ACORD-CADRU din 12 decembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 101 din 6 februarie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUHOTARARE 9 04/01/2024
ActulACTUALIZEAZA PEACORD 12/12/2022
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 98 27/06/2024





Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 61 din 26 ianuarie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101 din 6 februarie 2023.
*) Traducere.Guvernul României (denumit în continuare „România“)șiConsiliul Federal Elvețian (denumit în continuare „Elveția“),denumite în continuare în mod colectiv „părțile“,– luând act de solidaritatea Elveției cu eforturile Uniunii Europene (UE) de a reduce disparitățile economice și sociale în cadrul UE, – angajându-se să reducă în continuare disparitățile economice și sociale în cadrul UE și în România, – pornind de la cooperarea de succes dintre părți în timpul procesului de tranziție al României care a condus la aderarea acesteia la UE și în cadrul contribuției elvețiene către UE extinsă,– partajând și promovând valorile fundamentale ale democrației, statului de drept și pluralismul politic,– respectând și apărând drepturile omului, demnitatea umană și libertățile fundamentale,– făcând referire la obiectivele de dezvoltare durabilă ale Organizației Națiunilor Unite,– având în vedere relațiile de prietenie dintre părți,– dorind să consolideze în continuare aceste relații și cooperarea fructuoasă dintre părți,– făcând referire la Memorandumul de înțelegere dintre Uniunea Europeană și Elveția privind contribuția Elveției la reducerea disparităților economice și sociale și la cooperarea în domeniul migrației în Uniunea Europeană, semnat la 30 iunie 2022, pentru o sumă totală de 1.302.000.000 CHF (un miliard trei sute două milioane de franci elvețieni), acordată anumitor state membre ale UE în vederea cooperării în domeniile coeziunii și migrației (denumită în continuare „a doua contribuție elvețiană“),– luând act de cooperarea în domeniul migrației de până la 200.000.000 CHF (două sute de milioane de franci elvețieni) în cadrul celei de-a doua contribuții elvețiene,– având în vedere cooperarea în domeniul coeziunii de până la 1.102.000.000 CHF (un miliard o sută două milioane de franci elvețieni) în cadrul celei de-a doua contribuții elvețiene,au convenit următoarele: + 
Articolul 1DefinițiiÎn scopul prezentului acord-cadru:„contribuție“ înseamnă contribuția financiară maximă nerambursabilă acordată de Elveția României în temeiul prezentului acord-cadru;„reglementări specifice de țară“ (anexa 1) înseamnă alocările tematice și geografice ale contribuției și regulile specifice convenite între Elveția și România, precum și atribuirea responsabilităților și sarcinilor entităților implicate în implementarea Programului de cooperare elvețiano-român și, respectiv, a măsurilor-suport;„Memorandumul de înțelegere“ înseamnă „Memorandumul de înțelegere dintre Uniunea Europeană și Elveția privind contribuția Elveției la reducerea disparităților economice și sociale și la cooperarea în domeniul migrației în Uniunea Europeană“, semnat la 30 iunie 2022, pentru o sumă totală de 1.302.000.000 CHF (un miliard trei sute două milioane de franci elvețieni), acordată anumitor state membre ale UE pentru cooperarea în domeniile coeziunii și migrației;„Unitatea națională de coordonare“ înseamnă entitatea publică națională a României desemnată să acționeze în numele acesteia pentru coordonarea Programului de cooperare elvețiano-român;„Program“ înseamnă un set coerent de componente de program desfășurate în conformitate cu prioritățile, politicile sau strategiile naționale ale statului partener, cu sprijinul contribuției, având un cadru unic și cuprinzător de implementare și bugetar, cu obiective generale. Un program poate fi însoțit de un dialog privind politica;„proiect“ înseamnă o serie indivizibilă de activități, desfășurate cu sprijinul Contribuției, care vizează atingerea unor obiective și rezultate convenite și care nu face parte dintr-un Program;„Regulament“ înseamnă Regulamentul privind implementarea celei de-a doua contribuții elvețiene în domeniul coeziunii, emis de Elveția și care conține regulile și procedurile generale privind implementarea Programului de cooperare elvețiano-român;„măsură-suport“ este utilizat ca termen generic și înseamnă un proiect, program sau suport tehnic specific în cadrul Programului de cooperare elvețiano-român;„acord privind măsura-suport“ înseamnă un acord între părți și, dacă este cazul, alte părți contractante, privind implementarea unei măsuri-suport;„Programul de cooperare elvețiano-român“ înseamnă programul bilateral pentru implementarea prezentului acord-cadru;„suport tehnic“ înseamnă o parte din contribuția furnizată în cadrul Programului de cooperare pentru pregătirea măsurilor-suport și pentru implementarea eficientă și eficace a Programului de cooperare. + 
Articolul 2Cadrul legal1.Prezentul acord-cadru, împreună cu următoarele documente, constituie cadrul legal pentru implementarea celei de-a doua contribuții elvețiene în domeniul coeziunii:a)Regulamentul și modificările ulterioare ale acestuia; b)acordurile privind măsurile-suport sau alte acorduri între părți, care rezultă din acordul-cadru; șic)orice proceduri operaționale sau instrucțiuni adoptate de Elveția după consultarea cu România.2.În cazul unor conflicte sau neconcordanțe între dispozițiile acestor instrumente, se va aplica ordinea de prioritate menționată anterior.
 + 
Articolul 3Obiective și principii1.Obiectivul general al Programului de cooperare elvețiano-român este de a contribui la reducerea disparităților economice și sociale în cadrul UE și în România, prin dezvoltarea și consolidarea în continuare a relațiilor bilaterale dintre Elveția și UE și statele sale membre.2.Părțile vor selecta măsurile-suport care contribuie la realizarea obiectivului general și care, cu excepția suportului tehnic, contribuie la cel puțin unul dintre cele cinci obiective ale celei de-a doua contribuții elvețiene, care sunt:a)promovarea creșterii economice și a dialogului social, reducerea șomajului (în rândul tinerilor);b)gestionarea migrației și sprijinirea integrării; creșterea siguranței și securității publice;c)protejarea mediului și a climei;d)consolidarea sistemelor sociale;e)implicarea civică și transparența.3.Măsurile-suport, cu excepția suportului tehnic și cu excepția cazului în care părțile convin altfel, se vor atribui cel puțin unei arii tematice de cooperare, astfel cum se prevede în Regulament. Părțile vor realiza o concentrare tematică pentru contribuție. Prin urmare, părțile convin de comun acord asupra unui număr limitat de arii tematice care să beneficieze de sprijin în cadrul Programului de cooperare elvețiano-român, astfel cum se prevede în cadrul reglementărilor specifice de țară.4.Părțile vor încuraja parteneriatele și schimbul de expertiză între actorii din România și Elveția. 5.Măsurile-suport vor respecta incluziunea socială și vor asigura sustenabilitatea mediului.6.Toate acțiunile din cadrul Programului de cooperare elvețiano-român vor fi implementate în conformitate cu obiectivele, principiile, direcțiile strategice și concentrarea geografică și tematică, astfel cum sunt prezentate în cadrul reglementărilor specifice de țară și în Regulament.
