între Guvernul României şi Autoritatea Executivă a Georgiei privind colaborarea şi asistenţa reciprocă în domeniul vamal
Guvernul României şi Autoritatea Executivă a Georgiei, denumite în continuare părţi,luând în considerare faptul ca infracţiunile vamale prejudiciază interesele economice, comerciale, financiare, sociale şi culturale,luând în considerare importanţa asigurării stabilirii şi perceperii exacte a drepturilor vamale, impozitelor şi a altor taxe la importul sau exportul mărfurilor, precum şi aplicarea corecta a dispoziţiilor referitoare la prohibitie, restrictionare şi control,având convingerea ca acţiunile împotriva infracţiunilor vamale pot deveni mai eficiente printr-o strânsă colaborare între administraţiile lor vamale,luând nota cu ingrijorare de proportiile şi de tendintele de creştere a traficului ilicit de droguri şi de substanţe psihotrope şi considerând ca acestea constituie un pericol la adresa sănătăţii publice şi a societăţii,având în vedere, de asemenea, convenţiile internaţionale în vigoare relevante pentru părţi, care încurajează asistenţa bilaterala reciprocă, precum şi Recomandările Organizaţiei Mondiale a Vamilor,au convenit următoarele: +
Articolul 1DefiniţiiÎn sensul prezentului acord, prin termenii de mai jos se înţelege:a) administraţie vamală – în România, Direcţia Generală a Vamilor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice; în Georgia, Ministerul Finanţelor; … b) legislaţie vamală – prevederile actelor normative în vigoare privind importul, exportul, tranzitul mărfurilor sau alte proceduri vamale referitoare la drepturile vamale, taxe şi la alte impozite încasate de administraţiile vamale sau la măsurile de prohibitie, restrictie ori control aplicate de administraţiile vamale; … c) infracţiune vamală – orice încălcare a legilor vamale, precum şi orice tentativa de încălcare a acestora, prevăzute de legislaţia interna a statului fiecărei părţi; … d) parte solicitanta – administraţia vamală care formulează o cerere de asistenţa; … e) parte solicitată – administraţia vamală căreia i se solicita asistenţa; … f) drog – orice substanţa de origine naturala sau sintetică, enumerata în Lista I sau în Lista II a Convenţiei unice asupra stupefiantelor, adoptată la New York la 30 martie 1961 (cu amendamentele relevante); … g) substanţa psihotropa – orice substanţa de origine naturala sau sintetică, enumerata în listele I, II, III sau IV ale Convenţiei asupra substanţelor psihotrope, adoptată sub auspiciile O.N.U. la Viena, la 21 februarie 1971; … h) precursori – substanţe chimice controlate, utilizate în producerea drogurilor şi a substanţelor psihotrope, enumerate în listele I şi II ale Convenţiei Naţiunilor Unite împotriva traficului ilicit de stupefiante şi substanţe psihotrope, adoptată la Viena la 20 decembrie 1988; … i) livrare controlată – tehnica de a permite transporturilor ilicite sau suspecte de droguri, substanţe psihotrope şi precursori sau substanţe inlocuitoare ale acestora sa iasa, sa tranziteze ori să între pe teritoriul uneia sau mai multor tari, cu ştiinţa şi sub supravegherea autorităţilor lor competente, în scopul de a identifica persoanele implicate în comiterea infracţiunilor. … +
Articolul 2Domeniul de aplicare a acordului1. Părţile îşi acorda reciproc asistenţa, în conformitate cu prevederile prezentului acord, pentru asigurarea respectării dispoziţiilor prevăzute de legislaţia vamală, după cum urmează:a) vor coopera şi se vor sprijini reciproc în prevenirea şi investigarea infracţiunilor la legislaţia vamală; … b) la cerere, îşi vor furniza şi alte informaţii spre a fi folosite la aplicarea legislaţiei vamale; … c) se vor strădui sa coopereze în cercetarea, dezvoltarea şi aplicarea noilor proceduri vamale, în pregătirea şi schimbul de personal, precum şi în alte domenii de interes reciproc. … 2. Asistenţa reciprocă prevăzută prin prezentul acord va fi furnizată în conformitate cu legislaţia în vigoare pe teritoriul statului părţii solicitate şi în cadrul competentelor şi resurselor sale disponibile. +
