între România şi Centrul Regional al Iniţiativei de Cooperare în Sud-Estul Europei pentru Combaterea Infractionalitatii Transfrontaliere
Luând în considerare Acordul de cooperare pentru prevenirea şi combaterea infractionalitatii transfrontaliere, denumit în cele ce urmează Acordul SECI, care a intrat în vigoare la 1 februarie 2000,având în vedere ca sediul Centrului Regional al Iniţiativei de Cooperare în Sud-Estul Europei pentru Combaterea Infractionalitatii Transfrontaliere, denumit în cele ce urmează Centrul SECI, a fost stabilit la Bucureşti, în România,ţinând seama de importanţa asigurării unei funcţionari adecvate a Centrului SECI în România,reafirmand ca principalul scop al României este să asigure întreaga gama de privilegii, imunităţi şi facilităţi pentru Centrul SECI, în vederea realizării depline şi eficiente a sarcinilor sale,în scopul de a defini statutul legal al sediului Centrului SECI şi regimul juridic al membrilor Centrului SECI în România,dorind sa stabilească privilegiile şi imunităţile sediului Centrului SECI, ale membrilor şi personalului şi ale altor persoane menţionate în prezentul acord, serviciile de securitate şi aranjamentele, precum şi alte facilităţi referitoare la sprijinul tarii gazda,România şi Centrul SECI, denumite în cele ce urmează părţi contractante, au convenit următoarele: +
Articolul 1DefiniţiiÎn sensul prezentului acord:a) Acordul SECI înseamnă Acordul de cooperare pentru prevenirea şi combaterea infractionalitatii transfrontaliere, semnat la Bucureşti la 26 mai 1999; … b) Centrul SECI înseamnă Centrul Regional al Iniţiativei de Cooperare în Sud-Estul Europei pentru Combaterea Infractionalitatii Transfrontaliere, situat în Bucureşti; … c) părţile contractante înseamnă România şi Centrul SECI; … d) ţara gazda înseamnă România; … e) Guvernul înseamnă Guvernul României; … f) autorităţile competente din România înseamnă statul, autorităţile locale sau alte autorităţi române, în funcţie de contextul prevederilor specifice din acest acord şi în conformitate cu legislaţia română; … g) sediu înseamnă arealul, incinta, clădirea şi facilităţile acestora, utilizate de Centrul SECI, cu caracter permanent sau temporar, în îndeplinirea funcţiilor sale oficiale; … h) părţi înseamnă părţi la Acordul SECI; … i) Comitetul înseamnă Comitetul Comun de Cooperare la care se referă Acordul SECI; … j) delegaţi înseamnă membrii Comitetului, reprezentanţi ai consilierilor permanenţi şi ai observatorilor permanenţi şi membrii delegatiilor lor la orice reuniune a Centrului SECI; … k) membrii Centrului SECI înseamnă directorul, directorii adjuncţi, ofiţerii de legătură, ofiţerii trimişi de observatorii permanenţi, precum şi membrii personalului Centrului SECI; … l) membrii personalului Centrului SECI înseamnă personalul auxiliar (tehnic şi administrativ) angajat de Centrul SECI pentru a asigura serviciile permanente, cu excepţia celor care sunt angajaţi local; … m) membrii familiei înseamnă soţul (sotia), dependentii şi alte persoane întreţinute de membrii Centrului SECI sau de delegaţi; … n) experţi înseamnă persoanele care desfăşoară activităţi autorizate de Centrul SECI, care funcţionează în organisme subsidiare ale sale sau, în orice alt caz, la cererea sau în consultare cu Centrul SECI; aceştia nu sunt nici delegaţi, nici membri ai Centrului SECI; … o) reuniuni organizate de Centrul SECI înseamnă orice reuniune a oricărui organ ori organ subsidiar al Centrului SECI sau orice conferinţa internationala ori alta întrunire organizată de Centrul SECI sau cu sponsorizarea acestuia; … p) proprietate înseamnă toate proprietăţile, activele şi fondurile care aparţin Centrului SECI sau care se afla în posesia ori în administrarea acestuia, ca sprijin în exercitarea funcţiilor sale, în conformitate cu Acordul SECI, precum şi toate veniturile Centrului SECI; … q) arhivele Centrului SECI înseamnă toate dosarele, corespondenta, documentele, manuscrisele, programele pentru calculator, fotografiile, filmele, înregistrările video şi audio şi orice alta informaţie în sensul art. 1 lit. d) şi f) din Acordul SECI, care aparţin ori se afla în posesia Centrului SECI sau a oricăruia dintre membrii săi; … r) Convenţia de la Viena înseamnă Convenţia de la Viena privind relaţiile diplomatice, adoptată la Viena la 18 aprilie 1961. … +