 + 
Articolul 4Cadrul financiar1.Elveția convine să acorde României o contribuție de până la 221.500.000 CHF (două sute douăzeci și unu de milioane cinci sute de mii de franci elvețieni) în raport cu ariile tematice și alocarea geografică convenite și în conformitate cu alocarea indicativă definită în cadrul reglementărilor specifice de țară.2.Contribuția de la paragraful 1 nu include cheltuielile efectuate de Elveția cu privire la costurile de gestionare a Programului de cooperare elvețiano-român și la Fondul elvețian de expertiză și parteneriat pentru coeziune. Acesta din urmă este un fond administrat de Elveția, destinat să pună la dispoziția statelor membre ale UE selectate expertiza elvețiană, să asigure calitatea și sustenabilitatea măsurilor-suport, să consolideze relațiile bilaterale și să încurajeze parteneriatele dintre Elveția și România.3.Perioada de eligibilitate a cheltuielilor aferente măsurilor-suport, astfel cum sunt definite în capitolul 6 din Regulament, se încheie la 3 decembrie 2029 inclusiv. Fondurile neutilizate până la această dată nu vor mai fi disponibile pentru România.4.În cadrul Programului de cooperare elvețiano-român, cu excepția sumelor rezervate pentru costurile de gestionare elvețiene și pentru Fondul elvețian de expertiză și parteneriat pentru coeziune, contribuția ar trebui să fie furnizată sub formă de granturi nerambursabile sau de facilități financiare concesionale, cum ar fi linii de credit, scheme de garantare, capital, participări la datorii și împrumuturi.5.Finanțarea din contribuție nu trebuie să depășească 60% din cheltuielile eligibile din măsura-suport, cu excepția:a)proiectelor sau programelor care beneficiază de finanțare suplimentară sub formă de alocări bugetare din partea autorităților naționale, regionale sau locale, caz în care finanțarea din contribuție nu poate depăși 85% din totalul cheltuielilor eligibile;b)proiectelor sau programelor puse în aplicare de organizații neguvernamentale, care pot fi finanțate în proporție de peste 60% sau în totalitate din contribuție;c)suportului tehnic, care poate fi finanțat în proporție de peste 60% sau în totalitate din contribuție;d)măsurilor-suport sub formă de linii de credit, scheme de garantare, participări la capital și la datorii și împrumuturi pentru sectorul privat, care pot fi finanțate în proporție de peste 60% sau chiar în totalitate de către contribuție.6.România va asigura respectarea normelor aplicabile în materie de ajutoare de stat și achiziții publice.  + 
Articolul 5Principii pentru măsurile-suport1.Măsurile-suport vor fi implementate în conformitate cu cadrul legal prevăzut la articolul 2.2.România este responsabilă pentru identificarea măsurilor-suport, care: a)sunt relevante și în conformitate cu prioritățile naționale; b)sunt eficace în abordarea nevoilor identificate; c)sunt fezabile și eficiente pentru a fi implementate; d)se așteaptă să aibă un impact; e)sunt concepute pentru a crea beneficii sustenabile. 3.România va evita orice duplicare și/sau suprapunere cu orice parte a unei măsuri-suport care primește sprijin din orice alte fonduri structurale și/sau de coeziune, cum ar fi fondurile europene, Mecanismul financiar al Spațiului Economic European sau Mecanismul financiar norvegian, după caz.4.Fiecare măsură-suport va fi aprobată mai întâi de România și apoi de Elveția.5.Fiecare măsură-suport va face obiectul unui acord privind măsura-suport. 6.Părțile acordă o importanță deosebită monitorizării, evaluării și auditării măsurilor-suport și a contribuției. Fiecare parte va împărtăși, fără întârziere, orice informații utile solicitate de cealaltă parte. Părțile vor asigura o coordonare și o monitorizare eficientă a Programului de cooperare elvețiano-român.7.Elveția sau orice parte terță desemnată să acționeze în numele acesteia va avea dreptul de a vizita, monitoriza, examina, audita și evalua toate activitățile și procedurile legate de implementarea măsurilor-suport, după cum consideră Elveția că este necesar. România va furniza toate informațiile, asistența și documentația care pot fi solicitate sau utile pentru a permite Elveției să își exercite acest drept.8.Pentru a asigura implementarea eficientă a Programului de cooperare elvețiano-român, autoritățile competente menționate la articolul 6 vor organiza reuniuni anuale. Scopul acestor reuniuni va fi acela de a examina progresele înregistrate în cadrul Programului de cooperare elvețiano-român, de a conveni asupra măsurilor necesare care trebuie luate și de a oferi un forum de discuții pe teme de interes bilateral.
 + 
Articolul 6Autorități competente1.România a autorizat o entitate publică națională să acționeze în numele său în calitate de Unitate națională de coordonare (a se vedea reglementările specifice de țară). Unitatea națională de coordonare va avea responsabilitatea generală pentru atingerea obiectivelor Programului de cooperare elvețiano-român, precum și pentru coordonarea acestuia în conformitate cu prezentul acord-cadru.2.Elveția a autorizat Departamentul Federal pentru Afaceri Externe, prin intermediul Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC), și Departamentul Federal pentru Afaceri Economice, Educație și Cercetare, prin intermediul Secretariatului de Stat pentru Afaceri Economice (SECO), să acționeze în numele său pentru implementarea Programului de cooperare elvețiano-român. Măsurile-suport sunt atribuite fie SDC, fie SECO, în conformitate cu domeniile lor de competență. + 
Articolul 7RăspundereResponsabilitatea Elveției în ceea ce privește Programul de cooperare elvețiano-român se limitează la furnizarea de fonduri în conformitate cu acordurile privind măsurile-suport relevante. Elveția nu își asumă și nu își va asuma nicio răspundere față de România, față de orice entitate publică sau privată implicată întro măsură-suport sau față de terțe părți.
 + 
