între România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, destinat finanţării Proiectului privind incluziunea socială**)(actualizat până la data de 1 februarie 2013*)
–––––-*) Forma actualizata a acestui act normativ până la data de 1 februarie 2013 este realizata de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamt prin includerea tuturor modificarilor şi completarilor aduse de către: ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 157 din 12 noiembrie 2008; AMENDAMENTUL din 25 iunie 2010 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 1.363 din 23 decembrie 2010; AMENDAMENTELE din 28 aprilie 2011 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 1.010 din 12 octombrie 2011; AMENDAMENTELE din 8 ianuarie 2013 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 30 din 30 ianuarie 2013.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor–––––Notă C.T.C.E. Piatra Neamţ:Conform subpct. 4.1 al pct. 4 din AMENDAMENTELE din 28 aprilie 2011 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 1.010 din 12 octombrie 2011, .Aceste iniţiale au fost înlocuite direct în textul formei actualizate.NR. ÎMPRUMUT 4825-RO–––**) Traducere.Prezentul acord este încheiat la data de 4 iulie 2006 între România (Împrumutat) şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (Banca). Prin prezentul acord, Împrumutatul şi Banca convin următoarele: +
Articolul ICondiţii generale. Definiţii1.01. "Condiţiile generale" (definite în documentul-anexă la prezentul acord) fac parte integrantă din prezentul acord.1.02. În afara cazului în care din context reiese contrariul, termenii scrişi cu majuscule în Acordul de împrumut au sensurile definite în "Condiţii generale" sau în documentul-anexă la prezentul acord. +
Articolul IIÎmprumutul2.01. Banca este de acord să acorde Împrumutatului, în termenii şi condiţiile prevăzute sau menţionate în prezentul acord, un împrumut în sumă de patruzeci şi şapte milioane două sute mii euro (EUR 47.200.000) (împrumut), pentru a ajuta la finanţarea proiectului descris în anexa nr. 1 la prezentul acord (Proiect).2.02. Împrumutatul poate trage sume din împrumut, conform prevederilor secţiunii a IV-a din anexa nr. 2 la prezentul acord.2.03. Comisionul de angajament ce va fi plătit de Împrumutat Băncii va fi egal cu trei pătrimi dintr-un procent (3/4 din 1%) pe an, aplicat asupra soldului netras al împrumutului, acest comision putând face obiectul unei reduceri, după cum poate fi stabilit periodic de Bancă.2.04. Comisionul iniţial ce va fi plătit de Împrumutat Băncii va fi egal cu un procent (1,0%) din suma împrumutului şi poate face obiectul unei reduceri, după cum poate fi stabilit periodic de Bancă. Împrumutatul va plăti comisionul iniţial în cel mult şaizeci (60) de zile de la data intrării în vigoare.2.05. Dobânda plătită de Împrumutat pentru fiecare perioadă de dobândă va fi într-o rată egală cu Libor pentru moneda împrumutului, plus marja variabilă, această dobândă putând face obiectul unei reduceri, după cum poate fi stabilit periodic de Bancă.2.06. Datele de plată sunt la 15 martie şi la 15 septembrie ale fiecărui an.2.07. Împrumutul va fi rambursat conform graficului de rambursare prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul acord. +
Articolul IIIProiectul3.01. Împrumutatul îşi declară angajamentul faţă de obiectivul Proiectului. În acest scop, Împrumutatul: (i) va determina FRDS să realizeze partea I a Proiectului; (îi) va realiza partea a II-a a Proiectului prin MEC; (iii) va realiza partea a III-a Proiectului prin MMFPS; şi (iv) prin MMFPS, va determina ANR să realizeze partea a IV-a a Proiectului, toate conform prevederilor art. V din "Condiţii generale".3.02. Fără a se limita la prevederile secţiunii 3.01 a prezentului acord şi cu excepţia cazului în care Împrumutatul şi Banca vor conveni altfel, Împrumutatul: (i) va asigură realizarea părţilor a II-a, a III-a şi a IV-a ale Proiectului conform prevederilor anexei nr. 2 la prezentul acord; şi (îi) va determina FRDS să realizeze partea I a Proiectului conform prevederilor anexei nr. 2 la prezentul acord şi va asigura cu promptitudine, în funcţie de cerinţe, fondurile, facilităţile, serviciile şi alte resurse necesare părţii I a Proiectului. +
Articolul IVClauze asigurătorii pentru Bancă4.01. Evenimentele adiţionale de suspendare constau în următoarele:a) amendarea, suspendarea, abrogarea, revocarea sau anularea Legii nr. 7, de natură să afecteze material şi negativ capacitatea Împrumutatului de a-şi îndeplini oricare dintre obligaţiile ce îi revin în cadrul prezentului acord; şi … b) amendarea, suspendarea, abrogarea, revocarea sau anularea Legii nr. 129, de natură să afecteze material şi negativ capacitatea Împrumutatului de a-şi îndeplini oricare dintre obligaţiile ce îi revin în cadrul prezentului acord. … 4.02. Constituie situaţii suplimentare de accelerare următoarele: apariţia oricărei situaţii prevăzute în paragrafele a) şi b) din secţiunea 4.01 a prezentului acord. +
Articolul VIntrarea în vigoare5.01. Constituie condiţii suplimentare pentru intrarea în vigoare următoarele:a) semnarea acordului subsidiar în numele Împrumutatului şi al FRDS; … b) înfiinţarea de către Împrumutat a Comitetului director într-un mod acceptabil pentru Bancă; … c) adoptarea de către FRDS a Manualului operaţional pentru partea I a Proiectului, acceptabil pentru Împrumutat şi Bancă; … d) adoptarea de către Împrumutat, prin MEC, şi, respectiv, MMFPS, a Manualului operaţional pentru partea a II-a a Proiectului şi a Manualului operaţional pentru părţile a III-a şi a IV-a ale Proiectului, ambele acceptabile pentru Bancă; … e) FRDS, MEC, MMFPS şi ANR şi-au adoptat fiecare propriul plan anual de dezvoltare, acceptabil pentru Bancă, pentru perioada cuprinsă între data intrării în vigoare şi sfârşitul anului 2007. … 5.02. Data limită pentru intrarea în vigoare este data de una sută douăzeci (120) de zile de la data semnării prezentului acord. +
Articolul VIReprezentant. Adrese6.01. Reprezentantul Împrumutatului este ministrul finanţelor publice.6.02. Adresa Împrumutatului este:Ministerul Finanţelor PubliceStr. Apolodor nr. 17BucureştiRomâniaTelex: 11239 Fax: 402131267926.03. Adresa Băncii este:International Bank for Reconstruction and Development1818 H Street, N.W.Washington, D.C. 20433United States of AmericaTelegraf: Telex: Fax:INTBAFRAD 248423(MCI) sau 1-202-477-6391Washington, D.C. 64145(MCI)Încheiat la Bucureşti, România, în ziua şi anul menţionate la început.Pentru România,Sebastian Vlădescu,reprezentant autorizatPentru Banca Internaţionalăpentru Reconstrucţie şi Dezvoltare,Anand K. Seth,reprezentant autorizat +
Anexa Secţiunea 1. a) O firmă sau o persoană fizică ori o entitate de implementare a Proiectului sau un Primitor (altul decât o ţară membră) despre care o IFI a descoperit că s-a angajat în practici frauduloase, de corupţie, de coerciţie sau necinstite în legătură cu utilizarea sumelor din finanţarea oferită de respectiva IFI poate fi declarată/declarat neeligibilă/neeligibil de către Bancă, în condiţiile stabilite de IFI, pentru:(i) încredinţarea unui contract finanţat de Bancă;(îi) nominalizarea ca subcontractor, consultant, producător sau furnizor ori prestator de servicii al unei firme care altfel este eligibilă pentru încredinţarea unui contract finanţat de Bancă;(iii) a beneficia de un contract finanţat de Bancă, financiar sau de alt fel; şi(iv) a participa în alt fel la pregătirea ori implementarea Proiectului sau a oricărui alt proiect finanţat, integral ori parţial, de către Bancă.b) Prevederile din secţiunea 1 a) a acestei anexe se aplică: … (i) tuturor contractelor noi pentru care notificarea de încredinţare este emisă şi/sau contractul este semnat după data intrării în vigoare a scrisorii de amendament; şi(îi) tuturor contractelor existente ale căror scop, preţuri sau alte condiţii fac obiectul unor modificări de fond după data intrării în vigoare a scrisorii de amendament.Secţiunea 2. Un eveniment suplimentar de suspendare în condiţiile prevederilor aplicabile ale Condiţiilor generale va fi următorul: Primitorul (altul decât ţara membră) (dacă este aplicabil) sau entitatea de implementare a Proiectului (dacă este aplicabil) a fost declarat(ă) neeligibil(ă) de către Bancă pentru a primi sume din orice finanţare asigurată de către Bancă, ca rezultat al faptului că o IFI a declarat neeligibil(ă) Primitorul sau entitatea de implementare a Proiectului pentru a beneficia de sume din finanţări asigurate de respectiva IFI ori pentru a participa în alt mod la pregătirea sau implementarea vreunui proiect finanţat integral ori parţial de respectiva IFI, ca rezultat al constatării de către respectiva IFI că Primitorul sau entitatea de implementare a Proiectului s-a angajat în practici frauduloase, de corupţie, de coerciţie ori necinstite în legătură cu utilizarea sumelor din finanţarea oferită de respectiva IFI.Secţiunea 3. Primitorul va determina entitatea de implementare a Proiectului (dacă este aplicabil) să deruleze Proiectul în concordanţă cu prevederile incluse în această anexă.––––Anexa a fost introdusă de pct. 5 din AMENDAMENTUL din 25 iunie 2010 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 1.363 din 23 decembrie 2010 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 27 din 12 ianuarie 2011. +
Anexa 1DESCRIEREA PROIECTULUIObiectivele proiectului sunt: (i) îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi incluziunea socială a celor mai dezavantajate şi vulnerabile categorii de populaţie din România; şi (îi) consolidarea administrării prestaţiilor de asistenţă socială.––––Obiectivul proiectului din anexa 1 a fost modificat de subpct. 1.1 al pct. 1 din AMENDAMENTELE din 28 aprilie 2011 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 1.010 din 12 octombrie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 24 octombrie 2011.Proiectul este alcătuit din următoarele părţi:Partea I – Program de intervenţii prioritareAcordarea de sprijin FRDS pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă şi incluziunea socială a populaţiei rome, adăpostită în o sută şaisprezece (116) cămine pentru săraci, prin: (i) finanţarea unor subproiecte de intervenţii prioritare, selectate pe bază de competiţie; (îi) întreprinderea unor campanii de promovare, informare şi educare şi monitorizarea activităţilor de evaluare, precum şi asigurarea pregătirii autorităţilor locale, grupurilor comunitare şi ONG-urilor; (iii) furnizarea de asistenţă pentru dezvoltarea capacităţii la nivelul comunităţilor prin pregătirea, facilitarea, evaluarea şi supervizarea subproiectelor de intervenţii prioritare şi asigurarea pregătirii şi instruirii în acest sens, inclusiv a pregătirii acordate FRDS; şi (iv) acordarea de asistenţă tehnică comunităţilor sărace de romi pentru pregătirea proiectelor în vederea finanţării lor cu fonduri UE.–––-Partea I a anexei 1 a fost modificată de subpct. 1.2 al pct. 1 din AMENDAMENTELE din 28 aprilie 2011 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 1.010 din 12 octombrie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 24 octombrie 2011.Partea a II-a – Program de educaţie preşcolară inclusivăSprijinirea MEC pentru includerea populaţiei de etnie romă în programele şi politicile generale ale MEC, prin: (i) construirea, extinderea, reabilitarea şi mobilarea infrastructurii educaţionale preşcolare în comunităţile cu procent ridicat de populaţie romă; (îi) elaborarea unui curriculum de incluziune pentru educaţia preşcolară, pregătirea şi instruirea personalului din sistemul educaţiei preşcolare, elaborarea şi difuzarea de materiale de predare şi învăţare pentru educaţia preşcolară şi furnizarea de asistenţă tehnică entităţilor care sunt în măsură să poată solicita finanţarea proiectelor din fonduri structurale UE; (iii) promovarea de servicii integrate şi soluţii alternative comunitare de educaţie preşcolară, inclusiv elaborarea unei legislaţii coerente privind educaţia preşcolară, precum şi asigurarea unor programe de pregătire şi consiliere pentru părinţi; şi (iv) desfăşurarea de activităţi de monitorizare şi evaluare, precum şi de informare, educare şi comunicare.Partea a III-a – Programe de asistenţă socială1. Program pentru persoane cu handicapSprijinirea MMFPS şi ANPH pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor de îngrijire în instituţiile rezidenţiale şi creşterea accesului la serviciile comunitare al persoanelor cu handicap, prin: (i) finanţarea subproiectelor pentru persoane cu handicap, selectate pe bază de competiţie; (îi) asigurarea pregătirii personalului profesionist care va aplica noi standarde de îngrijire; (iii) elaborarea unui sistem de monitorizare şi evaluare pentru ANPH; şi (iv) asigurarea de servicii de consiliere ocupaţională.2. Program pentru tineri aflaţi în situaţii de riscSprijinirea MMFPS pentru o mai mare integrare socială a tinerilor ieşiţi din sistemul instituţionalizat de protecţie a copilului după împlinirea vârstei de 18 ani, prin: (i) finanţarea de subproiecte pentru tineri aflaţi în situaţii de risc, selectate pe bază de competiţie; (îi) desfăşurarea de activităţi de monitorizare şi evaluare şi elaborarea de metodologii specifice; (iii) pregătirea personalului centrelor multifuncţionale ce vor fi înfiinţate prin subproiectele pentru tineri în situaţii de risc, precum şi a personalului MMFPS care va supraveghea funcţionarea acestor centre multifuncţionale; şi (iv) desfăşurarea de activităţi de informare publică.3. Program pentru victimele violenţei în familieSprijinirea MMFPS şi ANPF în dezvoltarea serviciilor sociale specializate integrate pentru victimele violenţei în familie, prin: (i) finanţarea subproiectelor privind victimele violenţei în familie, selectate pe bază de competiţie; (îi) pregătirea personalului centrelor pentru victimele violenţei în familie şi personalului ANPF; (iii) desfăşurarea unor activităţi de monitorizare şi evaluare, dezvoltarea metodologiilor specifice şi crearea unui sistem specific de management informatic cu privire la victime şi agresori, care să fie ţinut de ANPF; şi (iv) desfăşurarea de activităţi de informare publică.4. Programul de transfer de sume de bani pentru asistenţă socialăAcordarea de sprijin MMFPS, precum şi altor autorităţi publice cu atribuţii în domeniu, în relaţiile de subordonare şi/sau coordonare dintre acestea, pentru a creşte eficienţa administrării şi monitorizării prestaţiilor de asistenţă socială, printre altele prin: (i)modernizarea Sistemului de management al informaţiilor (SMI) din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (succesorul legal al fostei ANPS) cu module pentru alocaţiile pentru sprijinirea familiei şi pentru venitul minim garantat (VMG) şi pentru orice alte noi beneficii de asistenţă socială, aşa cum vor fi agreate cu Banca; (îi) armonizarea procedurilor bazate pe testarea de mijloace în vederea stabilirii eligibilităţii pentru a putea beneficia de prestaţii de asistenţă socială; (iii) armonizarea criteriilor de evaluare a gradului de invaliditate şi a cadrului instituţional pentru prestaţiile adresate persoanelor cu dizabilităţi şi pensiile pentru invalizi; (iv) dezvoltarea capacităţii instituţionale şi a instrumentelor pentru prevenirea şi combaterea erorilor şi fraudelor; (v) promovarea campaniilor de informare publică pentru prezentarea reformelor propuse în vederea eficientizării şi optimizării sistemului de asistenţă socială; şi (vi) implementarea unor activităţi de monitorizare şi evaluare pentru a evalua: (a) efectul transferurilor pentru asistenţă socială şi impactul acestora; şi (b) economiile obţinute din consolidarea prestaţiilor de asistenţă socială şi din simplificarea modalităţii de administrare a prestaţiilor de asistenţă socială.––––Pct. 4 al părţii a III-a a anexei 1 a fost modificat de subpct. 1.1 al pct. 1 din AMENDAMENTELE din 8 ianuarie 2013 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 30 din 30 ianuarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 1 februarie 2013.Partea a IV-a – Dezvoltarea capacităţii de incluziune socială a populaţiei de etnie romăSprijinirea ANR şi a celor opt (8) birouri regionale ale sale pentru coordonarea activităţilor de planificare, monitorizare şi evaluare, precum şi identificarea, pregătirea şi implementarea programelor de incluziune care vor fi finanţate din fonduri UE şi din alte surse, prin: (i) pregătire acordată personalului ANR, al ONG-urilor create pentru populaţia de etnie romă, al autorităţilor locale şi al grupurilor de iniţiativă comunitară ale romilor; (îi) întocmirea şi implementarea unei strategii de informare, educare şi comunicare; şi (iii) întărirea sistemului de monitorizare şi evaluare. +
Anexa 2EXECUŢIA PROIECTULUI +
Secţiunea IFinanţare subsidiară; aranjamente instituţionale şi de altă naturăA. Acordul subsidiar1. Pentru a facilita realizarea de către FRDS a părţii I a Proiectului, Împrumutatul va pune o parte din fondurile împrumutului la dispoziţia FRDS, pe baza unui acord subsidiar încheiat între Împrumutat şi FRDS (Acord subsidiar), în termenii şi condiţiile aprobate de Bancă, care să prevadă următoarele:a) Împrumutatul va acorda FRDS o parte din suma împrumutului sub formă de grant; … b) FRDS va implementa partea I a Proiectului în conformitate cu prevederile Legii nr. 129, cu Manualul operaţional pentru partea I a Proiectului, cu planurile anuale de dezvoltare pentru partea I a Proiectului şi cu prevederile prezentului acord de împrumut; şi … c) în cadrul responsabilităţii ce îi revine pentru implementarea părţii I a Proiectului FRDS: (i) va elabora şi va prezenta Împrumutatului şi Băncii în fiecare an, până la data de 1 octombrie, spre examinare şi aprobare, un plan anual de dezvoltare pentru următorul an calendaristic pentru partea I a Proiectului; (îi) va elabora şi va prezenta Împrumutatului şi Băncii în fiecare an, până la data de 1 octombrie, spre examinare şi aprobare, un raport al Proiectului care să arate progresele şi rezultatele realizate în implementarea planurilor anuale de dezvoltare pe perioada scursă până la data respectivului raport pentru partea I a Proiectului; (iii) va elabora şi va prezenta Băncii, în cel mult patruzeci şi cinci (45) de zile de la încheierea fiecărui trimestru calendaristic, rapoarte financiare provizorii neauditate pentru partea I a Proiectului pe trimestrul respectiv, satisfăcătoare ca fond şi formă pentru Bancă; (iv) va menţine un sistem de management financiar pentru partea I a Proiectului şi va întocmi situaţii financiare conform standardelor de contabilitate consecvent aplicate, acceptabile pentru Bancă, ambele activităţi desfăşurându-se într-o manieră adecvată pentru a reflecta operaţiunile şi condiţiile financiare, incluzând operaţiunile, resursele şi cheltuielile legate de partea I a Proiectului; (v) va asigura auditarea situaţiilor financiare amintite la pct. (iv) de către auditori independenţi acceptabili pentru Bancă, conform standardelor de audit consecvent aplicate, acceptabile pentru Bancă, şi se va asigura că fiecare audit al acestor situaţii financiare acoperă perioada unui (1) an fiscal, iar situaţiile financiare auditate pentru fiecare perioadă vor fi prezentate Împrumutatului şi Băncii în maximum şase (6) luni de la încheierea perioadei; (vi) va pregăti cererile de tragere a unor sume din împrumut pentru partea I a Proiectului; şi (vii) va urmări implementarea părţii I a Proiectului, incluzând urmărirea stadiului fiecărui subproiect de intervenţii prioritare. … 2. Împrumutatul îşi va exercita drepturile prevăzute prin Acordul subsidiar în vederea protejării intereselor Împrumutatului şi Băncii şi atingerii scopurilor împrumutului. În afara cazului în care Banca va conveni contrariul, Împrumutatul nu va cesiona, modifica, abroga sau renunţa la Acordul subsidiar sau la vreuna dintre prevederile acestuia.B. Aranjamente instituţionale şi de altă natură1. Pe perioada implementării Proiectului, Împrumutatul va menţine Comitetul director, cu componenţă şi termeni de referinţă acceptabili pentru Bancă, care va asigura supraveghere şi îndrumare din punctul de vedere al politicilor, precum şi coordonarea generală a implementării Proiectului. Comitetul director va avea în componenţa sa, printre alţii, secretari de stat de la MFP, MEC şi MMFPS şi preşedinţii FRDS, ANPH, ANPF şi ANR şi va fi prezidat de ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei.2. Pe parcursul implementării Proiectului, Împrumutatul va asigura menţinerea la FRDS, MEC, MMFPS şi ANR a unei structuri organizatorice şi manageriale, încadrări cu personal şi resurse corespunzătoare, care să permită FRDS, MEC, MMFPS şi ANR implementarea efectivă a părţilor I, a II-a, a III-a şi a IV-a ale Proiectului şi care să fie acceptabilă pentru Bancă. Împrumutatul se va asigura că responsabilitatea pentru activităţile de achiziţii şi management financiar pentru partea a IV-a a Proiectului va reveni MMFPS.3. Manualul operaţional pentru partea I a Proiectului, acceptabil pentru Bancă şi Împrumutat, va fi avizat de Comitetul director şi adoptat de FRDS. Manualul operaţional pentru partea a II-a a Proiectului şi Manualul operaţional pentru părţile a III-a şi a IV-a ale Proiectului, ambele acceptabile pentru Bancă, vor fi avizate de Comitetul director şi adoptate de Împrumutat prin MEC şi, respectiv, MMFPS.4. Împrumutatul, prin FRDS, MEC, MMFPS şi ANR, va lua toate măsurile necesare pentru ca Proiectul să fie implementat conform manualelor operaţionale şi planurilor anuale de dezvoltare şi nu va modifica, suspenda, abroga, anula sau renunţa la nicio prevedere a manualelor operaţionale şi planurilor anuale de dezvoltare fără aprobarea prealabilă a Băncii.5. Împrumutatul, prin FRDS şi MMFPS, se va asigura că subproiectele de intervenţii prioritare şi, respectiv, subproiectele pentru persoane cu handicap, subproiectele pentru tineri în situaţii de risc şi subproiectele privind violenţa în familie se vor implementa în conformitate cu Manualul operaţional pentru partea I a Proiectului şi, respectiv, cu Manualul operaţional pentru părţile a III-a şi a IV-a ale Proiectului, elaborând criterii şi proceduri, inclusiv Ghidul pentru analiza de mediu a Proiectului, pentru selecţia beneficiarilor şi subproiectelor, precum şi principalii termeni şi condiţii ale acordurilor care vor fi încheiate cu beneficiarii pentru subproiectele de intervenţii prioritare. Împrumutatul, prin FRDS şi, respectiv, prin MMFPS, se va asigura că beneficiarul oricăror fonduri în cadrul programului de subproiecte pentru intervenţii prioritare şi, respectiv, al programelor de subproiecte pentru persoane cu handicap, subproiecte pentru tineri în situaţii de risc şi subproiecte privind violenţa în familie va realiza respectivul subproiect conform acordului, cerinţelor de mediu, graficului activităţilor şi bugetului aprobate.6. Împrumutatul, prin FRDS, MEC şi MMFPS, se va asigura că: (i) toate măsurile necesare în Ghidul pentru analiza de mediu pentru Proiect şi prevăzute în manualele operaţionale sunt luate la timp; şi (îi) informaţiile adecvate privind implementarea acestor măsuri sunt incluse în rapoartele Proiectului la care se face referire în partea A.1 a secţiunii a II-a din prezenta anexă. +
Secţiunea a II-aMonitorizarea, raportarea şi evaluarea ProiectuluiA. Planurile anuale de dezvoltare şi rapoartele privind Proiectul1. Împrumutatul, prin FRDS, MEC, MMFPS şi ANR:a) va transmite Băncii, până la data de 1 octombrie a fiecărui an pe durata implementării Proiectului sau orice altă dată ulterioară acesteia care poate fi convenită cu Banca, începând cu 1 octombrie 2007, spre examinare şi aprobare, un plan anual de dezvoltare, satisfăcător pentru Bancă şi Comitetul director, pentru fiecare parte a Proiectului pe următorul an calendaristic, elaborat conform formatului inclus în manualele operaţionale, şi care va cuprinde activităţile convenite şi costurile corespunzătoare ce urmează a fi finanţate din împrumut pe anul respectiv; … b) (i) va monitoriza şi va evalua stadiul Proiectului şi va întocmi rapoarte privind Proiectul pentru fiecare parte a Proiectului, conform prevederilor secţiunii 5.08 din "Condiţii generale", pe baza indicatorilor conveniţi cu Banca şi conform aranjamentelor de monitorizare descrise în manualele operaţionale; şi (îi) în acest scop, până la data de 1 octombrie a fiecărui an pe durata implementării Proiectului sau orice altă dată ulterioară acesteia care poate fi convenită cu Banca, începând cu 1 octombrie 2007, va transmite Băncii spre examinare şi aprobare rapoarte privind Proiectul, avizate de Comitetul director, privind progresele şi rezultatele realizate în implementarea planurilor anuale de dezvoltare pe perioada anterioară datei fiecărui astfel de raport; şi … c) va întreprinde, împreună cu Banca, o analiză a activităţilor şi rezultatelor Proiectului pe baza rapoartelor privind Proiectul menţionate în subparagraful b) şi, în cazul în care această analiză este satisfăcătoare pentru Bancă, va examina şi va conveni, împreună cu Banca şi Comitetul director, planurile anuale de dezvoltare pentru următorul an calendaristic. … 2. Împrumutatul va determina FRDS, MMFPS, MEC şi ANR să furnizeze Împrumutatului, în termen de maximum patru (4) luni după data limită de tragere, în vederea includerii în raportul menţionat în secţiunea 5.08 (c) din "Condiţii generale", toate informaţiile rezonabil solicitate de Împrumutat şi Bancă în scopurile acelei secţiuni.B. Management financiar, rapoarte financiare şi audituri1. Împrumutatul, prin MEC şi MMFPS, va ţine sau va asigura ţinerea unui sistem de management financiar pentru părţile a II-a, a III-a şi a IV-a ale Proiectului, conform prevederilor secţiunii 5.09 din "Condiţii generale".2. Împrumutatul: (i) prin MEC şi MMFPS, va întocmi şi va furniza Băncii, în maximum patruzeci şi cinci (45) de zile de la încheierea fiecărui trimestru calendaristic, rapoarte financiare neauditate pentru părţile a II-a, a III-a şi a IV-a ale Proiectului pe trimestrul respectiv, satisfăcătoare ca fond şi formă pentru Bancă; şi (îi) va determina FRDS să întocmească şi să transmită Băncii, în maximum patruzeci şi cinci (45) de zile de la încheierea fiecărui trimestru calendaristic, rapoarte financiare neauditate pentru partea I a Proiectului pe trimestrul respectiv, satisfăcătoare ca fond şi formă pentru Bancă.3. Împrumutatul, prin MEC şi MMFPS, va asigura auditarea situaţiilor financiare conform prevederilor secţiunii 5.09 (b) din "Condiţii generale". Fiecare audit al situaţiilor financiare va acoperi perioada unui an fiscal al Împrumutatului. Situaţiile financiare auditate pentru fiecare asemenea perioadă vor fi furnizate Băncii în maximum şase (6) luni de la încheierea acestei perioade.4. Împrumutatul va determina FRDS să ţină un sistem de management financiar pentru partea I a Proiectului şi să întocmească situaţii financiare conform standardelor de contabilitate consecvent aplicate acceptabile pentru Bancă, ambele fiind de aşa natură încât să reflecte operaţiunile şi situaţia financiară a FRDS, cuprinzând operaţiunile, resursele şi cheltuielile legate de partea I a Proiectului.5. Împrumutatul va cere ca situaţiile financiare ale FRDS menţionate în paragraful 4 să fie auditate de auditori independenţi, acceptabili pentru Bancă, conform standardelor de contabilitate consecvent aplicate, acceptabile pentru Bancă. Fiecare audit al acestor situaţii financiare va acoperi perioada unui an fiscal al FRDS. Situaţiile financiare auditate pentru fiecare perioadă vor fi furnizate Împrumutatului şi Băncii în maximum şase (6) luni de la încheierea perioadei. +