Articolul 2Personalitate juridică1. Centrul SECI se bucura de personalitate juridică deplina, având statutul unei organizaţii internaţionale. În particular va avea capacitatea:a) de a contracta; … b) de a dobândi şi de a dispune de bunuri mobile; … c) de a dobândi şi de a dispune de bunuri imobile, în conformitate cu legislaţia română; … d) de a sta în justiţie. … 2. În eventualitatea dizolvării Centrului SECI spaţiul de lucru şi celelalte facilităţi furnizate cu titlu gratuit de ţara gazda, în conformitate cu art. 8 paragraful 1, coroborat cu art. 13 paragraful 1 din prezentul acord, vor fi înapoiate tarii gazda. +
Articolul 3Libertatea de întrunire1. Guvernul recunoaşte dreptul Centrului SECI de a organiza reuniuni la discretia sa în cadrul sediului sau, cu sprijinul autorităţilor competente din România, în orice alt loc în ţara gazda.2. Guvernul garantează Centrului SECI libertatea absolută de întrunire, de dezbatere şi de decizie. Acesta va întreprinde demersurile necesare pentru a garanta că nu exista nici un impediment în asigurarea desfăşurării libere a oricărei reuniuni organizate de Centrul SECI. +
Articolul 4Imunitatea de jurisdicţie1. În îndeplinirea activităţilor sale oficiale Centrul SECI se va bucura de imunitate de jurisdicţie, cu următoarele excepţii:a) acţiunea civilă instituită de un terţ pentru daune provenite dintr-un accident cauzat de un vehicul care aparţine sau care este folosit în numele Centrului SECI, dacă aceste daune nu sunt acoperite de asigurare; … b) acţiunea civilă intemeiata pe o obligaţie contractuală a Centrului SECI; … c) cererea reconvenţională care are ca obiect procedurile instituite de Centrul SECI. … 2. În afară prevederilor paragrafului 1 al acestui articol proprietatea şi activele, oriunde s-ar afla şi oricine le-ar deţine, se vor bucura de imunitate de perchezitie, de stingerea dreptului de răscumpărare a ipotecii, confiscare, rechiziţie, expropriere, de orice formă de sechestru, ordin judecătoresc sau de orice alta forma de intervenţie prin acţiune administrativă, juridică sau legislativă.3. Prevederile paragrafului anterior nu se vor aplica în următoarele cazuri:a) dacă aceste măsuri sunt necesare temporar pentru a investiga un accident în care este implicat un vehicul care aparţine Centrului SECI sau care este folosit în numele acestuia; … b) în orice alt caz particular în care Centrul SECI a renunţat expres la imunitatea de jurisdicţie. … 4. Centrul SECI poate renunţa în mod expres, în anumite cazuri, la imunitatea sa faţă de procesele juridice.5. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie nu se va extinde la nici o măsura executorie. +
Articolul 5Imunitatea proprietăţii Centrului SECIProprietatea, oriunde s-ar afla şi oricine ar deţine-o în mod legal, se va bucura în orice moment de imunitate de perchezitie, rechiziţie, confiscare, expropriere şi de orice alta forma de intervenţie prin acţiune executivă, administrativă, judiciară sau legislativă. +
Articolul 6Inviolabilitatea arhivelor, a echipamentelor şi a altor materiale1. Arhivele Centrului SECI, oriunde s-ar afla şi oricine le-ar deţine, sub orice formă, se bucura în orice moment de inviolabilitate.2. Echipamentele şi orice alte materiale necesare în activitatea Centrului SECI vor fi inviolabile în orice moment. +
Articolul 7SediulAutorităţile române competente vor lua măsurile necesare pentru a garanta ca Centrul SECI nu va fi deposedat în totalitate sau în parte de sediul sau. +
Articolul 8Legea şi autoritatea în sediu1. Sediul Centrului SECI este localizat în Bucureşti, în Palatul Parlamentului, sau oriunde decid părţile contractante.2. Guvernul recunoaşte inviolabilitatea în orice moment a sediului. Sediul se va afla sub controlul şi autoritatea Centrului SECI, în conformitate cu prezentul acord.3. În scopul stabilirii condiţiilor necesare în vederea exercitării depline a funcţiilor sale Centrul SECI are competenţa de a emite reglementări aplicabile în sediu.4. În principiu, în sediu se aplică legea română. Totuşi, când legea română este neconcordanta cu o reglementare emisă de Centrul SECI sau în aplicarea unei dispoziţii a prezentului acord, se va aplica reglementarea Centrului SECI.5. Orice diferend între părţile contractante, care cade sub incidenţa acestui articol, va fi imediat reglementat prin procedura prevăzută la art. 25 (Reglementarea diferendelor) din prezentul acord. Pe toată durata reglementării diferendului se vor aplica reglementările Centrului SECI.6. Centrul SECI va informa Guvernul în legătură cu reglementările care cad sub incidenţa paragrafului 3 al prezentului articol.7. Orice persoană autorizata sa pătrundă în sediu va exercita acest drept numai cu permisiunea prealabilă a directorului sau a unei alte persoane desemnate de acesta. Dacă directorul sau o altă persoană desemnată de acesta solicita părăsirea imediata