Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 839 din 29 iunie 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667 din 4 iulie 2022.Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, în calitate de părți contractante,recunoscând relațiile de prietenie, cooperare și vecinătate existente între România și Republica Moldova,dorind promovarea reciprocă și consolidarea în continuare a relațiilor reciproce de bună vecinătate și prietenie, precum și extinderea cooperării în domeniul relațiilor economice bilaterale, comerțului internațional, turismului și transporturilor,intenționând în mod deosebit să creeze condițiile necesare pentru un trafic internațional și bilateral rutier fluent în zona comună a frontierei de stat,ținând cont de legislația Uniunii Europene privind dezvoltarea infrastructurii rutiere și de necesitatea asigurării condițiilor pentru o dezvoltare durabilă, prin aceasta urmărindu-se diminuarea influențelor negative asupra mediului și creșterea fluidizării și siguranței traficului rutier,având în vedere dezvoltarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T), în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE,luând în considerare tratatele internaționale dintre România și Republica Moldova,au convenit următoarele: +
Articolul 1DefinițiiÎn înțelesul prezentului acord: – teritoriul statului părții contractante înseamnă teritoriul României și, respectiv, teritoriul Republicii Moldova; … – obiectiv înseamnă podul propriu-zis și cele două sisteme de infrastructură conexă până la punctele de legătură cu infrastructurile rutiere existente pe teritoriile statelor părților contractante, denumit Podul rutier Ungheni-Ungheni; … – pod propriu-zis înseamnă podul propriu-zis ca structură, împreună cu părțile corespunzătoare din infrastructura rutieră a obiectivului și alte dispozitive și semnalizări de pe acesta, construite între zonele de racordare a podului cu terasamentele dintre malul de pe teritoriul României și malul de pe teritoriul Republicii Moldova și excluzând elementele ce țin de infrastructura rutieră și punctele de control de frontieră; … – infrastructură conexă înseamnă infrastructura rutieră situată pe teritoriile statelor părților contractante, care face legătura dintre podul propriu-zis și infrastructurile de acces rutiere existente; … – puncte de legătură înseamnă punctele în care infrastructura rutieră conexă face legătura cu infrastructura de acces rutieră existentă; … – infrastructură de acces înseamnă infrastructura rutieră existentă pe teritoriile statelor părților contractante, situată pe rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T); … – proiect preliminar al obiectivului înseamnă documentația tehnico-economică prin care se analizează, fundamentează și propune scenariul/opțiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea obiectivului de investiții (studiul de fezabilitate). … +
Articolul 2Domeniul de aplicare(1)Părțile contractante convin să construiască un pod rutier de frontieră peste râul Prut între localitățile Ungheni (România) și Ungheni (Republica Moldova) cu respectarea parametrilor care să confere siguranță și securitate traficului rutier și fără a afecta în mod semnificativ ariile protejate, conform celor convenite de autoritățile părților contractante, și care să interconecteze infrastructurile rutiere între cele două state, pe aliniamentul următoarelor conexiuni rutiere:– pe teritoriul României: Autostrada Târgu-Neamț-Iași-Ungheni – frontiera de stat; … – pe teritoriul Republicii Moldova: R1 Chișinău-Ungheni- frontiera cu România. … (2)Părțile contractante construiesc drumurile de conexiune ale podului pe teritoriile statelor lor, în conformitate cu legislațiile lor naționale și actele normative ale Uniunii Europene, pentru care finanțarea necesară va fi asigurată din fonduri disponibile identificate de fiecare parte contractantă. (3)Părțile contractante convin ca ulterior dării în folosință a obiectivului menționat la alineatul (1) al prezentului articol să asigure condițiile pentru exploatarea, întreținerea și repararea acestui obiectiv. +