Secţiunea a III-aAchiziţiiA. Generalităţi1. Bunuri şi lucrări. Toate bunurile şi lucrările necesare Proiectului care urmează să fie finanţate din împrumut vor fi achiziţionate conform prevederilor enunţate sau menţionate în secţiunea I a "Liniilor directoare pentru achiziţii" şi ale prezentei anexe.2. Servicii de consultanţă. Toate serviciile de consultanţă necesare Proiectului, care urmează să fie finanţate din împrumut, vor fi achiziţionate conform cerinţelor prevăzute sau menţionate în secţiunile I şi a IV-a din "Liniile directoare pentru consultanţi" şi prevederilor prezentei anexe.3. Definiţii. Termenii scrişi cu majuscule, utilizaţi în această secţiune, care descriu metode distincte de achiziţii sau metodele de examinare de către Bancă a unor contracte distincte, se referă la metoda respectivă descrisă în "Liniile directoare pentru achiziţii" sau în "Liniile directoare pentru consultanţi", după cum este cazul.B. Metode specifice de achiziţie a bunurilor şi lucrărilor1. Licitaţia internaţională competitivă. În afara cazului în care în paragraful 2 se prevede contrariul, bunurile şi lucrările vor fi achiziţionate prin contracte adjudecate pe baza licitaţiei internaţionale competitive.2. Alte metode de achiziţie a bunurilor şi lucrărilor. În tabelul următor se specifică alte metode decât Licitaţia internaţională competitivă care pot fi utilizate pentru achiziţia de bunuri şi lucrări. Planul de achiziţii va preciza în ce condiţii pot fi utilizate aceste metode.─────────────────────────────────────────────────────── Metodă de achiziţie───────────────────────────────────────────────────────a) Licitaţie naţională competitivă, sub rezervaprevederilor suplimentare din documentul ataşatacestei anexe───────────────────────────────────────────────────────b) Cumpărare───────────────────────────────────────────────────────c) Contractare directă───────────────────────────────────────────────────────d) Proceduri de participare a comunităţii descrise înManualul operaţional pentru partea I a Proiectului───────────────────────────────────────────────────────C. Metode specifice de achiziţie a serviciilor de consultanţă1. Selecţia pe bază de calitate şi cost. În afara cazului în care în paragraful 2 se prevede altfel, serviciile de consultanţă se vor achiziţiona prin contracte adjudecate în urma selecţiei pe bază de calitate şi cost.2. Alte metode de achiziţie a serviciilor de consultanţă. În tabelul următor se precizează alte metode în afara selecţiei pe bază de calitate şi cost, care pot fi utilizate pentru achiziţia serviciilor de consultanţă. Planul de achiziţii va preciza în ce condiţii pot fi utilizate aceste metode.Metodă de achiziţie: a) Selecţie pe baza unui buget fix; b) Selecţie pe baza celui mai mic cost; c) Selecţie pe baza calificării consultanţilor; d) Selecţie dintr-o singură sursă; e) Proceduri prevăzute în paragrafele 5.2 şi 5.3 din Liniile directoare pentru consultanţi pentru selecţia consultanţilor individuali; f) Procedura din sursă unică pentru selecţia consultanţilor individualiD. Analiza Băncii privind deciziile de achiziţiePlanul de achiziţii va stabili acele contracte care vor fi supuse analizei prealabile a Băncii. Toate celelalte contracte vor face obiectul analizei ulterioare a Băncii. +
Secţiunea a IV-aTragerea sumelor din împrumutA. Generalităţi1. Împrumutatul poate trage sume din împrumut conform prevederilor prezentei secţiuni şi instrucţiunilor suplimentare pe care Banca le va preciza prin înştiinţări transmise Împrumutatului pentru finanţarea cheltuielilor eligibile conform tabelului din paragraful 2.2. În tabelul următor sunt precizate categoriile de cheltuieli eligibile care pot fi finanţate din împrumut (categorie), suma din împrumut alocată fiecărei categorii şi procentul în care urmează să fie finanţate cheltuielile eligibile din fiecare categorie.Utilizarea sumelor din împrumut┌────────────────────────────────────────────────────┬───────────┬─────────────┐│ Categoria │ Valoarea │ Procentul ││ │alocată din│cheltuielilor││ │ împrumut │care urmează ││ │ (exprimată│ a fi ││ │ în euro) │ finanţate │├────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼─────────────┤│1. Bunuri, lucrări, servicii de consultanţă, │ 13.700.000│ 85% ││pregătire profesională, costuri operaţionale │ │ ││majorate şi împrumuturi nerambursabile aferente │ │ ││părţii I a Proiectului, aşa cum au fost stabilite │ │ ││prin planurile de dezvoltare anuală aferente │ │ ││respectivei părţi I a Proiectului │ │ │├────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼─────────────┤│2. Bunuri, lucrări, servicii de consultanţă, │ 6.100.000│ 85% ││pregătire profesională, costuri operaţionale │ │ ││majorate şi împrumuturi nerambursabile aferente │ │ ││părţii a II-a a Proiectului, aşa cum au fost │ │ ││stabilite prin planurile de dezvoltare anuală │ │ ││aferente respectivei părţi a II-a a Proiectului │ │ │├────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼─────────────┤│3. Bunuri, lucrări, servicii de consultanţă, │ 27.200.000│ 85% ││pregătire profesională, costuri operaţionale │ │ ││majorate şi împrumuturi nerambursabile aferente │ │ ││părţii a III-a a Proiectului, aşa cum au fost │ │ ││stabilite prin planurile de dezvoltare anuală │ │ ││aferente respectivei părţi a III-a a Proiectului │ │ │├────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼─────────────┤│4. Bunuri, lucrări, servicii de consultanţă, │ 200.000│ 85% ││pregătire profesională, costuri operaţionale │ │ ││majorate şi împrumuturi nerambursabile aferente │ │ ││părţii a IV-a a Proiectului, aşa cum au fost │ │ ││stabilite prin planurile de dezvoltare anuală │ │ ││aferente respectivei părţi a IV-a a Proiectului │ │ │├────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼─────────────┤│VALOARE TOTALĂ: │ 47.200.000│ │└────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴─────────────┘––––Tabelul de la pct. 2 al lit. A din secţ. a IV-a a anexei 2 a fost înlocuit cu tabelul din anexa 1 din AMENDAMENTELE