a sediului, persoana vizata trebuie să părăsească imediat sediul.8. Centrul SECI va adopta un sistem contabil în conformitate cu standardele internaţionale recunoscute în materie de auditorii internationali.9. Respectarea prezentului articol nu va împiedica aplicarea corespunzătoare a normelor de protecţie împotriva incendiilor şi a reglementărilor privind siguranţa publică similare ale autorităţilor competente din România. În caz de incendiu sau de alte dezastre asemănătoare, care ameninta siguranţa publică şi necesita acţiune de protecţie imediata, acordul directorului de a pătrunde în sediu va fi prezumat dacă el sau reprezentantul sau autorizat nu poate fi contactat imediat, în vederea desfăşurării unei acţiuni de protecţie în conformitate cu necesităţile.10. Directorul va lua măsurile necesare pentru a împiedica să se ascundă în sediu persoanele care se sustrag arestării conform legislaţiei române, care sunt cautate de autorităţile române competente pentru extrădare în alta ţara sau care incearca să se sustragă procedurilor judiciare. +
Articolul 9Protecţia sediului1. Autorităţile competente din România vor manifesta diligenta necesară pentru a se asigura ca securitatea şi liniştea sediului nu sunt amenintate de nici o persoană sau grup de persoane care incearca sa pătrundă în sediu neautorizate sau care tulbura liniştea publică în imediata vecinătate a acestuia.2. La solicitarea directorului autorităţile competente din România vor asigura un număr suficient de personal de securitate, în vederea respectării legii şi ordinii în sediu.3. Autorităţile competente din România vor lua toate măsurile necesare pentru a asigura ca aspectul sediului nu este prejudiciat şi ca funcţiile Centrului SECI nu sunt obstructionate în nici un fel prin folosirea terenului sau a clădirilor din vecinătatea sediului. Totodată Centrul SECI va lua toate măsurile necesare pentru a asigura ca folosirea sediului nu prejudiciază aspectul terenului şi al clădirilor vecine. +
Articolul 10Serviciile publice asigurate sediului1. Autorităţile competente din România îşi vor exercita atribuţiile, în măsura competentelor lor şi în limita solicitărilor directorului, pentru a asigura furnizarea către sediu, în condiţii corecte şi echitabile, a serviciilor publice necesare, incluzând (fără a fi limitate prin enumerare) electricitatea, apa, canalizarea, gazul, posta, telefonul, telegraful, mijloacele de comunicaţii, drenajul, colectarea deşeurilor, protecţia împotriva incendiilor şi deszapezirea.2. În cazul oricărei întreruperi sau ameninţări cu întreruperea oricăruia dintre aceste servicii publice Centrului SECI i se va acorda aceeaşi prioritate ca şi agentiilor şi autorităţilor române centrale, iar Guvernul va lua măsurile corespunzătoare pentru ca activitatea Centrului SECI sa nu fie prejudiciata.3. Directorul va facilita, la cerere, verificarea, repararea, întreţinerea, reconstruirea sau realocarea utilităţilor, conductelor, sistemului de canalizare ale sediului de către reprezentanţii deplin autorizaţi ai organelor române competente, în condiţii care nu vor afecta exercitarea funcţiilor Centrului SECI.4. În cazul în care serviciile publice la care se face referire în paragraful 1 al acestui articol sunt furnizate de autorităţile competente din România sau în care preţurile respective se afla sub controlul acestora, Centrul SECI va beneficia de tarife care nu vor depăşi cele mai scăzute preţuri acordate agentiilor şi autorităţilor române centrale. +
Articolul 11Facilităţi şi imunităţi legate de comunicaţii şi publicaţii1. Guvernul va permite Centrului SECI sa comunice liber, fără o aprobare specială, în îndeplinirea tuturor atribuţiilor sale oficiale şi va proteja acest drept. Centrul SECI va avea dreptul sa folosească coduri, sa expedieze şi sa primească corespondenta oficială şi alte comunicaţii oficiale prin curier sau în colete sigilate, care vor face obiectul aceloraşi privilegii şi imunităţi ca şi curierii şi coletele diplomatice.2. Centrul SECI se va bucura, pentru comunicaţiile sale oficiale, de un regim cel puţin la fel de favorabil ca cel acordat organizaţiilor interguvernamentale sau misiunilor diplomatice acreditate în ţara gazda în ceea ce priveşte priorităţile şi taxele pentru posta, telegrame, telexuri, radiograme, televiziune, fax şi alte mijloace de comunicare, precum şi cu privire la alte taxe pentru informare prin mass-media.3. Guvernul recunoaşte dreptul Centrului SECI de a publică sau de a emite liber în ţara gazda în îndeplinirea scopurilor precizate în Acordul SECI. Toate comunicaţiile oficiale către şi dinspre Centrul SECI, transmise în orice formă, vor fi în orice moment inviolabile. Aceasta inviolabilitate se va extinde, fără a fi limitată de prezenta enumerare, la publicaţii, imagini fixe sau în mişcare, imagini video, filme, înregistrări audio şi software.4. În îndeplinirea scopurilor sale oficiale Centrul SECI poate instala şi utiliza sisteme de comunicare fără fir, pe baza unei autorizaţii primite din partea autorităţilor române competente, care nu vor fi folosite în mod necorespunzător. +