Articolul 3Autorități competente(1)Autoritățile competente ale statelor părților contractante pentru implementarea prezentului acord sunt:pentru Guvernul României: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, Ministerul Finanțelor, prin Autoritatea Vamală Română;pentru Guvernul Republicii Moldova: Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Ministerul Afacerilor Interne și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, Ministerul Finanțelor și Serviciu Vamal.(2)Părțile contractante își notifică reciproc orice modificare intervenită în denumirea autorității competente naționale. +
Articolul 4Proiectul tehnic(1)În decurs de trei luni de la semnarea prezentului acord Guvernul României elaborează și coordonează, împreună cu Guvernul Republicii Moldova, Comisia Europeană și instituțiile finanțatoare potențiale, termenii de referință (TOR) pentru dezvoltarea proiectului tehnic al obiectivului.(2)Pe lângă termenii de referință (TOR) sus-menționați, Guvernul României elaborează și coordonează, împreună cu Guvernul Republicii Moldova, cu Comisia Europeană și instituțiile finanțatoare potențiale, Proiectul de calendar pentru proiectarea și construcția obiectivului.(3)Fiecare etapă a proiectului tehnic și a construcției obiectivului se stabilește de părțile contractante, de comun acord și pe bază de reciprocitate. +
Articolul 5Protecția mediului(1)În vederea realizării obiectivului, precum și pe durata construirii și funcționării acestuia, părțile contractante se asigură că sunt respectate prevederile naționale și internaționale în domeniul protecției mediului, inclusiv în ceea ce privește evaluarea impactului asupra mediului, protecția apelor râului Prut, precum și protecția habitatelor și a speciilor.(2)Pentru efectuarea evaluării impactului asupra mediului, Guvernul Republicii Moldova furnizează Guvernului României informațiile privind factorii de mediu de pe teritoriul statului său.(3)Părțile contractante asigură evaluarea comună a impactului asupra mediului pe care îl are obiectivul. +
Articolul 6Fluidizarea traficuluiPărțile contractante adoptă, până cel mai târziu la data intrării în funcțiune a obiectivului, măsuri menite să asigure fluidizarea traficului de-a lungul infrastructurii rutiere de acces, fiecare pe teritoriul statului său. +
Articolul 7Sistem de control(1)Părțile contractante convin înființarea unui sistem de control la trecerea frontierei al persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor și al altor bunuri, care se va desfășura în punctele de control la trecerea frontierei de stat amplasate la ambele capete ale podului pe teritoriul României și, respectiv, pe teritoriul Republicii Moldova.(2)Deschiderea punctelor internaționale de trecere a frontierei pentru traficul de persoane, mijloace de transport, mărfuri și alte bunuri se efectuează cu respectarea prevederilor acordurilor bilaterale în vigoare, precum și a legislației interne în vigoare pe teritoriul României și, respectiv, pe teritoriul Republicii Moldova. +
Articolul 8Finanțarea obiectivului(1)Guvernul României asigură finanțarea pentru proiectul preliminar al obiectivului, inclusiv evaluarea în ceea ce privește impactul de mediu al obiectivului. (2)Guvernul României asigură finanțarea pentru construcția podului propriu-zis și construcția infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul României. (3)Guvernul Republicii Moldova va asigura finanțarea pentru construcția infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul statului său. +
Articolul 9Tarife de trecerePărțile contractante stabilesc, de comun acord, oportunitatea și necesitatea aplicării unor tarife de trecere și nivelul acestora, precum și modul de încasare și distribuire a tarifelor încasate. +
Articolul 10Asigurarea terenului de construcție(1)Fiecare parte contractantă asigură terenul de construcție pe teritoriul statului său, care va fi exonerat de orice drepturi reale sau de orice alte pretenții de drept de proprietate ale terților, inclusiv pentru facilitățile existente și instalațiile aparținând obiectivului, și va facilita accesul la acesta, în conformitate cu programul de construcție.(2)Fiecare parte contractantă facilitează obținerea aprobărilor, avizelor sau autorizațiilor de construire legate de obiectiv. +
