ACORD DE CONTRIBUȚIE din 18 mai 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 669 bis din 5 iulie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUAMENDAMENT 01/03/2024
ActulACTUALIZEAZA PEACORD 18/05/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 821 din 23 iunie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 669 din 5 iulie 2022.

ACORD DE CONTRIBUȚIE
ÎNTRE
ROMÂNIA ȘI
UNIUNEA EUROPEANĂ
ÎN CEEA CE PRIVEȘTE
COMPARTIMENTUL PENTRU STATELE MEMBRE
ÎN CADRUL PROGRAMULUI INVESTEU
Prezentul Acord se încheieîntre:(1)Uniunea Europeană, reprezentată de Comisia Europeană, 200, rue de la Loi, B-1049 Bruxelles, Belgia, (denumită în continuare "Comisia"), care este reprezentată, în scopul semnării prezentului Acord, de Maarten Verwey;
denumită în continuare "Uniunea"
pe de o parte,
și(2)România, care este reprezentată, în scopul semnării prezentului Acord, de Dan Vîlceanu, Ministrul investițiilor și proiectelor europene;
denumită în continuare "România"
pe de altă parte,denumite în continuare în mod separat "Partea" și, în mod colectiv, "Părțile".
ÎNTRUCÂT(1)Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a programului InvestEU și de modificare a Regulamentului (UE) 2015/2017 (JO L 107, 26.3.2021, p. 30) (denumit în continuare "Regulamentul InvestEU") a instituit un program (denumit în continuare "Programul InvestEU") care prevede o garanție a UE care sprijină operațiunile de finanțare și de investiții în domenii de politică-cheie vizate de Uniune (denumită în continuare "garanția UE"), furnizarea de consultanță, în special pentru dezvoltarea de proiecte care pot face obiectul unor investiții și pentru accesul la finanțare (denumit în continuare "Platforma de consiliere InvestEU") și o bază de date care acordă vizibilitate proiectelor și reunește investitori și promotori de proiecte (denumit în continuare "Portalul InvestEU").(2)Fondul InvestEU are ca scop sprijinirea operațiunilor de finanțare și de investiții care contribuie la realizarea obiectivelor de politică ale Uniunii, astfel cum sunt definite la articolul 3 din Regulamentul InvestEU, în cadrul componentelor de politică.(3)Platforma de consiliere InvestEU oferă sprijin consultativ pentru identificarea, pregătirea, dezvoltarea, structurarea, achiziționarea și punerea în aplicare a proiectelor de investiții și pentru consolidarea capacității promotorilor de proiecte și a intermediarilor financiari de a pune în aplicare operațiuni de finanțare și de investiții în conformitate cu articolul 25 din Regulamentul InvestEU.(4)Fiecare componentă de politică a Fondului InvestEU conține un compartiment pentru UE. Acesta poate conține, de asemenea, un compartiment pentru statul membru (denumit în continuare "compartimentul pentru statul membru") cu contribuții opționale din partea unui stat membru. Prin intermediul compartimentului pentru statul membru, un stat membru poate aloca pentru furnizarea garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru o parte din resursele sale din cadrul Fondului european de dezvoltare regională (FEDR) și al Fondului de coeziune instituit prin Regulamentul (UE) 2021/1058 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de coeziune*1); Fondul social european+ (FSE+) instituit prin Regulamentul (UE) 2021/1057 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului social european plus (FSE+) și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1296/2013; Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură (EMFAF) instituit prin Regulamentul (UE) 2021/1139 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1004*3); și Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) instituit prin Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează să fie elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013 și nr. 1307/2013*4), (împreună "Fondurile aflate sub management comun"). O contribuție în numerar la constituirea garanției UE în cadrul compartimentului de stat membru poate fi, de asemenea, făcută de statul membru din propriul buget, pentru a pune în aplicare investițiile prevăzute în Decizia de punere în aplicare a Consiliului privind adoptarea Planului de redresare și reziliență (denumit în continuare "PRR") stabilit în cadrul mecanismului de redresare și reziliență, instituit prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a mecanismului de redresare și reziliență*5) (denumit în continuare "Regulamentul MRR"), în scopul compartimentului pentru statul membru. O sumă suplimentară a garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru poate fi, de asemenea, furnizată sub formă de numerar sau de garanție de către un stat membru. Garanția reciprocă a statului membru ("garanția back-to-back") emisă în favoarea Uniunii își asumă pierderile care depășesc pierderile provizionate.*1) JOL 231, 30.6.2021, p. 60-93.*2) JO L 231, 30.6.2021, p. 21-59.*3) JOL 247, 13.7.2021, p. 1-49.*4) JOL 435, 6.12.2021, p. 1-186.*5) JOL 57, 18.2.2021, p. 17-75.(5)Un stat membru poate, de asemenea, să aloce sume pentru Platforma de consiliere InvestEU, în conformitate cu articolul 10 alineatul (1) din Regulamentul InvestEU și cu articolul 14 alineatul (1) din RCP și cu articolul 81 alineatul (1) din Regulamentul privind planurile strategice PAC.(6)Compartimentul pentru statul membru ar trebui să abordeze disfuncționalități specifice ale pieței sau situații de investiții suboptime în statul membru contribuitor sau în una sau mai multe regiuni ale acestuia, inclusiv în zonele vulnerabile și îndepărtate, cum ar fi regiunile ultraperiferice ale Uniunii.(7)România contribuie cu 738 255 000 EUR la garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru.(8)La 31 mai 2021, România a prezentat Comisiei planul de redresare și a solicitat un sprijin sub formă de împrumut în conformitate cu articolul 14 alineatul (2) din Regulamentul MRR. Evaluarea pozitivă a PRR de către Comisie a fost aprobată în conformitate cu articolul 20 din Regulamentul MRR, prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 privind aprobarea evaluării planului de redresare și de reziliență pentru România*6) ("Decizia de punere în aplicare a Consiliului privind PRR"), stabilește un sprijin sub formă de împrumut în valoare maximă de 14 942 153 000 EUR. România va furniza o contribuție în numerar în valoare de 539 000 000 EUR pentru asigurarea garanției UE în cadrul Compartimentului pentru statele membre ("Contribuția provenită din MRR") și de 11 000 000 EUR pentru Platforma de consiliere/Advisory Hub InvestEU ("Contribuția provenită din MRR către Platforma de consiliere/Advisory Hub InvestEU"), cu scopul de a contribui la realizarea investițiilor specifice din PRR prin intermediul compartimentului pentru statul membru și al Platformei de consiliere InvestEU. Acordul de împrumut, care acoperă aceste investiții specifice, a fost semnat între Comisie și România în temeiul articolului 3 din Decizia de punere în aplicare a Consiliului privind PRR la 15 decembrie 2021.*6) ST 12319/21; ST 12319/21 PLUS 1(9)România intenționează, de asemenea, să prevadă o garanție reciprocă ("garanția back-to-back") în valoare de 184 976 000 EUR pentru a acoperi până la valoarea totală a datoriei financiare contingente ("datoria contingentă") care corespunde părții din garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru care nu este acoperită de provizionarea asigurată de contribuția provenită din MRR.(10)România a identificat obiectivele de politică și disfuncționalitățile specifice ale pieței sau situațiile de investiții suboptime din statul membru pe care intenționează să le abordeze prin intermediul compartimentului pentru statul membru.(11)România a propus Fondul European de Investiții ("FEI") și Banca Europeană pentru Restructurare și Dezvoltare ("BERD") ca parteneri de implementare în scopul implementării contribuției la garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru prevăzut în prezentul acord de contribuție; iar FEI și BERD și-au exprimat interesul pentru implementarea garanției UE.(12)Având în vedere cele de mai sus, Părțile au decis să încheie un acord în vederea stabilirii unei contribuții la Garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru și să stabilească termenii și condițiile de utilizare a compartimentului pentru statul membru.Prin urmare, Părțile au convenit următoarele:1.DEFINIȚIIÎn sensul prezentului acord de contribuție, se aplică următoarele definiții:"Contribuție suplimentară" înseamnă o sumă în numerar furnizată de un stat membru din bugetul propriu în scopul furnizării garanției UE;"Acord de consiliere" înseamnă acordul de consiliere, cu modificările ulterioare, astfel cum este definit la articolul 2 alineatul (15) din Regulamentul InvestEU. Pentru evitarea oricărui dubiu, în cazul în care Comisia are deja în vigoare un acord de consiliere cu partenerul de consiliere respectiv, inițiativa (inițiativele) de consiliere care sunt sprijinite prin intermediul contribuției la Platforma de consiliere InvestEU pot fi adăugate la acest acord de consiliere; sau sumele inițiativelor de consiliere existente pot fi majorate, după caz, prin intermediul unei modificări a prezentului acord de contribuție, după caz;"Inițiativa (inițiativele) de consiliere" înseamnă inițiativa (inițiativele) de consiliere, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (16) din InvestEU, care face obiectul contribuției la Platforma de consiliere InvestEU;"Partenerul de consiliere" înseamnă partenerul de consiliere care este parte la acordul de consiliere;"Acord de contribuție" înseamnă prezentul acord de contribuție (și Anexa la acesta), astfel cum este modificat, completat sau schimbat periodic;"Garanția "Back-to-Back"" înseamnă garanția în valoare de 184 976 000 EUR furnizată de România pentru a acoperi până la valoarea totală a datoriei contingente corespunzătoare garanției UE, astfel cum se prevede la clauza 5 din prezentul acord de contribuție. Suma maximă care va fi acoperită în orice moment de garanția „Back-to-Back” se calculează prin deducerea sumei totale a plăților anterioare efectuate de România către Comisie ca urmare a cererilor de executare a garanției „Back-to-Back”, precum și a reconstituirii provizionării care se efectuează după ce suma provizioanelor menționată la clauza 5.1 al doilea subparagraf a) a fost plătită integral de România către Comisie;"Fondul comun de provizionare" înseamnă fondul comun de provizionare instituit în temeiul articolului 212 alineatul (1) din Regulamentul financiar;"Etapa de constituire" înseamnă perioada de timp în care provizionarea compartimentului pentru statul membru în temeiul acordului de garantare relevant este plătită de către Comisie către Fondul comun de provizionare, luând în considerare graficul de plată al României din Anexa 1. Sfârșitul etapei de constituire va fi aliniat la termenul limită pentru semnarea de noi operațiuni de finanțare și de investiții de către partenerii de implementare în cadrul compartimentului pentru statul membru;"Datoria contingență" înseamnă datoria financiară care corespunde valorii garanției UE pentru compartimentul pentru statul membru care depășește de valoarea provizionării menționate la clauza 5.1 al doilea subparagraf litera a), care se plătește în Fondul comun de provizionare și care este acoperită de i) cererile de executare a „garanției „Back-to-Back”” furnizate de statul membru în scopul asumării pierderilor care depășesc pierderile provizionate pentru compartimentul pentru statele membre, în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) al treilea paragraf din Regulamentul InvestEU; și ii) reconstituirile care se efectuează odată ce valoarea provizionării menționate la clauza 5.1 al doilea subparagraf a) a fost achitată integral de către România către Comisie, pentru a restabili provizionarea Fondului comun de provizionare până la 15% din provizionarea inițială;"Contribuție provenită din MRR" înseamnă suma în numerar stabilită în PRR care contribuie la constituirea garanției UE;"Contribuția la Platforma de consiliere" înseamnă contribuția fondurilor aflate în gestiune partajată la Platforma de consiliere InvestEU, contribuția provenită din MRR la Platforma de consiliere InvestEU sau contribuția suplimentară la Platforma de consiliere InvestEU, după caz, sau toate acestea împreună;"Compartimentul UE" înseamnă compartimentul UE prevăzut la articolul 9 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul InvestEU;"Garanția UE" înseamnă garanția UE, astfel cum este definită la articolul 2 alineatul (2) și la articolul 4 alineatul (1) al treilea paragraf din Regulamentul InvestEU;"Produs financiar" înseamnă un produs financiar definit la articolul 2 alineatul (9) din Regulamentul InvestEU, astfel cum se aplică în conformitate cu Acordul de garantare;"Regulament financiar" înseamnă Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014, precum și Decizia nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L, 30.7.2018, p. 1);"Acord de împrumut" înseamnă acordul dintre Uniunea Europeană, reprezentată de Comisie, și România, încheiat în conformitate cu articolul 15 alineatul (2) din Regulamentul privind MRR, care constituie un angajament juridic individual în sensul Regulamentului financiar;"Operațiuni de finanțare și/sau de investiții" înseamnă operațiunile de finanțare și/sau de investiții definite la articolul 2 alineatul (10) din Regulamentul InvestEU;"Acord de garantare" înseamnă acordul de garantare, astfel cum este definit la articolul 2 alineatul (12) din Regulamentul InvestEU; în prezentul acord de contribuție, acesta se referă la oricare dintre acordurile de garantare încheiate între Uniunea Europeană și partenerii de implementare în scopul implementării unui compartiment al unui stat membru. Pentru evitarea oricărui dubiu, în cazul în care Comisia are deja un acord de garantare în vigoare cu unul dintre partenerii de implementare relevanți, compartimentul pentru statele membre poate fi adăugat la acordul respectiv, prin intermediul unui amendament, dacă este cazul."Partener de implementare" înseamnă partenerul de implementare definit în acordul de garantare;"Platforma de consiliere InvestEU" înseamnă platforma de consiliere InvestEU definită la articolul 25 din Regulamentul InvestEU;"Regulamentul InvestEU" înseamnă Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a programului InvestEU și de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017 (JO L 107, 26.3.2021, p. 30);"Orientări privind investițiile" înseamnă orientările privind investițiile stabilite prin Regulamentul delegat (UE) 2021/1078 al Comisiei din 14 aprilie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea orientărilor privind investițiile pentru Fondul InvestEU (JO L 234, 2.7.2021, p. 18);"Compartimentul pentru statele membre" înseamnă compartimentul statului membru referitor la România, în conformitate cu articolul 9 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul InvestEU și cu prezentul acord de contribuție;"Componenta de politică" înseamnă o componentă de politică, astfel cum este prevăzută la articolul 8 alineatul (1) din Regulamentul InvestEU;"Rata de provizionare" înseamnă rata de provizionare stabilită în Clauza Eroare! Fără sursă de referință.;"Costuri și taxe aferente" înseamnă costurile și taxele administrative eligibile în conformitate cu articolul 18.(3) și costurile menționate la articolul 19.2 a) ii) și iii) din Regulamentul InvestEU."PRR" înseamnă Planul de redresare și reziliență al României, care stabilește agenda de reforme și investiții cuprinzând măsuri de implementare a reformelor și a investițiilor publice printr-un pachet cuprinzător și coerent, care poate include, de asemenea, scheme publice care au ca scop stimularea investițiilor private, astfel cum se prevede la articolul 17 alineatul (1) din Regulamentul MRR;"Regulamentul MRR" înseamnă Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a mecanismului de redresare și de reziliență (JO L 57, 18.2.2021, p. 17);"Data semnării" înseamnă data la care ultima dintre Părți semnează prezentul acord de contribuție;"Zi lucrătoare" înseamnă zilele în care birourile Comisiei sunt deschise la Luxemburg și la București.2.INTERPRETARE2.1.Titlurile sunt pentru facilitarea trimiterile și nu afectează construcția sau interpretarea niciunei dispoziții din prezentul acord de contribuție.2.2.Cuvintele care se referă la singular includ și pluralul și viceversa.2.3.O trimitere la o Anexă sau la o Clauză este o trimitere la o anexă sau la o clauză din prezentul acord de contribuție.3.OBIECT ȘI DOMENIU DE APLICARE3.1.Prezentul acord de contribuție stabilește normele, în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul InvestEU, care se aplică garanției UE în cadrul compartimentului pentru stat membru al României și contribuției la Platforma de consiliere InvestEU.3.2.Compartimentul pentru stat membru al României se bazează pe contribuția provenită din MRR și garanția "Back-to-Back" care acoperă până la valoarea totală a datoriei contingente, așa cum se specifică în clauza 5.1, Clauza 6 și Clauza 10.2.3.3.Prezentul acord de contribuție stabilește termenii și condițiile în care contribuția provenită din MRR va fi utilizată pentru furnizarea garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru care acoperă operațiunile de finanțare și investiții în România în cadrul compartimentului pentru statele membre; și utilizarea garanției back-to-back care acoperă până la valoarea totală a datoriei contingente, astfel cum se specifică în Clauza 5.1, Clauza 6 și Clauza 10.2, precum și plata reconstituirilor, astfel cum se specifică în Clauza 9.2 și Clauza 9.4.3.4.Prezentul acord de contribuție stabilește, de asemenea, termenii și condițiile în care contribuția la Platforma de consiliere InvestEU va fi utilizată pentru inițiativele de consiliere.3.5.România menționează că contribuțiile pentru produsele financiare în cadrul acestui acord fac obiectul controlului UE privind ajutoarele de stat. Cu toate acestea, ele sunt exceptate de la obligația de notificare a măsurilor de ajutor de stat prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE dacă îndeplinesc cerințele, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul general de exceptare pe categorii*7), în special în secțiunea specifică InvestEU a acestuia*8), sau într-un alt regulament de exceptare pe categorii. Orice ajutor de stat care nu îndeplinește cerințele stabilite într-unul dintre regulamentele de exceptare pe categorii se va notifica Comisiei în conformitate cu articolul 108 din TFUE. Acordul de garantare dintre Comisie și partenerii de implementare selectați include dispozițiile necesare pentru a asigura conformitatea produselor financiare cu normele privind ajutoarele de stat.*7) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat (JO L 187, 26.6.2014, p.1).*8) Regulamentul (UE) 2021/1237 al Comisiei din 23 iulie 2021 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat (JO L 279,29.7.2021, p. 39-75)4.OBLIGAȚIILE COMISIEI4.1.Comisia va informa România cu privire la partenerii de implementare selectați și va negocia și încheia cu partenerii Acorduri de garantare în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul InvestEU, care stabilesc detaliile punerii în aplicare a garanției UE în cadrul compartimentului pentru statele membre în conformitate cu prezentul acord de contribuție și cu Regulamentul InvestEU.4.2.Comisia va negocia și încheia acordul de consiliere care urmează să fie semnat cu un partener de consiliere în conformitate cu articolul 25 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul InvestEU, care precizează condițiile de punere în aplicare a contribuției la Platforma de consiliere InvestEU.4.3.Comisia va stabili un cadru de monitorizare pentru a urmări progresele înregistrate în vederea atingerii obiectivelor stabilite în Regulamentul InvestEU și în prezentul acord de contribuție, pentru a se asigura că compartimentul pentru state membre, inclusiv contribuția provenită din MRR, este utilizat în conformitate cu condițiile stabilite în acordul de garantare și în acordul de consiliere relevante, precum și în Regulamentul InvestEU și în Regulamentul financiar.4.4.În acest scop, Comisia va monitoriza punerea în aplicare a acordurilor de garantare încheiate cu partenerii de implementare și punerea în aplicare a acordului de consiliere încheiat cu partenerul de consiliere și le va solicita acestora rapoarte proporționale în conformitate cu termenii conveniți în acordurile de garantare și în acordul de consiliere. Rapoartele vor fi aliniate, în măsura posibilului, la condițiile convenite pentru compartimentul UE, asigurându-se în același timp că acestea acoperă în mod adecvat obiectivele specifice ale compartimentului pentru statul membru. Conținutul acestor rapoarte permite Comisiei să își îndeplinească obligațiile de raportare față de România în conformitate cu și sub rezerva clauzei 16.4.5.Comisia se asigură că acordurile de garantare includ dispoziții privind participarea reprezentanților României la monitorizarea punerii în aplicare a acordurilor de garantare, în conformitate cu articolul 17 alineatul (5) din Regulamentul InvestEU.4.6.Participarea reprezentanților statului membru, în ceea ce privește monitorizarea punerii în aplicare a compartimentului pentru statul membru, ia forma unui dialog semestrial în cadrul căruia se discută punerea în aplicare a acordului de contribuție și a acordurilor de garanție încheiate între Comisie, România și partenerii de implementare, pe baza rapoartelor financiare și operaționale anuale, prezentate de Comisie statului membru în conformitate cu clauza 16.4.7.Acordurile de garanție cuprind dispoziții care impun ca investițiile să respecte cerințele Regulamentului MRR și dispoziții de protejare a intereselor financiare ale Uniunii, ținând seama de cerințele articolului 22 din Regulamentul MRR, în special: (i) să colecteze și să asigure accesul Comisiei și României la datele privind destinatarii finali ai fondurilor și beneficiarii reali; (ii) să autorizeze în mod expres Comisia, OLAF, Curtea de Conturi și, după caz, EPPO să își exercite drepturile prevăzute la articolul 129 alineatul (1) din Regulamentul financiar și să impună obligații similare tuturor destinatarilor finali ai fondurilor plătite; (iii) să țină evidențe în conformitate cu articolul 132 din Regulamentul financiar; precum și dispoziții pentru a asigura conformitatea cu Ghidul tehnic «Nu provoca daune semnificative» (C/2023/111) a tranzacțiilor sprijinite prin utilizarea evaluării sustenabilității și prin excluderea anumitor activități și/sau active în conformitate cu Ghidul.(la 11-06-2024,
Punctul 4.7. , Punctul 4. a fost modificat de AMENDAMENTUL din 1 martie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 545 din 11 iunie 2024
)
5.GARANȚIA UE ÎN CADRUL COMPARTIMENTULUI PENTRU STATELE MEMBRE ȘI PROVIZIONAREA ACESTEIA5.1.Valoarea garanției UE la care se contribuie în temeiul prezentului acord de contribuțieSuma totală a garanției UE pentru compartimentul pentru statele membre este de 723 976 000 EUR.Datoriile financiare care decurg din suma respectivă a garanției UE în cadrul compartimentului pentru statele membre sunt acoperite după cum urmează:a)539 000 000 EUR se provizionează din contribuția provenită din MRR, astfel cum se specifică la clauza Eroare! Fără sursă de referință.; șib)184 976 000 EUR corespund datoriei contingente și sunt acoperiți de garanția reciprocă, astfel cum se specifică la clauza 6.1 și clauza 10.2 și de reconstituiri, astfel cum se specifică în clauza 9.2 și clauza 9.4.5.2.Rata de provizionarePe baza valorii și a naturii produselor financiare avute în vedere, a operațiunilor de finanțare și de investiții care stau la baza acestora și a pierderilor așteptate și neașteptate rezultate acoperite de acestea, rata de provizionare este stabilită la 74,45% din valoarea totală a garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru.5.3.Plata provizionăriiRomânia va transfera contribuția provenită din MRR într-un cont bancar pus la dispoziție de Comisie, conform instrucțiunilor indicate în nota de debit respectivă emisă de Comisie, în conformitate cu graficul de plată prevăzut în Anexa 1, Clauza 1.Comisia va transfera contribuția României provenită din MRR menționată la clauza 5.3 primul paragraf la Fondul comun de provizionare în termen de 30 de zile calendaristice de la primire.România va accelera graficul de plată prevăzut în Anexa 1, Clauza 1, în cazul în care este necesar să ramburseze suma excedentară a cererii de executare în conformitate cu clauza 8.3 sau de a reconstitui provizionarea, astfel cum se menționează în clauza 9.3. Plățile accelerate se efectuează într-un cont bancar prevăzut în notificarea relevantă a Comisiei, astfel cum se prevede în anexa 3.Valoarea provizioanelor este identificată în sistemul contabil al Comisiei.Compartimentul pentru statul membru componentă de politicăGaranția UE din cadrul compartimentului pentru statul membru este alocată componentelor de politică privind IMM și infrastructura durabilă.6.GARANȚIA BACK-TO-BACK PENTRU DATORIA CONTINGENTĂ6.1.România va furniza o – Garanție Back to-Back irevocabilă, necondiționată și la prima cerere, care să acopere până la valoarea totală a datoriei contingente menționate în Clauza 5.1, al doilea paragraf b), și calculată pe baza Clauzei 10.2 și 9.4, după data semnării prezentului acord de contribuție.6.2.Comisia nu încheie acorduri de garanție în cazul în care România nu a furnizat garanția "Back-to-Back".7.CERERI DE EXECUTARE A GARANȚIEI DIN PARTEA PARTENERILOR DE IMPLEMENTAREComisia plătește suma integrală a cererilor de executare a garanției referitoare la operațiunile de finanțare și de investiții acoperite de acordurile de garantare și la costurile și taxele aferente acoperite de garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru. Pentru astfel de plăți, Comisia utilizează provizionarea disponibilă în compartimentul pentru România în cadrul Fondului comun de provizionare și, în cazul în care aceasta nu este suficientă, avansează restul pe care România este obligată să îl ramburseze Comisiei în conformitate cu termenii acordului de contribuție și ai garanției reciproce.8.CERERI DE EXECUTARE A GARANȚIEI BACK-TO-BACK8.1.