Articolul 8Preocupări comunePărțile împărtășesc o preocupare comună de a preveni și de a lupta împotriva corupției, care pune în pericol buna guvernanță și utilizarea adecvată a resurselor necesare pentru dezvoltare și, în plus, periclitează concurența loială și deschisă în cadrul procedurilor de achiziții publice bazate pe preț și calitate. Prin urmare, părțile convin să își unească eforturile pentru a lupta împotriva corupției și, în special, convin că orice ofertă, cadou, plată, remunerație sau beneficiu de orice fel, făcut cuiva, direct sau indirect, în vederea atribuirii unui mandat sau a unui contract în temeiul prezentului acord-cadru sau pe parcursul executării acestuia, va fi interpretat ca un act ilegal sau o practică de corupție. Orice act de acest tip constituie un motiv suficient pentru rezilierea prezentului acord-cadru și a acordului privind măsura-suport relevant, anularea achiziției sau a atribuirii rezultate sau luarea oricărei alte măsuri corective proporționale prevăzute de legislația aplicabilă. Părțile se vor informa reciproc cu promptitudine cu privire la orice suspiciune întemeiată privind un act ilegal sau o practică de corupție.
 + 
Articolul 9Modificări1.Orice modificare a prezentului acord-cadru se va face în scris, cu acordul comun al părților.2.Fără a aduce atingere paragrafului 1 de mai sus, reglementările specifice de țară pot fi modificate de comun acord de către autoritățile competente menționate la articolul 6 printrun schimb de scrisori între acestea. + 
Articolul 10Dispoziții finale1.Reglementări specifice de țară (anexa 1) vor face parte integrantă din prezentul acord-cadru.2.Prezentul acord-cadru va intra în vigoare, după semnarea sa, la data primirii ultimei notificări care confirmă finalizarea de către ambele părți a procedurilor de aprobare respective. Acesta se aplică până când ambele părți își îndeplinesc toate obligațiile. Părțile vor aplica provizoriu prezentul acord-cadru și anexa la acesta începând cu data semnării de către ambele părți a prezentului acord-cadru.3.Orice litigiu care ar putea rezulta din aplicarea prezentului acord-cadru se va soluționa pe cale diplomatică. 4.Prezentul acord-cadru poate fi denunțat în orice moment de către una dintre părți, cu un preaviz scris de șase luni. Înainte de a lua o astfel de decizie, părțile se vor consulta cu privire la motivele rezilierii.5.În cazul rezilierii prezentului acord-cadru, dispozițiile acestuia vor continua să se aplice acordurilor de măsuri-suport relevante încheiate înainte de rezilierea prezentului acord-cadru. Părțile vor decide de comun acord cu privire la orice alte consecințe ale rezilierii.
Semnat la București la 12 decembrie 2022, în două exemplare originale în limba engleză.
Pentru Guvernul României,
Adrian Câciu,
ministrul finanțelor
Pentru Consiliul Federal Elvețian,
Ignazio Cassis,
președintele Confederației Elvețiene + 
ANEXA 1
REGLEMENTĂRI SPECIFICE DE ȚARĂ
la Acordul-cadru dintre Guvernul României și Consiliul Federal Elvețian
privind implementarea celei de-a doua contribuții elvețiene în anumite state membre
ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităților economice și sociale în cadrul Uniunii Europene
1.Dispoziții generale1.1.Aceste reglementări specifice de țară sunt parte integrantă din Acordul-cadru dintre Guvernul României (denumit în continuare „România“) și Consiliul Federal Elvețian (denumit în continuare „Elveția“) privind implementarea celei de-a doua contribuții elvețiene în anumite state membre ale UE în vederea reducerii disparităților economice și sociale în cadrul UE (denumit în continuare „Acordul-cadru“).1.2.În sensul reglementărilor specifice de țară se vor aplica definițiile din Acordul-cadru.1.3.Aceste reglementări specifice de țară (anexa 1 la Acordul-cadru) stabilesc alocările tematice și geografice ale contribuției și regulile specifice convenite între Elveția și România, precum și atribuirea responsabilităților și sarcinilor entităților implicate în implementarea Programului de cooperare elvețiano-român și, respectiv, a măsurilor-suport.1.4.În ceea ce privește regulile și procedurile specifice care nu sunt prevăzute în reglementările specifice de țară, se vor aplica dispozițiile Regulamentului.2.Roluri și responsabilități pentru Programul de cooperare elvețiano-român2.1.Unitatea Națională de CoordonareRomânia a autorizat Ministerul Finanțelor să acționeze în numele său în calitate de unitate națională de coordonare (UNC) a Programului de cooperare elvețiano-român, prin intermediul Direcției generale pregătire ECOFIN și asistență comunitară. Rolul și responsabilitățile UNC sunt stabilite în Regulament, cu excepția ariei Implicare civică și transparență, care va fi gestionată sub responsabilitatea SDC în coordonare cu UNC. 2.2.Organism intermediarNu este prevăzut niciun organism intermediar. În cazul în care va fi necesar un organism intermediar, rolul și responsabilitățile acestuia vor fi comunicate părții elvețiene și integrate în sistemul de gestionare a programului.2.3.Autoritatea de platăAutoritatea de plată este Direcția generală mecanisme și instrumente financiare europene nerambursabile (DGMIFEN) din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene. Pe lângă rolul său de autoritate de plată, DGMIFEN este desemnată ca punct de contact național pentru Mecanismul financiar al Spațiului Economic European (SEE) și Mecanismul financiar norvegian și deține diverse roluri într-o serie de programe finanțate de UE.Rolurile și responsabilitățile Autorității de plată sunt stabilite în Regulament. În plus, Autoritatea de plată este responsabilă de controlul și evaluarea neregulilor/fraudelor suspectate și de raportarea acestora către UNC, precum și de recuperarea sumelor neeligibile aferente neregulilor identificate.Autoritatea de plată nu va avea nicio responsabilitate cu privire la aria Implicare civică și transparență, care va fi gestionată sub responsabilitatea SDC.2.4.Autoritatea de auditUnitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI) va acționa în calitate de autoritate de audit.UCAAPI este o direcție în cadrul Ministerului Finanțelor, condusă de un director și aflată sub directa coordonare a ministrului finanțelor. Directorul UCAAPI va îndeplini funcția de șef al Autorității de audit. UCAAPI este autoritatea națională responsabilă de elaborarea și implementarea strategiei și a cadrului normativ general pentru auditul public intern, de coordonarea și evaluarea activității de audit public intern la nivel național și, de asemenea, autoritate de audit pentru Mecanismul financiar al Spațiului Economic European și Mecanismul financiar norvegian. Autoritatea de audit va fi independentă din punct de vedere funcțional de Unitatea națională de coordonare și de Autoritatea de plată. Autoritatea de audit nu va avea nicio responsabilitate cu privire la aria Implicare civică și transparență, care va fi gestionată sub responsabilitatea SDC.Rolurile și responsabilitățile Autorității de audit sunt stabilite în Regulament. 3.Parametrii de cooperare3.1.Alocarea tematică