Articolul 11Facilitarea accesului la construcție(1)În scopul punerii în aplicare a prezentului acord în vederea asigurării accesului la obiectiv în timpul tuturor etapelor construcției, precum și pentru a controla și a conduce activitățile, fiecare parte contractantă va transmite în avans, prin intermediul canalelor specifice de comunicare care vor fi stabilite de comun acord, celeilalte părți contractante o listă cu reprezentanții săi autorizați, care cuprinde inclusiv seria și numărul documentelor cu care aceștia se vor identifica.(2)Reprezentanții autorizați pentru punerea în aplicare a prezentului acord pot trece frontiera de stat dintre România și Republica Moldova în limitele perimetrelor de construcție, delimitate fizic, situate pe teritoriile statelor părților contractante doar cu scopul efectuării activităților de construire a podului, precum și pentru efectuarea controlului și dirijarea activităților, fără părăsirea acestui perimetru pe teritoriul statului de destinație. (3)În alte scopuri decât cele prevăzute la alineatul (2) al prezentului articol, reprezentanții autorizați vor trece frontiera de stat dintre România și Republica Moldova prin punctele de trecere a frontierei de stat, cu respectarea tuturor condițiilor de intrare pe teritoriile statelor părților contractante. (4)La solicitare, instituțiile abilitate din Republica Moldova vor sprijini partea română în vederea eliberării permiselor necesare (de ședere, de muncă și de aflare în zona de frontieră) persoanelor menționate la alineatele (1)-(3) ale prezentului articol, în conformitate cu procedurile stabilite de legislația națională în vigoare pe teritoriul Republicii Moldova. +
Articolul 12Regimul fiscal și vamalMărfurile și mijloacele de transport, introduse pe teritoriul Republicii Moldova pentru construirea podului, sunt exonerate de efectuarea procedurilor de vămuire, declarare, achitarea drepturilor de import/export și aplicarea măsurilor de politică economică, în acest sens fiind asigurată supravegherea vamală în conformitate cu procedurile stabilite de autoritatea vamală a Republicii Moldova. +
Articolul 13Proprietate(1)Odată cu punerea podului în funcțiune: – România devine proprietarul podului propriu-zis, a infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul României; … – Republica Moldova devine proprietarul infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul Republicii Moldova. … (2)Prevederile alineatului (1) nu prejudiciază aplicarea prevederilor articolului 9. (3)Odată cu punerea în funcțiune a podului, fiecare parte contractantă ia măsuri de întreținere și reparare a acelei părți de infrastructură aflate în proprietatea sa. +
Articolul 14Comisie mixtă(1)Părțile contractante stabilesc o comisie mixtă compusă din reprezentanții autorităților competente și ai altor autorități responsabile pentru implementarea prezentului acord. (2)Comisia mixtă are ca scop coordonarea tuturor activităților referitoare la proiectarea și construirea obiectivului. Ulterior dării în folosință a obiectivului, Comisia mixtă va avea ca scop analizarea modului de exploatare, întreținere și reparare pe baza raportului auditului tehnic, stabilind măsuri corespunzătoare.(3)Comisia mixtă are 2 copreședinți din cadrul autorităților competente la nivel de secretar de stat pentru autoritatea competentă din România și, respectiv, secretar de stat pentru autoritatea competentă din Republica Moldova.(4)Comisia mixtă adoptă regulile sale de procedură. (5)În vederea facilitării activității sale și pentru a rezolva în mod eficient problemele specifice, Comisia mixtă poate, dacă se consideră necesar, să înființeze grupuri de lucru mixte, compuse din membrii săi și alți specialiști.(6)La ședințele Comisiei mixte pot fi invitați să ia parte reprezentanți ai Comisiei Europene și ai altor organisme implicate în evoluția obiectivului.