În cazul în care valoarea cumulată a cererilor de executare a garanției și a costurilor și taxelor aferente acoperite de garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru depășește suma constituită în cadrul provizioanelor disponibilă în cadrul compartimentului pentru România din Fondul comun de provizionare, Comisia va informa România fără întârziere cu privire la cererea de executare a garanției de partenerii de implementare care depășește suma disponibilă în cadrul compartimentului pentru România din Fondul comun de provizionare.8.2.România va plăti suma excedentară menționată la clauza 8.1 cel târziu în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea notificării din partea Comisiei, în mod substanțial sub forma modelului din anexa 1 la garanția „Back-to-Back”. Plata se execută în contul bancar specificat în notificare.8.3.În timpul etapei de constituire, România va plăti suma excedentară menționată în clauza 8.1 prin accelerarea plății provizioanelor prevăzute în anexa 1, clauza 1. Plățile accelerate se execută în termenul definit la articolul 9.2 într-un cont bancar prevăzut în notificarea relevantă, conform modelului din anexa 3. În cazul în care nu se primește plata sau se primește doar o plată parțială, Comisia va achita suma datorată și o va compensa cu orice sumă datorată României.9.RECONSTITUIREA SUMEI PROVIZIONATE ÎN FONDUL COMUN DE PROVIZIONARE9.1.În cazul în care, ca urmare a cererilor de executare a garanției, nivelul provizioanelor din Fondul comun de provizionare scade sub 107 800 000 EUR, Comisia va informa România în termen de10 zile lucrătoare.9.2.În cazul în care nivelul provizioanelor în compartimentul României în Fondul comun de provizionare atinge sau scade sub 53 900 000 EUR, inclusiv, după caz, în cazul prevăzut la clauza 8.1, România va reface provizionarea în Fondul comun de provizionare până la 80 850 000 EUR prin plata sumei respective la cererea Comisiei, în conformitate cu modelul din anexa 2, în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea unei astfel de cereri. Plata se efectuează în contul bancar specificat în notificare.9.3.În timpul etapei de constituire, în cazul menționat în clauza 9.2 România va plăti reconstituirea provizionării în Fondul comun de provizionare la 80 850 000 EUR prin accelerarea plății provizioanelor prevăzute în anexa 1, clauza 1. Plățile accelerate se efectuează în termenul definit la clauza 9.2 într-un cont bancar furnizat în notificarea relevantă, conform modelului din anexa 3. În cazul în care nu se primește plata sau se primește doar o plată parțială, Comisia va achită suma datorată și o va compensa cu orice sumă datorată României.9.4.Reconstituirile, altele decât cele prevăzute la clauza 9.3, se efectuează odată ce valoarea provizionării menționate la clauza 5.1 al doilea subparagraf a) a fost achitată integral de România către Comisie, și se vor face din sumele menționate în Clauza 5.1 al doilea subparagraf b).10.PLĂȚI DUPĂ CE PROVIZIONAREA INIȚIALĂ A FOST PLĂTITĂ INTEGRAL DE CĂTRE ROMÂNIA10.1.Odată ce valoarea provizionării menționate la clauza 5.1 al doilea subparagraf a) a fost achitată integral de către România către Comisie, Comisia poate trimite notificările menționate în Clauzele 8.2 și 9.2, utilizând modelele din Anexa 1 la Garanția Back-to-Back și, respectiv, Anexa 2 la Acordul de contribuție, în aceeași scrisoare de notificare.10.2.Plățile României, efectuate în baza Garanției Back-to-Back, așa cum sunt prevăzute în Clauzele 8.1 și 8.2 și cele pentru reconstituirea provizionării Fondului comun de provizionare, astfel cum se prevede la clauza 9.1, 9.2, și 9.4 nu trebuie să depășească, în mod cumulativ, valoarea totală a datoriei contingente, astfel cum este definit în clauza 5.1, al doilea paragraf b). Pentru evitarea oricărui dubiu, plățile accelerate menționate la clauza 8.3 și clauza 9.3 nu sunt plăți efectuate în cadrul Garanției Back-to-Back.11.OBIECTIVE DE POLITICĂ11.1.Obiectivele de politică ale Contribuției provenite din MRR, așa cum sunt reflectate în PRR, sunt, în special, abordarea: i) obstacolelor financiare cu care se confruntă întreprinderile românești în accesarea finanțării, și anume: costul crescut al finanțării, lipsa de garanții și canalele de creditare deteriorate, prin intermediul Garanției de portofoliu pentru reziliență; ii) furnizarea de finanțare și investiții pentru IMM-uri, întreprinderi mici cu capitalizare medie cu până la 499 de angajați și persoane fizice/asociații de locuințe prin capital de lucru, linii de credit, împrumuturi pentru investiții sau leasing, care vizează investiții și finanțare pentru îmbunătățirea eficienței energetice în întreprinderi și în sectorul rezidențial și al clădirilor prin intermediul Garanției de portofoliu pentru acțiuni climatice; și iii) furnizarea de finanțare și investiții pentru eficiență energetică și energie regenerabilă în sectorul rezidențial și al clădirilor prin intermediul Investițiilor în eficiență energetică în sectorul rezidențial și al clădirilor. Abordarea partenerilor de implementare pentru a atinge aceste obiective de politică și/sau obiective specifice este explicată în produsele financiare prevăzute în acordul de garanție.11.2.Garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru este utilizată pentru a acoperi operațiunile de finanțare și de investiții, precum și costurile și comisioanele aferente, în cadrul următoarelor produse financiare care urmează să fie stabilite în acordurile de garantare. Produsele financiare sunt definite mai detaliat în anexa 4.– Garanția de portofoliu pentru reziliențăValoarea contribuției provenite din MRR pentru acest produs financiar este de 300 000 000 EUR. Acoperirea geografică este teritoriul României.Produsul financiar va fi o garanție de portofoliu axată pe îmbunătățirea accesului IMM-urilor la finanțare și pe revitalizarea canalelor de creditare blocate în timpul și în urma crizei COVID-19, prin sprijinirea investițiilor și a nevoilor de capital de lucru ale întreprinderilor locale.Intermediarii financiari eligibili indicativi ar trebui să includă orice entitate (inclusiv instituții financiare, de garantare sau de credit) autorizată în mod corespunzător să efectueze finanțări și/sau să emită garanții în beneficiul destinatarilor finali în conformitate cu legislația aplicabilă și care operează în România. Intermediarii financiari eligibili finali sunt stabiliți în acordul de garanție.Contribuția poate fi combinată cu garanția disponibilă în cadrul compartimentului UE legat de "Garanția pentru competitivitatea IMM-urilor" care urmează să fie pusă în aplicare de FEI.Structura și caracteristicile finale ale produsului financiar sunt stabilite în acordul de garanție.Pentru desfășurare se aplică calendarul InvestEU.Efectul orientativ minim de levier al produsului financiar este de patru și va fi definit în continuare în acordul de garanție.– Garanția de portofoliu pentru Acțiune climaticăValoarea contribuției provenite din MRR pentru acest produs financiar este de 200 000 000 EUR. Acoperirea geografică este teritoriul României.Produsul financiar contribuie la transformarea ecologică și durabilă a economiei locale prin sprijinirea accesului la finanțare prin îndatorare pentru beneficiarii finali eligibili (de exemplu, IMM-uri; întreprinderi mici cu capitalizare medie; persoane fizice/asociații de locuințe).Contribuția poate fi combinată cu garanția disponibilă în cadrul compartimentului pentru Uniune legat de "Garanția durabilă" care urmează să fie pusă în aplicare de FEI.Structura și caracteristicile finale ale produsului sunt stabilite în acordul de garanție.Pentru desfășurare se aplică calendarul InvestEU.Efectul orientativ minim de levier al produsului financiar este de patru și va fi definită în continuare în acordul de garanție.– Investiții în eficiența energetică în sectorul rezidențial și al clădirilorValoarea contribuției provenite din MRR pentru acest produs financiar este de 39 000 000 EUR. Acoperirea geografică este teritoriul României.Obiectivul de politică al acestui produs este de a îmbunătăți sustenabilitatea și de a minimiza amprenta climatică și de mediu a României prin facilitarea accesului și a disponibilității finanțării pentru investiții în eficiență energetică și în energie regenerabilă în sectorul rezidențial și în sectorul construcțiilor.Destinatarii finali indicativi pentru investițiile în eficiență energetică și energie regenerabilă în sectorul rezidențial și al clădirilor sunt întreprinderile private și publice, autoritățile publice, asociațiile de locuințe și organizațiile similare, precum și persoanele fizice ("beneficiari").Sprijinul acordat destinatarilor finali se acordă sub formă de datorie și include, de exemplu, împrumuturi preferențiale, leasing și facilități de capital de lucru în domeniul de aplicare predefinit al eficienței energetice și al energiei regenerabile în sectorul rezidențial și al clădirilor. Tipurile de proiecte sprijinite includ, de exemplu, sprijinul pentru proiecte legate de eficiența energetică, cum ar fi, de exemplu, proiecte de eficiență energetică în sectorul rezidențial, în sectorul clădirilor, încălzire urbană, măsuri de îmbunătățire a clădirilor inteligente etc.Structura și caracteristicile finale ale produsului vor fi stabilite în acordul de garanție dintre UE și BERD.Se aplică calendarul pentru derulare InvestEU.Efectul orientativ minim de levier al produsului financiar este de doi și va fi definită în continuare în acordul de garanție.11.3.Având în vedere caracteristicile și profilul de risc al operațiunilor de finanțare și de investiții în cadrul produselor financiare, precum și costurile și comisioanele aferente, astfel cum sunt detaliate în continuare în acordurile de garanție, remunerația garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru este cea stabilită în acordurile de garantare. Remunerația garanției UE în cadrul compartimentului pentru Uniune și al compartimentului pentru statul membru este în concordanță cu caracteristicile portofoliului și cu profilul de risc dintre compartimentul pentru statul membru și cel pentru Uniune, precum și cu riscul suportat de garanția UE pentru operațiunile de finanțare și de investiții în ceea ce privește respectivele compartimente.12.CONTRIBUȚIA LA PLATFORMA DE CONSILIERE INVESTEU12.1.Contribuția României la Platforma de consiliere/Advisory Hub InvestEU este de 11 000 000 EUR. Această contribuție este utilizată pentru a realiza obiectivele de politică/specifice prevăzute la clauza 11.12.2.În special, contribuția la Platforma de consiliere InvestEU va acoperi noua inițiativă de consiliere personalizată privind investițiile în eficiența energetică și în energia regenerabilă în sectorul rezidențial și în sectorul construcțiilor din cadrul componentei "Infrastructură durabilă". Obiectivul principal al acestei inițiative este de a sprijini punerea în aplicare a produsului financiar corespunzător, detaliat în anexa 4. III și propus în PRR din România. Detaliile Inițiativei de consiliere urmează să fie specificate în continuare în Acordul de consiliere. Inițiativa de consiliere este definită mai detaliat în anexa 4 IV.12.3.Contribuția la Platforma de consiliere InvestEU se efectuează în conformitate cu graficul stabilit în anexa 1, clauza 2.13.PARTENERI DE IMPLEMENTARE13.1.Comisia selectează partenerii de implementare în conformitate cu procedura și criteriile stabilite la articolul 15 din Regulamentul InvestEU.13.2.În conformitate cu articolul 15 alineatul (1) din Regulamentul InvestEU, România propune ca parteneri de implementare:a)Fondul European de Investiții (FEI), în calitate de partener de implementare pentru garanția de portofoliu pentru reziliență și garanția de portofoliu pentru acțiuni climaticeFondul European de Investiții (FEI) – 37B, avenue J.F. Kennedy, L-2968 Luxembourgb)Banca Europeană pentru Restructurare și Dezvoltare (BERD) în calitate de partener de implementare pentru investiții în eficiență energetică în sectorul rezidențial și al clădirilorBERD, One Exchange Square, Londra EC2A 2JN, UK13.3.Comisia pune la dispoziția României acordurile de garanție semnate cu partenerii de implementare. Partenerii de implementare vor fi consultați în prealabil în vederea definirii conținutului sensibil din punct de vedere comercial care nu va fi comunicat.14.PARTENERUL (PARTENERII) DE CONSILIERE14.1.Comisia încheie acordul (acordurile) de consiliere cu partenerul (partenerii) de consiliere în conformitate cu articolul 25 din Regulamentul InvestEU.14.2.