Obiectivul specific și arii tematice Alocarea orientativă a Contribuției [în milioane CHF]
1. Promovarea creșterii economice și a dialogului social, reducerea șomajului (în rândul tinerilor)
(i) Educație și formare vocațională 10
(ii) Cercetare și inovare 20,4
(iii) Finanțare pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii 39
2. Gestionarea migrației și sprijinirea integrării. Creșterea siguranței și securității publice
(v) Îmbunătățirea siguranței și securității publice 30
3. Protejarea mediului și a climei
(vi) Eficiența energetică și energia regenerabilă 60
(vii) Transportul public 9,7
4. Consolidarea sistemelor sociale
(xi) Sănătate și protecție socială 10
(xii) Minorități și grupuri dezavantajate din punct de vedere social 20
5. Implicare civică și transparență
(xiii) Implicare civică și transparență 18
6. Suport tehnic
(xiv) Fondul de asistență tehnică 3,3
(xv) Fondul de pregătire a măsurilor-suport 1,1
Alocarea totală 221,5

Eventualele solduri neutilizate din toate măsurile-suport din cadrul Programului de cooperare elvețiano-român pot fi transferate către orice altă măsură-suport aprobată, cu condiția ca fezabilitatea să fie asigurată până la sfârșitul perioadei de eligibilitate, prin acord reciproc (de exemplu, confirmat în procesele-verbale ale reuniunilor sau prin corespondență) între autoritățile competente menționate la art. 6 din Acordul-cadru în cursul implementării Programului de cooperare elvețiano-român. Pentru modificarea ulterioară a măsurii-suport se va aplica articolul 4.12 din Regulament. 3.2.Alocarea geograficăCel puțin 50% din contribuție ar trebui să fie destinată regiunilor defavorizate, astfel cum sunt definite la articolul 2.7 din Regulament. Pentru România, acestea includ 6 din cele 8 regiuni, și anume Nord-Est, Sud-Est, Sud (Muntenia), Sud-Vest (Oltenia), Nord-Vest și Centru. 3.3.Parametrii prestabiliți pentru fiecare arie tematicăUrmătorii parametri ai programelor ghidează elaborarea respectivelor măsuri-suport. Componente suplimentare de Program sau modificări ale concentrării strategice pot fi convenite de către părți în acordurile privind măsura-suport corespunzătoare.(la 11-01-2024,
Punctul 3.3., Punctul 3., ANEXA 1 a fost completat de ACORDUL din 6 octombrie 2023 aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 9 din 4 ianuarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 11 ianuarie 2024
)
(i)Educație și formare vocaționalăMăsuri-suport selectate în mod direct sau preidentificate