(7)Membrilor Comisiei mixte și altor persoane autorizate li se garantează accesul liber la obiectiv. (8)Pe perioada proiectării și construcției podului propriu-zis Comisia mixtă se întrunește regulat, alternativ în România și în Republica Moldova, ori de câte ori este nevoie, la cererea oricărei părți contractante. Ulterior dării în folosință a obiectivului, Comisia mixtă se convoacă la fiecare 2 ani. (9)Cheltuielile aferente organizării întâlnirilor Comisiei mixte, respectiv întâlnirilor grupurilor de lucru se suportă de partea contractantă pe teritoriul statului căreia se organizează întâlnirea, iar cheltuielile de deplasare se suportă de părțile contractante pentru reprezentanții săi. +
Articolul 15Auditul tehnic(1)Autoritățile competente dispun o dată la 2 ani efectuarea, de către o comisie tehnică mixtă, a unui audit tehnic asupra obiectivului. Comisia tehnică mixtă își desfășoară activitățile în conformitate cu actele normative privind întreținerea obiectivului, aprobate de către autoritățile competente, în termen de 12 luni de la darea în folosință a obiectivului. (2)Costurile legate de auditul tehnic asupra obiectivului se suportă de către cele două părți contractante, în funcție de regimul juridic al proprietății asupra elementelor componente ale obiectivului, respectiv podul propriu-zis și infrastructurile conexe de pe teritoriul României și, respectiv, de pe teritoriul Republicii Moldova, respectând legislațiile naționale. +
Articolul 16Auditul financiar(1)Autoritățile competente dispun o dată la 2 ani efectuarea unui audit financiar asupra obiectivului. Auditul financiar poate fi realizat de către oricare dintre părțile contractante, odată ce a obținut acordul celeilalte autorități competente. (2)Costurile legate de auditul financiar asupra obiectivului se suportă de către cele două părți contractante, în funcție de regimul juridic al proprietății asupra elementelor componente ale obiectivului, respectiv podul propriu-zis și infrastructurile conexe de pe teritoriul României și, respectiv, de pe teritoriul Republicii Moldova, respectând legislațiile naționale. +
Articolul 17Acorduri subsecventeAutoritățile competente ale părților contractante vor încheia acorduri bilaterale subsecvente, stabilind: – modul de colectare și de distribuire a veniturilor; … – organismul însărcinat cu auditul general (calcularea și contabilitatea costurilor și alte activități legate de audit); … – alte probleme legate de exploatarea, întreținerea și repararea obiectivului; … – deschiderea noilor puncte internaționale de trecere. … +
Articolul 18Soluționarea diferendelor(1)Orice diferende privind interpretarea și/sau punerea în aplicare a prezentului acord și a acordurilor bilaterale subsecvente vor fi soluționate de către Comisia mixtă.(2)Dacă în cadrul Comisiei mixte diferendul nu se poate soluționa, acesta se supune părților contractante, spre rezolvare pe cale diplomatică. +
Articolul 19Intrarea în vigoare, amendarea și încetarea acordului(1)Părțile contractante încheie prezentul acord pe termen nedeterminat.(2)Prezentul acord se aplică provizoriu de la data semnării și va intra în vigoare la data ultimei notificări prin care părțile contractante se informează reciproc cu privire la îndeplinirea procedurilor interne necesare. (3)Prezentul acord poate fi modificat prin acordul scris al celor două părți contractante. Protocoalele de modificare vor intra în vigoare la data semnării. (4)Prezentul acord poate fi denunțat oricând de oricare parte contractantă prin transmiterea, pe cale diplomatică, a unei notificări în acest sens. În acest caz, acordul își încetează valabilitatea în termen de 6 (șase) luni de la primirea notificării privind denunțarea. Drept care subsemnații, deplin împuterniciți de către guvernele lor respective, au semnat prezentul acord.Semnat la Chișinău la 11 februarie 2022, în două exemplare originale în limba română.
Pentru Guvernul României,
Bogdan Lucian Aurescu,
ministrul afacerilor externe
Pentru Guvernul Republicii Moldova,
Andrei Spînu,
ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale