Declaraţia unică 2025 privind impozitul pe venit şi contribuţiile datorate de persoanele fizice

Redacția Lex24
Publicat in Fișe tematice, 13/04/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

DU privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice persoanele fizice (Formular 212) este o declaraţie care se depune de persoanele fizice persoanele fizice, introdusă în anul 2018 în anul 2018 şi a introdus sistemul de autoimpunere,...

Declaraţia Unică 2024-2025

26 martie 2025

Cadrul legal:

  • Ordin ANAF nr. 7015/2024 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 212 „Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”; 
  • Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările  şi completările ulterioare; 
  • H.G. nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare; 
  • Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările  şi completările ulterioare.

Ce este Declaraţia Unică? Scurt istoric

DU privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice persoanele fizice (Formular 212) este o declaraţie care se depune de persoanele fizice persoanele fizice care: 

  • obţin venituri pentru care impozitul nu a fost reţinut la sursă; 
  • obţin pierderi ce se reportează; 
  • datorează contribuţii sociale obligatorii pentru veniturile obţinute, chiar dacă  acele venituri au fost impozitate la sursă.

Această declaraţie a fost introdusă în anul 2018 în anul 2018 şi a introdus sistemul de autoimpunere, până în acel an contribuabilii declarând doar veniturile, nu şi impozitul care se calcula de către organul fiscal.

Structura Declaraţiei Unice 2024-2025

Declaraţia Unică a fost concepută ca având două capitole: 

Capitolul I (DU de definitivare) – în care contribuabilii declarau/definitivau veniturile veniturile realizate în anul anterior, impozitul impozitul aferent şi după caz, contribuţiile contribuţiile sociale obligatorii; sociale obligatorii; 

Capitolul II (DU estimativă) – în care contribuabilii estimau veniturile pe care le vor realiza în anul în curs (anul realizării veniturilor), impozitul aferent şi, în funcţie de nivelul acestora, contribuţiile sociale datorate sau pentru care optează în anul în curs (anul realizării veniturilor).

Începând cu anul 2025, structura Declaraţiei a suferit modificări, Capitolul II fiind redus la exercitarea de către persoanele fizice a opţiunii de a depune declaraţia şi a plăti CASS pentru obţinerea calităţii de asigurat. Dispare astfel obligaţia estimării veniturilor, impozitului şi contribuţiile sociale datorate.

Prin urmare, structura Declaraţiei Unice 2024-2025 Declaraţiei Unice 2024-2025 este: 

Capitolul I – Date privind impozitul pe veniturile realizate  şi contribuţiile sociale datorate pentru anul 2024. Cuprinde toate categoriile de venituri, cu excepţia: 

  • veniturilor impozitate la sursă pentru care impozitul este final; Şi (situaţie tranzitorie pentru DU din acest an) 
  • veniturilor care s-au declarat exclusiv în capitolul II (Declaraţia unică estimativă) conform legislaţiei anului 2024 (veniturile din activităţi independente şi din activităţi agricole impuse pe baza normelor de venit, veniturile în lei din cedarea folosinţei bunurilor impuse pe baza cotelor forfetare de cheltuieli ). 

Capitolul II – Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate (CASS) datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuţiei pentru anul 2025 .

Cine completează declaraţia?

Declaraţia se completează de: 

  • Contribuabil Contribuabil (persoana fizică care datorează impozit sau contribuţii sociale) sau 
  • Împuternicitul/curatorul fiscal al contribuabilului Împuternicitul/curatorul fiscal al contribuabilului , desemnat potrivit dispoziţiilor Codului de procedură fiscală.

În situaţia îndeplinirii de către succesorii persoanelor care şi-au încetat existenţa a obligaţiilor fiscale aferente perioadei în care persoana a avut calitatea de subiect de drept fiscal se bifează rubrica „Declaraţie depusă potrivit art.90 alin.(4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală” şi se completează codul de identificare fiscală al succesorului în rubrica din formular prevăzută în acest scop.

La rubrica „Cod de identificare fiscală” de la lit.A. „Date de identificare a contribuabilului” din formular se înscrie codul de identificare fiscală al persoanei care şi-a încetat existenţa.

Termen de depunere 

  • 26 mai 2025* 26 mai 2025* inclusiv, în vederea declarării venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale.

! Acesta este şi termen de plata pentru obligaţiile anului 2024. 

  • Oricând în cursul anului 2025 Oricând în cursul anului 2025 , în vederea declarării CASS de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuţiei.

Întrucât data de 25.05.2025 este zi nelucrătoare (duminica), termenul pentru îndeplinirea obligaţiei de depunere se prelunge şte până în prima zi lucrătoare următoare – 26.05.2025.

Modalităţi de depunere a declaraţiei

I. Prin mijloace electronice de transmitere la distanţă:

  • prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual” (SPV) , accesând căsuţa „Depunere Declaraţie unică şi alte formulare SPV-PF” din partea dreaptă sus a paginii principale a site-ului www.anaf.ro şi folosind numele de utilizator  şi parola contului SPV. 
  • pe site-ul e-guvernare.ro – https://decl.anaf.mfinante.gov.ro/ dacă PF deţine o  semnătură electronică calificată.

Formularul electronic:

  • poate fi descărcat de pe site-ul www. anaf.ro/ServiciiOnline/Descărcare Declaraţii Electronice sau
  • accesând linkul: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/AplicatiiDec/dclUnica_2025-v1.0.0_06012025.pdf

Etapele transmiterii declaraţiei prin SPV: 

  • Descărcaţi formularul pe calculatorul dvs. unde îl puteţi completa, valida, salva şi apoi trimite pe calea indicată în pagina anterioară; 
  • Dacă transmiterea s-a efectuat cu succes veţi primi un mesaj cu privire la înregistrarea acestuia sub un număr care v-a fost alocat; 
  • Ulterior, pe adresa de email asociat contului de SPV şi în secţiunea „Mesaje” din contul dvs SPV veţi primi un alt număr numit „index de încărcare” şi un link unde puteţi verifica dacă declaraţia a fost depusă fără erori şi este validă; 

! Declaraţiile care au erori nu sunt considerate depuse. În acest caz trebuie să verificaţi sursa erorilor, să le remediaţi, să salvaţi declaraţia şi să o retransmiteţi;

II. În format hârtie, direct la registratura organului fiscal de domiciliu de domiciliu sau sau prin poştă, cu confirmare de primire. prin poştă, cu confirmare de primire.

Declaraţia se pune gratuit la dispoziţia contribuabilului sau poate fi descărcată de pe

site-ul www.anaf.ro/Asistenţă Contribuabili/Declararea obligaţiilor fiscale/Toate formularele cu explicaţii ori accesând direct linkul: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/Anexa_D212_2024.pdf

Declaraţia unică se poate depune şi la Primăria de domiciliu, pentru localităţile unde nu există un sediu ANAF.

Data depunerii declaraţiei în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal/primărie sau data depunerii la poştă, după caz.

Recomandăm depunerea online a Declaraţiei unice deoarece, faţă de formatul pe hartie: 

  • Formularul electronic este mult mai uşor de completat putând să selectaţi doar secţiunile dedicate veniturilor pe care le obţineţi; 
  • Formularul electronic oferă lămuriri/explicaţii legate de completarea anumitor campuri; 
  • Formularul electronic calculează automat, în funcţie de venituri, de exemplu: cotele forfetare de cheltuieli, baza de impozitare, impozitul, contribuţia de sănătate datorată, limitele neimpozabile în cazul veniturilor agricole etc; 
  • Formularul electronic blochează câmpurile care nu trebuie completate, în funcţie de categoria de venituri pe care aţi selectat-o; 

După depunerea online, aveţi un feed-back rapid cu privire la existenţa anumitor erori ori atenţionări*, putând să le remediaţi de îndată;

* Atenţie – erorile şi atenţionările sunt generate de nerespectarea unor corelaţii. Nu veţi fi atenţionaţi cu privire la faptul că nu aţi declarat anumite venituri/faptul că la nivelul veniturilor declarate aţi datora şi contribuţii sociale etc. la nivelul veniturilor declarate aţi datora şi contribuţii sociale etc.

Contribuabilii care nu deţin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii calculatoarele destinate auto servirii din cadrul unităţilor fiscale, cu ajutorul cărora pot efectua următoarele operaţiuni:

  • înregistrarea în cadrul serviciului Spaţiul Privat Virtual;
  • completarea Declaraţiei Unice;
  • depunerea Declaraţiei Unice.

Lista sediilor unităţilor fiscale în care sunt puse la dispoziţia contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regăse şte pe portalul www.anaf.ro, la secţiunea Asistenţă contribuabili – Servicii oferite contribuabililor. De asemenea, pentru localităţile unde nu există un sediu ANAF, contribuabilii pot solicita sprijin  şi funcţionarilor din cadrul primăriilor, în cadrul cărora există personal special instruit pentru a acorda îndrumare  şi asistenţă pentru depunerea Declaraţiei unice.

Rectificarea declaraţiei

Declaraţia rectificativă se utilizează de contribuabil pentru:

  • corectarea impozitului pe venit precum şi a contribuţiilor sociale datorate;
  • modificarea datelor de identificare a persoanei fizice;
  • modificarea unor date referitoare la categoria/sursa veniturilor sau a nivelului acestora;
  • modificarea unor date referitoare la contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate;
  • rectificarea încadrării opţiunii pentru CASS de la lit. A-F de la capitolul II;- corectarea altor informaţii prevăzute de formular.

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi formular , bifându-se după caz căsuţa/căsuţele „Declaraţie rectificativă privind Capitolul I” şi/sau „Declaraţie rectificativă privind Capitolul II”, şi completându-se, după caz, capitolul/capitolele respective unde se unde se înscriu înscriu toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară. care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară.

! Există doar o declaraţie iniţială – prima declaraţie depusă fără erori – şi aceasta nu are nicio bifă de rectificativă selectată.

Declaraţia rectificativă este declaraţia cu cel puţin o bifă de rectificativă selectată (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole);

Declaraţia nu poate fi depusă şi nu poate fi corectată după anularea rezervei verificării ulterioare*, cu excepţiile prevăzute la art. 105 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 94 Cod procedură fiscală

* Cuantumul creanţelor fiscale se stabile şte (de organul fiscal sau de contribuabil) sub rezerva verificării ulterioare, cu excepţia cazului în care stabilirea a avut loc ca urmare a unei inspecţii fiscale sau a unei verificări a situaţiei fiscale personale.

Rezerva verificării ulterioare se anulează la: 

  • împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a stabili creanţe fiscale sau 
  • ca urmare a inspecţiei fiscale ori a verificării situaţiei fiscale personale, finalizată cu raport de inspecţie/raport de verificare şi decizie emisă (…).

Totuşi, în anumite situaţii – art. 105 alin. (6) -, declaraţia de impunere poate fi depusă sau corectată după anularea rezervei verificării ulterioare:

a) în situaţia în care corecţia se datorează îndeplinirii sau neîndeplinirii unei condiţii prevăzute de lege care impune corectarea bazei de impozitare  şi/sau a creanţei fiscale aferente;

b) în situaţia în care prin hotărâri judecătoreşti definitive s-au stabilit în sarcina plătitorului obligaţii de plată reprezentând venituri sau diferenţe de venituri către beneficiarii acestora ori plata unor sume sau acceptarea unor cheltuieli care generează modificarea bazei de impozitare şi a obligaţiilor fiscale aferente unor perioade pentru care s-a anulat rezerva verificării ulterioare.

În situaţia în care contribuabilul depune declaraţia după anularea rezervei verificării ulterioare potrivit art. 105 alin. (6) din Codul de procedură fiscală , se bifează caseta corespunzătoare temeiului legal pentru această depunere.

Căsuţa „Declaraţie rectificativă ca urmare a unei notificări de conformare” se bifează în situația în care rectificarea datelor declarate anterior se efectuează ca urmare a unei notificări de conformare, în condițiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 1211 Cod procedură fiscală

Notificarea de conformare emisă de organul fiscal central în cazul inspecţiei fiscale

(1) Pentru contribuabilii/plătitorii prezumtivi a fi selectaţi pentru efectuarea inspecţiei fiscale, organul de inspecţie fiscală transmite acestora, în scris, o notificare de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate în scopul reanalizării de către

aceştia a situaţiei fiscale şi, după caz, de a depune sau de a corecta declaraţiile fiscale.

(2) Prin notificare se comunică contribuabilului/plătitorului că în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării are posibilitatea să depună sau să corecteze declaraţiile fiscale. Până la expirarea acestui termen, organul de inspecţie fiscală nu întreprinde nicio acţiune în vederea selectării pentru efectuarea inspecţiei fiscale.

(3) Depunerea sau corectarea declaraţiilor fiscale de către contribuabil/plătitor nu împiedică selectarea pentru efectuarea inspecţiei fiscale, însă numai după împlinirea termenului prevăzut la alin. (2).

(4) După împlinirea termenului prevăzut la alin. (2) contribuabilii/plătitorii cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificaţi sunt supuşi obligatoriu unei inspecţii fiscale sau unei verificări documentare.

(5) Modelul notificării de conformare, periodicitatea emiterii notificărilor, precum şi procedura de notificare se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF.

Atenţie !

În cazul categoriei de venit „Venituri din activităţi independente” :

  • Păstraţi acelaşi număr şi aceeaşi dată a documentului de autorizare pe care le-aţi înscris în prima declaraţie depusă după începerea activităţii. Înscrierea unui alt număr/dată este văzută de sistemul informatic al ANAF ca o altă activitate, distinctă; 
  • Dacă în anul 2024 aţi obţinut venituri din activităţi independente impuse pe baza normelor de venit nu completaţi anul acesta capitolul I cu aceste venituri (cu excepţia începerii activităţii în luna decembrie 2024). Ele trebuie să fie completate/rectificate în capitolul II al Declaraţiei Unice 2023-2024. Declararea în capitolul I conduce la dublarea impozitului; 
  • La secţiunea I.4 completaţi CAS şi/sau CASS datorate, atenţie să nu treceţi baza de calcul al acestora; 
  • În cazul veniturilor din activităţi independente există reguli speciale de stabilire a CASS – veniturile nu se raportează la un plafon, se datorează ca procent (10%) din venitul net şi există un minim de plata de 10% din 6 salarii minime dacă, din alte surse, extra-salariale sau salariale, nu aţi cotizat la acest nivel ori nu vă încadraţi la anumite categorii de persoane exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.

În cazul categoriei de venit „Venituri din cedarea folosinţei bunurilor”: 

  • Păstraţi acelaşi număr şi aceeaşi dată ale contractului iniţial. Înscrierea unui alt număr/dată este văzut de sistemul informatic al ANAF ca un contract distinct; 
  • Nu completaţi capitolul I al declaraţiei actuale pentru veniturile în lei din chirii obţinute în anul 2024. Ele trebuiau declarate doar în capitolul II al declaraţiei anului trecut. Orice corecţie/ adăugare contract , în acest caz, se face doar prin rectificarea capitolului II din DU pe anul trecut. 
  • Completaţi data începerii activităţii ori data încetării activităţii, doar dacă acestea intervin în anul de impunere pentru care se completează DU; 
  • Dacă aţi închiriat unei persoane juridice, aceasta va reţine impozitul pe venit datorat dar nu va reţine şi CASS în cazul în care îl veţi datora. În cazul în care depăşiţi unul din plafoanele de 6, 12 sau 24 salarii minime brute peţară va trebui să declaraţi dvs CASS în Capitolul I din DU.

Alte observaţii: 

  • CASS se datorează dacă se depăşeşte plafonul de 6 salarii minime, prin însumarea mai multor venituri extra-salariale (mai puţin veniturile din activităţi independente care reprezintă o categorie distinctă în ceea ce priveşte calculul CASS şi venituri din premii şi jocuri de noroc).

Nu uitaţi să însumaţi eventualele dobânzi, dividende, venituri din alte surse încasate.

Pentru dobânzile încasate la titluri de stat Tezaur sau Fidelis nu se datorează impozit pe venit şi CASS (nu se însumează la calculul plafonului minim de 6 salarii minime brute peţară); 

  • Nu confundaţi termenul de rectificare cu termenul de regularizare (Nu bifaţi rectificativă la cap. I cu scopul de a face o regularizare a impozitului estimat declarat anul trecut prin Capitolul II). De subliniat 

Contribuabilii care obţin, în anul 2025 , venituri din activităţi independente impozitate la normă de venit, venituri din activităţi agricole impozitate la normă de venit, venituri în lei din chirii, care anterior se declarau exclusiv în capitolul II al declaraţiei unice (declaraţia unică estimativă) nu depun în acest an declaraţia unică pentru stabilirea impozitului întrucât:

– pentru anul 2024 anul 2024 veniturile de această natură au fost declarate în capitolul II al declaraţiei unice.

– pentru anul 2025 anul 2025 vor depune declaraţia unică 2025-2026 până în 25.05.2026; 

Contribuabilii cărora le încetează calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi doresc să fie asiguraţi în acest sistem trebuie să opteze pentru acest lucru, bifând căsuţa corespunzătoare situaţiei lor, în Capitolul II din DU.

Asistenţă pentru contribuabili

ANAF oferă contribuabililor o serie de servicii care facilitează accesul la informaţii şi îndeplinirea obligaţiilor fiscale, după cum urmează:

– Pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă cu caracter general, în domeniul fiscal, puteţi apela Call-center-ul ANAF la numărul de telefon: 031.403.91.60 ;

– Pentru a adresa cereri de asistenţă, persoanele juridice, asocierile şi alte entităţi fără  personalitate juridică, precum şi persoane fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de OUG nr. 44/2008 (…) vor utiliza Formularul unic de contact din contul propriu Spaţiul Privat Virtual – selectând secţiunea Asistenţă şi îndrumare de specialitate în domeniul fiscal. De asemenea serviciul Spaţiul Privat Virtual poate fi utilizat pentru a solicita informaţii personalizate privind situaţia fiscală;

– Pentru consultarea sesiunilor de îndrumare şi asistenţă privind înregistrarea persoanelor fizice şi juridice în Spaţiul Privat Virtual, puteţi accesa secţiunile ANAF>Servicii Online>Înregistrare/Înrolare persoane fizice  şi juridice în Spaţiul Privat Virtual;

– Pe secţiunea ANAF>Asistenţă Contribuabili>Servicii oferite contribuabililor sunt publicate

Sursa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r Brosura_Declaratia_Unica_2025.pdf

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x