Denumirea măsurii-suport Programul privind învățământul dual (VET)
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Consolidarea sistemului românesc de educație și formare profesională duală (VET), cu implicarea școlilor și a companiilor private
Concentrare strategică Programul are ca scop consolidarea și creșterea atractivității sistemului dual VET din România. Acesta se va concentra pe calificări, formare și creșterea participării sectorului privat, precum și pe creșterea permeabilității și a orientării profesionale. Sectoarele economice vor fi stabilite în faza de început, dar ar putea include, printre altele, ospitalitatea, logistica și agricultura.
Angajament indicativ elvețian 10 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Educației
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport Școli publice elvețiene de învățământ profesional și tehnic, asociații profesionale și organizații de experți și autorități elvețiene implicate în VET
Alte particularități legate de măsura-suport O evaluare efectuată de un expert elvețian va ghida elaborarea măsurii-suport.
Concentrare geografică Național

(la 11-01-2024,
Tabelul din aria tematică (i) din Capitolul 3.3 a fost modificat de ACORDUL din 6 octombrie 2023 aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 9 din 4 ianuarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 11 ianuarie 2024
)
(ii)Cercetare și inovareMăsuri-suport selectate în mod direct sau preidentificate

Denumirea măsurii-suport Programul de cooperare internațională în domeniul cercetării
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Programul va contribui la creșterea economică și la competitivitatea României prin consolidarea excelenței în cercetare și a capacităților de inovare ale organizațiilor de cercetare și universităților din România și prin facilitarea cooperării în domeniul cercetării și inovării cu partenerii internaționali. Ambele componente ale programului vor consolida relațiile comunităților de cercetare și inovare din România cu actorii și rețelele de cercetare, dezvoltare și inovare de vârf din Spațiul European de Cercetare și vor îmbunătăți alinierea la obiectivele politicii Spațiului European de Cercetare.
Concentrare strategică Programul va avea două componente:1. proiecte comune multilaterale de cercetare: crearea de parteneriate de cercetare sustenabile pe termen lung între partenerii români și elvețieni și alți parteneri europeni, în scopul, printre altele, de a încuraja participarea comună la Programul-cadru al UE Orizont Europa;2. Infrastructura Luminii Extreme – Fizică Nucleară (ELI-NP): creșterea participării României la principalele rețele internaționale de cercetare și infrastructură, pentru a stimula cercetarea științifică în domeniul fizicii nucleare în România prin asigurarea accesului la servicii și date de înaltă calitate.
Angajament indicativ elvețian 13 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării
Partener(i) elvețian/elvețieni pentru măsura-suport Instituții și agenții elvețiene de cercetare și inovare, instituții de infrastructură de cercetare
Alte particularități legate de măsura-suport Pentru componenta de program privind proiectele comune multilaterale de cercetare, Fundația Națională Elvețiană pentru Știință va acționa în calitate de operator de componentă de program și se vor aplica norme specifice, care se abat de la Regulament, de exemplu, în ceea ce privește fluxurile financiare, auditul și raportarea, care vor fi definite în continuare în Acordul privind măsura-suport.
Concentrare geografică Național
Denumirea măsurii-suport Programul infrastructura pentru cercetarea și monitorizarea emisiilor
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Programul va contribui la creșterea economică și la competitivitatea României prin consolidarea excelenței în cercetare și a capacităților de inovare ale organizațiilor de cercetare și universităților din România și prin facilitarea cooperării în domeniul cercetării și inovării cu partenerii internaționali. Ambele componente ale programului vor consolida relațiile comunităților de cercetare și inovare din România cu actorii și rețelele de cercetare, dezvoltare și inovare de vârf din Spațiul European de Cercetare și vor îmbunătăți alinierea la obiectivele politicii Spațiului European de Cercetare.
Concentrare strategică Programul va avea două componente:1. Infrastructura de cercetare a aerosolilor, norilor și gazelor minore (ACTRIS): avansarea cunoștințelor științifice despre aerosoli în Europa de Est prin modernizarea infrastructurii de cercetare și asigurarea accesului la servicii și date de înaltă calitate în România;2. Studiul privind determinarea emisiilor de metan în Europa de Est (EEMS): avansarea cunoștințelor științifice privind emisiile de metan în Europa de Est prin îmbunătățirea în continuare a infrastructurii de cercetare și asigurarea accesului la servicii și date de înaltă calitate în România.
Angajament indicativ elvețian 7,4 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării
Partener(i) elvețian/elvețieni pentru măsura-suport Instituții și agenții elvețiene de cercetare și inovare, instituții de infrastructură de cercetare
Alte particularități legate de măsura-suport
Concentrare geografică Național

(la 11-01-2024,
Tabelul din aria tematică (ii) din Capitolul 3.3 a fost modificat de ACORDUL din 6 octombrie 2023 aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 9 din 4 ianuarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 11 ianuarie 2024
)
(iii)Finanțare pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlociiMăsuri-suport selectate în mod direct sau preidentificate

Denumirea măsurii-suport Programul pentru consolidarea IMM-urilor prin acces îmbunătățit la finanțare
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Dezvoltarea IMM-urilor, în special în sectorul productiv, prin asigurarea accesului la finanțare și, prin urmare, îmbunătățirea producției sustenabile și a ocupării forței de muncă
Concentrare strategică Creșterea valorii adăugate a produselor de către industriile naționale, consolidarea legăturii acestora cu lanțurile valorice internaționale și îmbunătățirea amprentei asupra mediului
Angajament indicativ elvețian 39 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Antreprenoriatului și Turismului
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport
Alte particularități legate de măsura-suport
Concentrare geografică Național