Articolul 12Scutiri fiscale1. În îndeplinirea activităţilor sale oficiale Centrul SECI, bunurile sale, veniturile şi alte proprietăţi vor fi scutite de:a) orice formă de taxare directa percepută de stat sau de autorităţile locale. Totuşi Centrul SECI nu poate pretinde alte scutiri de taxe şi cheltuieli decât cele pentru serviciile de utilitate publică; … b) taxe vamale, interdicţii ori restrictii la importul sau exportul de bunuri pentru uzul oficial, în cazul în care bunurile importate nu vor fi vândute în România, cu excepţia vânzării în condiţii stabilite de Guvern; … c) taxe vamale, interdicţii ori restrictii la importul sau exportul de publicaţii; … d) taxare indirecta a bunurilor şi serviciilor furnizate în scopuri oficiale, inclusiv taxa pe valoarea adăugată asupra acestor bunuri şi servicii, în aceleaşi condiţii care se aplică misiunilor diplomatice în România. … 2. Scutirile prevăzute în paragraful 1 al acestui articol pot fi acordate prin despăgubire, potrivit aceleiaşi proceduri care se aplică misiunilor diplomatice acreditate în România.3. Fără a limita caracterul general al excepţiilor stipulate în paragraful 1 al prezentului articol:a) dobândirea şi închirierea clădirilor realizate de Centrul SECI în exercitarea funcţiilor sale oficiale vor fi scutite de toate taxele de înregistrare, transfer, precum şi de taxa pe domeniul public; … b) contractele de asigurare încheiate de Centrul SECI în exercitarea funcţiilor sale oficiale vor fi scutite de taxa specială sau de orice taxa comparabila pentru asemenea contracte de asigurare. … +
Articolul 13Sprijinul tarii gazda1. Ţara gazda asigura fără plata:a) utilizarea spaţiului de lucru în conformitate cu art. 8 din prezentul acord; … b) utilizarea spaţiului de parcare al sediului; … c) securitatea sediului (paza şi serviciul de prevenire a incendiului, altele decât cele din interiorul Centrului SECI); … d) reparaţii curente şi capitale ale infrastructurii Centrului SECI; … e) modernizarea sediului, facuta de ţara gazda în beneficiul Centrului SECI, până la intrarea în vigoare a prezentului acord; … f) utilităţi (căldură, aer condiţionat, electricitate şi apa) furnizate de ţara gazda până la intrarea în vigoare a prezentului acord. … 2. Ţara gazda asigura, dar nu este responsabilă financiar, pentru:a) asistenţa pentru satisfacerea nevoii de cazare şi înregistrare a copiilor membrilor Centrului SECI şi a personalului acestuia în sistemul public de învăţământ; … b) documentele pentru şederea membrilor Centrului SECI, în conformitate cu legislaţia română; … c) la solicitarea Centrului SECI, servicii de curăţenie şi igiena. … 3. Partea română va credita fără dobânda Centrul SECI cu costul serviciilor publice furnizate după intrarea în vigoare a prezentului acord, după îndeplinirea formalităţilor legale interne. +
Articolul 14Facilităţi acordate activelor financiare1. Fără a constitui obiectul controalelor financiare, reglementărilor şi cererilor de notificare cu privire la tranzacţiile financiare sau al vreunui moratoriu de orice fel, Centrul SECI poate, fără restrictii:a) sa cumpere orice devize prin canale autorizate, să le detina şi să le utilizeze; … b) sa utilizeze conturi în orice devize; … c) sa cumpere, prin canale autorizate, să deţină şi sa utilizeze fonduri, titluri, valori mobiliare şi aur; … d) să îşi transfere fondurile, titlurile, valorile mobiliare, aurul şi devizele către sau din România, către sau din orice alta ţara ori în România şi sa converteasca orice devize pe care le deţine în orice alte devize; şi … e) sa strângă fonduri în orice mod pe care îl considera convenabil, cu excepţia cazurilor în care, pentru a colecta fonduri pe teritoriul României, Centrul SECI trebuie să obţină acordul autorităţilor române competente. … 2. Dacă o parte va contribui în beneficiul Centrului SECI cu bani sau în alt mod, iar aceasta contribuţie va fi aprobată de Comitet, rambursarea acestei contribuţii se va face în cadrul cotei de participare a acelei părţi la bugetul Centrului SECI în timpul anului financiar următor celui în care contribuţia a fost realizată. Dacă acest credit depăşeşte valoarea contribuţiei părţii în cauza, el va purta asupra urmatorului sau următorilor ani financiari. Aceasta dispoziţie nu va fi interpretată în sensul de a împiedica orice alt stat sau organizaţie internationala de a contribui cu bani sau în orice alt mod în beneficiul Centrului SECI. +
Articolul 15Tranzit şi rezidenţă1. Guvernul va lua toate măsurile necesare pentru a facilita şi a permite intrarea şi sejurul pe teritoriul României, inclusiv acordarea permiselor de rezidenţă, va asigura tranzitul la sau de la sediu şi nu va împiedica plecarea de pe teritoriul României pentru persoanele menţionate mai jos:a) membrii Centrului SECI şi membrii familiilor lor, inclusiv alte persoane întreţinute de aceştia; … b) delegaţii, soţul/sotia şi alţi membri ai familiilor acestora; … c) reprezentanţii şi oficialii organizaţiilor internaţionale care au misiuni oficiale legate de Centrul SECI, sotiile/sotii şi alţi membri de familie ai acestora; … d) experţii şi sotiile/sotii şi alţi membri de familie ai acestora. … 2. La cererea persoanelor prevăzute la paragraful 1 al prezentului articol ţara gazda le va asigura protecţia în tranzit.3. Persoanele la care se face referire în acest articol vor fi scutite, de la caz la caz, de taxa de viza; validitatea vizelor acordate trebuie să fie proporţională cu durata misiunii solicitantului de viza.4. Nici o activitate desfăşurată de vreo persoana la care s-a făcut referire în acest articol, în calitatea sa oficială legată de Centrul SECI, nu va constitui un motiv pentru a împiedica pătrunderea sau plecarea de pe teritoriul României ori pentru a i se solicita părăsirea teritoriului tarii gazda.5. Cu excepţia oficialilor organizaţiilor internaţionale ale căror proceduri de expulzare sunt acoperite de acorduri speciale la care România este parte şi cu excepţia comiterii unui abuz al privilegiului de reşedinţa, nici unei persoane la care se face referire în subparagrafele 1 c) şi 1 d) ale prezentului articol nu i se va solicita sa părăsească România. Aceste proceduri de solicitare vor fi aprobate în prealabil de Ministerul Afacerilor Externe din România, care se va consulta cu directorul. Dacă procedurile de expulzare sunt folosite împotriva unei astfel de persoane, directorul va avea dreptul de a aparea sau de a fi reprezentat în astfel de proceduri în numele persoanei căreia îi sunt instituite astfel de proceduri.6. Acest articol nu va împiedica Guvernul să solicite ca persoanele care pretind drepturile acordate de prezentul articol să respecte reglementările privind carantina şi sănătatea.7. Părţile contractante se vor consulta asupra metodelor de facilitare a intrării în România a persoanelor care doresc sa viziteze sediul, dar care nu beneficiază de privilegiile menţionate în acest articol. +
Articolul 16Limitele acordului1. Exceptând cazul în care privilegii şi imunităţi suplimentare au fost acordate de statul acreditar, membrii Centrului SECI care au cetăţenia tarii gazda sau care au reşedinţa permanenta în ţara gazda nu beneficiază de imunitate de jurisdicţie şi de inviolabilitate decât pentru actele oficiale îndeplinite în exerciţiul atribuţiilor lor în cadrul Centrului SECI.2. Ceilalţi membri ai personalului Centrului SECI şi membrii de familie ai membrilor Centrului SECI, care sunt cetăţeni ai tarii gazda sau care au reşedinţa permanenta în ţara gazda, nu beneficiază de imunităţi şi privilegii decât în măsura în care le sunt recunoscute de ţara gazda. Totuşi statul acreditar trebuie să îşi exercite jurisdicţia asupra acestor persoane în asa fel încât sa nu stânjenească în mod excesiv îndeplinirea atribuţiilor Centrului SECI. +
Articolul 17Privilegiile şi imunităţile delegaţilor, directorului, directorilor adjuncţi, ofiţerilor de legătură şi ale ofiţerilor trimişi de observatorii permanenţi1. Delegaţii, directorul, directorii adjuncţi, ofiţerii de legătură şi ofiţerii trimişi de observatorii permanenţi vor beneficia de aceleaşi privilegii şi imunităţi acordate şi agenţilor diplomatici în conformitate cu Convenţia de la Viena.2. Sotii/sotiile şi ceilalţi membri de familie ai persoanelor la care s-a făcut referire în paragraful 1 al prezentului articol se vor bucura de aceleaşi privilegii şi imunităţi acordate sotiilor/soţilor şi celorlalţi membri de familie ai agenţilor diplomatici în baza Convenţiei de la Viena.3. Imunitatea de jurisdicţie nu se va aplica în cazul unei acţiuni civile de către o terta parte pentru daune survenite în urma unui accident rutier cauzat de un vehicul condus de orice persoană menţionată în paragrafele 1 şi 2 ale acestui articol, în cazul în care aceste daune nu sunt recuperabile din asigurare.4. Persoanele la care s-a făcut referire în paragraful 1 al prezentului articol, care sunt cetăţeni sau rezidenţi permanenţi ai României, vor beneficia numai de următoarele privilegii şi imunităţi:a) imunitate de arest sau detenţie; … b) imunitate faţă de orice fel de proces juridic cu privire la sensul cuvintelor spuse sau scrise şi la toate actele săvârşite de acestea în desfăşurarea funcţiilor lor oficiale; … c) inviolabilitatea tuturor hârtiilor, documentelor şi a altor materiale oficiale; … d) dreptul de a folosi coduri, sisteme de criptare, de a transmite sau de a primi hârtii, corespondenta sau alte materiale oficiale prin curier sau în colete sigilate. … +
Articolul 18Privilegiile şi imunităţile personalului Centrului SECI1. Personalul Centrului SECI se va bucura de aceleaşi privilegii şi imunităţi ca şi cele acordate personalului administrativ şi tehnic al misiunilor diplomatice conform Convenţiei de la Viena.2. Sotii/sotiile şi ceilalţi membri ai familiilor persoanelor la care s-a făcut referire în paragraful 1 al acestui articol se vor bucura de aceleaşi privilegii şi imunităţi acordate sotiilor/soţilor şi dependentilor membrilor personalului administrativ şi tehnic conform Convenţiei de la Viena.3. Imunitatea de jurisdicţie nu se va aplica în cazul unei acţiuni civile de către o terta parte pentru daune survenite în urma unui accident rutier cauzat de un vehicul condus de orice persoană menţionată în paragrafele 1 şi 2 ale acestui articol, în cazul în care aceste daune nu sunt recuperabile din asigurare.4. Persoanele la care s-a făcut referire în paragraful 1, care sunt cetăţeni români sau rezidenţi permanenţi în România, vor beneficia numai de următoarele privilegii şi imunităţi:a) imunitate faţă de orice fel de proces juridic cu privire la cuvinte spuse sau scrise şi la toate actele săvârşite de acestea în exercitarea funcţiilor lor oficiale; o astfel de imunitate va continua chiar dacă persoanele implicate nu vor mai fi angajate în exercitarea unor astfel de funcţii; … b) inviolabilitatea tuturor hârtiilor, documentelor şi a altor materiale oficiale; … c) dreptul de a folosi coduri, sisteme de criptare, de a transmite sau de a primi hârtii, corespondenta sau alte materiale oficiale prin curier sau în colete sigilate; … d) scutirea de la obligaţiile militare, cu condiţia ca aceasta scutire să fie încredinţată oficialilor ale căror nume, datorită sarcinilor lor, au fost înregistrate într-o lista alcătuită de director şi aprobată de Guvern. Dacă oficialii, alţii decât cei menţionaţi în lista, sunt solicitati pentru îndeplinirea obligaţiilor militare, Guvernul, la cererea directorului, va acorda scutiri temporare de la obligaţiile militare ale acestor oficiali; aceste scutiri temporare pot fi necesare pentru evitarea intreruperilor activităţii de baza a Centrului SECI. … +
Articolul 19Privilegiile şi imunităţile experţilor1. Experţii se vor bucura, în cadrul şi în ceea ce priveşte ţara gazda, de următoarele privilegii şi imunităţi, în măsura în care poate fi necesar pentru îndeplinirea efectivă a funcţiilor lor şi pe durata călătoriilor lor legate de astfel de funcţii, precum şi în timpul şederii lor la sediu:a) imunitate de arest sau detenţie; … b) imunitate faţă de confiscarea bagajelor lor personale sau oficiale şi aceleaşi imunităţi faţă de verificarea unor asemenea bagaje ca şi cele acordate agenţilor diplomatici; … c) imunitate faţă de orice fel de proces juridic cu privire la cuvinte spuse sau scrise şi la toate actele săvârşite de aceştia în exercitarea funcţiilor lor oficiale; aceasta imunitate va continua chiar dacă persoanele implicate nu vor mai fi angajate în misiuni, nu vor mai servi comitetelor sau nu vor mai activa în calitate de consultanţi ai Centrului SECI ori nu vor mai fi prezente la sediu sau nu vor mai participa la reuniunile organizate de Centrul SECI. În orice caz aceasta imunitate nu se va extinde asupra acţiunii civile a unei terţe părţi pentru daune provocate printr-un accident rutier cauzat de un vehicul condus de un expert, dacă aceste daune nu sunt recuperabile prin asigurare; … d) inviolabilitatea tuturor hârtiilor, documentelor şi a altor materiale oficiale; … e) dreptul de a folosi coduri, sisteme de criptare şi de a transmite sau de a primi hârtii, corespondenta sau alte materiale oficiale prin curier sau în colete sigilate, în scopul tuturor comunicaţiilor cu Centrul SECI; … f) scutirea de la restricţiile privind imigrarea, obligaţiile şi înregistrările străinilor cu privire la ei înşişi şi la sotii/sotiile acestora; … g) aceleaşi facilităţi de protecţie şi repatriere ca şi cele acordate pe timp de criza internationala membrilor misiunilor diplomatice conform Convenţiei de la Viena; şi … h) aceleaşi privilegii cu privire la restricţiile privind devizele şi schimbul valutar ca şi cele acordate reprezentanţilor guvernelor străine în misiunile lor oficiale temporare. … 2. Experţii care sunt cetăţeni români sau rezidenţi permanenţi în ţara gazda se vor bucura numai de privilegiile şi imunităţile acordate conform subparagrafele 1a)-1e) din prezentul articol. +