În cadrul acordului de consiliere încheiat cu Comisia, partenerul de consiliere va oferi sprijin pentru identificarea, pregătirea, dezvoltarea, structurarea, achiziționarea și implementarea proiectelor de investiții, precum și pentru consolidarea capacității promotorilor de proiecte și a intermediarilor financiari de a finanța și a operațiunilor de investiții și/sau de a dezvolta piața existentă de produse financiare. Acest sprijin poate acoperi orice etapă a ciclului de viață al unui proiect sau al finanțării unei entități sprijinite.14.3.Serviciile Platformei de consiliere sunt puse la dispoziția promotorilor de proiecte publice și private, inclusiv a IMM-urilor și a întreprinderilor nou-înființate, a autorităților publice, a băncilor și instituțiilor naționale de promovare și a intermediarilor financiari și nefinanciari.14.4.La data semnării, România propune ca partener de consiliere:Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, One Exchange Square, Londra EC2A 2JN, UK14.5.Comisia notifică România cu privire la semnarea acordului de consiliere cu partenerul de consiliere și comunică statului membru doar conținutul relevant. Partenerul de consiliere este consultat în prealabil în vederea definirii conținutului sensibil din punct de vedere comercial care nu va fi partajat.15.RESURSE GENERATE DE SAU ATRIBUIBILE PĂRȚII DIN GARANȚIA UE CORESPUNZĂTOARE CONTRIBUȚIEI STATELOR MEMBRE15.1.Veniturile generate din gestionarea activelor și alocate compartimentului România în Fondul comun de provizionare (câștiguri de trezorerie), remunerația garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru, sumele recuperate și orice alte plăți primite în legătură cu Operațiunile de finanțare și de investiții implementate în cadrul acordurilor de garanție vor majora provizionarea menționată la Clauza 5.1, al doilea paragraf a). Pierderile generate de gestionarea activelor și alocate compartimentului pentru România în Fondul comun de provizionare (pierderi de trezorerie) diminuează provizionarea menționată la clauza 5.1,al doilea paragraf a).15.2.După expirarea atât a etapei de constituire, cât și a termenului limită pentru semnarea operațiunilor de finanțare și de investiții de către partenerii de implementare, se calculează un excedent anual de provizioane pe baza garanției restante.15.3.Excedentul anual al provizioanelor menționate la clauza 15.2 se calculează de către Comisie în fiecare an până la sfârșitul lunii septembrie a anului n+1, după expirarea perioadelor menționate la clauza 15.2 și suma corespunzătoare va fi notificată României.15.4.Excedentul anual este păstrat în compartimentului pentru statul membru în Fondul comun de provizionare ca parte a provizionării acestuia. Excedentul anual calculat la încetarea acordului de contribuție se plătește României în termen de 30 de zile lucrătoare de la notificarea corespunzătoare adresată României într-un cont bancar notificat de România Comisiei.16.RAPORTAREA16.1.Comisia prezintă anual României un raport financiar*11) în legătură cu acordurile de garanție.*11) Modelul utilizat pentru raportul financiar trebuie să fie același cu cel utilizat pentru produsele financiare în cadrul compartimentului UE al InvestEU.Până la data de 30 iunie a fiecărui an, Comisia prezintă României raportul financiar, pe baza celor mai recente informații primite de la partenerii de implementare.16.2.Raportul financiar include:i.pe baza rapoartelor prezentate de partenerii de implementare în temeiul acordurilor de garanție relevante, date financiare privind operațiunile de finanțare și de investiții, inclusiv informații privind:a)cereri de executare a garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru,b)alte cheltuieli acoperite de garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru,c)remunerarea garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru,d)sumele recuperate și orice alte plăți primiteii.câștiguri și pierderi din trezorerie;iii.nivelul provizionării efective în cadrul compartimentului pentru statul membru și garanția neachitată acoperită de contribuția statului membru.16.3.În plus față de raportul financiar, Comisia va prezenta anual, până la 30 iunie, un raport operațional bazat pe cele mai recente informații primite de la partenerii de implementare. Raportul operațional include:Informații privind punerea în aplicare a acordului de contribuție, și anume informații privind semnarea acordurilor de garanție cu partenerii de implementare și sumele corespunzătoare;Pe baza rapoartelor prezentate de partenerii de implementare în cadrul acordurilor de garanție relevante, se furnizează informații cu privire la:i.nivelul de realizare a investițiilor relevante din cadrul PRR prin raportarea situației indicatorilor utilizați pentru a măsura realizarea obiectivelor relevante, astfel cum sunt specificate în Decizia de punere în aplicare a Consiliului privind PRR, în special valoarea garanției UE în cadrul compartimentului pentru statul membru, cu excepția costurilor și taxelor aferente, aprobată de Comitetul de investiții InvestEU, pentru a măsura realizarea următoarelor obiective: i) operațiuni de finanțare sau de investiții în valoare de cel puțin 50% din garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru, excluzând costurile și comisioanele aferente, aprobate de Comitetul de investiții InvestEU, și ii) operațiuni de finanțare sau de investiții în valoare de 100% din garanția UE în cadrul compartimentului pentru statul membru, excluzând costurile și comisioanele aferente, aprobate de Comitetul de investiții InvestEU; pentru fiecare dintre cele trei produse financiare, Garanția de portofoliu pentru reziliență, Garanția de portofoliu pentru Acțiune climatică și Investițiile în eficiența energetică în sectorul rezidențial și al clădirilor.ii.această raportare nu aduce atingere obligațiilor de raportare ale României în temeiul Regulamentului MRR.16.4.În ceea ce privește acordul de consiliere, Comisia va prezenta anual, până la 30 aprilie, pe baza rapoartelor prezentate de partenerul de consiliere în temeiul acordului de consiliere în cauză, un raport către România cu:i.informații privind stadiul general al punerii în aplicare a acordului de contribuție în ceea ce privește contribuția la Platforma de consiliere InvestEU, inclusiv informații privind semnarea acordului de consiliere cu partenerul de consiliere și sumele de contribuție,ii.date privind fiecare inițiativă de consiliere sprijinită, pe baza rapoartelor furnizate de partenerul de consultanță.17.CLAUZE GENERALE REFERITOARE LA MODIFICĂRI17.1.Modificările la prezentul acord de contribuție se fac în scris, fiecare Parte declarând că toate autorizațiile prealabile necesare pentru aceste modificări au fost obținute sau efectuate în momentul acordării consimțământului scris. Modificările intră în vigoare la semnarea de către ambele Părți a documentului în temeiul căruia sunt convenite modificările și după îndeplinirea altor proceduri, dacă acest lucru este prevăzut de lege.17.2.Părțile negociază și execută cu bună credință orice modificare a condițiilor prezentului acord de contribuție care poate deveni necesară sau de dorit.18.CLAUZE SPECIFICE REFERITOARE LA MODIFICĂRI18.1.În cazul în care suma din acordul de contribuție nu este angajată integral prin intermediul acordurilor de garanție în termen de nouă luni de la Data semnării sau într-o perioadă mai lungă convenită în conformitate cu Clauza 19.2, Părțile vor modifica acordul de contribuție în mod corespunzător.18.2.În cazul în care acordurile de garantare nu au fost puse în aplicare în mod corespunzător, astfel cum sunt definite în acestea, Părțile vor modifica acordul de contribuție.19.PUNEREA ÎN APLICARE, PRELUNGIREA, ÎNCETAREA19.1.Prezentul acord de contribuție intră în vigoare și produce efecte la data semnării. Comisia încheie cel puțin un acord de garantare cu un partener de implementare în termen de nouă luni de la data semnării, cu condiția ca o astfel de încheiere a acordurilor de garantare să fie posibilă în conformitate cu condiția prevăzută la clauza 6.2.19.2.În cazul în care nu a fost încheiat un acord de garanție în termen de nouă luni de la data semnării, prezentul acord de contribuție:i.Va fi reziliat, în absența unui acord reciproc al Părților sau în cazul în care se convine astfel;ii.nu poate fi reziliat, dacă Părțile convin astfel și cu condiția ca acordul de garantare să fie semnat în termen de 3 luni. O astfel de prelungire a termenului de semnare a acordului de garantare se face în scris de către Părți înainte de expirarea perioadei inițiale de nouă luni de la data semnării și intră în vigoare de la semnarea acordului de către ambele Părți. În cazul în care nu se încheie niciun acord de garanție în termenul prelungit, prezentul acord de contribuție încetează.19.3.Prezentul acord de contribuție expiră prin acordul părților, odată ce toate obligațiile subiacente au fost reziliate și nu mai există sume restante în cadrul garanției "Back-to-Back".20.PUNEREA ÎN APLICARE, PRELUNGIREA, REZILIEREA ȘI MODIFICAREA ACORDULUI DE CONSILIERE20.1.Clauza 18.1 din acordul de contribuție se aplică, de asemenea, acordului de consiliere. Comisia pune în aplicare acordul de contribuție prin încheierea acordului de consiliere cu partenerul de consiliere în termen de nouă luni de la data semnării.20.2.În cazul în care nu a fost încheiat niciun acord de consiliere în termen de nouă luni de la data semnării, prezentul acord de contribuție:i.va fi reziliat, în absența unui acord reciproc al Părților sau în cazul în care se convine astfel; sauii.poate fi prelungit de comun acord între Părți pentru o perioadă de maximum 3 luni. O astfel de prelungire se face în scris de către Părți înainte de expirarea perioadei inițiale de nouă luni de la data semnării și intră în vigoare de la semnarea de către ambele Părți a unui astfel de acord. În cazul în care nu a fost încheiat niciun acord de consiliere în termenul prelungit și nu s-a încheiat niciun acord de garanție, prezentul acord de contribuție este reziliat; sau este modificat pentru a reflecta anularea contribuției la Platforma de consiliere InvestEU, în cazul în care acordul de contribuție trebuie să rămână în vigoare pentru punerea în aplicare a acordului (acordurilor) de garanție.21.RETURNAREA RESURSELOR NEUTILIZATE21.1.În cazul în care Comisia nu a încheiat niciun acord de garanție cu partenerii de implementare în termen de nouă luni de la data semnării sau în termen de o perioadă mai lungă convenită în conformitate cu clauza 19.2, iar acordul de contribuție este reziliat în conformitate cu clauza 19.2(a) și 19.2(b), sau în cazul în care valoarea acordului de contribuție nu este angajată în totalitate printr-un acord de garantare sau în perioada mai lungă convenită în conformitate cu clauza 19.2ii, se aplică următoarele dispoziții:Suma restantă a provizionării provenite din contribuția provenită din FRR și plătită Comisiei va fi fie rambursată României de către Comisie în termen de 30 de zile calendaristice de la data modificării sau rezilierii, fie, în cazul modificării acordului de contribuție, poate da naștere la ajustarea graficului de plăți din Anexa 1, Clauza 1.În cazul în care valoarea acordului de contribuție nu este angajată în totalitate prin acorduri de garanție, valoarea datoriei contingente se ajustează în consecință prin modificarea prezentului acord și a garanției Back-to-Back.22.LEGEA APLICABILĂ ȘI JURISDICȚIA22.1.Prezentul acord este reglementat și se interpretează în conformitate cu dreptul Uniunii Europene, completat, dacă este necesar, de dreptul luxemburghez.22.2.Toate litigiile care apar între Părți în legătură cu validitatea, interpretarea sau executarea prezentului Acord de contribuție sau cu orice altă legătură cu acesta vor fi supuse în mod exclusiv jurisdicției Curții de Justiție a Uniunii Europene.23.NOTIFICĂRI ȘI COMUNICĂRIToate notificările și comunicările dintre Părți se fac în scris, în format electronic, și sunt considerate valabile la primirea lor și dacă sunt adresate după cum urmează:Pentru Comisie:Adresă: Comisia Europeană, Direcția Generală Afaceri Economice și Financiare, Direcția L, L-2920 LuxembourgE-mail: ECFIN-L3@ec.europa.eu, antongiulio.marin@ec.europa.euÎn atenția: Antongiulio MarinPentru România:Adresa: Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Șos. București-Ploiești, nr. 1 – 1B, Biroul Victoria Intrarea str. Menuetului, nr. 7, Sector 1, București, RomâniaE-mail: cabinet.ministru@mfe.gov.ro, george.carpusor@mfe.gov.ro,În atenția: George Carpusor24.DIVERSEAnexele 1, 2, 3 și 4 la prezentul Acord de contribuție fac parte integrantă din acesta.
DREPT PENTRU CARE, fiecare dintre Părți a semnat prezentul Acord de contribuție în două exemplare originale în limba engleză, fiecăruia dintre acestea fiindu-i înmânat un exemplar/mai multe exemplare, în ziua și anul specificate mai jos:

Semnat pentru și în numeleUNIUNEA EUROPEANĂ Semnat pentru și în numeleROMÂNIA
Maarten Verwey, director general Marcel-Ioan Boloș,
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene
Data: 24.05.2022 Data: 18.05.2022

 + 
Anexa nr. 1
Detalii privind plățile pentru provizionare și contribuția la Platforma de consiliere InvestEU
1.Plăți ale provizionării din contribuția provenită din MRRPlățile contribuției provenite din MRR din partea României către Comisia pentru Fondul comun de provizionare sunt următoarele:2022: 82 500 000 EUR (optzeci și două milioane cinci sute de mii)2023: 55 000 000 000 EUR (cincizeci și cinci de milioane EUR)2024: 55 000 000 000 EUR (cincizeci și cinci de milioane EUR)2025: 55 000 000 000 EUR (cincizeci și cinci de milioane EUR)2026: 82 500 000 EUR (optzeci și două milioane cinci sute de mii EUR)2027: 99 000 000 EUR (nouăzeci și nouă de milioane EUR)2028: 110 000 000 000 EUR (o sută zece milioane EUR)TOTALUL CONTRIBUȚIILOR:

Fondul de contribuții Suma (EUR) pe an
Contribuția provenită din MRR 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
82,5 milioane de euro 55 de milioane de euro 55 de milioane de euro 55 de milioane de euro 82,5 milioane de euro 99 de milioane de euro 110 milioane de euro

2.Plăți către Platforma de consiliere InvestEU provenite din MRRPlățile contribuției către Platforma de consiliere InvestEU sunt următoarele:

TOTALUL CONTRIBUȚIILOR Fondul de contribuții Suma (EUR) pe an
Contribuția din partea MRR la Platforma de consultanță InvestEU 2022 2023 2024 2025 2026
5 milioane de euro 2 milioane 2 milioane 2 milioane n/a

 + 
Anexa nr. 2
Model pentru notificarea unei scăderi a provizionării la 10% sau mai puțin și cererea de plată suplimentară
De la: Uniunea Europeană, reprezentată de Comisia Europeană (denumită în continuare "Comisia") Direcția Generală Afaceri Economice și FinanciareCătre: România și [administrația/unitatea cu adresa de e-mail la care se trimit cererile].Data: [-]Acordul de contribuție din data de [-] semnat între Comisie și RomâniaÎn conformitate cu clauza 8 din Acordul de contribuție din data de [-] dintre Comisie și România, prin prezenta:– vă informează că nivelul provizioanelor în Fondul comun de provizionare aferent compartimentului pentru statul membru a ajuns la [-] EUR, adică [-] % din provizionarea inițială,– vă solicităm să plătiți Comisiei următoarea sumă: EUR [-] în termen de douăzeci (20) de zile lucrătoare de la primirea prezentei notificări,– vă informez că această solicitare este făcută pentru a reconstitui nivelul provizioanelor până la 80 850 000 EUR.2.Plata trebuie efectuată în următorul cont în euro:[Detalii cont euro]Executat deComisiacare acționează prin:Direcția Generală Afaceri Economice și FinanciareNumele: [-]Titlu: [-]
 + 
Anexa nr. 3
Model pentru accelerarea plăților de provizionare
De la: Uniunea Europeană, reprezentată de Comisia Europeană (denumită în continuare "Comisia");Către: România și [administrația/unitatea cu adresa de e-mail la care se trimit cererile].Data: [-]Acordul de contribuție din data de [-] dintre Comisie și [stat membru].1.în conformitate cu [Clauza 8.3] [și/sau] [Clauza 9.3] din Acordul de contribuție din data de [-] dintre România și Comisie, solicităm prin prezenta ca România să accelereze plățile provizioanelor definite în anexa 1 la Acordul de contribuție și:– [dacă este cazul] vă solicităm să plătiți Comisiei [suma de care depășește prevederile din compartimentul statului membru în Fondul comun de provizionare, dar este limitată la valoarea totală a datoriei contingente] în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea prezentei cereri, pentru a rambursa sumele plătite în avans de Comisie.– [dacă este cazul] vă informează că nivelul provizioanelor în Fondul comun de provizionare aferent compartimentului pentru statul membru a ajuns la [-] EUR, adică [-] % din provizionarea inițială, și vă solicită să plătiți Comisiei [suma necesară pentru a reconstitui nivelul provizioanelor până la o sumă corespunzătoare unei valori de 15 % din provizionarea inițială] EUR în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea acestei cereri pentru a restabili provizionarea până la o sumă de 80 850 000 EUR.2.Plata se efectuează în următorul cont în euro:[Detalii cont euro]3.în cazul în care nu se primește plata sau se primește doar o plată parțială, Comisia va achita suma datorată și va compensa cu orice sumă datorată României.4.Plățile rămase de provizionare se efectuează în mod corespunzător, astfel cum este definit în anexa 1 la Acordul de contribuție, cu excepția cazului în care un eveniment care declanșează accelerarea plăților de provizionare, în conformitate cu clauzele 8.3 și/sau clauza 9.3 se repetă.Executat deComisiacare acționează prin:Direcția Generală Afaceri Economice și FinanciareNumele: [-]Funcția:
 + 
Anexa nr. 4
Produse financiare care urmează să fie acoperite de garanția UE
în cadrul Compartimentului pentru statul membru și
inițiativele de consiliere sprijinite de statele membre
I.Garanția de portofoliu pentru reziliență

1. Denumirea produsului Garanția de portofoliu pentru reziliențăContribuția poate fi combinată cu garanția disponibilă în cadrul compartimentului pentru Uniune legat de Garanția pentru competitivitatea IMM-urilor care urmează să fie pusă în aplicare de FEI.Modalitatea finală de punere în aplicare se stabilește în acordul de garanție.
2. Componenta (componente) de politică [ ] Componenta politicii de infrastructură durabilă[ ]Componenta politicii de cercetare, inovare și digitalizare [X] Componenta de politică pentru IMM-uri[ ]Componenta de politică privind investițiile sociale și competențele
3. Obiectivul (obiectivele) politicii Produsul financiar va fi utilizat pentru a sprijini întreprinderile românești, în special pentru a îmbunătăți accesul la finanțare în urma crizei COVID19 . Garanția avută în vedere are ca scop îmbunătățirea rezilienței și a competitivității întreprinderilor mici.
4. Motivație, obiective si impact preconizat Produsul financiar trebuie să abordeze obstacolele cu care se confruntă în prezent întreprinderile românești în ceea ce privește accesul la finanțare, și anume: costul crescut al finanțării, lipsa de garanții și canalele de creditare deteriorate. Garanția vizează provocările legate de lichiditate și solvabilitate cu care se confruntă întreprinderile locale din cauza incapacității acestora de a-și îndeplini obligațiile financiare rezultate din reducerea semnificativă a veniturilor și din întreruperea lanțului de aprovizionare ca urmare a crizei CoVID-19.În acest context, produsul financiar urmărește să îmbunătățească accesul la finanțare și să stimuleze canalele convenționale de creditare în timpul și în urma crizei COVID-19 prin sprijinirea investițiilor și/sau a nevoilor de capital de lucru ale întreprinderilor.
5. Produs nou /existent [X] Produs financiar nou[ ] Continuarea mecanismelor de sprijin financiar existente
5.a Caracterul adițional al produsului financiar propus Produsul financiar propus va fi conceput pentru a acoperi deficitul de finanțare a datoriei existent în România, de 2,48 miliarde EUR (reprezentând 1,2% din produsul intern brut "PIB" al României).*12)Caracterul adițional al instrumentului de garantare a portofoliului poate consta în oricare dintre elementele de mai jos:• Cerințe reduse privind garanțiile reale;• Reducerea primei standard de risc de credit pentru partea garantată a împrumutului;• Scadențe prelungite;Structura produsului financiar va permite, de asemenea, mobilizarea fondurilor private.
6. Zone eligibile vizate Un domeniu orientativ de eligibilitate vizat poate include: sprijin financiar pentru IMM-uri, astfel cum este definit în anexa la Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei.*13)Zonele eligibile vizate finale sunt stabilite în acordul de garantare.
6a Stabilirea priorităților politice Se aplică cadrul InvestEU
7. Destinatarii finali vizați Destinatarii finali indicativi: IMM-uriCriteriile finale de eligibilitate se stabilesc în acordul de garantare.
8. Zona geografică vizată România
9. Perioada de implementare Se aplică graficul InvestEU
10. Tipul de finanțare [ ] Finanțare directă[X]Finanțarea intermediată prin intermediari financiari[ ] Facilitate, program sau structură care are subproiecte subiacente
10.a Intermediari financiari eligibili Intermediari financiari eligibili indicativi: Orice entitate (inclusiv instituții financiare, de garantare sau de credit) autorizată în mod corespunzător să efectueze finanțări și/sau să emită garanții în beneficiul destinatarilor finali în conformitate cu legislația aplicabilă și care operează în România.Intermediarii finali eligibili sunt stabiliți în acordul de garantare.
10.b Nevoile financiare ale intermediarilor financiari N/A
10.c Tipul de produs furnizat de către partenerul de implementare intermediarului financiar (Contra) Garanția plafonată și/sau neacoperită Se stabilește în Acordul de garanție
10.d Tipul de produs furnizat de către intermediarul financiar destinatarului final Tranzacțiile eligibile ale destinatarului final pot fi sub formă de finanțare de rang superior, inclusiv împrumuturi, leasing financiar, linii de credit reînnoibile (inclusiv descoperiri de cont), finanțare documentară (inclusiv garanții bancare, scrisori de credit, garanții de participare la licitație), finanțare a lanțului de aprovizionare (inclusiv factoring invers (confirmare) și factoring cu recurs); finanțare subordonată; finanțare de cvasi-capital.Se stabilește în Acordul de garanție
12. Sume/scadență pentru destinatarii finali Scadența minimă programată a tranzacțiilor beneficiarului final al garanției este de12 luni.Sumele finale și scadența pentru fiecare beneficiar final se stabilesc în Acordul de garanție.
13. Dimensiunea produsului Efectul orientativ minim de levier a produsului financiar este de patru. Sumele mobilizate preconizate sunt definite în Acordul de garanție.
14. Prețul perceput intermediarilor financiari sau destinatarilor finali, după caz (relevant numai pentru produsele de creanță/garanție) [ ] Gratuit [ ] Prețul parțial [ ] Prețul completJustificarea prețurilor: Se aplică prețurile InvestEUPrețul final se stabilește în Acordul de garanție
15. Strategia de ieșire Dacă este cazul (numai pentru investițiile în acțiuni)
16. Sume garantate Sumele finale garantate depind de structura finală a produsului financiar și sunt stabilite în Acordul de garanție.
17. Acoperirea garanției UE oferită partenerului de implementare [ ] Contribuția la prima pierdere [ ] Pari-passu[ ] Alte aranjamente (vă rugăm să precizați):Acoperirea finală a UE este definită în Acordul de garanție.
18. Structură / Caracteristici Structura și caracteristicile produsului final sunt definite în Acordul de garanție.
19. Monedă EUR și RON
20. Raportarea Obligațiile de raportare, astfel cum sunt definite în prezentul acord de contribuție și în cadrul InvestEU.
21. Legătura cu inițiativele de consultanță (inclusiv Platforma de consultanță InvestEU) N/A
22. Altele N/A