(v)Îmbunătățirea siguranței și securității publiceMăsuri-suport selectate în mod direct sau preidentificate

Denumirea măsurii-suport Programul de securitate și siguranță publică (afaceri interne)
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Consolidarea capacităților României în domeniul securității publice, al luptei împotriva crimei organizate și a traficului de ființe umane, precum și îmbunătățirea pregătirii pentru dezastre
Concentrare strategică Programul va fi implementat prin intermediul a trei componente: 1. poliția comunitară; 2. lupta împotriva crimei organizate și combaterea traficului de ființe umane; 3. salvarea aeriană și pregătirea pentru dezastre.
Angajament indicativ elvețian 20 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Afacerilor Interne
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport Fedpol, forțele de poliție cantonale și instituții specializate recunoscute în domeniul de intervenție
Alte particularități legate de măsura-suport
Concentrare geografică Național

(la 11-01-2024,
Tabelul din cadrul măsurii suport Programul de securitate și siguranță publică (afaceri interne), din aria tematică (v) din Capitolul 3.3 a fost modificat de ACORDUL din 6 octombrie 2023 aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 9 din 4 ianuarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 11 ianuarie 2024
)

Denumirea măsurii-suport Programul de securitate și siguranță publică (justiție)
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Consolidarea capacității sistemului judiciar de combatere eficientă a criminalității și de susținere a statului de drept
Concentrare strategică Programul se va concentra pe două arii tematice: 1. combaterea criminalității organizate, a corupției și a criminalității financiare și sprijinirea recuperării activelor; 2. îmbunătățirea și consolidarea unui sistem de justiție prietenos cu copiii.
Angajament indicativ elvețian 10 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Justiției
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport Organisme federale și cantonale, instituții specializate recunoscute în domeniul de intervenție
Alte particularități legate de măsura-suport O evaluare comună de către experți elvețieni și români va constitui baza pentru propunerea de măsură-suport.
Concentrare geografică Național

(vi)Eficiență energetică și energie regenerabilăMăsuri-suport selectate în mod direct sau preidentificate

Denumirea măsurii-suport Programul pentru eficiență energetică și energie regenerabilă
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Consolidarea eficienței energetice și a utilizării surselor regenerabile de energie în orașele din România
Concentrare strategică Programul va fi implementat prin următoarele componente: 1. finanțarea investițiilor în orașele mari; 2. finanțarea investițiilor în comunitățile mai mici și defavorizate; 3. dezvoltarea capacităților manageriale și tehnice pentru orașe și comunități.
Angajament indicativ elvețian 60 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport Experți elvețieni în inginerie energetică (proiectare), specialiști ai Premiului European pentru Energie (EEA)
Alte particularități legate de măsura-suport Investițiile se vor baza pe instrumentele de planificare existente la nivel municipal, cum ar fi planurile de acțiune pentru energie durabilă (PAED). O evaluare comună, cu participarea Secretariatului Premiului European pentru Energie, va defini principalele elemente ale programului în ceea ce privește sistemul de acordare a premiilor, managementul calității și sustenabilitatea, precum și identificarea nevoilor în ceea ce privește dezvoltarea capacităților. Evaluarea va lua în considerare experiențele și lecțiile învățate în cadrul primei contribuții elvețiene.
Concentrare geografică Național, cu excepția Bucureștiului și Ilfovului

(la 11-01-2024,
Tabelul din aria tematică (vi) din Capitolul 3.3 a fost modificat de ACORDUL din 6 octombrie 2023 aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 9 din 4 ianuarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 11 ianuarie 2024
)
(vii)Transportul publicMăsuri-suport selectate în mod direct sau preidentificate

Denumirea măsurii-suport Programul de îmbunătățire a accesului la rețeaua de metrou din București
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Identificarea de soluții pentru îmbunătățirea accesului la metroul bucureștean, în special pentru persoanele cu dizabilități și persoanele în vârstă
Concentrare strategică Programul va avea trei etape: 1. auditul situației actuale și elaborarea unei strategii cuprinzătoare de îmbunătățire a accesului la metrou, care să includă un plan de investiții; 2. pregătirea proiectelor tehnice; 3. achiziționarea de echipamente și implementarea măsurilor identificate.
Angajament indicativ elvețian 9,7 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport
Alte particularități legate de măsura-suport Programul va fi pregătit și implementat de METROREX – S.A. METROREX – S.A. desfășoară activități de interes public și strategic și este organizată și funcționează în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Concentrare geografică București

(xi)Sănătate și protecție socialăMăsuri-suport selectate direct sau predefinite

Denumirea măsurii-suport Programul privind serviciile de sănătate
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Îmbunătățirea accesului cetățenilor din zonele izolate la servicii medicale românești de calitate
Concentrare strategică Programul va avea ca scop îmbunătățirea calității asistenței medicale în zonele izolate (Restul rămâne neschimbat.)
Angajament indicativ elvețian 10 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Sănătății
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport Actori din domeniul sănătății publice din Elveția și alte organizații relevante în domeniul organizării serviciilor de îngrijire a sănătății; Școala de vară de la Lugano în domeniul sănătății publice
Alte particularități legate de măsura-suport O evaluare va constitui baza pentru propunerea de măsură-suport și va implica experți elvețieni împreună cu experți români în domeniul sănătății publice. Studiile aplicate vor documenta efectele și învățămintele proiectelor-pilot și vor însoți implementarea programului.
Concentrare geografică Național

(la 11-01-2024,
Tabelul din aria tematică (xi) din Capitolul 3.3 a fost modificat de ACORDUL din 6 octombrie 2023 aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 9 din 4 ianuarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 11 ianuarie 2024
)
(xii)Minorități și grupuri dezavantajate din punct de vedere socialMăsuri-suport selectate direct sau predefinite