din 28 aprilie 2011 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 1.010 din 12 octombrie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 24 octombrie 2011, conform modificării aduse de pct. 2 din acelaşi act normativ.3. În sensul prezentei anexe:a) prin termenul pregătire se înţelege cheltuielile suportate de FRDS, MEC, MMFPS şi ANR, legate de desfăşurarea activităţilor de pregătire, a vizitelor de studiu şi a atelierelor de lucru din cadrul Proiectului, incluzând cheltuielile de transport şi cazare şi diurna pentru cei cărora li se acordă pregătire, instructori şi participanţi la ateliere, onorariul instructorilor, chiria pentru săli şi aparatură, materialele utilizate pentru pregătire şi consumabilele aferente; iar … b) prin termenul Costuri operaţionale adiţionale se înţelege costurile operaţionale adiţionale efectuate de MMFPS şi ANR pentru implementarea Proiectului, cuprinzând: comunicaţii (incluzând poştă şi internet); costuri de publicitate în legătură cu achiziţiile; transport local; combustibil; cheltuieli de funcţionare, întreţinere şi asigurare pentru vehicule; chiria spaţiilor de birou; mobilarea şi reabilitarea birourilor, inclusiv echipamente; consumabile de birou, întreţinerea şi asigurarea echipamentului de birou; cheltuieli de călătorie şi diurnă legate de Proiect, inclusiv cazare şi transport local; şi comisioane bancare. … B. Condiţii de tragere; perioadă de tragere1. Fără a contraveni prevederilor părţii A din prezenta secţiune, nu se va efectua nicio tragere:a) din contul împrumutului, până când Banca nu a primit plata integrală a comisionului iniţial; sau … b) pentru plăţi efectuate anterior datei semnării prezentului acord. … 2. Data-limită de tragere este 30 iunie 2014.––––Pct. 2 al lit. B din secţ. a IV-a a anexei 2 a fost modificat de pct. 2 din AMENDAMENTELE din 8 ianuarie 2013 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 30 din 30 ianuarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 1 februarie 2013.Document ataşat anexei nr. 2––––––––––PREVEDERI OBLIGATORIIpentru achiziţiile în cadrul contractelor finanţatede Bancă care fac obiectul licitaţiei naţionale competitiveContractele pentru bunuri sau lucrări pentru care Acordul de împrumut permite achiziţionarea în baza paragrafelor 3.3 şi 3.4 din "Liniile directoare pentru achiziţii" pot fi achiziţionate conform prevederilor legilor şi reglementărilor naţionale, cu următoarele excepţii:A. ProceduriÎn toate cazurile, indiferent de valoarea contractului, se va aplica o procedură competitivă deschisă. Firmele străine nu vor fi excluse, iar condiţiile de eligibilitate vor fi aceleaşi pentru ofertanţii naţionali şi pentru cei străini, fără niciun fel de preferinţă acordată ofertanţilor naţionali sau celor de pe o piaţă regională. Solicitările de ofertă se vor publică în cel puţin un (1) cotidian naţional de largă circulaţie sau în Monitorul Oficial al României*), lăsându-se un interval de minimum treizeci (30) de zile pentru pregătirea şi depunerea ofertelor. Se va acorda o durată corespunzătoare pentru pregătirea şi depunerea ofertelor.–––*) Publicarea se va face în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a.B. Evaluarea calificării ofertanţilorNu se va cere înscrierea prealabilă a participanţilor la procedurile de licitaţie. În cazul în care lucrări mari sau complexe fac necesară precalificarea, invitaţiile pentru precalificare se vor publică în cel puţin un (1) cotidian naţional de largă circulaţie sau în Monitorul Oficial al României*), cu cel puţin treizeci (30) de zile înainte de data limită pentru depunerea cererilor de precalificare. Condiţiile minime de natură tehnică, financiară şi de experienţă vor fi explicit prevăzute în documentele de precalificare şi vor fi evaluate prin metoda "admis/respins", nu printr-un sistem de punctaj. Precalificarea se va baza integral pe capacitatea şi resursele potenţialilor ofertanţi de a executa un contract specific în mod satisfăcător, ţinându-se seama de experienţa şi performanţa înregistrate în trecut în cadrul unor contracte asemănătoare, de capacitatea sub aspectul personalului, echipamentului, facilităţilor legate de construcţie sau de fabricaţie şi situaţiei financiare, tuturor solicitanţilor care îndeplinesc criteriile specificate permiţându-li-se să participe la licitaţie. În cazul în care nu se utilizează precalificarea, calificarea ofertantului recomandat pentru a-i fi acordat contractul va fi evaluată prin postcalificare, pe baza cerinţelor minime de natură tehnică şi financiară şi de experienţă care vor trebui să fie explicit prevăzute în documentele licitaţiei. Se vor utiliza toate criteriile de calificare astfel precizate în documentele de precalificare sau în documentele de licitaţie, după caz, şi numai aceste criterii, pentru a se stabili dacă un ofertant este calificat.C. Participarea întreprinderilor de statÎntreprinderile de stat din România vor putea participa la licitaţie doar dacă pot demonstra că sunt autonome din punct de vedere juridic şi financiar, că funcţionează pe baza dreptului comercial şi că nu sunt instituţii care depind de o autoritate contractantă. În plus, li se va cere şi lor garanţia de licitaţie şi garanţia de bună execuţie cerute altor ofertanţi.D. Documentele de licitaţieEntităţile achizitoare vor utiliza documentele standard de licitaţie corespunzătoare pentru achiziţia bunurilor, lucrărilor sau serviciilor, care vor conţine proiectul de contract şi condiţiile contractuale acceptabile pentru Bancă. Documentele de licitaţie vor conţine instrucţiuni clare cu privire la modul în care trebuie depuse ofertele şi făcute ofertele de preţuri, precum şi data şi locul depunerii şi deschiderii ofertelor. Standardele şi specificaţiile tehnice prevăzute în documentele de licitaţie vor trebui să permită o cât mai largă concurenţă posibilă, iar acolo unde se indică standarde naţionale, documentele de licitaţie vor prevedea că utilajele, materialele sau lucrările care corespund altor standarde, dar promit cel puţin o echivalenţă substanţială, vor fi şi ele acceptate. Instrucţiunile pentru licitaţie vor prevedea clar că rabatul, dacă există, va trebui să fie declarat de ofertant fie într-o scrisoare însoţitoare, fie în formularul de ofertă. În cazul societăţilor mixte, condiţiile de licitaţie vor prevedea răspunderea solidară şi distinctă a tuturor partenerilor unei societăţi mixte.E. Criterii de evaluareCriteriile de evaluare vor fi clar precizate în documentele de licitaţie, iar cuantificarea altor criterii de evaluare decât preţul se va face în termeni monetari. În evaluarea ofertelor se va ţine seama de toate criteriile de evaluare astfel precizate, şi numai de aceste criterii.F. Depunerea, deschiderea