*12) 2019 FI-Compass – Analiza lacunelor în finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii în Uniunea Europeană*13) Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definiția microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii (JO L 124, 20.5.2003, p. 36).II.Garanția de portofoliu pentru acțiuni climatice

1. Denumirea produsului Garanția de portofoliului pentru acțiuni climaticeContribuția poate fi combinată cu garanția disponibilă în cadrul compartimentului pentru Uniune legat de "Garanția durabilă” care urmează să fie pusă în aplicare de FEI.Modalitatea finală de punere în aplicare se stabilește în acordul de garanție.
2. Componenta(componentele) de politică [X] Componenta politicii de infrastructură durabilă[ ] Componenta politicii de cercetare, inovare și digitalizare [X] Componenta de politică pentru IMM-uri[ ] Componenta de politică privind investițiile sociale și competențele
3. Obiectivul (obiectivele) politicii Produsul financiar contribuie la transformarea ecologică și durabilă a economiei locale prin sprijinirea accesului la finanțare prin îndatorare pentru beneficiarii finali eligibili (care urmează să fie definiți in cadrul Acordului de garanție).
4. Motivație, obiective si impact preconizat Scopul produsului financiar este de a aborda provocările actuale ale României in ceea ce privește sprijinirea investițiilor in tranziția ecologică, eficiența energetică și producția de energie regenerabilă.
5. Produs nou /existent [X] Produs financiar nou[ ] Continuarea mecanismelor de sprijin financiar existente
5.a Caracterul adițional al produsului financiar propus Produsul financiar va contribui la acoperirea deficitului de finanțare a datoriei existent in România, de 2,48 miliarde EUR (reprezentând 1,2% din produsul intern brut "PIB" al României) .*14)Caracterul adițional al instrumentului de garantare a portofoliului poate consta in oricare dintre elementele de mai jos:• Cerințe reduse privind garanțiile reale;• Reducerea primei standard de risc de credit pentru partea garantată a împrumutului;• Scadențe prelungite;• Întreprinderile/proiectele mai riscante devin finanțabile. Structura produsului financiar va permite, de asemenea, mobilizarea fondurilor private.
6. Zone eligibile vizate Un domeniu de eligibilitate orientativ vizat poate include: dezvoltarea sectorului energetic în conformitate cu prioritățile Uniunii Energetice, inclusiv securitatea aprovizionării cu energie, tranziția către o energie curată și angajamentele asumate în cadrul Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă și al Acordului de la Paris.Zonele eligibile vizate finale sunt stabilite în Acordul de garanție.
6a Stabilirea priorităților politice Se aplică cadrul InvestEU
7. Destinatarii finali vizați Destinatarii finali indicativi: IMM-uri; întreprinderi mici cu capitalizare medie; persoane fizice/gospodării.Criteriile finale de eligibilitate se stabilesc în Acordul de garanție.
8. Zona geografică vizată România
9. Perioada de implementare Se aplică calendarul InvestEU
10. Tipul de finanțare [ ] Finanțare directă[X] Finanțarea intermediată prin intermediari financiari[ ] Facilitate, program sau structură care are subproiecte subiacente
10.a Intermediari financiari eligibili Intermediari financiari eligibili indicativi: Orice entitate (inclusiv instituții financiare, de garantare sau de credit) autorizată în mod corespunzător să efectueze finanțări și/sau să emită garanții în beneficiul destinatarilor finali în conformitate cu legislația aplicabilă și care operează în România.Intermediarii finali eligibili sunt stabiliți în acordul de garantare.
10.b Nevoile financiare ale intermediarilor financiari N/A
10.c Tipul de produs furnizat de către partenerul de implementare intermediarului financiar (Contra-) garanție plafonată și/sau neacoperită Se stabilește în Acordul de garanție
10.d Tipul de produs furnizat de către intermediarul financiar destinatarului final Tranzacțiile eligibile ale destinatarului final pot fi sub formă de finanțare de rang superior, inclusiv împrumuturi, leasing financiar, linii de credit reînnoibile (inclusiv descoperiri de cont), finanțare documentară (inclusiv garanții bancare, scrisori de credit, garanții de participare la licitație)*15), finanțare a lanțului de aprovizionare (inclusiv factoring invers (confirmare) și factoring cu recurs); finanțare subordonată; finanțare de cvasi-capital.Se stabilește în Acordul de garanție
12. Sume / scadență pentru destinatarii finali Scadența minimă programată a tranzacțiilor beneficiarului final al garanției este de12 luni.Sumele finale și scadența pentru fiecare beneficiar final se stabilesc în Acordul de garanție.
13. Dimensiunea produsului Efectul orientativ minim de levier a produsului financiar este de patru. Sumele mobilizate preconizate sunt definite în Acordul de garanție.
14. Prețul perceput intermediarilor financiari sau destinatarilor finali, după caz (relevant numai pentru produsele de creanță/garanție) [ ] Gratuit [X] Prețul parțial [ ] Prețul completJustificarea prețurilor: Se aplică prețurile InvestEUPrețul final se stabilește în Acordul de garanție
15. Strategia de ieșire Dacă este cazul (numai pentru investițiile în acțiuni)
16. Sume garantate Sumele finale garantate depind de structura finală a produselor financiare și sunt stabilite în Acordul de garanție.
17. Acoperirea garanției UE oferită partenerului de implementare [X] Contribuția la prima pierdere [ ] Pari-passu[ ] Alte aranjamente (vă rugăm să precizați)Acoperirea finală a UE este definită în acordul de garanție.
18. Structură / Caracteristici Structura produsului final este descrisă în acordul de garanție
19. Monedă EUR și RON
20. Raportarea Obligațiile de raportare, astfel cum sunt definite în prezentul acord de contribuție și în cadrul InvestEU.
21. Legătura cu inițiativele de consultanță (inclusiv Platforma de consiliere InvestEU) N/A
22. Altele N/A

*14) 2019 FI-Compass – Analiza lacunelor în finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii în Uniunea Europeană*15) Numai în cazul în care se dezvoltă un instrument personalizat cu o eligibilitate diferită față de produsul UE-C.

III.Garanția de portofoliu pentru investițiile în eficiență energetică și în energie regenerabilă

1. Denumirea produsului Garanția de portofoliu pentru investiții în eficiență energetică si energie regenerabilă în sectorul rezidențial si în sectorul clădirilorContribuția poate fi combinată cu garanția disponibilă în cadrul compartimentului pentru Uniune legat de garanția de portofoliu pentru ecologie/durabilitate (în curs de negociere) care urmează să fie implementată de BERD.
2. Componenta (componentele) de politică [X] Componenta de infrastructură durabilă[ ] Componenta de cercetare, inovare și digitalizare[ ] Componenta IMM-urilor[ ] Componenta de investiții sociale și competențe
3. Obiectivul (obiectivele) politicii Obiectivul de politică al acestui produs financiar este de a îmbunătăți sustenabilitatea și de a minimiza amprenta climatică și de mediu a României prin facilitarea accesului și a disponibilității finanțării pentru investiții în eficiență energetică și în energie regenerabilă în sectorul rezidențial și în sectorul construcțiilor.
4. Raționament, obiective și impact preconizat În concordanță cu domeniile de politică vizate de componenta de infrastructură durabilă, există o nevoie considerabilă de investiții care pot genera o economie durabilă și ecologică pe care România dorește să o realizeze, inclusiv în contextul Pactului verde european. Investițiile ecologice sunt deseori îngreunate de lipsa unor informații adecvate pentru nevoile reale, a soluțiilor optime și a celor mai performante tehnologii și materiale, de lipsa garanțiilor necesare sau de priorități mai urgente la nivelul investitorilor.Această garanție de portofoliu InvestEU pentru investiții în eficiență energetică și energie regenerabilă în sectorul rezidențial și al construcțiilor din România se concentrează pe următoarea prioritate:Cel mai mare deficit de investiții pentru atingerea obiectivelor UE în materie de energie și climă pentru 2030 se referă la investițiile în eficiența energetică a clădirilor, în special în sectorul rezidențial. In sectorul clădirilor, cea mai mare provocare pentru eficiența energetică este reprezentată de reglementările orientate spre viitor, care vizează adesea clădirile noi, în timp ce clădirile existente (rezidențiale și nerezidențiale) nu sunt abordate în mod adecvat prin instrumente financiare sau stimulente economice pentru a investi în îmbunătățirea eficienței energetice. Produsul financiar va sprijini obiectivele programului Pactului verde european al UE care solicită României sa se angajeze într-un "val de renovare" a clădirilor publice și private.
5. Produs financiar nou/existent [X] Noul produs financiar InvestEU[ ] Continuarea mecanismelor existente de sprijin financiar al UE
5.a Caracterul adițional al produsului financiar propus (în conformitate cu anexa V la Regulamentul InvestEU). Caracterul adițional al produsului financiar derivă din sprijinirea partenerului de implementare și a intermediarilor financiari pentru a participa la mecanismele de partajare a riscurilor care vizează și finanțează domenii de politică care îi expun la niveluri de risc mai ridicate în comparație cu nivelurile de risc pe care le acceptă în general sau pe care actorii financiari privați sunt capabili sau dispuși să le accepte. Structura produsului financiar trebuie să permită, de asemenea, mobilizarea fondurilor private de la instituțiile financiare, inclusiv de la băncile comerciale și societățile de leasing.
6. Sectoare vizate Obiectivul este de a extinde măsurile ecologice, durabile și legate de climă în sectorul rezidențial. Domeniile de eligibilitate orientative vizate includ:Eficiența energetică: Proiectele eligibile trebuie să sprijine investițiile în eficiență energetică implementate în sectorul rezidențial și în sectorul clădirilor.Energie regenerabilă – Comunități și actori locali: investiții în surse proprii de energie în sectorul rezidențial, inclusiv proiecte de comunități de energie regenerabilă.Zonele eligibile vizate finale sunt stabilite în Acordul de garanție.
7. Beneficiari vizați Destinatarii finali indicativi pentru investițiile în eficiență energetică și energie regenerabilă în sectorul rezidențial și al clădirilor sunt întreprinderile private și publice, autoritățile publice, asociațiile de locuințe și organizațiile similare, precum și persoanele fizice ("beneficiari").Criteriile finale de eligibilitate se stabilesc în acordul de garanție.
8. Zona geografică vizată România
9. Perioada de implementare Se aplică calendarul InvestEU
10. Tipul de finanțare [ ] Finanțarea directă (inclusiv co-investiții și garanții către terți finanțatori în conformitate cu secțiunea 2.3.1 din IG) a beneficiarilor vizați de către partenerii de implementare[X] Finanțarea intermediată prin intermediari financiari
10.a Intermediari financiari eligibili(dacă este cazul) Intermediari financiari eligibili indicativi: orice entitate (inclusiv instituții financiare, de garantare sau de credit) autorizată în mod corespunzător să efectueze finanțări și/sau să emită garanții în beneficiul destinatarilor finali în conformitate cu legislația aplicabilă și care operează în România.Intermediarii finali eligibili sunt stabiliți în acordul de garanție.
10.b Nevoile financiare ale intermediarilor financiari (dacă este cazul) [X] Lichiditate[X] Protecția împotriva riscurilor [X] Consolidarea capitalului / scutire [ ] Altele (vă rugăm să precizați)
10.c Tipul de produs furnizat de partenerul de implementare către intermediarul financiar (dacă este cazul) (Contra-) garanție plafonată și/sau neacoperită Se stabilește în acordul de garanție
10.d Tipul de produs furnizat de către intermediarul financiardestinatarului final(dacă este cazul) [X] Împrumut[ ] Capitaluri proprii și cvasicapitaluri (vă rugăm să precizați) U[X] Altele: contracte de leasing, facilități de capital de lucru etc. Dispozițiile detaliate urmează să fie stabilite în acordul de garanție.
11. Tipul de produs furnizat de către partenerul de implementare către beneficiarii finali (finanțare directă)(dacă este cazul) [ ] Împrumut[ ] Garanție[ ] Acțiuni[ ] Altele (vă rugăm să precizați): Nu se aplică.
12. Sume / scadență pentru destinatarii finali Sumele finale și scadența pentru fiecare beneficiar final se stabilesc în acordul de garanție.
13. Dimensiunea produsului Efectul orientativ minim de levier a produsului financiar este de doi. Sumele mobilizate preconizate sunt definite în acordul de garanție.
14. Stabilirea prețului (relevant numai pentru produsele financiare de tip datorie/garanție) [ ] Gratuit [X] Prețul parțial [X] Prețul completDetaliile vor fi stabilite în acordul de garanție.
15. Sume garantate Sumele finale garantate depind de structura finală a produselor financiare și sunt stabilite în acordul de garanție.
16. Acoperirea garanției UE oferită partenerului de implementare [X] Contribuția la prima pierdere[ ] Pari-passu[ ] Alte aranjamenteAcoperirea finală este definită în acordul de garanție.
17. Structură / Caracteristici relația dintre partenerul de implementare si intermediarul (intermediarii) financiar(i)]. Structura finală a produsului este stabilită în acordul de garanție.
18. Monedă EUR și RON.
19. Raportarea Obligațiile de raportare, astfel cum sunt definite în prezentul acord de contribuție și în cadrul InvestEU.Indicatorii adecvați sunt selectați din lista "Indicatori-cheie de performanță și monitorizare" menționată în anexa III la Regulamentul InvestEU.
20. Costuri si taxe administrative Costurile și comisioanele legate de garanție sunt definite în acordul de garanție în conformitate cu cadruljuridic InvestEU.
21. Produse de consiliere asociate Da, care vor fi detaliate în continuare în acordul de consiliere. O prezentare generală este prezentată în fișa IV.