Denumirea măsurii-suport Programul de incluziune socială
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Reducerea disparităților economice și sociale dintre comunități prin concentrarea pe servicii integrate descentralizate pentru comunitățile defavorizate și pe coeziunea socială în județele selectate
Concentrare strategică Programul va avea două componente: 1) (principal) servicii sociale integrate la nivel local: în județele și localitățile selectate (selectate pe baza unor criterii specifice și a unui apel de propuneri), serviciile prioritare care sunt esențiale pentru integrarea socioeconomică (educație, sănătate, abilitare economică și servicii sociale) vor fi identificate și implementate de către entitatea competentă și/sau o entitate mandatată, în funcție de nevoile specifice ale grupurilor defavorizate vizate. Activitățile de sprijinire a coeziunii sociale vor face parte din acest program. Comunitățile vor fi implicate direct în formularea nevoilor, a serviciilor și în implementare; 2) (secundar) creșterea accesului la studii universitare pentru studenții cu dizabilități: abordarea-pilot va dezvolta un centru de excelență în domeniul incluziunii, programe de formare, precum și lecții învățate care vor contribui la dezvoltarea unei strategii naționale pentru îmbunătățirea accesului la educație pentru persoanele cu dizabilități.
Angajament indicativ elvețian 20 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Ministerul Muncii și Solidarității Sociale
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport Entități publice elvețiene și universități, experți și asociații în domeniul serviciilor sociale, al integrării, al dizabilității etc.
Alte particularități legate de măsura-suport Componenta 1) va avea ca scop consolidarea guvernanței locale și a descentralizării serviciilor publice în România. Componenta 2) va fi pilotată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități în colaborare cu Universitatea din București.
Concentrare geografică Național

(la 11-01-2024,
Tabelul din aria tematică (xii) din Capitolul 3.3 a fost modificat de ACORDUL din 6 octombrie 2023 aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 9 din 4 ianuarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 11 ianuarie 2024
)
(xiii)Implicare civică și transparențăMăsuri-suport selectate direct sau predefinite

Denumirea măsurii-suport Programul de implicare civică
Tipul măsurii-suport Program
Obiective Consolidarea implicării civice și a societății civile din România
Concentrare strategică Granturi pentru ONG-uri pentru dezvoltare socială, participare și reprezentare legală a cetățenilor și comunităților, precum și pentru dezvoltare locală sustenabilă
Angajament indicativ elvețian 18 milioane CHF
Operator de proiect sau de program Selectat direct de Elveția
Partener(i) elvețieni pentru măsura-suport Actori neguvernamentali elvețieni
Alte particularități legate de măsura-suport Două ferestre: proiecte mai mari, cu o abordare integrată (între 0,5 și 1,5 milioane de CHF), și proiecte mai mici, care vizează inițiativele de bază și nevoile de capacitate ale organizațiilor societății civile, mai mici (între 50.000 și 200.000 CHF), inclusiv un apel specific în sinergie cu Programul de incluziune socialăSDC va încheia un mandat cu operatorul de program selectat pentru aria Implicare civică și transparență. Acordul aferent măsurii-suport va include, printre altele, dispoziții privind selecția și implementarea proiectelor, plățile, auditul financiar, monitorizarea și raportarea, care se abat de la Regulament.
Concentrare geografică Național