şi evaluarea ofertelor, adjudecarea contractuluia) Ofertele se vor depune într-un singur plic conţinând informaţii referitoare la calificarea ofertantului şi la ofertele tehnice şi de preţuri, care va fi deschis la deschiderea publică a ofertei. În cazul în care ofertele sunt depuse în două (2) sau mai multe plicuri, toate plicurile vor fi deschise la deschiderea publică a ofertei. … b) Ofertele vor fi deschise în public imediat după expirarea termenului limită pentru depunerea lor. Nicio ofertă nu va fi respinsă la deschiderea acestora. Numele ofertantului, suma totală a fiecărei oferte şi orice rabat vor fi citite cu voce tare şi consemnate în procesul-verbal al deschiderii publice a ofertelor. La evaluare nu se va ţine seama de niciun rabat care nu este menţionat în scrisoarea însoţitoare sau în formularul de ofertă. … c) Evaluarea ofertelor se va face prin respectarea cu stricteţe a criteriilor cuantificabile în termeni monetari prevăzute în documentele de licitaţie şi nu se va utiliza un sistem de punctaj pe baza meritelor sau a "realizărilor tehnice şi economico-financiare". O ofertă care conţine abateri sau reţineri relevante faţă de termenii, condiţiile sau specificaţiile documentelor licitaţiei va fi respinsă ca necorespunzătoare. După deschiderea ofertelor, un ofertant nu îşi va putea retrage abaterile sau reţinerile relevante. Ofertanţii nu vor fi eliminaţi din procesul de evaluare detaliată pe baza unor abateri sau reţineri minore, nerelevante. … d) Prelungirea valabilităţii ofertei va fi permisă doar o singură dată cu maximum treizeci (30) de zile. Nu se vor mai solicita şi alte prelungiri fără aprobarea prealabilă a Băncii. … e) Contractele vor fi adjudecate ofertanţilor calificaţi care au depus oferta evaluată ca răspunzând cel mai bine la cel mai scăzut preţ. … f) Nu se va desfăşura nicio negociere, nici chiar cu cel a cărui ofertă este evaluată ca având cel mai mic preţ, fără acordul prealabil al Băncii. Unui ofertant nu i se va cere, ca o condiţie pentru acordarea contractului, să îşi asume obligaţii care nu au fost prevăzute în documentele licitaţiei sau să îşi modifice în vreun fel oferta faţă de forma în care a fost depusă iniţial. … g) Împrumutatul va publică pe o pagină de internet cu acces liber şi gratuit, când aceasta va deveni funcţională, sau printr-un alt mijloc de publicitate acceptabil pentru Bancă următoarele informaţii referitoare la acordarea contractului: (i) numele fiecărui ofertant care a depus o ofertă; (îi) preţurile ofertelor, aşa cum au fost citite la deschiderea ofertelor; (iii) numele şi preţul evaluat ale fiecărei oferte care a fost evaluată; (iv) numele ofertanţilor ale căror oferte au fost respinse şi motivele respingerii; şi (v) numele ofertantului câştigător, preţul oferit, precum şi durata şi sfera de cuprindere ale contractului acordat, pe scurt. Aceste informaţii publice vor fi actualizate cel puţin trimestrial. … h) Împrumutatul va declara o firmă ca fiind neeligibilă, fie permanent, fie pe o anumită perioadă, pentru a-i fi adjudecat un contract finanţat de Bancă şi guvern, dacă va constata vreodată că firma este antrenată, fie direct, fie printr-un agent, în practici corupte, frauduloase, complicitare sau coercitive în competiţia pentru un contract finanţat de Bancă sau în execuţia unui astfel de contract. … G. Furnizori şi contractoriDocumentele licitaţiei şi contractele vor conţine o prevedere prin care ofertanţilor şi contractorilor li se va cere să permită Băncii să le inspecteze conturile şi evidenţele lor legate de depunerea ofertei şi de realizarea contractului, precum şi auditarea lor de către auditori numiţi de Bancă, dacă Banca solicită acest lucru.H. Modificarea preţuluiContractele de lungă durată [de exemplu, cele care depăşesc optsprezece (18) luni] vor conţine o clauză de modificare corespunzătoare a preţului.I. Respingerea tuturor ofertelora) Nu se vor putea respinge toate ofertele şi nu se vor solicita noi oferte fără acordul prealabil dat de Bancă în scris. … b) În cazul în care numărul ofertelor primite este mai mic de două (2), reluarea licitaţiei nu se va face fără acordul prealabil al Băncii. … J. GaranţiiNu se vor face plăţi în avans contractorilor fără o garanţie corespunzătoare pentru plata în avans. Textul tuturor garanţiilor de acest fel va fi inclus în documentele de licitaţie şi va trebui să fie acceptabil pentru Bancă. Contractul va conţine prevederi prin care orice plăţi efectuate în avans să fie restituite în rate egale pe durata execuţiei contractului.K. Reclamaţiile ofertanţilorÎmprumutatul va crea un mecanism eficace de reclamare a aspectelor legate de procesul de achiziţii şi adjudecare a contractelor, acceptabil pentru Bancă, prin care ofertanţii să îşi poată depune reclamaţiile, iar acestea să poată fi rezolvate în timp util. Procedura de primire şi rezolvare a reclamaţiilor va fi precizată în documentele de licitaţie. +
Anexa 3GRAFICUL DE RAMBURSARE────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rata de capital Data de achitare a ratei de capital (exprimată în euro*)──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────15 martie şi 15 septembrie ale fiecărui anÎncepând cu 15 septembrie 2011Şi terminând cu 15 septembrie 2022 inclusiv 1.965.000La 15 martie 2023 2.005.000──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────––– *) Cifrele din această coloană reprezintă suma în euro care trebuieachitată, cu excepţia celor prevăzute în secţiunea 3.10din "Condiţii generale".DOCUMENT-ANEXĂDefiniţii1. Plan de dezvoltare anuală reprezintă fiecare din cele 4 documente: (i) elaborate de FRDS, MEC, MMSSF şi ANR, aferente părţii I, părţii a II-a, părţii a III-a şi părţii a IV-a ale Proiectului, incluzând lista activităţilor ce urmează a fi desfăşurate în fiecare an calendaristic în contextul respectivei părţi a Proiectului, precum şi planul de implementare, procesele de achiziţii şi monitorizare şi bugetul aferent respectivelor activităţi; şi (îi) agreate între Debitor şi Bancă, în conformitate cu partea A.1 a secţiunii a II-a din anexa nr. 2 la Acordul de împrumut.2. Categorie înseamnă una din categoriile definite prin tabelul din secţiunea a IV-a a anexei nr. 4 la Acordul de împrumut.3. Ghidul de consultanţă reprezintă "Ghidul: Selectarea şi angajarea consultanţilor de către debitorii Băncii Mondiale", publicat de Bancă în mai 2004.4. Subproiecte pentru dizabilităţi reprezintă proiecte finanţate prin împrumuturi nerambursabile, selectate şi implementate în conformitate cu prevederile Manualului operaţional, având ca obiectiv îmbunătăţirea asistenţei pe termen scurt şi lung acordate persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv, printre altele, finanţarea