IV.Fișa de consiliere pentru investiții în eficiență energetică și energie regenerabilă în sectorul rezidențial și în sectorul clădirilor în cadrul Compartimentului MRR InvestEU MS din România

1. Numele inițiativei Fișa de consultanță BERD pentru investiții în eficiență energetică si energie regenerabilă în sectorul rezidențial si al construcțiilor în cadrul Compartimentului România RRF InvestEU MSModalitățile finale de punere în aplicare sunt stabilite în acordul de consultanță.
2. Componenta (componentele) de politică [X] Componenta de infrastructură durabilă[ ] Componenta de cercetare, inovare și digitalizare[ ] Componenta IMM-urilor[ ] Componenta de investiții sociale și competențe
3. Obiectivul (obiectivele) politicii Obiectivul de politică al acestei inițiative de consiliere este de a mobiliza consultanță de specialitate pentru a sprijini intermediarii financiari parteneri ("IFP") și beneficiarii în vederea îmbunătățirii sustenabilității sectorului rezidențial și al construcțiilor și a reducerii la minimum a amprentei climatice și de mediu a României. Mai exact, această inițiativă de consultanță va însoți produsul financiar al BERD în cadrul compartimentului InvestEU pentru statele membre din România, care facilitează accesul și disponibilitatea finanțării pentru investiții în eficiență energetică și energie regenerabilă în sectorul rezidențial și în cel al clădirilor.
4. Rațiunea, obiectivele si impactul preconizat al produsului de consultanță RaționamentÎn concordanță cu domeniile de politică vizate de Componenta pentru Infrastructură Durabilă (FID), există o nevoie considerabilă de investiții care pot genera o economie durabilă și ecologică pe care România dorește să o realizeze, inclusiv în contextul Pactului verde european.Investițiile ecologice sunt adesea împiedicate de lipsa de informații adecvate privind nevoile reale, soluțiile optime și cele mai performante tehnologii și materiale, de lipsa garanțiilor necesare sau de priorități mai urgente la nivelul investitorilor. Prin urmare, inițiativa de consultanță este concepută pentru a depăși aceste bariere în calea investițiilor.Obiective.Obiectivul inițiativei de consiliere este de a sprijini implementarea produsului financiar pentru care BERD va angaja un consultant de proiect. Consultantul, în coordonare cu IFP, va sprijini pregătirea și punerea în aplicare a produsului financiar al BERD, inclusiv procesarea cererilor depuse de împrumutații finali și verificarea punerii în aplicare a investițiilor (subproiecte). în mod specific, obiectivul consultantului este de a asista la pregătirea și implementarea cu succes a produsului financiar BERD prin:• Asigurarea faptului că criteriile tehnice de eligibilitate sunt concepute pentru a îndeplini obiectivele de politică, clar definite și aplicate în mod consecvent;• Asigurarea faptului că produsul financiar al BERD este utilizat pentru subproiectele care îndeplinesc criteriile tehnice de eligibilitate și că subîmprumuturile sunt procesate în conformitate cu procedurile produsului financiar;• instituirea unui sistem eficient de urmărire, monitorizare și raportare;• Asigurarea transferului de competențe către rețelele de sucursale ale IFP, astfel încât acestea să fie echipate cu cunoștințele și instrumentele necesare pentru a identifica noi oportunități de finanțare și pentru a evita unele dintre riscurile fizice legate de schimbările climatice și de tranziția emisiilor de dioxid de carbon care pot fi trecute cu vederea în cadrul activității obișnuite a IFP.Impactul si domeniul de aplicare preconizateInițiativa de consiliere va facilita investițiile în tehnologiile ecologice care vor conduce tranziția României către o economie ecologică durabilă din punct de vedere ecologic, cu emisii reduse de dioxid de carbon și rezistentă la schimbările climatice.Pe lângă accesul insuficient la finanțare, există și alte obstacole semnificative în calea îmbunătățirii sustenabilității sectorului rezidențial și al construcțiilor: lipsa de informații adecvate privind nevoile energetice, lipsa de cunoaștere a soluțiilor optime și a celor mai performante tehnologii și materiale, lipsa garanțiilor necesare sau existența unor priorități mai urgente la nivelul investitorilor.Ca răspuns la aceste provocări, inițiativa de consiliere va sprijini tranziția ecologică în sectorul rezidențial și în cel al construcțiilor din România prin (i) sprijinirea debitorilor finali în accesarea de finanțare pentru investiții care depășesc standardele UE și (ii) sprijinirea acestora în accesarea de consultanță și know-how pentru realizarea unor astfel de investiții.Inițiativa de consiliere va sprijini, prin urmare, împrumutații finali într-o manieră strategică și cuprinzătoare pentru a depăși diferitele bariere, pentru a urmări obiective de sustenabilitate mai ambițioase șiprin urmare, pentru a minimiza amprenta climatică și de mediu a României.Această intenție va fi realizată prin angajamentul BERD față de soliditatea procedurilor, asigurându-se că toate activitățile sunt eligibile din start și că vor avea impactul dorit. în acest sens, domeniul de aplicare al inițiativei de consiliere va implica, în linii mari, următoarele aspecte:• Adaptarea atentă a criteriilor de eligibilitate exigente stabilite de BERD pentru a promova decizii de investiții optime și pentru a obține performanțe energetice ridicate;• instrumente operaționale de implementare (cum ar fi un selector de tehnologii, orientări privind evaluarea și instrumente de raportare) pentru a facilita o punere în aplicare transparentă și eficientă;• Activități de inițiere și de informare pentru a determina beneficiarii eligibili cu proiecte de investiții potențial eligibile;• Evaluarea ex-ante a performanței clădirii și a potențialului de îmbunătățire (inclusiv analiza abordărilor optime din punct de vedere al costurilor);• Îmbunătățirea și aprobarea unui domeniu de aplicare a investiției care va depăși standardele de performanță / cerințele de impact;• Evaluarea ex-post a performanței clădirilor și raportarea impactului (inclusiv includerea în rezultatele statelor membre ale UE).Prin criteriile de eligibilitate stabilite, inițiativa de consiliere va contribui, de asemenea, la o pătrundere mai rapidă pe piață a tehnologiilor ecologice, ceea ce ar duce la creșterea ritmului tranziției ecologice cu sarcini administrative minime.
5. Produs de consultanță nou/existent [X] Noua inițiativă de consultanță InvestEU [ ] Continuarea mecanismelor existente de sprijin financiar al UE
6. Sectoare vizate Obiectivul este de a extinde măsurile ecologice, durabile și legate de climă în sectorul rezidențial și în cel al clădirilor. Domeniile de eligibilitate vizate orientativ includ:• Eficiența energetică: Proiectele eligibile trebuie să sprijine investițiile în eficiență energetică implementate în sectorul rezidențial și în sectorul clădirilor.• Energie regenerabilă: Comunități și actori locali: investiții în surse proprii de energie în sectorul rezidențial, inclusiv proiecte de comunități de energie regenerabilă.Zonele eligibile vizate finale sunt stabilite în acordul de consiliere.
7. Beneficiari vizați Beneficiarii vizați pentru această inițiativă de consiliere sunt:• Persoane fizice: persoane fizice (gospodării) sau grupuri de persoane.• Asociații de locuințe• Întreprinderi (orice întreprindere care întreprinde un subproiect eligibil în nume propriu).• Furnizori de servicii, inclusiv, dar fără a se limita la o companie de management al locuințelor și o companie de servicii energetice (ESCO), o companie de construcții, care furnizează servicii de întreținere, operare, instalare, construcție, renovare, dezvoltare de proiecte sau servicii similare.• Furnizori implicați în furnizarea și/sau vânzarea de echipamente, materiale și tehnologii eligibile.• Producători implicați în fabricarea, furnizarea și/sau instalarea de echipamente, materiale și tehnologii eligibile.• Entități publice care realizează subproiecte eligibile.Criteriile finale de eligibilitate sunt stabilite în acordul de consultanță. Entitățile excluse, în conformitate cu articolul 136 din Regulamentul financiar, nu beneficiază de sprijin.
8. Geografie vizată România
9. Perioada de implementare Se aplică calendarul InvestEU
10. Criterii de prioritate Pentru prioritizarea subproiectelor/misiunilor de consultanță se iau în considerare o serie de considerente. Acestea includ, de ex:• Beneficiile preconizate pentru climă și alte beneficii pentru mediu;• Posibilitatea de replicaree;• Efectul de demonstrație;• Agregarea subproiectelor pentru a atinge o masă critică în ceea ce privește adoptarea de tehnologii și practici mai avansate.
10.a Tipul de sprijin de consultanță Consultanță de proiect[X] Identificarea/generarea de proiecte [X] Pregătirea și dezvoltarea proiectelor[ ] Strategia de achiziții publice și dezvoltarea PPP și concesiune[X] Planificarea și implementarea proiectelor de investiții[ ] Structurarea financiară[ ] Înființarea de platforme de investiții și de facilități de combinare Consolidarea capacităților[X] Consolidarea capacității și a pregătirii pentru investiții a organizațiilor[X] Structurări și evaluări de impact privind durabilitatea socială și/sau de mediu[X] Achiziții publiceDezvoltarea pieței[X] Activități de dezvoltare a pieței [X] Comunicare și sensibilizareConsultantul va sprijini punerea în aplicare a Mecanismului prinrealizarea proactivă a unui număr de sarcini, după cum urmează:3.1. Asigurarea unei funcționării reușite a Mecanismului• Infrastructura, documentația și instrumentele de sprijinire a Mecanismului– înființarea, asigurarea personalului și menținerea cu normă întreagă a unui birou al Mecanismului în România.– Adoptarea și menținerea instrumentelor operaționale, a modelelor și a formularelor, inclusiv a unui manual de operațiuni, a formularelor de cerere și a rapoartelor de evaluare, a rapoartelor de asigurare a calității și de verificare etc.– Angajarea cu furnizorii de tehnologii țintă și să îi integreze în selectorul de tehnologii ecologice (GTS) al BERD și să sprijine adăugarea de tehnologii eligibile în GTS.• Activități de marketing și de conștientizare la nivelul Mecanismului– Adaptarea planului de marketing al Mecanismului la nevoile fiecăruii IFP și la piețele lor țintă, în cadrul sarcinilor de informare și de inițiere a proiectelor.