Articolul 3Supravegherea persoanelor, bunurilor şi mijloacelor de transportDin proprie iniţiativă sau la cerere administraţiile vamale vor organiza controale asupra:a) persoanelor identificate sau suspectate de a fi comis infracţiuni vamale ori care sunt implicate în traficul ilicit de droguri, substanţe psihotrope şi precursori; … b) mărfurilor cunoscute sau suspectate de a fi folosite în comiterea unor infracţiuni vamale ori în traficul ilicit de droguri, substanţe psihotrope şi precursori; … c) oricărui mijloc de transport cunoscut sau suspectat de a fi folosit în comiterea unor infracţiuni vamale ori în traficul ilicit de droguri, substanţe psihotrope şi precursori; … d) coletelor poştale suspecte de a fi folosite în traficul ilicit. … +
Articolul 4Acţiuni împotriva traficului ilicit de mărfuri sensibileDin proprie iniţiativă sau la cerere administraţiile vamale îşi vor furniza reciproc toate informaţiile relevante despre intenţia sau fapta unei persoane de a comite o infracţiune la legislaţia vamală în vigoare pe teritoriul statului uneia dintre părţi privind:a) traficul de droguri, substanţe psihotrope şi precursori; … b) traficul de arme, muniţii, materiale explozive şi nucleare, precum şi alte substanţe periculoase pentru mediu şi sănătatea publică; … c) traficul de lucrări de arta cu valoare semnificativă istorica, culturală sau arheologică; … d) traficul de mărfuri supuse unor rate mari ale taxelor sau drepturilor vamale. … +
Articolul 5Livrări controlate1. Administraţiile vamale vor coopera, în limitele competentei lor, pentru aplicarea metodelor de livrări controlate.2. Decizia de a aplica procedura livrărilor controlate va fi luată, după caz, în conformitate cu legislaţia în vigoare pe teritoriile statelor părţilor. +
Articolul 6Schimbul de informaţii1. Administraţiile vamale îşi vor furniza, din proprie iniţiativă sau la cerere, orice informaţie care ar putea sprijini aplicarea unor proceduri mai eficace privind:a) stabilirea valorii în vama şi certificarea documentaţiei la importul şi exportul mărfurilor, precum şi autenticitatea datelor conţinute în aceasta; … b) încadrarea tarifara a mărfurilor care fac obiectul activităţii de comerţ exterior şi efectuarea analizelor de laborator, în scopul încadrării tarifare corespunzătoare a mărfurilor; … c) stabilirea originii mărfurilor şi verificarea certificatului de origine prezentat la export şi controlul procedurii vamale aplicate mărfurilor în ţara exportatoare (tranzit sub supraveghere vamală, antrepozitare vamală, admitere temporară, zone de comerţ liber, export după perfecţionare activa etc.). … 2. Administraţiile vamale îşi vor furniza, la cerere, următoarele informaţii privind:a) mărfurile importate pe teritoriul statului uneia dintre părţi, care au fost legal exportate de pe teritoriul statului celeilalte părţi; … b) mărfurile exportate de pe teritoriul statului uneia dintre părţi, care au fost legal importate pe teritoriul statului celeilalte părţi. … 3. La cerere sau din proprie iniţiativă administraţiile vamale îşi vor furniza orice informaţie referitoare la infracţiunile prevăzute de legislaţia vamală în vigoare pe teritoriile celor două state şi, în special, informaţii privind:a) persoanele fizice sau juridice cunoscute ori suspectate de a fi comis infracţiuni vamale sau care sunt implicate în traficul ilicit de droguri, substanţe psihotrope şi precursori; … b) mărfurile cunoscute sau suspectate de a fi obiectul unor infracţiuni vamale ori al traficului ilicit de droguri, substanţe psihotrope şi precursori; … c) mijloacele de transport cunoscute sau suspectate de a fi folosite în comiterea unor infracţiuni vamale ori în traficul ilicit de droguri, substanţe psihotrope şi precursori. … 4. În cazul în care administraţia vamală solicitată nu deţine informaţiile solicitate, aceasta va întreprinde măsurile necesare pentru a obţine informaţiile respective, în limitele competentei şi ale resurselor sale disponibile, ca şi când ar acţiona pe cont propriu, şi în conformitate cu legislaţia în vigoare pe teritoriul statului sau.5. La cerere sau din proprie iniţiativă administraţia vamală a uneia dintre părţi va furniza administraţiei vamale a celeilalte părţi documentele vamale, de transport, evidente şi copii certificate ale acestora, precum şi informaţii despre acţiunile efectuate sau planificate, care constituie ori ar putea constitui infracţiuni la legislaţia vamală în vigoare pe teritoriul celuilalt stat.6. Informaţiile furnizate administraţiei vamale a celeilalte părţi pot fi transmise prin orice mijloc electronic în locul documentelor specificate în prezentul acord. Acestea vor conţine explicaţiile necesare pentru interpretarea şi folosirea respectivelor informaţii. +