(la 11-01-2024,
Tabelul din aria tematică (xiii) din Capitolul 3.3 a fost modificat de ACORDUL din 6 octombrie 2023 aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 9 din 4 ianuarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 11 ianuarie 2024
)
4.Reguli și proceduri specifice statului partenerElveția și România sunt de acord cu următoarele dispoziții specifice de derogare/modificare/completare/specificare a Regulamentului:Următorul paragraf înlocuiește articolul 3.11 paragraful 2 din Regulament:În termen de șase luni de la rambursarea finală de către Elveția către statul partener în temeiul Acordului-cadru, dar nu mai târziu de nouă luni după finalizarea perioadei de eligibilitate a cheltuielilor, astfel cum este definită la articolul 4 paragraful 3 din Acordul-cadru, statul partener va prezenta un raport final al Programului de cooperare către BCE în care evaluează îndeplinirea obiectivului Acordului-cadru și o declarație financiară finală privind utilizarea contribuției, pe baza auditurilor măsurilor-suport. Structura și conținutul raportului final al Programului de cooperare vor fi conforme cu modelul furnizat de Elveția.La articolul 6.1 din Regulament se adaugă următorul paragraf:(5)Având în vedere principiul proporționalității, costurile de călătorie, inclusiv diurna, pot fi calculate ca sumă forfetară, pe baza unor norme definite aprobate de statul partener.Următorul paragraf înlocuiește articolul 7.2 paragraful 2 din Regulament:BCE sau orice terț desemnat de acesta va avea dreptul de a fi numit expert cooptat și de a participa la ședințele comisiei de evaluare, în plus față de membrii comisiei de evaluare, în conformitate cu prevederile legislației românești privind achizițiile publice. UNC va notifica BCE, cu cel puțin zece zile lucrătoare înainte, cu privire la începerea procesului de evaluare.Următorul paragraf înlocuiește articolul 8.3 paragraful 1 din Regulament:În cazuri excepționale, de exemplu, pentru măsurile-suport de care beneficiază organizații ale societății civile sau alte instituții cu limitări în ceea ce privește prefinanțarea sau pentru activitățile desfășurate de partenerii elvețieni pentru măsura-suport, Elveția poate, fără a aduce atingere articolului 8.1 paragraful 2, să prefinanțeze sau să ramburseze plățile în avans efectuate de statul partener către agențiile executive. Astfel de plăți în avans trebuie stabilite în acordul privind măsura-suport aferent și să facă obiectul prevederilor paragrafelor 2 și 3 și al furnizării de dovezi suficiente pentru executarea plății în avans de către statul partener și al furnizării cofinanțării de către statul partener în conformitate cu acordul privind măsura-suport respectiv.Următorul paragraf înlocuiește articolul 9.2 din Regulament:1.O organizație de audit extern va efectua un audit financiar al măsurii-suport. Rapoartele de audit financiar extern trebuie să fie în conformitate cu ISA. Auditorul trebuie să examineze și să formuleze concluzii cu privire la următoarele aspecte:(i)exactitatea, caracterul complet și veridicitatea conturilor;(ii)legalitatea și regularitatea cheltuielilor.2.Costurile pentru auditurile efectuate conform paragrafului 1 sunt eligibile pentru rambursare și sunt incluse în bugetul măsurii-suport.3.În ceea ce privește auditurile sistemelor de management și control ale operatorilor de program, acestea vor fi efectuate de către Autoritatea de audit. Primele audituri vor fi efectuate, în principiu, înainte de efectuarea primei rambursări de către Elveția în temeiul acordului privind măsura-suport, pentru care operatorul de program își asumă funcțiile de management și control. Autoritatea de audit trebuie să examineze și să concluzioneze cu privire la existența, adecvarea și eficacitatea sistemului de management și control. 4.Autoritatea de audit va efectua, de asemenea, audituri privind măsurile-suport pentru a verifica cheltuielile declarate. Cheltuielile declarate vor fi auditate pe baza unui eșantion reprezentativ și, ca regulă generală, pe baza unor metode de eșantionare statistică. Dimensiunea eșantionului va fi suficientă pentru a permite Autorității de audit să elaboreze o opinie de audit valabilă. O metodă de eșantionare nestatistică poate fi utilizată în funcție de aprecierea profesională a Autorității de audit, care trebuie justificată în mod corespunzător în strategia de audit, în conformitate cu standardele de audit acceptate la nivel internațional și în orice caz în care numărul de proiecte sau de componente de program pentru un an este insuficient pentru a permite utilizarea unei metode statistice. Metoda de eșantionare nestatistică va acoperi cel puțin 10% din proiectele sau componentele de program pentru care au fost declarate cheltuieli în cursul unui an și cel puțin 15% din cheltuielile declarate în cursul unui an.Următorul paragraf înlocuiește articolul 9.3 paragraful 4 din Regulament:Perioada de raportare pentru Raportul anual de audit este anul contabil precedent (de la 1 ianuarie la 31 decembrie), cu excepția primului raport. Primul raport va acoperi perioada de la data semnării Acordului-cadru până la data de 31 decembrie a anului următor.Următorul paragraf înlocuiește articolul 11.1 paragraful 2 din Regulament:Neregulile pot include, dar nu se limitează la: utilizarea nejustificată a fondurilor, corupție, furt, delapidare, fraudă sau alte infracțiuni împotriva proprietății, falsificarea documentelor, exploatare sexuală, abuz și hărțuire (ESAH)^1, încălcări ale normelor privind achizițiile publice. Greșelile administrative minore și nerecurente care rezultă dintr-un comportament neglijent neintenționat nu reprezintă nereguli.^1 În conformitate cu Rezoluția A/RES/73/148 a Adunării Generale a ONU pentru definiția hărțuirii sexuale și cu Buletinul UNSG ST/SGB/2003/13 pentru definiția exploatării și abuzului sexual.Următorul paragraf înlocuiește articolul 11.2 din Regulament:1.UNC și AP vor depune toate eforturile posibile pentru a preveni, detecta și remedia neregulile care apar în cadrul Programului de cooperare. Toate cazurile de nereguli suspectate și reale vor fi investigate cu promptitudine și eficiență și remediate în mod corespunzător, inclusiv prin efectuarea corecțiilor financiare care pot fi necesare în conformitate cu articolul 11.4.2.Elveția își rezervă dreptul de a solicita măsuri specifice și/sau suplimentare pentru a preveni, detecta și remedia neregulile.3.UNC și AP vor institui un mecanism de reclamații care să poată primi, prelucra și soluționa în mod eficient reclamațiile privind nereguli suspectate sau reale în legătură cu Programul de cooperare. 4.În cazul în care UNC sau AP primește reclamații privind ESAH, Elveția va fi informată imediat. BCE, UNC și AP vor iniția un dialog pentru a evalua relevanța și impactul asupra implementării măsurii-suport asociate reclamației. UNC va lua toate măsurile rezonabile și adecvate pentru a se asigura că ESAH nu este tolerat. UNC se asigură că toate acordurile cu agențiile executive care se referă la executarea măsurilor-suport respectă aceste obligații.5.Informațiile privind modalitatea de depunere a unei reclamații vor fi plasate în mod vizibil pe site-ul web al UNC și al AP. Statul partener și entitățile implicate vor lua măsuri adecvate pentru a proteja viața privată a avertizorilor.6.Orice reclamații care implică nereguli suspectate sau reale se vor raporta la BCE în conformitate cu articolul 11.3 paragraful 2. La cerere, UNC prezintă BCE o listă a tuturor reclamațiilor primite. 7.La cererea Elveției, UNC și AP examinează reclamațiile primite de Elveția.8.Statul partener va fi răspunzător pentru orice pierdere financiară și/sau orice alt prejudiciu care rezultă din neregulile care au avut loc în cadrul Programului de cooperare.AP se adaugă lângă UNC în toate clauzele de la articolele 11.3 și 11.4.În cazul unui conflict între Regulament și aceste dispoziții specifice, vor prevala dispozițiile specifice din prezenta anexă.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x