– Promovarea Mecanismului prin activități de marketing, inclusiv prin pregătirea, actualizarea și difuzarea materialelor de marketing care prezintă structura Mecanismului, organizarea de ateliere de lucru, seminarii regionale și alte evenimente de promovare și de sensibilizare, precum și prin angajarea cu vânzătorii/furnizorii de tehnologii și servicii vizate.– Completarea cu conținut și întreținerea site-ului web al Mecanismului3.2. Asigurarea unei integrări reușite a noilor IFP-uri• Organizarea reuniunilor de lansare a Mecanismului și facilitarea planurilor de acțiune cu fiecare IFP.– Sprijinirea IFP în elaborarea unui plan de acțiune care va include servicii adaptate la capacitatea sa internă și la direcția strategică convenită între IFP, consultantul Mecanismului și BERD pentru a asigura o implementare și o lansare de succes a Mecanismului.• Elaborarea de politici și proceduri pentru Mecanism– Elaborarea de politici și proceduri pentru Mecanism în conformitate cu cerințele facilității și cu standardele BERD.– asigură legătura cu IFP și acordă asistență pentru a adapta procedurile, informațiile și fluxurile de lucru necesare pentru punerea în aplicare a Mecanismului.• Formarea și consolidarea capacităților– Furnizarea de îndrumări și de sesiuni de formare la locul de muncă adecvate, prin e-learning și față în față (inclusiv programe de formare a formatorilor), precum și de materiale pentru personalul IFP, pentru a asigura diseminarea procedurilor Mecanismului în rețeaua de sucursale și, în strânsă colaborare cu IFP, asigurarea unor activități periodice de consolidare a capacităților și de formare a ofițerilor de credite.• Dezvoltarea produselor– Sprijinirea IFP în dezvoltarea de produse de împrumut care seadresează în mod specific bazei de clienți a IFP, în conformitate cugrupurile de subîmprumutați vizate de Mecanism.• Activități de marketing și de inițiere a proiectelor la nivelul IFP/ subîmprumutaților– Oferirea de sprijin pentru IFP în ceea ce privește strategiile de marketing ale Mecanismului și adaptarea la nevoile fiecărei IFP.3.3. Sprijinirea ciclului de viață al subproiectului• La nivel de clădire Inițierea și pregătirea subproiectelor– Acolo unde este posibil, să contribuie la inițierea, pregătirea șifinanțarea subproiectelor de eficiență energetică la nivel de clădire în clădirile cu mai multe apartamente.– Sprijinirea IFP în evaluarea și structurarea proiectelor de perspectivă la nivelul clădirilor (atât a clădirilor existente, cât și a celor noi), precum și consolidarea capacității IFP de a acorda împrumuturi pentru proiecte la nivelul clădirilor cu mai multe apartamente.• Proiecte de construcții de clădiri– Acolo unde este posibil, în strânsă colaborare cu IFP, să se angajezecu dezvoltatorii/companiile de construcții pentru a le acorda asistență, începând cu etapa de proiectare, în ceea ce privește planificarea și construcția/renovarea profundă a clădirilor rezidențiale, astfel încât performanța energetică rezultată a clădirii să fie în conformitate cu criteriile Mecanismului (adică o performanță mai mare decât standardele minime naționale).• Determinarea eligibilității subproiectului– Se asigură că eligibilitatea fiecărui subproiect este stabilită în conformitate cu criteriile Mecanismului și că subîmprumuturile sunt procesate în conformitate cu procedurile Mecanismului.– Subîmprumuturile pentru elementele bazate pe GTS ("tehnologii preaprobate") pot fi aprobate de către IFP fără a fi necesară o evaluare suplimentară de către consultant.– În cazul în care un subproiect propus nu este considerat a fi un proiect de tehnologii preaprobate, consultantul trebuie să evalueze eligibilitatea acestuia în conformitate cu prevederile raportului de evaluare.3.4. Asigurarea verificării subproiectelor finalizate– Consultantul va elabora o metodologie și proceduri relevante pentru monitorizarea și verificarea subîmprumuturilor finalizate, pentru a confirma că utilizarea și destinația finală a fondurilor au respectat normele Mecanismului și pentru a confirma rezultatele obținute (de exemplu, economiile de energie și de C02).3.5. Asigurarea urmăririi, monitorizării si raportării corecte adatelor privind Mecanismul– Înregistrează toate informațiile legate de subproiectele finanțate în baza de date MIS a BERD pentru a asigura urmărirea progresului Mecanismului . Consultantul va menține urmărirea, monitorizarea și raportarea în MIS și va asigura utilizarea formularelor standard și a unor date exacte.– colaborează îndeaproape cu IFP pentru a monitoriza progresul și punerea în aplicare a Mecanismului; ia măsuri cu IFP pentru transmiterea eficientă a documentelor, a formularelor și a deciziilor de acceptare sau de respingere. Consultantul va centraliza datele provenite de la IFP.– menține și, dacă este necesar, actualizează protocoalele de comunicare adecvate cu IFP pentru a urmări punerea în aplicare a subproiectelor, inclusiv informațiile privind plata subîmprumuturilor.
11. Contribuția MRR din România Bugetul total estimat – 11 milioane de euro. Această sumă este considerată ca făcând parte din provizionarea de 50 de milioane de euro alocată BERD.Costul consultanței este estimat la aproximativ 2,75% din finanțarea acordată de instituțiile financiare partenere (IFP) beneficiarilor finali (subîmprumutați) în cadrul produsului financiar al BERD.Bugetul de 11 milioane EUR al inițiativei de consultanță se bazează pe ipoteza că programul va avea ca rezultat un portofoliu de investiții în valoare de aproximativ 400 de milioane EUR, sprijinind atât modernizările tehnologice la scară mică, cât și finanțarea investițiilor la nivelul clădirilor. Bugetul acoperă:– instrumente operaționale de punere în aplicare care trebuie dezvoltate și întreținute timp de 4 ani (estimate la aproximativ 1 milion EUR);– Activități de inițiere și de informare pe o perioadă de 4 ani (estimate la aproximativ 1,25 milioane EUR);– Sprijin pentru investițiile la nivelul clădirilor care necesită sprijin pentru subproiecte individuale, inclusiv evaluări ex-ante și ex-post (8,75 milioane EUR).Vă rugăm să rețineți că sumele prezentate mai sus sunt doar estimări în acest stadiu. în urma colaborării active cu consultanții, sumele de la fiecare articol bugetar menționat mai sus pot fi diferite; cu toate acestea, estimăm că am putea realiza portofoliul propus de investiții de portofoliu în valoare de aproximativ 400 de milioane EUR în cadrul bugetului total de consultanță de11 milioane EUR.Finanțarea activităților de consultanță va acoperi doar activitățile consultanților de proiect (așa cum se detaliază mai sus). Pe de altă parte, comisioanele de management plătite către BERD ca procent din mecanismul de finanțare sunt utilizate pentru a acoperi o serie de costuri directe și indirecte legate de administrarea de către BERD a fondurilor donatorilor. în cea mai mare parte, astfel de costuri se referă la activitățile desfășurate de bancă pentru a îndeplini cerințele donatorilor, cum ar fi verificările și evaluările suplimentare necesare în ceea ce privește fondurile donatorilor, raportarea suplimentară care să răspundă nevoilor donatorilor, contribuția la costul unui sistem informatic specializat pentru gestionarea fondurilor donatorilor, inițiativele de promovare a vizibilității donatorilor etc. Prin urmare, nu ar exista o dublă finanțare a costurilor suportate de BERD între finanțarea pentru consultanță și taxele de management.
12. Structură/Caracteristici BERD• BERD va oferi o partajare paralelă a riscurilor pentru IFP în cadrul unui produs financiar specific al BERD care îndeplinește obiectivele inițiativei de consiliere .• BERD va fi responsabilă pentru pregătirea rapoartelor către UE și Guvernul României.• BERD va fi, de asemenea, responsabilă pentru achiziția și managementul consultanților angajați în cadrul inițiativei de consiliere. Consolidarea capacităților descrise în această propunere va fi asigurată în cooperare între BERD și consultanții externi și sub supravegherea atentă a BERD pentru toate activitățile desfășurate.• Achiziția de servicii de consultanță se efectuează în conformitate cu Politicile și regulile de achiziții publice ale BERD (PP R).Instituții financiare participante (IFP)• IFP care vor beneficia de serviciile de consultanță pot include toate instituțiile financiare care operează în România, inclusiv băncile comerciale, societățile de leasing și instituțiile de microfinanțare;• IFP vor fi selectate de BERD pe baza angajamentului acestora de a se implica în finanțarea ecologică în conformitate cu obiectivele programului, a bonității și a poziționării lor pe piață;• În urma unei verificări amănunțite a fiecărui IFP – aspecte financiare, tehnice, de mediu, juridice și de integritate – se vor elabora pentru fiecare IFP criterii de referință și clauze adecvate pentru monitorizarea calității creditului. în mod similar, lacunele în ceea ce privește capacitatea instituțională a IFP identificate în timpul analizei prealabile vor fi completate prin activități de formare și de consolidare a capacităților adaptate, inclusiv, dacă este cazul, ca parte a serviciilor de consultanță.• IFP își vor structura produsele de împrumut în cadrul produsului financiar al BERD, vor desfășura activități de marketing pentru a promova facilitatea și vor finanța beneficiarii finali. IFP vor primi cererile de împrumut ale beneficiarilor finali, vor evalua solvabilitatea acestora, vor observa respectarea criteriilor de eligibilitate ale Mecanismului, vor semna și administra subîmprumuturile și vor colecta și furniza BERD și/sau consultantului de proiect rapoarte de monitorizare și date despre subproiecte, după cum este necesar.Sub-împrumutați / Beneficiari finali• Beneficiarii finali vor solicita subîmprumuturi în cadrul Mecanismului, vor realiza subproiecte eligibile și vor obține impactul eficienței energetice/energiei regenerabile.
19. Raportarea Obligațiile de raportare, astfel cum sunt definite în prezentul acord de contribuție și în cerințele de raportare ale Platformei de consiliere InvestEU.
20. Costuri și taxe administrative Costurile și taxele legate de inițiativa de consiliere sunt definite în acordul de consiliere în conformitate cu cadruljuridic InvestEU.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x