de zbor li se va acorda acces la echipamentul radio al avionului de observare.F. Supraveghetorii de zbor sînt responsabili pentru cunoasterea pozitiei avionului de observare şi localizarea spatiului aerian riscant aflat de-a lungul sau în apropierea traiectului zborului de observare. Dacă un supraveghetor de zbor sau personalul controlului de trafic aerian al părţii observate considera ca avionul de observare deviaza de la planul de zbor, acesta va atenţiona membrii echipajului de zbor.G. Dacă supraveghetorii de zbor constata că nu li s-a permis să-şi exercite drepturile conform acordului, partea observata va inainta comisiei, spre examinare, un raport în care precizeaza natura problemei.
 + 
Anexa E(SENZORI)I. – 1. Pachetul de senzori pentru scopurile CERULUI DESCHIS poate cuprinde oricare din urmatoarele tipuri de senzori, în orice numar şi combinaţie:a) aparate fotoaeriene;b) camere video.2. Comisia va examina anual actualizarea paragrafului 1 al acestei anexe. Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.II. – 1. Culegerea de informaţii radio de la avionul de observare este interzisa. Orice aparat care poate culege, prelucra, retransmite şi/sau inregistra semnale electronice privind comunicatiile, instrumentatia telemetrica, precum şi semnale electronice nelegate de comunicatii este interzis, cu excepţia: (1) acelui echipament necesar pentru operaţiuni de zbor şi navigatie şi (2) acelor aparate care sînt componente ale altor senzori (de exemplu, echipament de înregistrare pentru senzorii de bord neinterzisi). Asemenea echipamente şi aparate exceptate nu vor fi folosite pentru a îndeplini nici o functie interzisa.2. Echipamentele pentru legătură de date (codificata/necodificata), cum sînt acelea care ar putea fi folosite pentru a transmite date culese de senzor de la avionul de observare la o statie terestra, un alt avion sau satelit sînt interzise.
 + 
Anexa F(COMISIA)1. Comisia va intreprinde acele acţiuni prevăzute în articolul 16 al acordului.2. Fiecare parte va desemna un reprezentant în comisie, asistat de experti pe care îi considera necesari.3. Comisia va tine o sesiune ordinara pe an calendaristic, dacă nu hotaraste altfel. La cererea unei părţi pot fi convenite sesiuni speciale. O asemenea parte va informa cealalta parte înainte asupra problemelor care urmeaza a fi supuse spre examinare.4. Sedinta initiala a comisiei va fi ţinuta în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a acestui acord. După aceea, sesiunile comisiei vor avea loc în capitalele părţilor şi vor alterna între cele doua capitale. Partea în a carei capitala are loc sesiunea va asigura sprijinul administrativ pentru sesiune. Sesiunile pot fi, de asemenea, tinute în alte locuri asupra cărora părţile pot conveni.5. La sesiunea initiala, comisia va stabili regulile sale de procedura.6. Lucrarile comisiei vor fi confidentiale. Comisia poate conveni sa faca publice hotărîrile sale.7. Fiecare parte va suporta cheltuielile care decurg din participarea sa la comisie. Cheltuielile efectuate de comisie ca organism vor fi suportate de către părţi în mod egal.
 + 
Anexa G(SPATIU AERIAN RISCANT)Spatiul aerian riscant al părţilor este acela publicat în Publicatia de Informare Aeronautica (A.I.P.).
 + 
Anexa H(PRELUCRAREA MATERIALELOR REZULTATE IN URMA ZBORULUI DE OBSERVARE)1. Oblibaţiile părţilora) Fiecare parte va inlesni în orice mod posibil prelucrarea la timp şi de înaltă calitate a materialelor de observare şi distribuirea lor părţii observatoare.b) Partea care efectueaza prelucrarea va fi responsabila pentru calitatea prelucrarii materialelor rezultate în urma zborului de observare.2. Prevederi generalea) Prelucrarea initiala (developarea) materialelor rezultate în urma zborului de observare se va efectua în amenajari terestre stabilite, care urmeaza a fi notificate de părţi la intrarea în vigoare a acestui acord, de către un grup mixt de specialisti ai părţii observate şi părţii observatoare şi cu ajutorul echipamentului convenit.b) Ori de cite ori este posibil să se instaleze senzori dubli pe avionul de observare, partea observatoare va lua un set din materialele rezultate în urma zborului de observare, iar celalalt set de materiale de observare va ramine părţii observate. Dacă nu pot fi instalati senzori dubli pe avionul de observare, materialul rezultat în urma zborului de observare va ramine la partea observata, iar copia acestuia va fi luata de către partea observatoare.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x