Articolul 20Notificarea1. Centrul SECI va notifica cu promptitudine Guvernului următoarele:a) lista cuprinzând membrii Centrului SECI, membrii personalului Centrului SECI şi alte persoane, în sensul art. 17-19 din prezentul acord, şi va revizui periodic o astfel de lista, în funcţie de necesitaţi; … b) numirile directorului, directorilor adjuncţi şi ale celorlalţi membri ai Centrului SECI, sosirile şi plecarile lor definitive, precum şi încheierea funcţiilor lor în Centrul SECI; … c) sosirea şi plecarea definitivă a membrilor familiilor persoanelor la care se face referire în subparagraful 1b) al acestui articol şi, dacă este necesar, faptul ca o persoană a încetat să facă parte din personalul de serviciu; şi … d) sosirea şi plecarea definitivă a angajaţilor naţionali ai persoanelor la care se face referire în subparagraful 1b) al prezentului articol şi, dacă este necesar, faptul ca ei pleacă din serviciul unor asemenea persoane. … 2. Guvernul va prezenta membrilor Centrului SECI, membrilor personalului Centrului SECI şi altor persoane, în sensul art. 17-19 din prezentul acord, şi membrilor familiilor lor care fac parte din angajaţii gospodăriei şi angajaţii domestici, la care se face referire în subparagrafele 1a) şi 1b) din prezentul articol, o carte de identitate cu fotografia deţinătorului. Aceasta carte de identitate va servi la identificarea posesorului în raporturile cu toate autorităţile române. +
Articolul 21Asigurare socială1. Pentru programul de asigurare socială instituit sau administrat sub autoritatea Centrului SECI Centrul SECI şi oficialii acestuia cărora li se aplică programul menţionat mai sus vor fi scutiţi de toate contribuţiile obligatorii către instituţiile de asigurări sociale din România. În acelaşi timp ei nu vor fi subiectul reglementărilor privind asigurările sociale din România.2. Membrii Centrului SECI care contribuie la instituţiile de asigurări sociale din ţara lor de origine sunt scutiţi de orice reglementare privind asigurările sociale din România.3. Orice fond de rezerva instituit sau administrat sub autoritatea Centrului SECI va beneficia de capacitate juridică în România, dacă Centrul SECI solicita acest lucru, şi va beneficia de aceleaşi scutiri, privilegii şi imunităţi ca şi Centrul SECI.4. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica mutatis mutandis soţului/sotiei şi celorlalţi membri de familie ai persoanelor la care se face referire în paragraful 1 al prezentului articol, în afară de cazul în care ei sunt angajaţi în România de alt angajator decât Centrul SECI sau beneficiază de asigurări sociale în România. +
Articolul 22AngajareaMembrii familiilor membrilor Centrului SECI vor primi permise de muncă temporare pe durata angajării acelor persoane la Centrul SECI în România. +
Articolul 23Prevederi adiţionale privind privilegiile şi imunităţile1. Privilegiile şi imunităţile acordate în temeiul prezentului acord sunt conferite în interesul Centrului SECI şi nu pentru beneficiul personal al persoanelor fizice. Centrul SECI şi toate persoanele care beneficiază de privilegiile, imunităţile şi facilităţile stipulate în prezentul acord sunt obligate să respecte legislaţia română.2. Prezentul acord se va aplica indiferent dacă ţara gazda întreţine sau nu întreţine relaţii diplomatice cu statul în cauza şi indiferent dacă statul în cauza asigura privilegiul sau imunitatea similară personalului diplomatic sau cetăţenilor din România.3. Privilegiile şi imunităţile acordate delegatiilor, ofiţerilor de legătură şi ofiţerilor trimişi de state sau de organizaţiile internaţionale, în conformitate cu prevederile prezentului acord, vor fi anulate de statul sau de organizaţia internationala care i-a trimis, în conformitate cu prevederile Convenţiei de la Viena.4. Privilegiile şi imunităţile sunt acordate directorului, directorilor adjuncţi, personalului Centrului SECI şi experţilor angajaţi de Centrul SECI, în conformitate cu prevederile prezentului acord, în sensul că Centrul SECI va anula imunitatea persoanelor în cauza în orice circumstanţă în care considera ca o asemenea imunitate ar ingreuna cursul justiţiei, fără a aduce prejudicii scopului pentru care a fost acordată. Directorul va exercita aceasta autoritate în numele Centrului SECI. În cazul directorului şi al directorilor adjuncţi Comitetul va avea autoritatea sa anuleze imunitatea prin consens.5. În vederea facilitării administrării corespunzătoare a justiţiei şi pentru a preveni orice abuz de privilegii şi imunităţi acordate în conformitate cu prevederile prezentului acord, Centrul SECI va coopera oricând cu autorităţile române competente. +