Articolul 7Forma şi conţinutul cererilor de asistenţa1. Cererile formulate în conformitate cu prezentul acord vor fi redactate în scris. Cererile vor conţine anexele necesare pentru soluţionarea lor. În cazuri excepţionale, cererile pot fi făcute şi verbal, dar vor fi confirmate imediat în scris.2. Cererile formulate în conformitate cu alin. 1 vor conţine următoarele informaţii:a) denumirea administraţiei vamale care face cererea; … b) măsurile solicitate; … c) obiectul şi motivele cererii; … d) legile şi alte reglementări juridice referitoare la obiectul cererii; … e) indicaţii cat mai exacte şi cuprinzatoare despre persoanele fizice sau juridice implicate în investigatie; … f) un rezumat al faptelor relevante privind obiectul cererii. … 3. Cererile vor fi înaintate în limba oficială a statului părţii solicitate, precum şi în limba engleza sau în franceza.4. Dacă o cerere nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. 2 şi 3, va fi cerută completarea ei. +
Articolul 8Investigaţii vamale1. La solicitarea administraţiei vamale a uneia dintre părţi administraţia vamală a celeilalte părţi va iniţia investigaţii în legătură cu operaţiunile care încalcă sau ar putea încalcă legislaţia vamală în vigoare pe teritoriul statului părţii solicitante. Rezultatele acestor investigaţii vor fi aduse la cunoştinţa părţii solicitante.2. Aceste investigaţii vor fi efectuate în conformitate cu legislaţia în vigoare pe teritoriul statului părţii solicitate. Partea solicitată va proceda ca şi când ar acţiona în propriul interes.3. Funcţionarii administraţiei vamale a unei părţi pot, în anumite cazuri, cu acordul administraţiei vamale a celeilalte părţi, să fie prezenţi pe teritoriul statului acesteia din urma la investigaţiile legate de infracţiunile la legislaţia vamală a statului în cauza. Aceste persoane trebuie să facă dovada calităţii lor oficiale.4. Un funcţionar al părţii solicitante, prezent pe teritoriul statului părţii solicitate conform alin. 3, va acţiona numai în calitate de consultant şi sub nici o formă nu va participa activ la investigatie, nu se va intalni cu persoane interogate şi nu va lua parte la nici o activitate investigativa. +
Articolul 9Folosirea informaţiilor şi a documentaţiei1. Informaţiile, documentele şi datele obţinute în conformitate cu prezentul acord nu vor fi folosite decât în sensul acestuia. Ele pot fi folosite în alte scopuri numai cu acordul scris al administraţiei vamale care le-a furnizat.2. Informaţiile şi documentele referitoare la traficul ilicit de droguri, substanţe psihotrope şi precursori pot fi transmise şi celorlalte autorităţi guvernamentale ale statelor părţilor implicate în activităţi de control al abuzului de droguri şi al traficului ilicit de stupefiante, substanţe psihotrope şi precursori.3. Orice cerere facuta şi informaţie comunicată sub orice formă, în conformitate cu prezentul acord, are caracter confidenţial. Ea va fi confidenţială şi va beneficia de protecţia acordată aceluiaşi tip de informaţii şi documente prin legile în vigoare pe teritoriul statului părţii solicitate.4. Administraţia vamală care primeşte informaţii şi documente în conformitate cu prezentul acord poate, în funcţie de scopurile şi obiectivele sale, să le folosească drept probe, inclusiv în cursul procedurilor administrative şi judiciare.5. Aceste documentaţii şi informaţii pot fi folosite ca probe în instanţa, iar valoarea lor probanta va fi stabilită în conformitate cu legislaţia în vigoare pe teritoriul statului părţii primitoare. +
Articolul 10Experţi şi martori1. La cerere, partea solicitată poate autoriza persoane oficiale, cu consimţământul acestora, să aibă calitatea de expert sau martor în faţa autorităţilor judiciare ori administrative ale părţii solicitante. Persoanele oficiale respective vor depune mărturii în legătură cu constatările făcute de ele în exerciţiul funcţiunii.2. Administraţia vamală solicitanta este obligată în mod oficial sa ia toate măsurile necesare pentru asigurarea securităţii acestor persoane pe parcursul şederii lor pe teritoriul statului acesteia, conform alin. 1. Transportul şi cheltuielile zilnice pentru aceste persoane oficiale vor fi suportate de administraţia vamală solicitanta.3. Cererea prin care se solicita prezenta acestor persoane trebuie să indice precis cauza, precum şi calitatea pe care urmează sa o aibă persoana respectiva.4. Cererea prin care se solicita prezenta funcţionarilor vamali în calitatea de expert şi martor va fi întocmită în conformitate cu legislaţia statului părţii solicitate. +