restructurării şi modernizării instituţiilor existente, construcţia şi echiparea unor facilităţi de infrastructură de dimensiuni reduse conforme cu standardele UE şi procesul de dezinstituţionalizare, însoţit de prestarea unor servicii la nivel de comunitate.5. Subproiecte privind violenţa conjugală reprezintă proiecte finanţate prin împrumuturi nerambursabile, selectate şi implementate în conformitate cu prevederile Manualului operaţional, având ca obiectiv sprijinirea victimelor unor cazuri de violenţă conjugală, constând în finanţarea modernizării infrastructurii existente sau construcţia unor clădiri noi pentru centre multifuncţionale în care vor fi prestate servicii sociale integrate pentru victimele unor asemenea cazuri şi persoanele aflate în întreţinerea acestora.6. ECE înseamnă educaţia copiilor la cele mai fragede vârste.7. UE înseamnă Uniunea Europeană.8. Condiţii generale reprezintă "Condiţiile generale de acordare a împrumuturilor din cadrul Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare", datate 1 iulie 2005.9. VMG înseamnă venitul minim garantat.10. Ghid pentru analiza impactului subproiectelor asupra mediului înconjurător semnifică documentul datat 14 martie 2006, aprobat de Bancă, în care sunt descrise procedurile în domeniul protecţiei mediului, care trebuie respectate în fazele de identificare, fezabilitate şi finalizare a proiectării subproiectelor privind intervenţiile prioritare, subproiectelor pentru dizabilităţi, subproiectelor privind tinerii expuşi riscurilor şi subproiectelor privind violenţa conjugală.11. Legea nr. 7 înseamnă Legea Debitorului nr. 7/2005, cu amendamentele ulterioare.12. Legea nr. 129 înseamnă Legea Debitorului nr. 129/1998, republicată în Monitorul Oficial al Debitorului, Partea I, nr. 483 din 8 iunie 2005, cu amendamentele ulterioare.13. MEC semnifică Ministerul Educaţiei şi Cercetării al Debitorului sau orice succesor al acestuia.14. SMI semnifică Sistemul de management al informaţiilor al ANPS (definit mai jos).15. MFP semnifică Ministerul Finanţelor Publice al Debitorului sau orice succesor al acestuia.16. MMFPS reprezintă Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale al Debitorului sau orice succesor al acestuia.17. ANPF semnifică Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei a Debitorului, înfiinţată în conformitate cu Legea Debitorului nr. 217/2003, modificată prin Ordonanţa Debitorului nr. 95/2003, şi la care se face trimitere în partea a III-a a anexei nr. 1 la Acordul de împrumut.18. ANPH semnifică Agenţia Naţională pentru Persoanele cu Handicap a Debitorului, înfiinţată în conformitate cu Ordonanţa Debitorului nr. 14/2003, cu amendamentele ulterioare, şi la care se face trimitere în partea a III-a a anexei nr. 1 la Acordul de împrumut.19. ANPS semnifică Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale a Debitorului sau orice succesor legal al acesteia.20. ANR semnifică Agenţia Naţională pentru Romi a Debitorului, înfiinţată în conformitate cu Legea nr. 7, ca o instituţie cu personalitate juridică a administraţiei publice centrale.21. ONG semnifică organizaţie neguvernamentală, care a fost înfiinţată şi care funcţionează conform legislaţiei Debitorului.22. Manual operaţional reprezintă manualul în care sunt descrise procedurile pentru implementarea Proiectului şi care includ, printre altele: (i) proceduri care stau la baza organizării activităţilor administrative, de achiziţii, de gestiune financiară şi de monitorizare şi evaluare; (îi) scheme pentru întocmirea planurilor de dezvoltare anuală şi a raportărilor de proiect; (iii) criterii de eligibilitate, proceduri de selecţie, termene şi condiţii şi proceduri de achiziţii pentru alocarea de sume nerambursabile în cadrul programelor aferente subproiectelor privind intervenţiile prioritare, subproiectelor pentru dizabilităţi, subproiectelor privind tinerii expuşi riscurilor şi subproiectelor privind violenţa conjugală; şi (iv) Ghidul pentru analiza impactului subproiectelor asupra mediului înconjurător.23. Subproiecte privind intervenţiile prioritare reprezintă proiecte finanţate prin împrumuturi nerambursabile selectate şi implementate în conformitate cu prevederile Manualului operaţional, având ca obiectiv îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi a incluziunii sociale a populaţiei rome care locuieşte în cămine pentru săraci inclusiv, printre altele, finanţarea asistenţei tehnice pentru pregătirea subproiectelor, construcţia sau modernizarea unor facilităţi de infrastructură de dimensiuni reduse, prestarea de servicii sociale şi pregătire profesională la nivel de comunitate şi activităţi în domeniul protecţiei mediului.24. Ghidul de achiziţii reprezintă "Ghidul pentru achiziţiile aferente împrumuturilor BIRD şi creditelor IDA, publicat de Bancă în mai 2004.25. Plan de achiziţii reprezintă planul de achiziţii al Debitorului pentru Proiect din data de 4 mai 2006 şi la care se face trimitere în paragraful 1.16 al Ghidului de achiziţii şi în paragraful 1.24 al Ghidului de consultanţă, cu actualizările ulterioare, în conformitate cu prevederile respectivelor paragrafe.26. FRDS reprezintă Fondul Român de Dezvoltare Socială, înfiinţat în condiţiile Legii nr. 129, ca instituţie nonprofit, de interes public, cu personalitate juridică şi beneficiind de autonomie administrativă.27. Comitetul de coordonare reprezintă comitetul care urmează a fi înfiinţat de către Debitor, cu o componenţă şi obiective de funcţionare care trebuie să fie aprobate de către Bancă, şi la care se face trimitere în partea B.1 a secţiunii I din anexa nr. 2 la Acordul de împrumut.28. Acorduri subsidiare reprezintă Acordul subsidiar FRDS şi Acordul subsidiar ANR la care se face trimitere în părţile A.1 şi A.2 din secţiunea I a anexei nr. 2 la Acordul de împrumut, conform cărora Debitorul va pune la dispoziţia FRDS şi, respectiv, ANR o parte din sumele trase din împrumut.29. Subproiectul privind tinerii expuşi riscurilor reprezintă proiecte finanţate prin împrumuturi nerambursabile selectate şi implementate în conformitate cu prevederile Manualului operaţional, având ca obiectiv facilitarea integrării sociale şi profesionale a tinerilor cu vârste de peste 18 ani, care nu se mai încadrează în criteriile impuse de sistemul privind protecţia copiilor, constând în finanţarea unor centre multifuncţionale care vor oferi servicii sociale integrate pentru astfel de tineri în vârstă de peste 18 ani.––––Documentul-anexă a fost înlocuit cu documentul-anexă din AMENDAMENTELE din 28 aprilie 2011 aprobate de HOTĂRÂREA nr. 1.010 din 12 octombrie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 24 octombrie 2011, conform modificărilor aduse de pct. 4 din acelaşi act normativ.––-