Articolul 24Responsabilitatea internationala a tarii gazdaŢara gazda nu va avea datorită localizarii sediului Centrului SECI pe teritoriul sau nici o responsabilitate internationala pentru actele sau omisiunile Centrului SECI sau ale membrilor săi care acţionează sau se abtin sa acţioneze în sensul îndeplinirii funcţiilor lor şi nici alte responsabilităţi internaţionale decât cele pe care ţara gazda le-ar avea în calitate de parte. +
Articolul 25Reglementarea diferendelor1. Orice diferend între părţile contractante cu privire la interpretarea sau aplicarea prezentului acord sau orice nelamurire cu privire la sediu sau la relaţiile dintre Centrul SECI şi România va fi rezolvată prin consultări între părţile contractante sau în orice alta modalitate de reglementare a diferendelor, de comun acord.2. Orice diferend care nu poate fi reglementat în temeiul paragrafului 1 al prezentului articol va fi înaintat, la cererea oficială a oricărei părţi contractante, pentru o decizie finala, unui tribunal arbitral. În fiecare caz tribunalul arbitral se va constitui în următorul mod: în termen de doua luni de la primirea cererii de arbitrare fiecare parte contractantă va numi câte un membru al tribunalului arbitral. Cei 2 membri astfel numiţi vor selecta apoi al treilea arbitru care nu este nici cetăţean al vreunei părţi, nici nu este şi nici nu a fost vreodata membru al Centrului SECI. Cel de-al treilea arbitru va funcţiona în calitate de preşedinte al tribunalului arbitral.3. Dacă una dintre părţile contractante esueaza în desemnarea unui arbitru şi nu a luat măsurile necesare în acest sens în termen de doua luni de la data notificării cererii de arbitrare din partea celeilalte părţi contractante, aceasta poate să ceara preşedintelui Curţii Internaţionale de Justiţie să facă numirea necesară. Dacă primii 2 arbitri nu reuşesc sa cada de acord în legătură cu cel de-al treilea arbitru într-un termen de doua luni după numirile lor, orice parte contractantă poate solicita preşedintelui Curţii Internaţionale de Justiţie să facă numirea necesară. +
Articolul 26Amendamente1. Prezentul acord poate fi amendat oricând, la cererea oricărei părţi contractante. Cu excepţia situaţiei în care se convine altfel, consultarile vor începe după 30 de zile de la primirea notificării scrise de la cealaltă parte contractantă.2. Orice astfel de amendament care va fi convenit va intra în vigoare în conformitate cu art. 28 (Intrarea în vigoare şi încetarea). +
Articolul 27Operarea acordului de sediu1. Prezentul acord va fi interpretat în lumina scopului sau principal de a facilita Centrului SECI îndeplinirea deplina şi eficienta în sediul sau a scopurilor sale.2. În toate cazurile în care acest acord presupune obligaţii din partea autorităţilor române competente responsabilitatea finala pentru îndeplinirea acestora revine Guvernului.3. În vederea implementarii prezentului acord Centrul SECI poate încheia înţelegeri administrative separate cu autorităţile române competente. +
Articolul 28Intrarea în vigoare şi încetarea1. Prezentul acord va intra în vigoare în următoarea zi după ce Guvernul a notificat Centrului SECI ca au fost îndeplinite cerinţele de ordin legal pentru intrarea în vigoare.2. Prezentul acord va inceta prin consimţământul scris al părţilor contractante. +
Articolul 29Aplicarea provizorieÎn vederea finanţării imediate a Centrului SECI părţile contractante sunt de acord cu aplicarea provizorie a prezentului acord, de la semnarea sa şi până la intrarea în vigoare în conformitate cu prevederile art. 28 (Intrarea în vigoare şi încetarea).Semnat la Bucureşti la 2 octombrie 2000, în doua exemplare originale în limbile română şi engleza, ambele texte fiind egal autentice. În caz de divergenţe în interpretare va prevala textul în limba engleza.Pentru România,general de corp de armataConstantin DegeratuPentru Centrul SECI,dr. Erhard Busek,coordonator general SECI––-