Articolul 11Excepţii de la obligaţia de a acorda asistenţa1. În cazul în care partea solicitată considera ca îndeplinirea unei cereri este susceptibilă de a prejudicia suveranitatea, securitatea sau alte interese esenţiale ale statului sau, aceasta poate refuza sa acorde asistenţa solicitată conform prezentului acord, în totalitate sau parţial, ori poate condiţiona acordarea asistenţei solicitate în funcţie de anumite circumstanţe.2. În cazul în care partea solicitanta cere o asistenţa pe care ea însăşi nu ar putea sa o acorde administraţiei vamale a celeilalte părţi, va menţiona aceasta în cerere. Partea solicitată va decide în legătură cu modul de soluţionare a cererii.3. Dacă asistenţa este refuzată, motivele refuzului trebuie notificate imediat, în scris, părţii solicitante. +
Articolul 12Simplificarea formalităţilor vamaleAdministraţiile vamale vor întreprinde de comun acord măsurile necesare pentru simplificarea formalităţilor vamale, în scopul facilitării şi accelerarii circulaţiei mărfurilor între teritoriile statelor părţilor. +
Articolul 13Asistenţa tehnicaAdministraţiile vamale îşi pot acorda asistenţa tehnica în domeniul vamal, după cum urmează:a) schimb de funcţionari vamali pentru a le fi prezentate mijloacele avansate, folosite la controlul vamal; … b) schimb de informaţii şi experienta în folosirea echipamentului tehnic de control; … c) schimb de informaţii specifice, ştiinţifice şi tehnice, referitoare la aplicarea prevederilor vamale. … +
Articolul 14CheltuieliPărţile renunţa reciproc la pretenţiile de rambursare a cheltuielilor rezultate din aplicarea prezentului acord, cu excepţia cheltuielilor pentru experţi şi martori, precum şi pentru interpreţi şi traducatori, care nu aparţin serviciilor publice. +
Articolul 15Aplicarea acordului1. Administraţiile vamale ale părţilor sunt însărcinate cu îndeplinirea cooperării şi acordarea asistenţei reciproce prevăzute în prezentul acord. Aceste autorităţi vor stabili de comun acord documentaţia necesară în acest scop.2. Reprezentanţii administraţiilor vamale ale părţilor se vor intalni ori de câte ori va fi necesar, dar cel puţin o dată pe an, alternativ, în cele doua state, pentru a analiza aplicarea prevederilor prezentului acord şi a soluţiona alte probleme de ordin practic privind cooperarea şi asistenţa reciprocă între administraţiile vamale ale părţilor.3. Administraţiile vamale ale părţilor vor stabili în comun modalităţile practice de aplicare a prezentului acord.4. Pentru îndeplinirea scopurilor prezentului acord, administraţiile vamale ale părţilor vor desemna persoanele oficiale de legătură şi vor face schimb de liste, indicând numele, funcţiile, numerele de telefon şi de fax ale acestora. Ele pot, de asemenea, sa convină ca serviciile lor de investigaţii să aibă între ele contacte directe. +
Articolul 16Soluţionarea diferendelorOrice diferend apărut în cursul aplicării şi interpretării prezentului acord va fi soluţionat prin consultări între administraţiile vamale ale părţilor.Diferendele care nu pot fi soluţionate prin consultări între administraţiile vamale vor fi rezolvate pe cale diplomatică. +
Articolul 17Intrarea în vigoare1. Prezentul acord va intra în vigoare în cea de-a 30-a zi de la data primirii ultimei notificări prin care părţile se informează, pe cale diplomatică, despre îndeplinirea procedurilor legale interne, necesare intrării sale în vigoare.2. Prezentul acord se încheie pentru o perioadă de 5 ani şi se va prelungi, în mod automat, pentru noi perioade de câte un an.3. Fiecare parte poate denunta prezentul acord printr-o notificare scrisă, adresată celeilalte părţi pe cai diplomatice. Prezentul acord îşi încetează valabilitatea după 3 luni de la data primirii respectivei notificări.Încheiat la Tbilisi la 1 iulie 2002, în doua exemplare originale, în limbile română, georgiana şi engleza, toate textele fiind egal autentice. În caz de divergenţe de interpretare între textele în limbile română şi georgiana, va prevala textul în limba engleza.Pentru Guvernul României,Mircea GeoanaPentru Autoritatea Executivă a Georgiei,Irakli Menagharishvili––––-